Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

2022 UCI GRAVEL WORLD CHAMPIONSHIPS

Gepost door Clavan 
Clavan 07 oktober 2022 09:44


















Saturday 8 October

12.00 – Women elites

12.15 – Men 50+

12.20 – Women Age Groups




Bekendse deelnemers Wielerflits

Totale deelnemerslijst

Live op Eurosport Player/GCN+ (vanaf 15u00)
Live op Sporza, online (vanaf 15u00)


Sunday 9 October

11.00 – Men elites

11.10 – Men 19-34 & 35-39

11.15 – Men 40-44 & 45-49








Bekendse deelnemers Wielerflits

Totale deelnemerslijst

Live op Eurosport Player/GCN+ (vanaf 15u00)
Live op Sporza, online (vanaf 15u00)


De fiets van Matthieu van der Poel. De Canyon Grizl .
This Grizl is built up with a 12-speed Dura-Ace Di2 drivetrain, rather than the gravel specific GRX group, reflecting the flatter nature of the course and less need for wider cassettes or the wider 17-tooth gap between chainrings in the front for GRX, versus 16 for Dura-Ace. Opting for Dura-Ace also loses out on the clutch on the rear derailleur that helps keep the chain from falling off on bumpy terrain. The crankset here appears to have 52-36T chainrings.

Of course, it is also very possible that Alpecin-Deceuninck, as with TotalEnergies for Niki Terpstra at SBT GRVL, simply built up the bikes with what was on hand in the service course, which for a road team would be Dura-Ace.

Shimano also supplies its Dura-Ace C36 carbon wheels, which measure 36mm deep and 21mm internally, giving them a good balance of low weight, aerodynamics, and the ability to run somewhat wider tires, though many gravel specific sets are reaching 25mm internally these days. Those hoops are set with Vittoria Terreno Dry tires.

One pro move you won’t see on many Grizls is swapping out the usual traditional bar and stem for an aerodynamic one-piece cockpit from Canyon, giving the bike a much sleeker look befitting a world class rider like Van der Poel.

Selle Italia provides a Flite Boost Kit Carbonio Superflow saddle complete with carbon rails. Elite cages will hold the bottles in place Sunday.

Notably, there are also Shimano road pedals instead of SPD-style pedals, indicating that the team doesn’t anticipate any sections with mud or where dismounting will be necessary.
Remko 07 oktober 2022 09:52
Is die gravel op vlakke wegen een beetje onderscheidend? M.a.w. is er een aanzienlijke kans op een sprint van een grote groep?
Clavan 07 oktober 2022 10:03
De wegrenners stappen na een lekke band af. Want die hebben nog nooit een 'plug' reparatie gedaan wanneer de sealant niet genoeg werkt. En of ze handig zijn met de co2 patronen betwijfel ik.

Parcours verslag IDL:
Erwin Vervecken en gravelspecialist Piotr Havik:

De organisatie omschrijft het parcours van de wedstrijd, 140 kilometer voor de vrouwen zaterdag en 194 kilometer voor de mannen zondag, als volgt. 'Het parcours heeft een technisch en veeleisende openingsfase van twintig kilometer, met een steil begin. Vervolgens zal het grootste deel vlak en snel zijn, parallel aan twee grote rivieren. In de laatste kilometer wordt het opnieuw technisch, langs de grenzen van de stadsmuur van aankomstplaats Cittadella.'

Die openingsfase wordt inderdaad gekenmerkt door twee beklimmingen. Vanuit de start moet vrijwel meteen de Monte Berico bedwongen worden, een heuvel van 0,7 kilometer aan zeven procent gemiddeld. Vervolgens staat na iets meer dan tien kilometer de Via Pilla te wachten, die twee kilometer lang is aan een gemiddelde van 5,5 procent. Vervolgens bestaat het parcours veelal uit grindwegen langs de rivier.

Vervecken omschrijft het in gesprek met deze site als een 'spectaculaire start', die vanuit Vicenza gegeven zal worden. 'Het is direct een kilometer bergop, daarna een afdaling en dan nog eens een knik van twee kilometer die redelijk steil is met een technische afdaling. Er zitten dus redelijk wat hoogteverschillen in die eerste twintig kilometer', legt de ex-veldrijder uit.

'Tussen kilometer 50 en 120 op het parcours zitten stroken met lange rechte stukken langs de rivieren. In Italië noemen ze dat gravel, maar het is een soort semi-wegkoers. Een soort jaagpad', omschrijft hij de stroken langs de rivieren Bacchiglione (van Vicenza naar Padua) en Brenta (Padua richting Cittadella). Havik onderstreept dat, maar stelt dat het niet zo makkelijk is als gedacht. 'Het is veel langs een rivier, waar het een beetje slingert. Dat zijn redelijk verharde wegen, maar wel smal. Je moet altijd wel scherp blijven en bezig zijn met het parcours lezen en jezelf positioneren. Het is niet zoals op de weg, dat je een tijdje lekker in het peloton mee kan hobbelen. Dat zit er vaak gewoon niet in.’

'Het is een beetje karrensporen, stukje weg; een typische Parijs-Roubaix-inspanning', schetst de Belg het scenario. 'Waarbij renners er één voor één tussenuit moeten achterin. Het WK is wel de koers die het meeste aanleunt bij een wegwedstrijd. Ik vind het een soort finale van Parijs-Roubaix, waarin je sectoren hebt gecombineerd met smalle wegen. In Parijs-Roubaix zijn het dan kasseistroken, maar hier zijn het dan karrensporen: gravelwegen.’

Ook de aankomst is prachtig, stelt Vervecken. 'De aankomst is in Citadella, een ommuurde stad met een grote omwalling. De laatste kilometer moet je tussen die omwalling rondrijden, tussen de slotgracht en de muur van de stad. Dat is eigenlijk nog een heel explosieve aankomst. Op 300 meter van de aankomst zitten ze nog in het veld, waarna we met een knikje naar de slotgracht trekken. Het is wel een technische finale, maar na een vlakke editie. Ik denk dat de gemiddelde snelheid boven de veertig per uur zal liggen', voorspelt de organisator.

Havik is hier maar wat blij mee. 'Het is niet zo dat er meerdere zwaardere beklimmingen zijn, waarin het om watts per kilo draait en je sowieso snel gezien bent. Nu is het tactischer, dat maakt het eigenlijk wel leuk. Zo is het ook voor outsiders mogelijk om te winnen', om vervolgens het scenario te schetsen.‘Ik denk dat het scherp blijven op dit parcours, met deze snelheid, zijn tol gaat eisen. Het kan een vrij groot tactisch spel worden in de finale: dat is wat ik verwacht. Het is niet de pure power die gaat winnen.’

Hoe groot zijn de kansen dan van wegrenners als Mathieu van der Poel? Havik legt uit dat hij en andere WorldTour-coureurs er niet te lichtzinnig over moeten denken. 'Ik denk dat veel renners zich erin kunnen vergissen. De zwaarte en toch wel de andere manier van koersen op gravel. Ik merkte altijd zelf dat het toch een heel ander effect heeft op je hamstrings en andere spieren. Misschien dat daar ook wel kansen liggen, dat WorldTour-renners zich vergalopperen', stelt de Nederlander, die de 'grote' renners wel gewoon vooraan verwacht. 'Het zijn hoe dan ook heel sterke renners en ze zullen zeker mee de koers bepalen.’

Havik stelt ook dat renners scherp moeten zijn op lekke banden en dat een gravelkoers zomaar 'in honderdduizend stukken uiteen kan vallen', terwijl organisator Vervecken vooral hoopt op een goed verlopen koers. 'En dan het liefst met een mooie winnaar. Is dat een grote naam, dan is dat mooi meegenomen. Ik hoop echter vooral dat we hierop verder kunnen bouwen richting de komende jaren.'
Meneer 60% 07 oktober 2022 10:05
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is die gravel op vlakke wegen een beetje
> onderscheidend? M.a.w. is er een aanzienlijke kans
> op een sprint van een grote groep?

Hier wel wat interessante inzichten daarover: [nos.nl]

=

"Het eerste uur is best wel technisch, met wat hoogtemeters en zelfs een paar stukjes single track", vertelt Ockeloen. "Dat vind ik wel heel gaaf. Het zal wat meer dringen worden met 150 man, maar daar heb ik wel vertrouwen in. Daarna wordt het wel een stuk simpeler en vlakker. Het zou best kunnen dat het wat meer op een wegwedstrijd gaat lijken."

"Het parcours is niet heel moeilijk", aldus Slik. "Op grind heb je niet veel profijt van in een peloton rijden. Je moet toch gewoon die wattages trappen. Ploegentactiek is ook best wel ingewikkeld. Normaal blijft de sterkste over, maar dit gaat anders worden."

=

Ik dacht dat ie 190 km zou zijn, maar nu lees is 220+. Dat maakt nog wel een verschil. Met al dat gravel erin wordt dat toch wel een uitputtingsslag. Vooral omdat het toch lastiger positioneren is dan op brede asfaltwegen. Er zullen zeker al snel gaten ontstaan. Sprint met een grote groep (10 man of meer) verwacht ik niet. Ik denk, gevoelsmatig, een beetje een Parijs-Roubaix-achtige koers qua verloop. Maar ik kan ernaast zitten.
Remko 07 oktober 2022 10:14
MVDP in vorm moet hier, afgezien van pech of een tactisch steekspel, dus gewoon winnen.
lodjan 07 oktober 2022 10:19
Topfavoriet: Lutsenko.
De zwarte trui 07 oktober 2022 10:55
Die schaker schijnt nogal handig te zijn met pluggen. Misschien moet die een overstap overwegen en valsspelen is natuurlijk verankerd in de wielersport.
Luijt 07 oktober 2022 11:09
Jammer dat Ten Dam en Dekker niet meedoen, toch een beetje de grondleggers van het gravelen in Nederland.
Horsie is back 07 oktober 2022 11:10
Slik, het wordt gewoon wattages trappen. Allez Mathieu van der Poel, 6 uur x 350 Watt, voorbij die Mormoondopingzondaar en voorbij Shut-up Legs met 6 x 330 W, alhoewel die tegen het eind door oh, La La (waarom doet die niet mee) werd opgepeuzeld. Home of Clavan in plaats van Home Of Grenchen. Ach, over Filippo kunnen we het nog jaren hebben.
Clavan 07 oktober 2022 11:25
Ik zie dat dit een oud profiel plaatje is. De bedoeling was eigenlijk dat ze nog een rondje zouden doen. Maar ze hebben dus 1 rondje minder af te leggen. De reden.....?......om nog wat extra weg toppers te lokken die einde seizoen zijn?
Clavan 07 oktober 2022 11:28
Puck Moonen is meer van de trilei......en dan niet die kookwekkers van de Blokker, maar die met afstandbediening. .....is dat dan ook mechanische doping?
Wind mee 07 oktober 2022 11:28
Ik supporter voor Fariba Hashimi. Lijkt me dat je als Afghaanse vrouw best wel ballen moet hebben om a) te gaan koersen en b) deze discipline ten uitvoer te brengen over de doorgaans weinig pittoreske en veilige zandweggetjes die dat arme land "rijk" is.
Clavan 07 oktober 2022 11:29
Ik denk dat zij het meest getraind heeft op gravelwegen dan welk andere deelnemer ook.
Frederik D. 07 oktober 2022 12:35
Laten we ons haar knippen voor Fariba. En voor alle Afgaanse vrouwen.
betuweracer 07 oktober 2022 13:25
Jack van Gelder present om het startschot te geven?

Carlo en Irene met commentaar?

Tarantino en Rodriguez regisseren?

En mag je de andere deelnemers ook met speren, strijdvlegels en hellebaarden te lijf gaan?

En bonuspunten van de jury voor kwijl uit je kauwgeul?

En Colin McRae in de jurywagen?

En wie klopt Sagan?
Clavan 08 oktober 2022 11:01
Er is nu al heibel. De renners met gescoorde UCI punten mogen vooraan starten. De reguliere gravelaars starten achterin. En dat met een lastig smal punt op parcours na 500 meter.
Eqquipo 08 oktober 2022 11:08
Zo hoort het! Ik wil graag ook nog meldingen van consternatie over sturen onder een verkeerde hoek, gelletjes die met te breed, of te smal tape zijn vastgeplakt, te lange baarden, te brede banden, illegale bevoorrading. Het hele circus met als kers op de taart Sagan die met een dikke grijns een wheelie over de jury-wagen maakt.
Clavan 08 oktober 2022 11:12
Echte gravellaars rijden met een tinnen mok hangend aan hun zadel. En halverwege stoppen ze voor een lap vlees op de bbq met een hippe IPA
De zwarte trui 08 oktober 2022 11:20
Wat vindt de kommjoenitee ervan?
lodjan 08 oktober 2022 14:54
Geen NL vrouwen in de kopgroep. Wel vooraan:

- Ferrand Prevot FRA
- Frei ZWI
- Stephens USA
- Treffeisen DUI
- Teocchi ITA
lodjan 08 oktober 2022 15:41
Stephens haakt af.
lodjan 08 oktober 2022 16:26
WK GRAVEL |
1. FERRAND-PRÉVOT
2. Frei
10. Markus
Chuck 08 oktober 2022 18:05
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er is nu al heibel. De renners met gescoorde UCI
> punten mogen vooraan starten. De reguliere
> gravelaars starten achterin. En dat met een lastig
> smal punt op parcours na 500 meter.

Dan hebben die gravelrenners in ieder geval een mooi excuus als ze er niet aan te pas komen. Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
lodjan 08 oktober 2022 21:38
13. Tessa Neefjes, maar gediskwalificeerd vanwege aanname bidon op verkeerde plek.
Slimmerd 08 oktober 2022 21:59
Is Puck Moonen al binnen?
lodjan 08 oktober 2022 22:38
Horsie is back 09 oktober 2022 03:15
Vind wel, dat als Mathieu van der Poel wint, GillesEmanuel een haarlok moet afknippen. Een hoed zal hij wel niet dragen.grinning smiley
ton duk 09 oktober 2022 08:04
En ze zoekt voor komende gravelkoersen een vaste begeleider...
Gr
Clavan 09 oktober 2022 10:05
Clavan 09 oktober 2022 11:50
Ondertussen rijdt MA Lopez op kop. Daarachter op 30 seconden een groep met o.a. MvdP en Havik
Clavan 09 oktober 2022 11:52
Van Aevermaat en Stybar zitten er ook bij.

Ik ga even de natuur in. Vanaf 14:00 uur verder op Discovery+
merijntje mortirolo 09 oktober 2022 13:22
Discovery+ en de natuur in. Ik heb daar vreemde gedachten bij.

Zal aan mij liggen.
predator 09 oktober 2022 14:08
Oss en Vermeersch met een voorsprong van 4.30

Ik zou echt niet weten of dat op gravel veel is.
Clavan 09 oktober 2022 14:29
>5 minuten. Nog 65 km. Gaan ze denk ik niet meer dichtrijden. Zonder pech wint Vermeersch.
Clavan 09 oktober 2022 14:38
Sagan gaat Oss niet terug halen. En MvdP Vermeersch ook niet.
Clavan 09 oktober 2022 15:00
MvdP , Havik en Slik rijden in het achtervolgende peloton. Bij de 1e doorkomst leek Slik wat gemakkelijker te rijden. Als er niet snel een wat kleiner groepje gaat achtervolgen gaat de winst naar Vermeersch.....of Oss
Clavan 09 oktober 2022 15:34
gropeje met o.a. MvdP, van Avermaat, Ballerini en Cort op 3.40 min
Clavan 09 oktober 2022 15:37
Stockbro en de Marchi zijn ook mee. het lijkt erop dat de Italianen ook willen rijden?
Clavan 09 oktober 2022 15:49
15 km tot go. 2.45 minuten
Clavan 09 oktober 2022 15:56
MvdP, de Marchi en van Avermaet op 2:30 gaan vol voor brons



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/10/2022 15:57 door Clavan.
Clavan 09 oktober 2022 16:00
Beetje onduidelijk nu. Achtervolgende groep is gegroeid of er zitten nu Master rijders tussen
Clavan 09 oktober 2022 16:03
Opeens rijdt Vermeersch solo nu?!
Clavan 09 oktober 2022 16:10
1.5 km. Vermeersch op 1. Oss schijnt op 30 seconden te rijden. groepje Mvdp op 1.50 min
Clavan 09 oktober 2022 16:12
1. Vermeersch
2. Oss
Clavan 09 oktober 2022 16:14
Clavan 09 oktober 2022 16:14
Clavan 09 oktober 2022 16:20
3 wegfietsen op het podium
Luijt 09 oktober 2022 23:08
Heb het niet gezien, maar hoorde dat het slecht in beeld werd gebracht. Jammer.
betuweracer 10 oktober 2022 08:03
far·ce (de; v(m); meervoud: farcen, farces)
1
klucht, zotte vertoning, WK gravel
Horsie is back 10 oktober 2022 12:05
betuweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> far·ce (de; v(m); meervoud: farcen, farces)
> 1
> klucht, zotte vertoning, WK gravel

Zou maar voorzichtig zijn met het opwerpen van zulke termen.
Voordat je het weet, denkt Horsie dat dit hele prikbord een farce is. Weet 'em veel?! grinning smiley
De zwarte trui 10 oktober 2022 16:14
Het uithuilen van de gravellers, "ik moet het nog zien als ze (de wegprofs) starten in Unbound", te luisteren op de podcast van Ten Dam.

1. Geen afterparty
2. Vrouwen apart en kortere afstand
3. Ploegentactiek
4. Wegfietsen
5. Het is geen tv sport
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen