Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Bonificatie alleen tot de ploegentijdrit

Gepost door Spakeloos 
Spakeloos 24 juni 2015 10:40
Heeft iemand misschien een idee waarom er gekozen is voor bonificaties tot en met etappe 8? Het lijkt me dat er ook in de etappes daarna (behalve 9) strijd voor de extra seconden kan ontstaan. Daar is het toch voor bedoeld lijkt me.
Meneer 60% 24 juni 2015 10:59
De gedachte zal zijn dat ze willen dat door de boni's een mooie strijd om het geel ontstaat in de eerste anderhalve week, maar niet dat bonificaties een rol gaan spelen in de strijd om de eindzege tussen de favorieten in de laatste anderhalve week.

En chauvinistisch als de Fransen zijn zal de gedachte misschien ook als volgt zijn. Ze weten dat een Fransman de tijdrit in Utrecht niet zal winnen. Zonder boni's in de eerste week is de kans kleiner dat een Fransman het geel pakt in de eerste week. Bonificaties in de laatste twee weken zorgen er juist weer voor dat de favorieten om de etappes gaan rijden in de bergen, en dat de vluchtgroepen met drie of vier Fransen erin minder kans hebben om vooruit te blijven. Daarnaast legt de Franse favoriet Pinot het qua explosiviteit in de laatste meters ook af tegen de meeste andere favorieten. Zoiets zal het wel zijn.

Zoals ik hier al vaker heb betoogd ben ik erg pro boni's... Bij elke rit in lijn. Hoe meer hoe beter.
Blueprint 24 juni 2015 11:23
Quote

Bonificaties in de laatste twee weken zorgen er juist weer voor dat de favorieten om de etappes gaan rijden in de bergen

Ik ben wel benieuwd naar de feitelijke onderbouwing achter deze stelling. Natuurlijk hebben de favorieten kans op boni's, maar anderzijds zullen ze ook bang zijn dat de concurrenten er met die seconden vandoor gaan. Ik denk zelf dat het helemaal niets uitmaakt.

Verder zie ik ook niet in wat de Franse renners aan bonificaties in de eerste week hebben. De verdwaalde Fransman die een goede tijdrit kan neerzetten (Peraud, Chavanel), is niet explosief genoeg om het geel te pakken.
Spakeloos 24 juni 2015 11:48
De omschrijving 'favorieten' is niet helemaal juist inderdaad Blueprint. Ik bedoelde toprenners die tijd willen goedmaken, maar normaal alleen aanklampen. Als je een paar seconden achterstaat op de gele trui, dan wil je nog wel een aanval plaatsen toch? (en hopen dat de overige boni naar iemand anders gaan) Dat zouden ze wellicht niet doen zonder boni, want je kunt beter je krachten sparen voor later, niet het risico lopen om te ontploffen, oid.
Blueprint 24 juni 2015 11:53
Heb je daar een praktijkvoorbeeld van uit een recente grote ronde?
Spakeloos 24 juni 2015 12:02
Nee, het is alleen een gedachte.
Meneer 60% 24 juni 2015 12:10
Altijd moeilijk om te bewijzen dat het één door het ander komt. Maar in de afgelopen Giro, met boni's, is vrijwel elke bergetappe gewonnen door iemand met klassementsambities en hebben hun ploegen ook echt hun best gedaan om vroege vluchters te achterhalen.
koos1 24 juni 2015 13:41
Alle etappes krijgen dit jaar toch bonificaties, of is dat weer veranderd?
Slimmerd 24 juni 2015 13:46
ARTICLE 26
Bonuses
Time bonuses are awarded at all of road stage
finishes that is to say with the exception of the
individual and team time trial stages.
They are 10, 6 and 4 seconds to the first three
riders to finish

Volgens het reglement inderdaad gewoon alle etappes m.u.v. van de tijdritten.
Spakeloos 24 juni 2015 14:13
Op de site staat het volgende:

Seconds up for grabs

They had disappeared since 2008. Bonus seconds will again be awarded at the finishes of the 2nd to the 8th stage. The bonuses will be of 10, 6 and 4 seconds for the first three of each of these stages.

Bron: http://www.letour.fr/le-tour/2015/us/sporting-stakes-rules.html#ITG

Hebben ze het verkeerd vertaald dan?
Spakeloos 24 juni 2015 14:15
Hm, in het Frans staat er hetzelfde:

Des secondes à grapiller

Il n’y en avait plus depuis 2008. Des bonifications seront à nouveau attribuées aux arrivées de la 2e à la 8e étape. Elles seront respectivement de 10, 6 et 4 secondes aux trois premiers de chacune de ces étapes.
Slimmerd 24 juni 2015 14:18
Reglement

Artikel 26 op bladzijde 21

Komt van dezelfde pagina als waar jij kijkt, alleen dan van de link bovenaan. Ze spreken zichzelf dus behoorlijk tegen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/06/2015 14:19 door Slimmerd.
Spakeloos 24 juni 2015 14:33
Ja inderdaad. Maar welke is dan leidend, neem aan het reglement. Snap alleen niet hoe ze er bij komen om überhaupt de 8ste etappe te noemen in dit verhaal. Of zullen ze een deel vergeten zijn? Bijvoorbeeld: "Bonus seconds will again be awarded at the finishes of the 2nd to the 8th stage AND THE 10TH TO THE 21ST STAGE."
Volgerd 24 juni 2015 14:56
Volgens mij werd inderdaad eind vorig jaar bij de presentatie gerept van 2e t/m 8e etappe en is dat later uitgebreid naar alle etappes-in-lijn. Mogelijk is het daar een overblijfsel van, maar hoezeer ze zichzelf ook tegenspreken, de PDF zal wel leidend zijn.
Goozzer 24 juni 2015 17:45
Wat een broddelwerk, zeg. Stel je voor dat iemand de Tourzege straks zou kunnen gaan claimen (bijvoorbeeld bij het CAS) op basis van niet-toegekende bonificatieseconden, die op basis van het reglement wél toegekend hadden moeten worden.
cyclingfreakske 24 juni 2015 21:45
het is knoeiwerk.

of... ze geven bonificaties het hele traject door, of ze doen het gewoonweg niet.
lijkt wel een Belgisch politiek gepruts smiling smiley
Andere Peter 25 juni 2015 01:45
Ach, Franse slag. Ze hebben nog een dikke week om duidelijkheid te geven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen