Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Montréal

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 september 2022 22:25
Pogacar was Wout van Aert te snel af in een beklijvende sprint. Wout heeft nog wel werk te doen om wereldkampioen te worden. Heuvelop moest hij wel afleggen tegen Pogacar, Yates, Gaudu en Baggioli. Ik zou me er zorgen over maken.
Wind mee 11 september 2022 22:45
Er was toch een tijd dat dit (samen met Quebec) een jaarlijks hoogtepuntje was: lekker 's avonds koers kijken, leuk parcours, behoorlijk deelnemersveld, WK-vibes trainen.

Hopelijk volgend jaar weer (meer)
Eddy Veen 12 september 2022 08:24
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er was toch een tijd dat dit (samen met Quebec)
> een jaarlijks hoogtepuntje was: lekker 's avonds
> koers kijken, leuk parcours, behoorlijk
> deelnemersveld, WK-vibes trainen.
>
> Hopelijk volgend jaar weer (meer)

Gesink was in 2010 goed voor meer dan 300 reacties hier.
Eddy Veen 12 september 2022 08:25
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pogacar was Wout van Aert te snel af in een
> beklijvende sprint. Wout heeft nog wel werk te
> doen om wereldkampioen te worden. Heuvelop moest
> hij wel afleggen tegen Pogacar, Yates, Gaudu en
> Baggioli. Ik zou me er zorgen over maken.

MVDP wordt wereldkamnpioen (als Evenepoel er niet tussenuit geknepen is)smiling smiley
Sub Culture 12 september 2022 08:30
Hoezo veel werk?

Vorig jaar in de ronde van GB was hij telkens de betere van Alaphilippe.
Maar als het er echt om ging in Leuven reed Alaphilippe iedereen op een hoopje.

Hij heeft daar uit geleerd, skipt ook de tijdrit en gaat all in voor de wegrit.

Van Aert die sprint in kleine groepjes verliest wel eens vaker.
Om een of andere reden gaat het hem beter af in pelotons.
Eindhovuh 12 september 2022 10:24
Matieu is het hele jaar nog niet zo super als de jaren ervoor. Mooi moment om dat wel te zijn. Maar ik schat van Aert in combi met Evenepoel kansrijker in, wie gaat die laatste halen? En dan heb je dus ook nog Pogi.
Slimmerd 12 september 2022 10:43
Toen was de wedstrijd ook nog te kijken op Sporza of Eurosport, dat helpt wel mee
GillesEmanuel 12 september 2022 12:07
Ik vermoed dat zijn acceleratie vermogen minder is. Bij een peloton sprint is je aanvangssnelheid hoger en dus minder acceleratie. Bij een kleine groep sprint is er meer acceleratie nodig (iets wat Pogi natuurlijk ook enorm goed bezit).
Horsie is back 12 september 2022 13:23
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vermoed dat zijn acceleratie vermogen minder
> is. Bij een peloton sprint is je aanvangssnelheid
> hoger en dus minder acceleratie. Bij een kleine
> groep sprint is er meer acceleratie nodig (iets
> wat Pogi natuurlijk ook enorm goed bezit).

Dit is te gemakkelijk. Natuurlijk moet Wout van Aert 12 kilogram meer met zich meetorsen. In 10 seconden van 0-100m (WR van 0-100 is 1,7 seconde grinning smiley) betekent bij gelijkblijvend vermogen een 1 kg zwaardere fiets of lichaamsgewicht een "straf" van 0,06s.
De laatste kilometer was in tegenstelling met normale massaspurts uitzonderlijk langzaam en alleen binnen de 300m lijn werd er echt gesprint, alhoewel al op enige snelheid. Tadej Pogacar (goed hersteld na zijn recente burn-out) bleef vooroprijden en kon dus alleen verliezen als hij een fietslengte zou inboeten. Maar hij bleek veel beter, deed me denken aan Binam Grmay versus Mathieu van der Poel. Wout van Aert zag er in alle relativiteit wat mij betreft niet goed uit, "blokkeerde", maar hé, hij verloor niet van een koekenbakker. 100 keer tegen Yates zou een 100-1 score opleveren, tenzij Yates Wot van Aert een keer de verkeerde kant op zou sturen.

En ja, sprinten in en met een bandwaggon is duidelijk anders dan een individuele acceleratiesprint (niet van driehoog met 80 beginnen).
En Tadej Pogacar heeft in een bandwaggon sprint met zijn 66 kg veel minder te zoeken, want dan neemt het absolute vermogen het over. Niettemin bewezen Caleb Ewan en the Manx, dat het verlagen van de luchtweerstand via lichaamspositie de sprinters met een hoger absoluut vermogen te verslaan zijn. Alhoewel die Avondetappe commentator, Marcel Kittel een tijd lang schier onverslaanbaar was.

Het is uiteraard 100-0 score en geen 100-1.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/09/2022 20:28 door Horsie is back.
ton duk 12 september 2022 14:58
Meest opvallende bij vAert en massasprinten is dat hij eigenlijk "altijd" in de goede positie zit.
Waarbij (als vb)Groenewegen en ook Jakobsen wel 's sprintuitslagen hebben van 9e,11e of lager is dat bij vAert zeldzaam.Als ie sprint is het om de zege

Waarom dan veel minder in een klein groepje ??
Minder geordend en (toch)meer keuze (late uitval,vroeg of laat sprinten) ??
Gr
Horsie is back 12 september 2022 21:47
Tadej Pogacar mag nu wel als een echte favoriet voor het WK worden gezien. Dat ligt niet alleen aan zijn intrinsieke kwaliteiten, maar ook omdat hij vanuit zijn perspectief dit seizoen één keer smadelijk heeft verloren. Eén van de variabelen, die de algometristen van de wielersport nog niet volledig hebben ontrafeld, wat doet verlies met de topsporter?
GillesEmanuel 13 september 2022 11:27
Te gemakkelijk? Die snap ik niet echt. WvA zijn piek en ook FTP zal hoger zijn in absolute getallen dan die van Pogacar. Echter zal hij (wellicht) een hogere koppel (Nm) en daardoor in sprints waar de aanvangssnelheid (dus meestal ook in lagere wattages) sneller naar een bepaald piekvermogen gaan. Zeker als deze sprint ook nog eens bergop is, want dan telt zijn geringe lichaamsgewicht ook een rol. Dat Pogacar deze hoge koppel heeft is natuurlijk uitzonderlijk (en maakt hem wellicht zelfs uniek?) en wellicht zit daar je verwijt van mijn gemakzucht?

Volgens mij leggen we hetzelfde uit alleen jij wilt het koppelen aan lichaamsgewicht/max wattage (iets wat ik eigenlijk al de voorzet voor geef).
Luijt 13 september 2022 13:27
Mogelijk heeft de Fin een antwoord?
Horsie is back 13 september 2022 21:41
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Te gemakkelijk?
In het vermoeden, dat je zo gemakkelijk uitspreekt dat het acceleratievermogen van Wout van Aert minder zou zijn dan dat van Tadej Pogacar.
Piek vermogen en FTP waren in deze vrij lange sprint onbelangrijke grootheden, want de sprint werd eerst stevig aangetrokken door David Gaudu, zodat Tadej Pogacar er pas in de laatste 10 seconden overheen kwam. De sprint begon dus wel degelijk op een redelijk hoge aanvangssnelheid. Torque of de Nederlandse benaming koppel van het natuurkundige begrip bereikt snel de top, terwijl de snelheid blijft toenemen. Bergop is dat allemaal minder evident te zien uiteraard.

De snelheid-krachtrelatie van AV Hill (meer dan 100 jaar oud al) geeft aan hoe kracht en snelheid in de acceleratie zich tot elkaar verhouden.
In deze sprint was het sprintuithoudingsvermogen van belang en het stuk bergop de hoeveelheid te verrichten arbeid, maar Tadej Pogacar verslapte niet, zat ook niet zo hoog als de veel langere Wout van Aert, terwijl in mijn visie, Wout van Aert hier niet op zijn best was.

Jammer genoeg vond ik in de Strava files van beide renners het laatste stuk van de eindsprint niet terug, volgens mij segment Sprint Final Criterium Nationale 2018 (de voorafgaande doorkomsten gaven wel de data, behalve het vermogen natuurlijk grinning smiley).
Het laatste stuk was overigens niet eens zo zwaar, afgezien uiteraard van de bijna 6 uur koers, die ze in de benen hadden.
Horsie is back 13 september 2022 21:43
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mogelijk heeft de Fin een antwoord?

Don't ask me nothing about nothing, I might tell you the truth.
El Chaba 14 september 2022 04:15
Eens, ik heb er persoonlijk ook weinig fiducie in, dat Mathieu van der Poel het WK gaat winnen of zelfs maar mee gaat doen voor de winst.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel 'een speciale', dus wie weet.
nachtwacht 14 september 2022 11:00
In hoeverre speelt Christophe Laporte daar een rol in? Ik vind hem echt een geweldige lead out man en wat ondergewaardeerd.
De zwarte trui 14 september 2022 13:44
Zonder leadout zat hij ook al altijd perfect. Bijvoorbeeld de sprint tegen Bol in 2020
ton duk 14 september 2022 15:20
Kijk,dat zou ook mijn voorbeeld zijn geweest.DSM deed alles goed.Bol deed alles goed...enkel vAert zat in zijn wiel
Gr
nachtwacht 14 september 2022 15:59
Bedankt voor het voorbeeld. Mee eens dat dat een goede overwinning was, zonder leadout (van een ploeggenoot, de DSM leadout was perfect). Zijn er nog meer voorbeelden? Een voorbeeld bewijst niet dat hij altijd perfect zit/zat.

Het hoeft natuurlijk niet zwart-wit te zijn. Hij kan en goed zijn in positioneren en een goede leadout hebben met Laporte wat de kans op een overwinning verder vergroot.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen