Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wk tijdrijden junioren- en beloften (m/v)

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 19 september 2022 08:39
De beloften zijn nu bezig. Opvallend dat ze een kortere afstand rijden dan de vrouwen-beloften die gisteren hun wedstrijd binnen de vrouwenwedstrijd reden. Waarom rijden zij ook niet gewoon dezelfde 34,2 km als de profs en vrouwen? Dat is toch een normale afstand voor beloften?

De Belg Segaert met de snelste tussentijd. Sneller ook dan bijna alle profs op hetzelfde punt, gisteren.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2022 08:52 door Meneer 60%.
Clavan 19 september 2022 08:44
Ik dacht dat ze morgenochtend pas zouden rijden vandaar geen opening gemaakt eye popping smiley

Segart dezelfde tijd op TT2
Clavan 19 september 2022 08:48
Aha. De U23 rijden vandaag ( alleen de jongens) De junioren rijden morgenochtend
Meneer 60% 19 september 2022 08:56
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Aha. De U23 rijden vandaag ( alleen de jongens) De
> junioren rijden morgenochtend

Klopt. Ik dacht: ik maak één topic voor alles aan. Maar maak gerust verschillende nieuwe topics aan, als dat de normale gang van zaken is.

Ondertussen is Noorwegen op weg naar het tweede tijdritgoud. Samen met Denemarken hebben zij wel echt een enorme sprong gemaakt in het tijdrijden, de laatste jaren.
Clavan 19 september 2022 09:10
1 WÆRENSKJOLD Søren Norway
2 SEGAERT Alec Belgium
3 HAYTER Leo Great Britain
4 CURRIE Logan New Zealand
5 HESSMANN Michel Germany

De verwachte namen in de top 5.

Mick van Dijk 18e (met wat materiaalpech). Axel van der Tuuk 24e.
ton duk 19 september 2022 09:27
Clavan Schreef:
---------------------------------------------------
>
> Mick van Dijk 18e (met wat materiaalpech). Axel
> van der Tuuk 24e.

Magertjes
Gr
Clavan 19 september 2022 11:05
88th World Championships WJ - ITT (WC) Time trial»Wollongong›Wollongong(14.1km)




Dinsdagmorgen 20 september 01:30 uur

2021

Alena Ivanchenko won voor Zoe Bäckstedt en Antonia Niedermayer

Startlijst PCS

WK tijdrijden junioren vrouwen U19
Live op Eurosport 1 (vanaf 01u20)
Live op Eurosport Player/GCN+ (vanaf 01u20)
Live op Sporza, Éen (vanaf 02u00)

Historie


in 2015 was Chloe Dygert de beste juniores in RIchmond


In 2016 was Karlijn Swinkels de beste in Doha en werd de 1e Nederlandse junioren winnares


Rozemarijn Ammerlaan was de 2e Nederlandse winnares. In 2018 in Innsbruck. Rozemarijn is sinds begin 2022 (voorlopig) gestopt met koersen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/09/2022 11:10 door Clavan.
El Chaba 19 september 2022 11:12
Onbegrijpelijk, dat de UCI geen U21 maakt van deze categorie.
ton duk 19 september 2022 11:55
K Swinkels werd dit seizoen 5e op het NK TT en was daar in de top 5 ook ruim de jongste..
Gr
Horsie is back 19 september 2022 12:10
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onbegrijpelijk, dat de UCI geen U21 maakt van deze categorie.

Grote organisaties zijn er juist voor om te voorkomen, dat de onderdanen voortdurend de doelpalen verplaatsen
Clavan 19 september 2022 13:10
88th World Championships MJ - IT (WC) Time trial»Wollongong›Wollongong(28.8km)

Dinsdagmorgen 20 september 05:20 uur



2021


Gustav Wang wint nog een medaille voor Denemarken op de ITT

Startlijst PCS

WK tijdrijden junioren mannen U19
Live op Eurosport 1 (vanaf 05u10)
Live op Eurosport Player/GCN+ (vanaf 05u10)
Live op Sporza, Éen (vanaf 07u00)

Historie


In 2001 Lissabon werd Jurgen van den Broeck wereldkampioen bij de junioren


2005. Marcel Kittel wint z'n 1e wk ITT voor junioren. Het jaar daarop zou hij nogmaals zegevieren


in 2013 was de overwinning voor Igor DeCraene. Deze jongeling kwam een jaar later om het leven bij een aanrijding met een trein 's morgens vroeg. Volgens mij is nooit duidelijk geworden hoe en wat?


Thomas Pidcock 2017


2018. Evenepoel rijdt de nummers 2 en 3 op meer dan éen minuut. Plapp en Picolo mogen wel mee het podium op
ton duk 19 september 2022 13:21
Van de week kwam ie "langs" bij de Ronde v Slowakije en bleek ie de verzorger te zijn van Volker Wessel
Tom Cordes ,vooral goede tijdrijder maar WK Junioren op de weg (dus eigenlijk off topic,sorry)
Gr
Cyclad58 19 september 2022 18:41
Mick was niet super, maar reed heel lang rond met een aanlopende band. Uiteindelijk een fietswissel, maar toen was het leed al geschied. Overigens zou hij zonder pech ergens tussen 5 en 8 zijn uitgekomen. Axel van der Tuuk viel mij wel tegen, maar dat bergje zal hem wel de nek om hebben gedraaid.
Eddy Veen 19 september 2022 20:24
Bijna drie jaar leeftijdsverschil tussen nummer 1 en 2, daar hadden de Sporza-verslaggevers wel een punt.
El Chaba 19 september 2022 20:30
Grote organisaties zijn er ook voor om met de tijd mee te gaan. Ik vind het onbegrijpelijk dat er - zeker in het huidige wielrennen - een jongerencategorie is die vier jaar beslaat, terwijl dat daarvoor steeds twee jaar is.
El Chaba 19 september 2022 20:32
Is ook wat ik hierboven probeer aan te geven. thumbs up
Horsie is back 19 september 2022 22:42
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Grote organisaties zijn er ook voor om met de tijd mee te gaan. Ik vind het onbegrijpelijk dat er - zeker in het huidige wielrennen - een jongerencategorie is die vier
> jaar beslaat, terwijl dat daarvoor steeds twee jaar is.

Een jongerencategorie beslaat 18 jaar. smiling smiley
De beloftencategorie bestaat sinds 1996, de juniorencategorie sinds 1975. Destijds was jouw wielerwereld, mits je al bestond natuurlijk, in orde. Direct van de junioren naar de senioren. Jij opteert dus voor een beloftencategorie, twee jaar na de juniorencategorie: U-21. M.a.w. in kampioenschappen bevindt de 21-jarige zich meteen in het gezelschap van renners, die qua leeftijdsverschil hun ouder hadden kunnen zijn. Just kidding. Juan Ayuso (nu tiener af, want 20) mocht even goed als 19-jarige aan de Vuelta meedoen.

Het gaat altijd om regels, die iedereen tot zekere hoogte recht doen. Zo waren er tot voor kort ook beperkingen van verzetten. Toen ene Remco Evenepoel aan het firmanent verscheen werden die regels ook niet meteen opgeheven omdat de beperking remmend voor Remco uitwerkte. Wel kreeg hij later last van de Remmende Voorsprong.

Dat er steeds vaker op jongere leeftijd topsport wordt bedreven is ontegenzeggelijk het geval, maar betekent dat dan dat je dit specifiek voor kampioenschappen nu al voor iedereen moet aanpassen?

Disclaimer:
Kalenderleeftijd (chronologische), biologische leeftijd, relative leeftijd (effect geboorte).
Kortom: het is al in ge wikkeld genoeg.
El Chaba 20 september 2022 00:40
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat er steeds vaker op jongere leeftijd topsport
> wordt bedreven is ontegenzeggelijk het geval, maar
> betekent dat dan dat je dit specifiek voor
> kampioenschappen nu al voor iedereen moet
> aanpassen?

Ja.
Maakt mij ook weer niet zoveel uit, dat wielrenners steeds jonger zijn. Het gaat mij er vooral om dat het verschil tussen 19 en 22 jaar simpelweg te groot is.
Horsie is back 20 september 2022 01:24
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dat er steeds vaker op jongere leeftijd topsport wordt bedreven is ontegenzeggelijk het geval, maar betekent dat dan dat je dit specifiek voor
> > kampioenschappen nu al voor iedereen moet aanpassen?
>
> Ja.
> Maakt mij ook weer niet zoveel uit, dat wielrenners steeds jonger zijn. Het gaat mij er vooral om dat het verschil tussen 19 en 22 jaar simpelweg te groot is.

Begrijp ik, maar de functie van zo'n leeftijdscategorie is toch ook om zo veel mogelijk een leveling field te scheppen met bovendien een extra wedstrijdgelegenheid, waarbij tevens gemakkelijker ereplaatsen kunnen worden behaald (motivatie). Ook bij 20 tot 22 jaar blijf je leeftijdsverschillen houden. Het is niet eerlijk, zei Calimero.

Bij het door jou gewenste verschil van 2 jaar zou je net zo goed kunnen opteren voor alleen maar junioren en senioren (heel oude situatie) of zelfs om de juniorenleeftijd nog iets te verhogen.

In onze moderne tijd is er ook wel voor bijna iedereen een WK en voor het WUR zou je het bijna voor elke leeftijd kunnen instellen. grinning smiley
Horsie is back 20 september 2022 03:09
The new Alien has arrived. Geen sweet seventeen meer, want net 18. It runs in the family. Nagekomen vraag voor de quiz van Prikmavera. grinning smiley
Zoe Backstedt. Vorig jaar 2km op de baan in 2:17.489 was al Chloé Dygert klasse.
Clavan 20 september 2022 08:12
1 BÄCKSTEDT Zoe Great Britain
2 CZAPLA Justyna Germany 1:36
3 JOORIS Febe Belgium 1:49
4 KVASNIČKOVÁ Eliška Czech Republic ,,
5 VAN DER MEIDEN Anna Netherlands 1:50
6 EBRAS Elisabeth Estonia 1:51
7 VINKE Nienke Netherlands 1:52
Meneer 60% 20 september 2022 08:46
Nog een Brits megatalent. Joshua Tarling, die naar Ineos gaat, rijdt alles halverwege op serieuze afstand. Was na 7,2 km maar een paar secondjes langzamer dan Kung, Remco, Ganna en Foss. Met een gemaximaliseerd verzet!
GillesEmanuel 20 september 2022 09:58
Oef. Nieuwe juice vanuit het Belgische kamp. Jens Verbrugghe zijn fiets is afgekeurd omdat hij een te groot verzet had gestoken (je mag maar x aantal meters afleggen per omwenteling bij de Juniors).

Onbewussie? Of bewust hopen op geen keuring? Nu werd zijn fiets er 15 min voor de start uitgepikt, maar volgens mij keuren ze nog 1-2 keer. Het lijkt er op dat hij toen er wel door kwam en net voor de start niet (dus tussendoor aan de fiets gesleuteld?).
Sub Culture 20 september 2022 10:05
53 ipv 52, zoiets gebeurt niet per ongeluk en neigt wat mij betreft naar bedrog.

Op zich mag dit van mij zwaar bestraft worden.

Verbrugghe maakte zonder dit gedoe ook gewoon een reeële kans op eremetaal nu rest hem louter frustratie en commotie.
GillesEmanuel 20 september 2022 10:31
Ja apart toch? Dan rijdt hij dus het hele jaar door al op een 53 maar dat wordt er niet uitgepikt? Of hoopte hij voor dit ene WK daarmee weg te komen? Of een mechanieker die ook voor grote ploegen werkt die dit totaal over het hoofd heeft gezien?
Horsie is back 20 september 2022 11:51
Volgend jaar mogen de junioren uit hun starttent komen met de grootst gekozen gear roll-out, die ze maar wensen. De beperking gaat uit het regelboek.BoP doet het al jaren met 70x12. Incredible Dan haalde ook al de 64 uit de kast en Highlander zit er met de 67 zo'n beetje middenin. De voormalige snelste man ter wereld (helaas het is nu een vrouw) kwam met een omgerekend verzet van 34 meter per omwenteling. Het duurde dan ook lang voordat hij op streek kwam, ehhh, hij moest zelfs eerst voortgetrokken worden. Eddy Merckx deed het in de ijle lucht van Mexico-Stad in 1972 ook maar met 7,93m.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2022 12:06 door Horsie is back.
Horsie is back 20 september 2022 12:27
Het verschil tussen de winnares bij de meisjes en de jongens (gerekend op het 14,1 km punt) is net zo groot als dat van de winnares bij de meisjes en de runner-up. Just saying. Voordat iedereen losgaat over het niveau bij meisjes/vrouwen t.o.v. de mannen. "We" hebben vannacht wel degelijk een Beamonachtige sprong gezien. Just saying. Ik herinner me nog die nacht uit 1968, uit 1991 en nu dus 2022. Hadden jullie ook zo veel mededogen met het paard langs de route of meer met de twee wezenloos kijkende corgi's?
Meneer 60% 20 september 2022 13:03
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het verschil tussen de winnares bij de meisjes en
> de jongens (gerekend op het 14,1 km punt) is net
> zo groot als dat van de winnares bij de meisjes en
> de runner-up. Just saying. Voordat iedereen
> losgaat over het niveau bij meisjes/vrouwen t.o.v.
> de mannen.

Vrouwen met vrouwen vergelijken spreekt mij, zoals je weet, meer aan. Dan valt op dat Backstedt na 7,2 km ruim sneller was (zo'n 17 seconde!) dan Van Dijk. Wel was de meisjes-afstand veel korter. Van de andere kant: ze had wel te maken met een maximaal verzet.

Laten we het erop houden dat Backstedt een supertalent is, die al heel dicht op het niveau van van de elite-vrouwen zit. Ik moet daarbij niet aan Beamon denken. Dichter bij huis qua sport en categorie denk ik aan Evenepoel in zijn juniorentijd.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/09/2022 13:12 door Meneer 60%.
Horsie is back 20 september 2022 13:24
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Het verschil tussen de winnares bij de meisjes en de jongens (gerekend op het 14,1 km punt) is net zo groot als dat van de winnares bij de meisjes en
> > de runner-up. Just saying. Voordat iedereen losgaat over het niveau bij meisjes/vrouwen t.o.v. de mannen.
>
> Vrouwen met vrouwen vergelijken spreekt mij, zoals je weet, meer aan. Dan valt op dat Backstedt na 7,2 km (Het is 7,1 km) ruim sneller was (zo'n 15 seconde) dan Van Dijk. Wel was de meisjes-afstand veel korter. En Backstedt is relatief ook erg snel gestart. (In de vergelijking met de winnaar niet dus) Van de andere kant: ze had wel te maken met een maximaal verzet.
>
> Laten we het erop houden (!) dat Backstedt een supertalent is, die al heel dicht op het niveau van van de elite-vrouwen zit. Ik moet daarbij niet aan Beamon denken, Dichter bij huis qua sport en categorie denk ik aan Evenepoel in zijn juniorentijd.

De sprong van Bob Beamon uit 1968 is nog steeds de meest opzienbarende sportgebeurtenis uit de gehele sporthistorie, wat nog iets anders is dan de grootste sportprestatie uit de geschiedenis. Wellicht staat de 25ste mei uit 1935 nog steeds aan top.

Maar Beamonesque staat voor het uitzonderlijke van de sportgebeurtenis zelve, dus niet noodzakelijkerwijs voor de sportprestatie an sich, die later door statistici voor een deel is ontmythologiseerd.

De referentie aan Remco Evenepoel uit 2018 is toch nog een pak minder, want de ratio van de runner-up Luke Plapp bedroeg daar nog 0,96 en geen 0,921.
Cecchini 20 september 2022 17:20
Maar volgens mij alleen omdat de Belg in kwestie 3 jaar jonger was. Ik vraag me af als het andersom was geweest ze er ook zo over zouden hebben doorgezaagd.
Meneer 60% 20 september 2022 17:36
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Meneer 60% Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Horsie is back Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Het verschil tussen de winnares bij de meisjes
> en de jongens (gerekend op het 14,1 km punt) is
> net zo groot als dat van de winnares bij de
> meisjes en
> > > de runner-up. Just saying. Voordat iedereen
> losgaat over het niveau bij meisjes/vrouwen t.o.v.
> de mannen.
> >
> > Vrouwen met vrouwen vergelijken spreekt mij,
> zoals je weet, meer aan. Dan valt op dat Backstedt
> na 7,2 km (Het is 7,1 km) ruim sneller was
> (zo'n 15 seconde) dan Van Dijk. Wel was de
> meisjes-afstand veel korter. En Backstedt is
> relatief ook erg snel gestart. (In de
> vergelijking met de winnaar niet dus
) Van de
> andere kant: ze had wel te maken met een maximaal
> verzet.
> >
> > Laten we het erop houden (!) dat
> Backstedt een supertalent is, die al heel dicht op
> het niveau van van de elite-vrouwen zit. Ik moet
> daarbij niet aan Beamon denken, Dichter bij huis
> qua sport en categorie denk ik aan Evenepoel in
> zijn juniorentijd.
>
> De sprong van Bob Beamon uit 1968 is nog steeds de
> meest opzienbarende sportgebeurtenis uit de gehele
> sporthistorie, wat nog iets anders is dan de
> grootste sportprestatie uit de geschiedenis.
> Wellicht staat de 25ste mei uit 1935 nog steeds
> aan top.
>
> Maar Beamonesque staat voor het uitzonderlijke van
> de sportgebeurtenis zelve, dus niet
> noodzakelijkerwijs voor de sportprestatie an sich,
> die later door statistici voor een deel is
> ontmythologiseerd.
>
> De referentie aan Remco Evenepoel uit 2018 is toch
> nog een pak minder, want de ratio van de runner-up
> Luke Plapp bedroeg daar nog 0,96 en geen 0,921.

Ik had mijn post al gewijzigd voor jouw antwoord, maar waarschijnlijk was je al aan het tikken. Maakt ook niet uit. Ze is idd niet snel gestart, relatief. Ik had even verkeerd naar de tussen- en eindtijd gekeken. Haar winst in het eerste en het tweede deel waren idd netjes in verhouding.

Qua statistiek is Backstedt inderdaad nog oppermachtiger dan Evenepoel als junior in tijdritten ooit was. Jouw cijfer is daarbij wel wat ongenuanceerd. Vergelijken met de nummer 2 is natuurlijk eigenlijk een vorm van anekdotisch bewijs. Als Backstedt vandaag precies even hard hard gereden, onder dezelfde omstandigheden, en alle andere vrouwen ook, maar er was toevallig ergens anders ooit nog een supertalent geboren die redelijk kort achter haar had gezeten, was haar prestatie dan veel minder goed geweest? Het is bijna een filosofische vraag.

Als je naar het gemiddelde van de hele top-10 kijkt, liggen de overmacht van Backstedt en Evenepoel een flink stukje dichter bij elkaar. En daarbij kun je vervolgens ook nog wel iets zeggen over de breedte van een jongensveld en een meisjesveld, simpelweg vanwege het grotere aantal jongens dat nu eenmaal wielrent. Maar nu zal jij wel weer denken dat ik Backstedts prestatie naar beneden haal, of het hele vrouwenwielrennen, wat absoluut niet zo is. Qua impact zijn de prestaties voor mij iig erg vergelijkbaar. Twee enorme talenten die in hun ontwikkeling heel wat jaren voor lopen op hun leeftijdsgenoten. Die allebei voor goud mee hadden kunnen doen bij de beloften. Twee mensen voor wie de stap naar de grote mannen en vrouwen daarom nog maar heel klein is/was.

Was de overmacht van Dygert tijdens die WK achtervolging, waarin ze nummer twee Van Vleuten op 1,5 ronde zette, trouwens niet nog groter? En wat te denken van het WR van Sydney McLaughlin deze zomer? Of Eric Heidens overmacht? Usain Bolt op het meest competitieve sportnummer dat bestaat? Sportprestaties of sportgebeurtenissen vergelijken blijft erg lastig. Het blijft ook eigen gevoel. Om dat statistisch te doen is onbegonnen werk. Binnen één sport het heden en verleden vergelijken is al niet te doen, laat staan over meerdere sporten heen.
El Chaba 20 september 2022 18:42
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> De sprong van Bob Beamon uit 1968 is nog steeds de
> meest opzienbarende sportgebeurtenis uit de gehele
> sporthistorie, wat nog iets anders is dan de
> grootste sportprestatie uit de geschiedenis.

Was dat nou echt wel zo opzienbarend? Althans de meest opzienbarende sportprestatie ooit?
Ja, pas begin jaren 90 of zo werd dat verbeterd door Mike Powel dacht ik, maar laten we niet vergeten dat de prestatie van Bob Beamon op ijle hoogte in Mexicostad (2000 meter) werd geleverd. Op die hoogte werd in die tijd en ook zelden daarna op kampioensniveau gesport.

Mijn vraag aldus, aangezien jij daar veel meer verstand van hebt dan ik: hoeveel scheelt dat qua luchtweerstand, etc?
Horsie is back 20 september 2022 20:11
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De sprong van Bob Beamon uit 1968 is nog steeds de meest opzienbarende sportgebeurtenis uit de gehele sporthistorie, wat nog iets anders is dan de
> > grootste sportprestatie uit de geschiedenis.
>
> Was dat nou echt wel zo opzienbarend? Althans de meest opzienbarende sportprestatie ooit?
> Ja, pas begin jaren 90 of zo werd dat verbeterd door Mike Powel dacht ik, maar laten we niet vergeten dat de prestatie van Bob Beamon op ijle hoogte in
> Mexicostad (2000 meter) werd geleverd. Op die hoogte werd in die tijd en ook zelden daarna op kampioensniveau gesport.
>
> Mijn vraag aldus, aangezien jij daar veel meer verstand van hebt dan ik: hoeveel scheelt dat qua luchtweerstand, etc?

Begrijpend lezen, El Chaba!
Wat je daar over Bob Beamon opschrijft is wat je heel vriendelijk een niet door kennis gehinderde opvatting zou moeten noemen. Minder vriendelijk half Watt niveau.

Afgezien van de discussie over de tijdens de sprong al dan niet heersende 2 meter rugwind en natuurlijk de verminderde luchtweerstand op grote hoogte kan de prestatie zeker wel ingeschat worden boven de 8,50m tot 8,60m. De voorsprong, die Bob Beamon had op nummer twee, Klaus Beer, was zegge en schrijve 71 cm en op de voorafgaande wereldrecordhouder Ralp Boston zelfs 74 cm. Na deze supersprong was de wedstrijd volledig verlamd en was Bob Deamon de psychose nabij. De prestaties van John Powell en niet te vergeten Carl Lewis, die wat mij betreft wel enigszins schlemielig verloor, maar dat is topsport, komen ook uit een tijdperk, dat nou niet bepaald als absoluut brandschoon kan worden aangemerkt. Remenber the dirtiest 100m race of all time (Seoul), drie jaar eerder.

Epiloog: Minder vriendelijk half Watt niveau had achterwege kunnen blijven.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/09/2022 01:23 door Horsie is back.
Horsie is back 20 september 2022 20:51
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Meneer 60% Schreef:

> > > Horsie is back Schreef:

> > > -----
> > > > Het verschil tussen de winnares bij de meisjes en de jongens (gerekend op het 14,1 km punt) is net zo groot als dat van de winnares bij de
> > meisjes en de runner-up. Just saying. Voordat iedereen losgaat over het niveau bij meisjes/vrouwen t.o.v. de mannen.
> > >
> > > Vrouwen met vrouwen vergelijken spreekt mij, zoals je weet, meer aan. Dan valt op dat Backstedt na 7,2 km (Het is 7,1 km) ruim sneller
> was (zo'n 15 seconde) dan Van Dijk. Wel was de meisjes-afstand veel korter. En Backstedt is relatief ook erg snel gestart. (In de vergelijking met de winnaar niet dus) Van de andere kant: ze had wel te maken met een maximaal verzet.
> > >
> > > Laten we het erop houden (!) dat Backstedt een supertalent is, die al heel dicht op het niveau van van de elite-vrouwen zit. Ik moet daarbij niet aan Beamon denken, Dichter bij huis qua sport en categorie denk ik aan Evenepoel in zijn juniorentijd.
> >
> > De sprong van Bob Beamon uit 1968 is nog steeds de meest opzienbarende sportgebeurtenis uit de gehele sporthistorie, wat nog iets anders is dan de
> > grootste sportprestatie uit de geschiedenis. Wellicht staat de 25ste mei uit 1935 nog steeds aan top.
> >
> > Maar Beamonesque staat voor het uitzonderlijke van de sportgebeurtenis zelve, dus niet noodzakelijkerwijs voor de sportprestatie an sich,
> > die later door statistici voor een deel is ontmythologiseerd.
> >
> > De referentie aan Remco Evenepoel uit 2018 is toch nog een pak minder, want de ratio van de runner-up Luke Plapp bedroeg daar nog 0,96 en geen 0,921.
>

> Ik had mijn post al gewijzigd voor jouw antwoord,
> maar waarschijnlijk was je al aan het tikken.
> Maakt ook niet uit. Ze is idd niet snel gestart,
> relatief. Ik had even verkeerd naar de tussen- en
> eindtijd gekeken. Haar winst in het eerste en het
> tweede deel waren idd netjes in verhouding.
>
> Qua statistiek is Backstedt inderdaad nog
> oppermachtiger dan Evenepoel als junior in
> tijdritten ooit was. Jouw cijfer is daarbij wel
> wat ongenuanceerd. Vergelijken met de nummer 2 is
> natuurlijk eigenlijk een vorm van anekdotisch
> bewijs. Als Backstedt vandaag precies even hard
> hard gereden, onder dezelfde omstandigheden, en
> alle andere vrouwen ook, maar er was toevallig
> ergens anders ooit nog een supertalent geboren die
> redelijk kort achter haar had gezeten, was haar
> prestatie dan veel minder goed geweest? Het is
> bijna een filosofische vraag.
>

Beyoncé, zing voor mij even: If I were a girl, even just for a day.

> Als je naar het gemiddelde van de hele top-10
> kijkt, liggen de overmacht van Backstedt en
> Evenepoel een flink stukje dichter bij elkaar. En
> daarbij kun je vervolgens ook nog wel iets zeggen
> over de breedte van een jongensveld en een
> meisjesveld, simpelweg vanwege het grotere aantal
> jongens dat nu eenmaal wielrent. Maar nu zal jij
> wel weer denken dat ik Backstedts prestatie naar
> beneden haal, of het hele vrouwenwielrennen, wat
> absoluut niet zo is.

Je bent anders flink bezig.

Qua impact zijn de prestaties
> voor mij iig erg vergelijkbaar. Twee enorme
> talenten die in hun ontwikkeling heel wat jaren
> voor lopen op hun leeftijdsgenoten. Die allebei
> voor goud mee hadden kunnen doen bij de beloften.
> Twee mensen voor wie de stap naar de grote mannen
> en vrouwen daarom nog maar heel klein is/was.
>
> Was de overmacht van Dygert tijdens die WK
> achtervolging, waarin ze nummer twee Van Vleuten
> op 1,5 ronde zette, trouwens niet nog groter?

De finale was uiteraard geen graadmeter. Elke insider wist vooraf, dat Annemiek van Vleuten ingelopen zou worden, want het verschil in de kwalificatie was immers al meer dan 9 seconden en de te overbruggen afstand in de onderlinge wedstrijd is "maar" een halve baan, dus 125m. De kwalificatie gaf wel een reële vergelijking te zien, namelijk 3:20.072 versus 3:29.319. Om de vergelijking met Zoe Backstedt door te trekken had Chloé Dygert bijna 8 seconden sneller moeten rijden, dan dat ze in werkelijkheid deed, praktisch de gelijke tijd met, kent U hem?, Filippo Ganna in de finale bij het 3 km tussenpunt.

Overigens, reed Zoe Backstedt als 14-jarige de 2 km al in 2:21,963, een tijd, die door mannen van boven de 55 nog nooit is gerealiseerd.
Als 16-jarige nog 2:16,945.

> En wat te denken van het WR van Sydney McLaughlin
> deze zomer? Of Eric Heidens overmacht? Usain Bolt
> op het meest competitieve sportnummer dat bestaat?
> Sportprestaties of sportgebeurtenissen vergelijken
> blijft erg lastig. Het blijft ook eigen gevoel. Om
> dat statistisch te doen is onbegonnen werk. Binnen
> één sport het heden en verleden vergelijken is
> al niet te doen, laat staan over meerdere sporten
> heen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen