Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

88th World Championships WJ & WE - Road Race (WC)

Gepost door Clavan 
Clavan 23 september 2022 10:55
88th World Championships WJ - Road Race (WC) One day race»Wollongong›Wollongong(67.2km)

2021

Zoe Bäckstadt wint de sprint van Kai Schmid (USA). Linda Riedmann (GER) wint daarachter de sprint voor brons

2022



Startlijst PCS

Mirre Knaven rijdt voor Nederland. Haar zussen Senne en Britt Knaven hebben de Belgische nationaliteit

Live op Eurosport 1 (vanaf 00u00)
Live op Eurosport Player/GCN+ (vanaf 00u00)
Samenvatting op Sporza, Éen (vanaf 04u05)

Historie


2002 op Zolder. Suzanne de Goede wint


2003. Weer winst voor Oranje. Loes Markerink zegeviert


2004. De 1e voor the GOAT. 3e werd trouwens Ellen van Dijk. 5e Roxanne Kneteman

89th World Championships WE - Road Race (WC) One day race»Helensburgh›Wollongong(164.3km)

2021


2021. Balsamo verslaat Vos en Niewiadoma

2022

De WK-wegrace voor vrouwen start in Helensburgh en finisht 164,3 kilometer later in Wollongong, een kustplaats ten zuiden van Sydney, Australië. Op het parcours liggen zeven beklimmingen en zo komen de coureurs aan een totaal van 2.433 hoogtemeters.



In 2010 waren de wereldkampioenschappen op de weg al eens in Australië. Dat leverde Giorgia Bronzini haar eerste wereldtitel op de weg op. Ze versloeg Marianne Vos en Emma Johansson in de sprint.

2010 Geelong

Waar de race destijds van Melbourne naar Geelong ging, fietsen de coureurs nu van Helensburgh naar Wollongong. Na een kleine 30 kilometer komen ze al door de aankomstplaats en even later snijden ze de eerste van twee circuits aan.

De eerste ronde is 34,2 kilometer lang en voert over Mount Keira, een klim van 9 kilometer à 5,7%. Na de afdaling is het tijd voor het stadscircuit in Wollongong en dat staat zes keer op het programma. Mount Pleasant is de telkens terugkerende hindernis. De heuvel van 1,1 kilometer à 7,7% en een steilste strook van 14% ronden de renners op ruim 8 kilometer van de finish.






De wegrace voor vrouwen start om 4.25 uur ’s nacht en de race finisht naar verwachting om 9.00 uur in de ochtend – beide zijn Nederlandse tijden.

Voorbeschowuing Wielerflits

Startlijst PCS
De U23 categorie rijdt in dezelfde wedstrijd en dus zijn er 2 truien te verdienen in deze race. Behalve wanneer een U23 rijdster deze wedstrijd wint, vraagje?

Live op Eurosport 1 (vanaf 04u15)
Live op Eurosport Player/GCN+ (vanaf 04u15)
Live op Sporza, Éen (vanaf 06u00)
Live op NOS, NPO1 (vanaf 04u20)

Historie


1958. De 1e wereldkampioene bij de vrouwen. Elsy Jacobs uit Luxemburg


Yvonnen Reynders werd 4x wereldkampioene op de weg voor Belgie


Keetie Hage werd in 1968 de 1e nederlandse wereldkampioene. 8 jaar later in 1976 werd ze dat opnieuw


1973 werd Nicole van den Broeck de laatste Belgische wereldkampioene


In 1975 hadden 'We' 6 wereldkampioenen. Tineke Fopma (4e van links) werd kampioen bij de dames. Tevens was dit de 1e keer dat we wereldkampioen bij de Heren en Dames werden. Hennie Kuyper werd dit een dag later.
vlnr Hennie Kuiper, Keetie Hage, Gaby Minneboo, Tineke Fopma, Roy Schuiten en André Gevers



1979 was de laatste dubbelslag voor Nederland. Petra de Bruinwerd kampioen in Valkenburg. Die andere kennen we wel


In 1989 won Jeannie Longo haar 4e van de 5 wereldkampioenschappen in Chambery


1993. Leontien van Moorsel verslaat Longo


Eind '90 begin '00 had Litouwen een goeie generatie. In 1998 werd Diana Žiliūtėkampioene, in 1999 Edita Pučinskaitė. Hier zien we Rasa Polikevičiūtė die kampioene werd in 2001. 2e werd haar landgenoot Pučinskaitė


Salzburg 2006. De 1e op de weg bij de Dames. Daarna werd ze nog 2x kampioen en eindigde 6x! op de zilveren plek. Daarnaast werd ze 2x wereldkamipoen op de baan, 8x bij het veldrijden.


Bronzini won 2x. Hier verslaat ze Vos in 2011


Chantal Blaak ( toen was er nog geen van den Broek in beeld) verrast en wordt kampioen


Annemiek werd maar 1x wereldkampioene. Maar in 2019 gaf ze een masterclass


In 2020 waren de rollen omgekeerd en mocht Anne vd Breggen les geven

Bronnen: Bikeraceinfo, Sportgeschiedenis, PCS, Wielerflits, Twitter, Touretappe



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/09/2022 10:58 door Clavan.
Horsie is back 23 september 2022 12:44
"We" kunnen er niet omheen. Dit gecombineerde topic gaat over Aliens, arriving or leaving the building. Wat een gesjor rond Annemiek van Vleuten tenminste voor een kamergeleerde als Horsie! Zo bont als John Powell, de hier niet zo lang geleden bewierookte verspringer, zal ze het wel niet maken.

Van duckeriaanse proporties is de vraag of Foxy Lady opgaat voor de zestiende mondiale titel en/of tiende podiumplaats op de WK op de Weg. Individueel dus.
ton duk 23 september 2022 13:23
Horsie is back Schreef:
-----------------------------------------------------
>
> Van duckeriaanse proporties is de vraag of Foxy
> Lady opgaat voor de zestiende mondiale titel en/of
> tiende podiumplaats op de WK op de Weg.
> Individueel dus.

Zou indukwekkend zijn
Gr
Horsie is back 23 september 2022 23:52
"We weten allemaal hoe lastig het is", zegt de GOAT, die zelf 6 keer de runner-up was.
Horsie is back 24 september 2022 00:07
Er is er een jarig. Moet die ook winnen? Just saying.
Horsie is back 24 september 2022 00:29
De jarige is er al vandoor en heeft na de 1e ronde een voorsprong van respectievelijk 30s en 47s.
Horsie is back 24 september 2022 00:56
Na 2e ronde 1:59 voorsprong. The bunch is chasing pavements.
Clavan 24 september 2022 00:57
Backstedt degradeert de rest. Ik ga even tukken.
Horsie is back 24 september 2022 01:25
Na 3e ronde 2:19 voorsprong op Nienke Vinke, nadat het bijna 3 minuten is geweest.
Horsie is back 24 september 2022 01:49
Nienke Vinke doet een perfecte demarrage in afwachting van een motorrijder om de skinny Francaise Rayer achter te laten.
Horsie is back 24 september 2022 01:54
The Alien has landed, maar Vinke laat zich bijhalen en verliest running on empty van de Franse spicht Rayer.
De zwarte trui 24 september 2022 01:55
Die Rayer heeft dispensatie gekregen om op haar 13e al bij de junioren mee te mogen doen?
De zwarte trui 24 september 2022 01:58
Italië boven straks bij de dames denk ik, gezien het parcours.
Horsie is back 24 september 2022 02:00
Zag geen magpie, seagull, maar wel een fist bump van een ploegleidster. Krijgen we dat vandaag nog een keer te zien of is dat te veel gevraagd.
Horsie is back 24 september 2022 02:15
De vrouwen krijgen dus eerst Mount Keira en daarna pas de plezierige berg, die me doen denken aan de klim in de Giro 2016 vlakbij het honk van Luijt. Maar eerlijk is braaf, de Hollandse berg is wel gemakkelijker. Was Thijs Z. destijds niet de voorproever om te laten weten of de klim wel verantwoord was? Was eerst niet van plan de hele wedstrijd te gaan kijken, maar doe het toch maar. Boeie.
predator 24 september 2022 04:38
Pechvogel nog steeds aanwezig. Vollering niet aan de start door corona.
ton duk 24 september 2022 05:28
Horsie is back 24 september 2022 06:10
Lekker druilerig bij 17 graden C en stevige wind. Behalve een "shirtwisseling" door Annemiek van Vleuten is er nog niet veel gebeurd.
Horsie is back 24 september 2022 06:22
It runs in the family. Alweer een Backstedt (Elynor) van voren.
Horsie is back 24 september 2022 06:38
Val Lotte Kopecky. Snel weer op de fiets, maar moet nu geleidelijk weer op eigen kracht op Mount Pleasant weer terug zien te komen.
Horsie is back 24 september 2022 07:08
We weten het nog niet. We weten het nog niet. Hartslagen zullen ook wel synchroon lopen. smiling smiley
Sjorsoll 24 september 2022 07:21
Nederland heeft echt het lelijkste shirt ooit. Wat is er mis met gewoon oranje?
ton duk 24 september 2022 07:40
Te herkenbaar voor de tv-kijker,denk ik
Gr
Sjorsoll 24 september 2022 08:10
Precies, al die jaren wist je of er iemand mee was en nu zie ik ze gewoon niet. Letterlijk onherkenbaar.
Horsie is back 24 september 2022 08:20
Rainy Day Women.
Horsie is back 24 september 2022 08:28
Aanval op het Nederlandse bastion. Annemiek van Vleuten probeert op zijn Dumoulin's erbij te komen. Het is geen culzooi dat voorop rijdt. Dark horse.
Slimmerd 24 september 2022 08:30
Leuk zo'n koers zonder NL
predator 24 september 2022 08:36
Oranje moet in de achtervolging
Horsie is back 24 september 2022 08:40
De possy gaat de spijtoptanten weer terughalen. Maar er komt nog één Mount Pleasant.
predator 24 september 2022 08:45
Reusser beukt weg na de hergroepering
Horsie is back 24 september 2022 08:53
Hetzelfde vijftal doet de finale na de generale repetitie.
predator 24 september 2022 08:53
De beste 5 zijn weer weg
Slimmerd 24 september 2022 08:54
Moolman, Ludwig, Longo Borghini, Lippert en Niewiadoma duidelijk het vijftal van de wedstrijd..

Nog 6km om de medailles te verdelen
Slimmerd 24 september 2022 08:57
Nul samenwerking vooraan, een achttal sluit bijna aan. Onder andere ene Van Vleuten daarbij
predator 24 september 2022 08:57
Een hergroepering is nog mogelijk
Slimmerd 24 september 2022 08:59
predator 24 september 2022 08:59
Iedereen aan het gokken
predator 24 september 2022 09:01
Tering wat een finale
Slimmerd 24 september 2022 09:01
1km, 12 dames samen
Slimmerd 24 september 2022 09:02
1. Van Vleuten
Horsie is back 24 september 2022 09:03
The Alien has gone.
Slimmerd 24 september 2022 09:03
predator 24 september 2022 09:04
predator 24 september 2022 09:05
Onwaarschijnlijk dit
Sjorsoll 24 september 2022 09:06
Wat een overwinning. Vandaag eens niet de sterkste, maar de slimste.
Horsie is back 24 september 2022 09:09
In normale doen zou je dit business as usual kunnen noemen. Voetbal is oorlog kan nu vervangen worden door wielrennen is oorlog. Mentale oorlogsvoering.
Horsie is back 24 september 2022 09:15
Zondag gewoon slapen want er gebeurt toch niks. grinning smiley
Slimmerd 24 september 2022 09:21
Die eerste beelden van Kopecky, wat een clown, die denkt dat iedereen wel even voor haar moet/wilt rijden
Clavan 24 september 2022 09:23
Wat een goeie AGU shirts….. heb het altijd al gezegd.
Horsie is back 24 september 2022 09:25
Als we naar het verloop van de race kijken, wie kan morgen dan wel wegblijven?
Horsie is back 24 september 2022 09:33
Eerst krijgt ze te horen, leuk truitje, maar het moet uit. Later zegt ze, dan trek ik wel een andere trui aan.

Disclaimer: Alle verwijzingen naar #Metoo zijn voor uw eigen rekening
Horsie is back 24 september 2022 09:42
"Heel veel inhoud", zegt Annemiek van Vleuten. Daarmee is het echec van het tijdrijden ook verklaard. Let wel in alle relativiteit. Ze is dus de Zeedse van der Poel van het wielrennen. Vergelijkingen hinken vaak, ook bij .. grinning smiley
ton duk 24 september 2022 09:53
Ze miste Vollering...
Gr
Frederik D. 24 september 2022 09:54
The Key to Succes, wat een Mindset. Aldus Dionne de Graaff, die moeite heeft met haar moerstaal. Wie grossiert in clichés en anglofiel populisme, zou voorgoed sub specie aeternatatis verbannen moeten worden van de Nederlandse tv. En dan zo'n regenboogtrui. Kan niet meer vandaag de dag. Zag ik ook nog een regenboogzebrapad op het parcours. Hoe dat te interpreteren?

Maar verder? Zo'n 1500 meter voor de finish gaf ik Van Vleuten twee kansen, geen en nul. Maar ze deed het toch. Deed Jan Raas dat ook niet? Van achteren aanzetten en een lange sprint eruit persen?
Slimmerd 24 september 2022 10:08
Was toch Joop die zo zijn WK pakte?
Remko 24 september 2022 10:13
Die Ludwig, die rijdt dus echt NOOIT mee als ze in een groepje voorop rijdt.

Wie is haar mannelijke equivalent?
ton duk 24 september 2022 10:16
Dat was wel wat van verder af en die ging nog langzamer weg....
Meer afstopping van Oranje -en andere ploegmaat
Gr
Slimmerd 24 september 2022 10:19
Das niet zo moeilijk toch? Matthews, de winnaar van morgen
Frederik D. 24 september 2022 10:48
Die glipte ertussen uit. Van Vleuten glipte er niet tussen uit maar vloog eruit. Zelfs tot haar eigen verbazing.
Frederik D. 24 september 2022 10:54
Ja.

Op de Belg zag ik nog Dirk de Wolf. Stapte hij niet tijdens een WK van zijn fiets om een Deen te meppen? Nee. Maar waar denk ik aan? Vraag ik aan mezelf.
Slimmerd 24 september 2022 11:03
Ach De Wolf, leuke man, totaal niet serieus genomen door o.a. Kopecky, en beweerde hij nu echt dat Van Vleuten die breuk fakete?
Cecchini 24 september 2022 11:29
Dan moet ik direct denken aan Rebellin.
Luijt 24 september 2022 13:08
Dit een Zoetemelkje noemen zou de demarrage van Vleuten tekort doen. Toch gingen bij mij de gedachten wel terug naar Joop z'n kunststukje.
Wanny 24 september 2022 13:18
Kopecky kan wel op het lijstje domste coureurs. Als ze meteen meespringt met Annemiek is het kat in t bakkie.
Wind mee 24 september 2022 13:24
Prittstift Rebellin inderdaad
El Chaba 24 september 2022 13:53
Ik ook, al is er een nieuwe Matthews in de maak met ook nog eens vergelijkbare kwaliteiten: Biniam Grmay.
Voor Matthews pleit overigens - sinds deze zomer - die mooie (solo) Tourzege in de 14-de etappe.
Slimmerd 24 september 2022 14:09
Wat krijgt een jonge prof er toch vaak van langs van je en dat door één Girorit?
Andere Peter 24 september 2022 14:18
Waanzinnig. Pas teruggekeken toen ik de uitslag al wist en dan nog emotioneert het, verbaast het je.

Met Zoetemelk-1985 heeft het inderdaad veel gemeen. De leeftijd natuurlijk. En ook Joop deed het op pure inhoud zonder ook maar enige kans te hebben in een sprint. Het magische juiste moment. Favorieten die naar elkaar kijken. Joop ging van iets verder. Maar ook hij stond nooit op de pedalen bij zijn demarrage. Het grote verschil is dat Joops vlucht direct werd beschermd. Door Veldscholten en Van der Velde, maar ook door Kim Andersen. Twee Italianen die zich niet voor elkaar opofferen, dat is misschien ook een overeenkomst (?)

Zoetemelk 1985

En ik moest aan de eerste WK-titel van Oscar Freire denken (Verona 1999). Hij demarreerde als vermoedelijk beste sprinter maar zeker als op dat moment nog relatieve nobody in een groep met louter kopmannen (Vandenbroucke, Ullrich, Casagrande, Konishev, Camenzind, Zberg, Robin). En juist dat maakte dat er een moment van vertwijfeling was bij de rest.

Freire 1999



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2022 14:20 door Andere Peter.
Wind mee 24 september 2022 14:23
Bij ouder wordende mensen zie je wel vaker een vorm van eendimensionaal denken en ongenuanceerd stempeltjes drukken.

Al is e.e.a. uiteraard ook wel intelligentie afhankelijk.

cool smiley (voor de zekerheid)
Andere Peter 24 september 2022 14:30
Raas in Valkenburg, dat was toch meer een klassieke lange sprint. Voorbereid door Lubberding die de laatste Cauberg voor zijn rekening nam. Raas overeind in de chaos. Kijk eens hoeveel publiek er in de slotkilometers op de weg staat. Valpartij Kudsen/Willems. Aanval Chalmel. Valpartij Battaglin. Raas was superkopman en er kon die dag bijna geen andere uitsag zijn dan: Raas wint.

Raas 1979

(Finish vanaf ca 39:00)



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2022 14:31 door Andere Peter.
De zwarte trui 24 september 2022 16:48
Beste in koers en dan 4e worden, schade!

39 jaar en ze heeft hem (weer). Nog één jaar alles geven in die trui en dan de fiets aan de haak hangen.

Kopecky gaat niet goed slapen. Ze twijfelt heel even om mee te springen, maar doet dat uit veiligheidsoverwegingen uiteindelijk niet the finger smiley
Sjorsoll 24 september 2022 16:49
Dan zou ze op alles moeten reageren en dan wint ze niet. Dit is echt split second werk.
betuweracer 24 september 2022 16:57
Een smiley met 'kijk mij nou weer eens (geniepig) stoer doen' voor de zekerheid? Niet meer op El Chaba reageren is betekent ook niet verholen reageren.
betuweracer 24 september 2022 17:02
Vooral die (ik denk) Noorse twijfelt echt even, zet een halve seconde aan en daar beweegt Kopecky lichtjes in mee?

De regie schoot iets teveel door in het verstrekken van beeldige plaatjes, maar het was met die schemerregen en flauwe zon dan ook een schitterend schouwspel. Met als toppunt die regenboog in de achtergrond eindigend op waar ongeveer de streep ligt toen ze er naartoe reden in de voorlaatste ronde. Fantastische koers, net als bij de junioren heren. De U23 had op z'n eigen manier ook wel iets als anticlimax. Tot dusver een zeer geslaagd WK.

Tot vannacht allen!
Eqquipo 24 september 2022 17:17
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als we naar het verloop van de race kijken, wie
> kan morgen dan wel wegblijven?

Een 3-tal.

Of een duo / solo van top laatste maal Monte Plezante, als het daarachter te versplinterd is om georganiseerd te achtervolgen.
Cyclad58 24 september 2022 19:14
Cyclad58 24 september 2022 19:22
Die Noorse die jij zag was de Cubaanse Sierra.

Tja, Kopecky laat een gouden kans liggen. Ze had inderdaad moeten meespringen, achteraf was ze veruit de snelste.
Er waren slechts 5 rensters die echt aanspraak op een medaille mochten maken, dat waren de 5 die 2 keer te sterk waren op Mt Pleasant. Daar zaten Van Vleuten, Kopecky en Persico niet bij, Liane Lippert was van die 5 de beste, maar zij krijgt als beloning de 4e plaats.
Is Van Vleuten dan onverdiend wereldkampioene? Natuurlijk niet. Als je zo gehavend aan de start staat en er het maximale uit weet te peuren ben je heel bijzonder.
Alle begrip voor de immense teleurstelling bij Kopecky en de Belgische volgers, maar het is nu niet zo dat Kopecky echt de beste in koers was. Zeker niet. Wat dat betreft heeft Liane Lippert meer reden tot klagen, bv de betrekkelijke lethargie bij een aantal van haar medevluchters.

De hegemonie van de Nederlandse rensters is vanaf volgend seizoen wel over. Van Vleuten doet haar afscheidstoernee, Vos wordt er niet beter op, Van Dijk toch ook niet. Vollering steekt er niet bovenuit, en jonge rensters als Lippert, Bauernfeind, Fisher-Black, Guazzini en Shackley kloppen aan de deur. Wij zullen het na 2023 vooral van Lorena Wiebes moeten hebben. Echte opvolging zie ik niet, al kan Shirin van Anrooij wellicht nog wat stappen zetten en heb ik een beetje hoop gevestigd op Fem van Empel.
Wind mee 24 september 2022 19:48
"Verholen" is een mooi woord, kende ik niet. Hoe dan ook: ik vermoed dat je iets te veel "zoekt" achter mijn reactie. Maakt ook verder niet uit. Geen kwaaie wil i.i.g. mijnerzijds.
Slimmerd 24 september 2022 20:16
Dit lijkt mij een meer dan kloppende analyse, iets eat helemaal niet kan, dus ik laat mij komende jaren graag weer verrassen
Horsie is back 24 september 2022 20:16
Zullen we na de "hongerklop" en de "elleboog", Annemiek van Vleuten maar Resurrection Lady gaan noemen en Zoe Backstedt as the new Alien on the block.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2022 20:16 door Horsie is back.
Cecchini 24 september 2022 23:43
Nou reduceer je wielrennen tot degene die het best omhoog gaat op klimmetjes alleen aanspraak kan maken op de overwinning. Tactisch en verstandig rijden hoort daarbij en ook flink dooorrijden na een klim. Anders kunnen we beter overgaan tot het organiseren van een klimtijdrit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/09/2022 23:44 door Cecchini.
Horsie is back 25 september 2022 00:46
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij ouder wordende mensen zie je wel vaker een
> vorm van eendimensionaal denken en ongenuanceerd
> stempeltjes drukken.
>
> Al is e.e.a. uiteraard ook wel intelligentie
> afhankelijk.
>
> cool smiley (voor de zekerheid)

Kent U ook mensen, die niet ouder worden? cool smiley
Carlos Danger 25 september 2022 02:16
AvV is gisteren ontsnapt aan diskwalificatie, maar na afloop nog wel beboet voor haar
``voetbalkousen``, die ze droeg tijdens de koers. Ze kon kennelijk niet meer worden gediskwalificeerd, omdat
de koersleiding dit niet had geconstateerd tijdens de wedstrijd. Was dit wel het geval geweest, dan
was de kans groot geweest, dat ze uit koers was genomen.
De zwarte trui 25 september 2022 02:41
Verkeerd shirt, verkeerde kousen. Goed voorbereid.
Eqquipo 25 september 2022 09:12
Ik zag het gisteren ook in de slowmotion beelden van de finish. Hoe is ze daar mee weggekomen?!
Horsie is back 25 september 2022 10:33
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Verkeerd shirt, verkeerde kousen. Goed voorbereid.

Is me niet opgevallen. Marginal Gains à la de Deense achtervolgingsploeg? Er loopt wel een draadje met Incredible Dan.
Of had ze ook nog een enkelblessure? Temperatuur was ook niet al te hoog. Warme kruiksokken? Don't get carried away, Horsie. Dat doen anderen wel voor je.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen