Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

77thLa Vuelta ciclista a España(2.UWT) Stage 13»Ronda›Montilla(168.4km)

Gepost door Cecchini 
Cecchini 01 september 2022 23:22






Vertrek 13.15 / verwachte aankomst 17.30


Ronda

Algemeen Klassement
1 REMCO EVENEPOEL QUICK-STEP ALPHA VINYL TEAM 44H 25' 09''
2 PRIMOŽ ROGLIČ JUMBO - VISMA + 00H 02' 41''
3 ENRIC MAS MOVISTAR TEAM + 00H 03' 03''
4 CARLOS RODRIGUEZ CANO INEOS GRENADIERS + 00H 04' 06''
5 JUAN AYUSO PESQUERA UAE TEAM EMIRATES + 00H 04' 53''
6 WILCO KELDERMAN BORA - HANSGROHE + 00H 06' 28'' -
7 MIGUEL ANGEL LOPEZ ASTANA QAZAQSTAN TEAM + 00H 06' 56''
8 JOAO PEDRO GONÇALVES ALMEIDA UAE TEAM EMIRATES + 00H 07' 18''
9 JAN POLANC UAE TEAM EMIRATES + 00H 08' 00''
10 TAO GEOGHEGAN HART INEOS GRENADIERS + 00H 08' 05''
11 BEN O'CONNOR AG2R CITROEN TEAM + 00H 08' 42'' -
12 THYMEN ARENSMAN TEAM DSM + 00H 09' 19''


Cecchini 01 september 2022 23:22
Op zoek in de diepste krochten naar verhalen over Vicente Belda, een naam die diep in mijn wielergeheugen is opgeslagen, stuitte ik op een artikel over kleine wielrenners. De schrijver van het artikel vond er zelf een aanleiding in om een top 5 van kleinste renners te bedenken, en ja hoor Vicente Belda stond met stip op nummer één.



Door Jos van Nierop / 27 november 2015 Het is Koers

De kleine Benny Broomans, over wie ik eerder schreef, is in de jaren zeventig een renner in de marge. Maar wat nou als je 1.52 ‘lang’ bent en vast van plan bent een succesvol wielrenner te worden. Kan dat? Kun je met korte benen meer kracht zitten? Of ben je een betere klimmer omdat je als korte renner minder weegt? De theorieën heb ik er niet op nageslagen maar van allebei zijn voorbeelden. Fransman Jean Robic (1.59) wint in 1947 zelfs de Tour.

Van presteren én klein zijn, krijg je bijnamen, dat is zeker. Vicente Trueba (1.54), in 1933 de eerste bergkoning in de Tour, heet ook wel ‘De Vlo van Torrelavega’. En sinds Karl-Heinz Kunde (eveneens 1.54) het geel in de Tour verovert, noemen ‘we’ hem ‘De Gele Dwerg’ of ‘De Gele Vlo’. ‘Karl der Kurze’ is ook een van zijn bijnamen.

Over kleine renners wordt vaak wat lacherig gedaan. In 1987 schrijft Bennie Ceulen voor het Limburgsch Dagblad een portret over de eerste Japanse profrenner op de weg. Masatoshi Ichikawa is zijn naam, 1.59 zijn lengte. Ceulen verhaalt over Eric Vanderaerden die de Japanner voor het eerst ziet en roept: ‘Wat hebben ze nu met Flup Van den brande (een ploeggenoot van Ichikawa, red.) gedaan? Ze hebben er de helft vanaf gezaagd. Haha.’ Als het in krantenartikelen en blogs over de kleine renners gaat, zijn de verkleinwoordjes ook nog eens niet aan te slepen. Zo is Ichikawa voor Ceulen dat ‘kleine, brildragende ventje’ met dat ‘koddige gezichtje en twinkelende oogjes’. Een ‘Japanse dreumes’ ook.

Maar kleine renners, de meeste dan toch, slaan terug. Met prestaties op de fiets.

5. Samuel Dumoulin
Bij aanvang van de Tour maakt de organisatie altijd bekend wie de oudste, de jongste en de langste is en dus ook de kortste wordt genoemd. De laatste jaren is dat steevast de Fransman Samuel Dumoulin, een renner die in 2009 in Andorra had moeten winnen. Schrijft Nutblog. ‘Ach, wat had ik het leuk gevonden als Samuel Dumoulin vandaag als eerste de finish gepasseerd was. Een dwerg die wint in een dwergstaatje.’ Zelf vermijdt hij het benoemen van zijn lengte, lijkt het. Op zijn site wordt ‘mon profil’ beschreven, maar zijn 1.59 blijft bijna onbesproken. In 2008 wint Dumoulin een rit in de Tour.

4. Wim Prinsen
Zelfde lengte als Dumoulin, andere insteek. Dit gaat over Wim Prinsen (1945-1977) die in 1972 in het Limburgsch Dagblad vertelt dat hij bij de amateurs bij de start van een wedstrijd met opzet naast de ruim twee meter lange Leen Poortvliet ging staan. ‘Geen gezicht (…) maar ik deed het doorgaans om het publiek aan het lachen te krijgen. Het publiek is in feite je werkgever, komt er geen publiek meer naar je ‘werk’ kijken dan kun je wel wat anders gaan doen.’ Prinsen (de middelste op de ploegfoto) is een klimtalent maar grote profzeges blijven uit. In 1971 wordt bij achter Joop Zoetemelk tweede bij het NK.



3. Fons de Bal
De kleine Fons de Bal (1.55) wint in zijn carrière aardig wat wedstrijden en hij maakt het grote renners als Thurau, De Vlaeminck en Godefroot soms best lastig. Dat gebeurt vooral ‘als hij buiten mocht spelen’, grapt Fabiofarelli.blogspot.nl. Als De Bal jarig is, schrijft Slogblog.nl dat hij de kaarsjes mag uitblazen. ‘Als de taart tenminste niet te hoog staat want Fonske is zo’n klein manneke dat bij zijn afscheid als wielrenner het grapje de ronde deed dat zijn fiets als sleutelhanger verkocht zou worden.’

Uit hetzelfde bericht wordt duidelijk dat klein zijn ook flink wat invloed kan hebben op de fiets. ‘Het fietsje van Alfons De Bal was zo klein dat de bovenbuis en schuine onderbaas ter hoogte van de kopserie (balhoofd) samenkwamen. Fonske De Bal reed ook steeds met de versnellingsschakelaars aan de stuuruiteinden omdat er op de schuine onderbuis te weinig plaats was om de versnellingshendels te plaatsen. Op die plaats was op de bovenbuis tijdens de wedstrijden reeds het fotofinish-kaderplaatje bevestigd. Er was zelfs te weinig plaats om het (te grote) GIOS-balhoofdplaatje op de kop vooraan te bevestigen.’



2. Jean Robic
Tourwinnaar Jean Robic (1.58) is een goeie cyclecrosser en klimmer, en iemand die goed kan improviseren, is het verhaal. Als klein en licht (60 kg) mannetje kan hij tijdens afdalingen weinig snelheid maken en echt makkelijk rijden is er ook niet bij. Daarom komt hij op het idee om op de top een drinkbus aan te nemen die voor driekwart gevuld is met lood. Het zorgt voor een betere wegligging en meer snelheid.

1. Vicente Belda
Vicente BeldaSlechts 1 meter en 52 centimeter meet de Kelme-Spanjaard Vicente Belda, hoewel bij zijn afscheid als renner in 1989 wordt gesproken over 1.53. Dat gebeurt in een krantenberichtje uit Het Vrije Volk waarin wordt gesteld dat de ‘Spaanse vlo’ ‘een uitstekende klimmer is die nochtans weinig aansprekende resultaten boekte omdat zijn lijfje te weinig weerbaarheid had in de vlakke etappes en tijdritten’. Zij erelijst telt overigens wel ritzeges in Vuelta en Giro en de eindklassementen van bijvoorbeeld de Rondes van Catalonië en Galicië.

In 1988 meldt Het Vrije Volk, in een rennersportret, nog twee andere kwaliteiten van Belda: de Spanjaard verwekte twee tweelingen en het kleine ‘manneke’ is niet op z’n mondje gevallen. Over dat laatste: in 1988 roept hij dat er in de concurrerende BH-ploeg wordt ‘gepakt’. Het leidt tot een relletje en Belda maakt uiteindelijk zijn excuses. Omdat hij het ‘pakken’ niet kan bewijzen…



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/09/2022 23:50 door Cecchini.
Carlos Danger 01 september 2022 23:42
Deze is voor DvP.
lodjan 02 september 2022 08:00
Ter vergelijking:
Adne van Engelen 1.63
Sam Oomen 1.77
Antwan Tolhoek 1.78
Robert Gesink 1.86
Thymen Arensman 1.92
Daan Hoole 1.98
Slimmerd 02 september 2022 08:08
Zal die wel mee moeten in de vlucht is mijn idee
Aerts 02 september 2022 08:49
Dat ligt eraan hoe de vlucht tot stand komt is mijn idee.

Als het Bora en Trek lukt om een klein groepje weg te laten rijden dan kan het voor Danny zijn. Met een groep van meer dan 6 man dan wordt het voor de vluchters.
Cyclad58 02 september 2022 09:48
Het zou hem gegund zijn. Rijdt een formidabele Vuelta, eerst in dienst van Bennett en eergisteren had hij moeten winnen .
Vraag is wel of hij steun krijgt van zijn ploeg, of Trek wil (die groene trui van Pedersen is toch al binnen) en of er nog andere ploegen geinteresseerd zijn in een sprint. Teunissen zou dit ook prima aan kunnen, maar ook bij Jumbo ligt het doel elders.
Slimmerd 02 september 2022 10:29
Teunissen zat dan vooral gisteren jammer genoeg voorop, die energie kon hij vandaag wel gebruiken, aankomst lijkt ideaal voor hem
Cyclad58 02 september 2022 11:00
Hij heeft gisteren geen meter kopwerk gedaan en zich in de finale laten uitbollen. Het heeft hem echt geen extra energie gekost.
Slimmerd 02 september 2022 12:06
Positieve test Ayuso, maar hij fietst lekker door in het peloton!
Horsie is back 02 september 2022 12:11
In zijn historische exercitie maakt Cecchini gewag van kleine renners, bijna een uitgestorven ras. Moest daarop dan ook meteen denken aan de UCI renners langer dan 1,90 meter. En dat zijn er toch een heleboel. Maar de racefiets maakt geen onderscheid en past zich gewoon aan, behalve dan even bij Vingegaard. smiling smiley
Horsie is back 02 september 2022 12:31
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ter vergelijking:
> Adne van Engelen 1.63
> Sam Oomen 1.77
> Antwan Tolhoek 1.78
> Robert Gesink 1.86
> Thymen Arensman 1.92 nog eens nameten; de UCI geeft in een lijst van 1,90m en plus renners "maar" 1,90m aan. smiling smiley
> Daan Hoole 1.98 nog eens nameten; 1,93m

1,90m renners o.a.: Tiesj, Dion, Mikkel, Nils, Oscar en last but not least Filippo.
Slimmerd 02 september 2022 13:40
Bou, Okamina, vd Berg.... het is treurig gesteld met de vlucht
Lobsen 02 september 2022 13:43
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Positieve test Ayuso, maar hij fietst lekker door
> in het peloton!

En terecht
Carlos Danger 02 september 2022 13:46
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Positieve test Ayuso, maar hij fietst lekker door
> in het peloton!


Ach ja, ik begrijp het wel. Die vent is al 19 en dit is misschien wel zijn laatste kans
om een mooi klassement te rijden in een grote ronde.
Hup UCI!
Carlos Danger 02 september 2022 13:46
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bou, Okamina, vd Berg.... het is treurig gesteld
> met de vlucht


Die blijven niet weg, denk je?
Slimmerd 02 september 2022 13:49
Ik zou het mooi vinden in ieder geval als het wel lukt
Eindhovuh 02 september 2022 14:33
Gezien mijn eigen lengte heb ik altijd extra gelet op lange renners. Daar zijn er inderdaad best wel veel van en goede ook. Küng, Ganna en hopelijk Hoole bijvoorbeeld.
lodjan 02 september 2022 16:10
Mijn info komt van PCS.
Cecchini 02 september 2022 17:44
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/09/2022 17:44 door Cecchini.
Cecchini 02 september 2022 17:45
Mads Pedersen ongenaakbaar. Langzamerhand een structurele wereldtopper aan het worden.
Horsie is back 02 september 2022 19:17
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gezien mijn eigen lengte heb ik altijd extra gelet op lange renners. Daar zijn er inderdaad best wel veel van en goede ook. Küng, Ganna en hopelijk Hoole bijvoorbeeld.

Meer dan 300 namen tel ik, categorie 1,90m en groter. Wout van Aert met zijn 1,90m mogen we vooral niet vergeten. smiling smiley
opperman 02 september 2022 20:19
Merlier vertelt dat hij misschien te veel 'gechauffeerd' heeft. Op zich een valabele reden, maar wat betekent dit?
Carlos Danger 02 september 2022 21:20
Ik denk te veel van wiel naar wiel in de finale. Dat kost meer energie dan vast in het wiel van je lead-out.
De zwarte trui 02 september 2022 22:36
Dat hij er met zijn pet naar gooit deze Vuelta en in zijn hoofd al bij volgend jaar zit.
ton duk 02 september 2022 22:39
Voor een A-sprinter rijdt ie best een matig seizoen idd
Gr
lodjan 02 september 2022 22:49
1.98 is correct Horsie.
Die UCI-lijst is dus niet correct. Het is voor de UCI alleen van belang of je de 1.90 haalt of niet. Een paar cm meer maakt niets uit.
Carlos Danger 02 september 2022 23:50
Connor Dunne zette ze allemaal in zijn schaduw.
Horsie is back 03 september 2022 00:28
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> 1.98 is correct Horsie.
> Die UCI-lijst is dus niet correct. Het is voor de UCI alleen van belang of je de 1.90 haalt of niet.
> Een paar cm meer maakt niets uit.

Prima. Bij deze post gaan mijn wenkbrauwen wel even omhoog.
lodjan 03 september 2022 09:23
Je weet toch waar die 1.90 grens voor dient?
lodjan 03 september 2022 09:24
Connor Dunne zou willen dat de UCI ook een 2 m grens hanteert.
Cyclad58 03 september 2022 10:06
Merlier moet over de etappe van gisteren niet zeuren. Die aankomst was sowieso te lastig voor hem.
Horsie is back 03 september 2022 10:48
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je weet toch waar die 1.90 grens voor dient?

Heeft het iets te maken met de configuratie van de racefiets?

Niettemin, ook al is de lichaamshoogte arbitrair zolang je maar boven de grens zit, dan nog noteer je niet 1,95m als het in werkelijkheid 1,90m is. Dat was mijn punt.
Dat er in de communicatie en het eindresultaat in principe van alles mis kan gaan is boven enige twijfel verheven.

Maar even Genie geraadpleegd. In no time het antwoord.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen