Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Parcours Tour de France 2023

Gepost door Clavan 
Clavan 27 oktober 2022 08:47
Vandaag wordt het parcours van 2023 bekendgemaakt. Rechtstreeks op Eurosport vanaf 11:30 uur. Via de Fin, Velowire en FranceBlue zijn er al heel wat etappes bekend geworden. Zoals dat er in 2023 weer een finish op de Puy de Dome zal zijn. En 2 tijdriten waarvan 1 bergop zal zijn.

Velowire

Cecchini 27 oktober 2022 09:32
Het is nauwelijks meer een Ronde te noemen.
Slimmerd 27 oktober 2022 09:35
Deze is echt extreem lelijk inderdaad, helaas leert het verleden ons ook dat de voorspellers er meestal akelig dichtbij zitten.

Hup Giro! Hup Vuelta!
DeFin 27 oktober 2022 10:12
Liever een mooi parcours dan een plaatje dat er uit ziet alsof ze echt rond gaan, toch?
Lucho Herrera 27 oktober 2022 10:29
De Vogezen etappe 2 dagen voor de slotrit in Parijs is wel een fraaie uitsmijter.
Naar het schijnt gaat die rit over 5 of 6 cols.
Brieske 27 oktober 2022 11:41
Geen Vingegaard bij de presentatie. De Tour win je in bed.

Groet
betuweracer 27 oktober 2022 11:52
Tijdens het WK ligt hij ook elk jaar in bed. Lastig sympathie op te brengen voor zo'n wielerspook.
lodjan 27 oktober 2022 12:13
El Chaba 27 oktober 2022 12:19
Het WK is een - zeker door jou - zwaar overschatte wedstrijd, helemaal als je dat in deze tijden in Australië organiseert. Bovendien, wat heeft hij daar te zoeken op een parcours dat hem helemaal niet ligt?

En wat hebben we weer genoten, zeg. Zelden zo'n saaie kutkoers gezien, die helemaal niemand leuk vond op logischerwijze de Belgische wielerfan na dan.
Of heb jij wel genoten? Ik dachutnie..
Cecchini 27 oktober 2022 12:30


Toch best een aardig rondje me dunkt.
Slimmerd 27 oktober 2022 12:40
Is bij een ASO evenement aan de andere kant van de wereld
Eindhovuh 27 oktober 2022 13:07
Ze slaan nu wel een heel groot deel van Frankrijk over.
Erik S. 27 oktober 2022 13:11
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
>
>
> Toch best een aardig rondje me dunkt.

Wel eens maar met 4685 km wel 1/3 langer dan afgelopen jaar. Waar zullen we de 1.000 km extra weghalen? de 10/11 juli etappes? En uiteraard de etappe vanaf Tours.
betuweracer 27 oktober 2022 13:29
Vingegaard heeft in de vier jaar dat hij nu prof is nog nooit het WK gereden. In Denemarken begrijpen ze er weinig van. Ik begrijp er niets van. Jij zou er tenminste iets niet aan moeten begrijpen. Voor hem was dit net zo min een parcours als voor Evenepoel. Zit hij mee met diens groep, dan had nu zomaar de regenboogtrui kunnen dragen.

Van dit WK, waarbij ik evenwel de hele koers voor de TV zat, heb ik om bepaalde redenen weinig mee gekregen, doch in nabeschouwing gebeurde er (voor de goede verstaander) toch meer dan in veel andere koersen. Er zijn ook genoeg strontsaaie edities geweest, maar de laatste jaren is het overwegend een leuke koers. Vorig jaar was het in elk geval een fenomenale koers, veel boeiender dan de door jou constant bewierookte Tour de France van dit jaar. Want daar is buiten de (toegegeven) schitterende rit naar de Granon, kasseienrit en wat wanhoopsaanvalletjes van Pogacar na, nauwelijks iets gebeurd (wat voor belang was voor de eindafrekening).

Als je procentueel zou berekenen hoeveel er (qua puur sportieve gronden (valpartijen en pech uitgesloten)) in een Tour de France gebeurt met invloed op de einduitslag en tijdens een WK, dan wint het WK 9 van de 10 keer.

Als er tijdens een WK niets lijkt te gebeuren, gebeurt er stiekem toch vaak veel en als er in de Tour iets lijkt te gebeuren, gebeurt er meestal eigenlijk niets. - Debooosere van Timofeeff
Clavan 27 oktober 2022 13:57
Slimmerd 27 oktober 2022 14:43
22km tijdrit, half klimmend, dit is een heel vriendelijk parkoers voor velen.
Op eerste oog niet zo boeiend ook.
Chuck 27 oktober 2022 14:49
Vingegaard is misschien gewoon niet zo'n eendagscoureur, maar vooral iemand die het van zwaar rondewerk moet hebben. Op basis van zijn klimkwaliteiten kan hij dan nog redelijk meekomen in bijvoorbeeld San Sebastian, maar dan houdt het ook wel op. Niet te vergelijken met een WK, waar het vaak vooral op explosiviteit en tactisch vermogen aankomt. Misschien vervelend zijn voor land dat hij het WK niet ziet zitten, maar gaan we van pakweg Kruijswijk, Simon Yates of Mas verwachten dat ze het WK rijden? Nee, daar zijn het gewoon niet de renners voor.
Frederik D. 27 oktober 2022 14:56
Dwars Door Frankrijk. Het wordt een dwarse "ronde". Meer beklimmingen dan vorige maal. En maar één tijdrit. 22 km. Ook niet vlak. Lijkt een "ronde" voor klimmers. We zijn benieuwd. Alweer.

Er komt ook een Tour de France voor vrouwen. Met de Tourmalet erin.

Is het boek van Thomas Dekker nog een beetje leesbaar? Of is het gewoon een populistisch werkje van de zoveelste narcist?
Frederik D. 27 oktober 2022 14:57
De renners moeten de koers maken.
Lucho Herrera 27 oktober 2022 14:57
De ASO heeft duidelijk andere wegen ingeslagen. De tijden van 10 saaie dagen met een lange vlakke aanloop zijn voorbij. Het begint al direct met 2 pittige dagen in het Baskenland! Daarna doemen al snel de Pyreneeën op. Mooie aankomst bergop op Cauterets in rit 6 (in een etappe die ook over de Tourmalet gaat). Vervolgens in etappe 9 de terugkeer van de mythische Puy de Dome. Niet hoog, maar wel steil. In de laatste 5 kilometer komt het stijgingspercentage niet onder de 11%. Later in de Tour ook een aankomst bergop op de Grand Colombier. Het parcours van 2023 biedt ook een meer klassieke alpenrit via de Joux Plane, die traditiegetrouw eindigt in Morzine. Daar bovenop echter nog een rit door de Alpen met meer dan 5000 hoogtemeters via de Col de la Loze (het dak van de Tour). Een zeer fraaie uitsmijter vind ik persoonlijk de Vogezenetappe op de voorlaatste dag. Slechts 133km, maar wel de hele dag op en af over 5 cols.

Minpunt van de route vind ik het aantal tijdritkilometers. 22km vind ik echt te weinig voor een grote ronde als de Tour. Er had minimaal 1 extra vlakke tijdrit van minimaal 30km moeten zijn. Tenslotte valt op dat de ronde van Frakrijk nauwelijks nog een ronde door Frankrijk is. Veel gebieden worden overgeslagen. Maar is dat erg? Weinig verplaatsingen lijkt me een prima zaak.

Al met al een mooie en zware route voor de Tour van 2023!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/10/2022 14:58 door Lucho Herrera.
Meneer 60% 27 oktober 2022 15:01
Pluspunten
- Gelijk een pittig begin. Twee ritten waar tijd gewonnen en verloren gaat worden.
- Puy de Dome
- Leuke opbouw, zwaartepunt ligt niet volledig in week 3.

Minputen
- Te weinig tijdritkilometers
- Zal wel heel nerveus worden dat eerste weekend, met valpartijen
- Weinig beklimmingen die echt tot de verbeelding spreken, op het eerste gezicht. Volgens de NOS gaan ze 'de Mont Blanc' op, maar dat blijkt om skioord Saint-Gervais Mont Blanc te gaan

Maar ik heb nog niet heel uitgebreid gekeken, moet ik zeggen.
Clavan 27 oktober 2022 15:04
Clavan 27 oktober 2022 15:07
Lucho Herrera 27 oktober 2022 15:08
Tourmalet, Puy de Dome, Grand Colombier, Joux Plane, Col de la Loze. Ik vind dat juist zeer aansprekende cols. Fijn dat het niet ieder jaar Alpe d'Huez is.
En die etappe met aankomst op Saint Gervais is wel echt een mooie etappe. Niet de allerhoogste cols maar continu op en af. Kan een zeer slopende rit worden. Net als de rit in de Vogezen op de voorlaatste dag. Ook 5 cols en geen meter vlak.

Maar met de kritiek op het aantal tijdritkilometers ben ik het volledig eens!
Clavan 27 oktober 2022 15:17


In 2020 eindigde de etappe op Col de la Loze.: Uitslag

1 MIGUEL ANGEL LOPEZ ASTANA 4hr 49min 8sec
2 PRIMOŽ ROGLIC JUMBO-VISMA @ 15sec
3 TADEJ POGACAR UAE TEAM EMIRATES 30''
4 SEPP KUSS JUMBO-VISMA 56''
5 RICHIE PORTE TREK-SEGAFREDO 1' 01''
6 ENRIC MAS MOVISTAR 1' 12''
7 MIKEL LANDA BAHRAIN-MCLAREN 1' 20''
8 ADAM YATES MITCHELTON-SCOTT s.t.
9 RIGOBERTO URAN EF PRO CYCLING 1' 59''
10 TOM DUMOULIN JUMBO-VISMA 2' 13''
Sjorsoll 27 oktober 2022 15:21
Maar daar doen ze het midden niet aan. Oneerlijk.
Clavan 27 oktober 2022 15:27

1983. Winnen en Fignon op de Joux Plane
betuweracer 27 oktober 2022 15:27
Jumbo zal die etappe over de niet zo loze col nu al met permanent marker omcirkeld hebben.
Clavan 27 oktober 2022 15:33

2020. Rogliç goed omringd op de Col de la Loze
Cecchini 27 oktober 2022 15:49
Anquetil en Poulidor op de Puy de dome

Clavan 27 oktober 2022 16:01
ton duk 27 oktober 2022 16:15
Typisch weer.Net dat ene moment dat Merckx een keer overneemt,wordt op de foto vastgelegd
Gr
Clavan 27 oktober 2022 16:28
Trouwens. De Puy de Dome is in 2023 niet toegankelijk voor publiek, volgens mij.
Meneer 60% 27 oktober 2022 16:33
Lucho Herrera Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tourmalet, Puy de Dome, Grand Colombier, Joux
> Plane, Col de la Loze. Ik vind dat juist zeer
> aansprekende cols. Fijn dat het niet ieder jaar
> Alpe d'Huez is.
> En die etappe met aankomst op Saint Gervais is wel
> echt een mooie etappe. Niet de allerhoogste cols
> maar continu op en af. Kan een zeer slopende rit
> worden. Net als de rit in de Vogezen op de
> voorlaatste dag. Ook 5 cols en geen meter vlak.
>
> Maar met de kritiek op het aantal
> tijdritkilometers ben ik het volledig eens!

De Alpe d'Huez hoeft er van mij niet in, daar heb ik weinig mee. De Ventoux vind ik dé tourcol. Is al weer effe geleden dat ze daar bovenop finishten, voor mijn gevoel. De Galibier heeft ook altijd iets bijzonders. Maar je zegt terecht: er zitten hele mooie tussen. Ik geef je dus groot gelijk, ik was te snel met mijn oordeel. Vooral die Col de la Loze had ik even over het hoofd gezien. Tweede keer pas, maar dat kan zeker een klassieker worden. Wat een beest. De eerste in 2020 was memorabel, met de geweldige aankomst waarbij het na een lange achtervolging leek alsof Roglic Pogacar definitief had afgeschud.
ton duk 27 oktober 2022 16:34
In ieder geval niet de laatste 4 kilometer,las ik net
Gr
ton duk 27 oktober 2022 16:36
Bij Joux Plane denk ik dan weer aan Joux Vert en de etappe met vdVelde en Winnen samen in de hoofdrol
Gr
Frederik D. 27 oktober 2022 17:00
Tom Dumoulin? Bijna vergeten. Werd nog zevende in de einduitslag.
Frederik D. 27 oktober 2022 17:03
Ça plane pour moi.
Horsie is back 27 oktober 2022 21:35
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Is het boek van Thomas Dekker nog een beetje leesbaar?

Wat zijn dit voor vragen? Recensie in de VK vandaag.
Het spirituele pad of het fietspad?

Meest hallucinerende zin: Ik heb bijna vijf jaar in LA gezeten (LA zit al veel langer vast grinning smiley) en ik heb daar nul keer gefietst.

U bedoelt van de ex-renner, want dit gaat toch niet meer over wielrennen?
Las wel dat derden er vaak niet over te spreken zijn, want enig scrupalje kan hem blijkbaar niet ontzegd worden.
Herinner van hem alleen nog het WUR-avontuur.

Vraag van de dag: How hungry are you Pogasaurus?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2022 13:27 door Horsie is back.
Horsie is back 27 oktober 2022 21:42
Record aantal gecategoriseerde cols. We zullen de Fin dus heel vaak aan het woord moeten laten, met als goede tweede de Roemeen of Oom Antoine.

Wat me nog wel bezig houdt? Wat staat er in het Vélodrome National te gebeuren of is dat nog een jaar te vroeg? grinning smiley
Luijt 28 oktober 2022 09:43
Mooi parcours, vooral het grote aantal cols met historie in het noordelijke deel van de alpen, met als enige dissonant het dak van de tour die spuuglelijke Col de la Loze.
En de afsluiter in de Vogezen is ook leuk; hoop dat het plakaatje dat ik heb achtergelaten op de Platzerwasel inmiddels is opgeruimd dan.
betuweracer 28 oktober 2022 09:51
Hij wint dit jaar in elk geval een eendagskoers en is explosiever dan jij voorstelt. Mas is wel een heel ongelukkig voorbeeld. Yates een eendagscoureur in ontkenning, had een veel mooiere erelijst kunnen hebben als hij niet in Britse illusies zat opgesloten.

En als Zoetemelk als geriatrisch patiënt wereldkampioen kan worden, zou ik als Kruijswijk zijnde altijd durven hopen.

Er is nauwelijks meer zoiets als een fysieke 'klassementsrenner', er zijn enkel een stel onbeschofte vlegels of onwetende pantoffeldiertjes (klinkt als wattagemietjes).
Clavan 28 oktober 2022 12:32
*



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2022 12:32 door Clavan.
Clavan 28 oktober 2022 12:32
* laat maar



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/10/2022 12:33 door Clavan.
Andere Peter 30 oktober 2022 08:07
Ik ben nieuwsgierig hoe ze het logistiek aanpakken op de Puy-de-Döme. Is jarenlang no-go geweest omdat er in het natuurgebied extra strenge regels golden. Ik heb altijd gedacht dat het wel zou kunnen. Maar ik denk dat alle auto's (ook de ploegleidersauto's) beneden moeten blijven. Ik zou zelfs de tv-commentatoren niet op de finish zetten. Maar beneden. Of misschien is er ergens in de klim een breed stuk. Op de top alleen maar een klein podium en interviewplekje voor de tv.. Ik zou zelfs op 4 tv-camera's na alle motoren beneden houden. Meerdere vaste camera's plaatsen.

Naast het natuurgebiedaspect is het probleem dat de weg extra smal is geworden door de aanleg van spoorrails. Hier kun je absoluut geen publiek toelaten. Het terrein lijkt mij wel goed af te sluiten.

Smal

En eerlijk gezegd lijkt het mij juist ook schitterend op die plek. Geen publiek, geen auto's. Alleen renners en natuur in beeld.

Ik lees hierboven dat ze de laatste 4 km geen publiek toestaan. Dan denk ik dat ze niet helemaal naar de top rijden, maar tot het treinstation. Daar kun je allicht ook wel een afgeslankt finishdorpje maken. Dan sluiten ze het vermoedelijk af vanaf het tolpunt. Daar is ook een enorme parkeerplaats.

Voet van de echte klim



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/10/2022 08:28 door Andere Peter.
Slimmerd 30 oktober 2022 10:48
Waar die het criterium van Singapore wint voor Froome, Nibali, Mas en Geschke
Luijt 31 oktober 2022 08:54
Puy de Dome was tot een aantal jaren geleden soms nog open voor fietsers. Toen heb ik met een fietsmaat nog een Poulidor-Anquetil-foto laten maken.
Dat spoorlijntje was er toen zeker nog niet.
Tot 4 km onder de top geen publiek slaat nergens op. Dan kun je beter de hele col af zetten.
Andere Peter 31 oktober 2022 11:45
Dat is toch eigenlijk de hele col? De echte col begint toch eigenlijk bij die slagboom? Daarna is er ook geen afslag meer. Voror dat ount is een enorm parkeerterrein. het ligt erg voor de hand om af te sluiten op dat punt en dat is volgens mij 4-5 km onder de top.
Clavan 31 oktober 2022 13:19
ton duk 31 oktober 2022 14:51
7 start- finishplaatsen zijn bij Nederlandse duivenmelkers bekend als lossingsplaatsen .
Gr
Andere Peter 02 november 2022 09:56
Dat bedoel ik. Bijna het hele zwarte gedeelte zullen ze moeten afsluiten. Voor publiek en ik denk ook voor 90% van de auto's/motoren. Hier zal geen karavaan naar boven rijden. Ik denk en hoop dat de ploegleidersauto's ook beneden moeten blijven. Op de top is ook maar weinig ruimte, zeker als je bedenkt dat het beschermde natuur is. En je kunt met die file niet aan de andere kant de berg af. Omkeren met een paar honderd auto's wordt ook lachen.

Normaal afsluitpunt

De slagboom die er nu staat zullen ze nog wel weghalen. Maar daar begint zo ongeveer het zwarte deel van de klim. in de eerste hinderden meters is er nog een breed open veld. Daar zal zeker nog publiek zijn. Maar na een paar honderd meter gaan ze het dichte bos in en dan krijg je dit:

Vanaf hier echt te smal
Horsie is back 02 november 2022 11:51
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat bedoel ik. Bijna het hele zwarte gedeelte
> zullen ze moeten afsluiten. Voor publiek en ik
> denk ook voor 90% van de auto's/motoren. Hier zal
> geen karavaan naar boven rijden. Ik denk en hoop
> dat de ploegleidersauto's ook beneden moeten
> blijven. Op de top is ook maar weinig ruimte,
> zeker als je bedenkt dat het beschermde natuur is.
> En je kunt met die file niet aan de andere kant de
> berg af. Omkeren met een paar honderd auto's wordt
> ook lachen.
>
> [url=https://www.google.com/maps/@45.7703128,2.980
> 0369,3a,75y,297.31h,102.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1syq
> Pm8Rm9Y0AIMiGsTobNTw!2e0!7i13312!8i6656!5m1!1e4]No
> rmaal afsluitpunt[/url]
>
> De slagboom die er nu staat zullen ze nog wel
> weghalen. Maar daar begint zo ongeveer het zwarte
> deel van de klim. in de eerste hinderden meters is
> er nog een breed open veld. Daar zal zeker nog
> publiek zijn. Maar na een paar honderd meter gaan
> ze het dichte bos in en dan krijg je dit:
>
> [url=https://www.google.com/maps/@45.7700574,2.976
> 4336,3a,43.1y,239.92h,91.59t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7
> BkTrIONZq514vFtSJqadA!2e0!7i13312!8i6656!5m1!1e4]

>[b]Vanaf hier echt te smal[/b][/url]

Mooie foto. Doet me direct denken aan dat fietspad naast de in onbruik geraakte spoorlijn richting Groesbeek.
Maar Andere Peter, voor jou alvast de award Explainer van deze prik. Positief bedoeld.
Clavan 03 november 2022 13:12
Ondertussen tekent Jay Vine voor UAE.
Horsie is back 07 november 2022 20:05
Volgens Cycling Weekly gaar Dutchwoman Annemieke van Vleuten volgend jaar weer voor een drieluik VTS.
lodjan 07 november 2022 20:29
Giro-Tour-Vuelta?
Horsie is back 08 november 2022 11:57
lodjan 08 november 2022 12:47
VGT, als je de volgorde van de rittenkoersen wil aanhouden.
Luijt 16 november 2022 22:38
Heb alweer spijt dat ik er iets over gezegd heb.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen