Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Vlaeminck spreekt zich uit over Van der Poel, Van Aert en Evenepoel

Gepost door Luijt 
Luijt 15 december 2022 00:12
Van: Wielerrevue.nl

ROGER DE VLAEMINCK BEING ROGER DE VLAEMINCK: ‘MATHIEU IS GEWOON VRIENDELIJKER, HEB WOUT WELEENS EEN SMS GESTUURD MAAR IK KREEG GEEN ANTWOORD’

Roger De Vlaeminck zal zijn mening altijd ventileren. Over zijn generatie, maar ook over de huidige generatie heeft hij iets te zeggen.

Meestal komt het op hetzelfde neer: vroeger was alles beter. In Bahamontes laat De Vlaeminck zich weer eens gelden als het gesprek over onder anderen Remco Evenepoel en Wout van Aert gaat. En ja, ook de Belgische wereldtoppers van nu kunnen niet tippen aan het niveau van vroeger. De Vlaeminck: “Er komt nooit nog een Merckx. De generatie van de jaren 70 is nog steeds de beste ooit. Iemand van het kaliber Luis Ocaña rijdt nu niet meer rond.”

Van het najaar van Remco Evenepoel was De Vlaeminck ook niet heel erg onder de indruk. “Remco had amper tegenstand in de Vuelta. Naast hem op het podium stond een jongetje van 19 jaar. De enige topcoureur in de Vuelta was Roglic en die kwam terug uit een blessure. Maar telkens als hij bergop demarreerde, moest Remco hem laten gaan. En dat WK… Die Lutsenko, is dat nu een coureur? Hij demarreert en moet vijf minuten later direct lossen.”

Als De Vlaeminck één renner moet noemen die hem tegenwoordig charmeert, dan is het Mathieu van der Poel. Meer dan zijn landgenoten. “Hij is gewoon vriendelijker. Ik heb een paar keer een sms naar Wout gestuurd voor een trui voor een jonge fan. Geen antwoord. Pas op, ik ben er niet kwaad op, hè. Maar Mathieu stuurde me wel meteen een gesigneerde wereldkampioenentrui.”

Als gesteld wordt dat Van Aert het meest lijkt op de renner die De Vlaeminck vroeger zelf was, reageert hij weer zoals alleen hij dat kan. “Van Aert leunt het dichtst aan tegen mij aan qua type renner, maar hij kan niet zo goed bergop fietsen als ik. Een grote ronde kan hij niet winnen. Ik geen grote ronde? Nee, maar de Ronde van Zwitserland en Tirreno-Adriatico dan? Dat is toch ook zwaar? Zwitserland duurt tien dagen! En mocht die in 1975 vier weken geduurd hebben, won ik hem evengoed. Ik loste Merckx zelfs in de cols.”
Luijt 15 december 2022 00:15
De grote Roger kent ze natuurlijk beter dan ik, maar mij lijkt dat Wout toch ook best aardig is. Verder natuurlijk eens met Roger op alle fronten.
Frederik D. 15 december 2022 12:30
Vroeger was het wielrennen rauwer,
het weer was stukken kouwer,
de handen waren blauwer
en de renner was nog geen mauwer.

Maar thans zijn de ritten gauwer,
de shirtjes zijn veel nauwer
en het publiek is meer schouwer
dan een collaborerende douwer.

Wil het bovenstaande ontaarden in een sonnet, dan zijn er nog twee terzinen te schrijven, dat wil zeggen nog twee coupletten van elk drie rijmende regels. Ga je gang, al of niet goddelijk. Trouwens, kennen jullie wielerpoëzie die beter is dan bovenstaande rijmelarij? En Paard, heeft Dylan nog gezongen over fietsen? Het meisje uit het noorden, reed ze op een fiets?
Eindhovuh 15 december 2022 12:53
De Louis van Gaal van het wielrennen. Pijnlijk.
Horsie is back 15 december 2022 13:47
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En Paard, heeft Dylan nog gezongen over fietsen? Het meisje uit het noorden, reed ze op een fiets?

Twee heel intrigerende vragen stelt onze Frederik D. hier.

Zijn tweede studio album heet The Freewheelin' Bob Dylan. Dat kan dan weer niet op een wielerbaan geweest zijn, zelfs niet voor de toen* nog niet Sir hetende Chris Hoy. Freewheelen is dan weer voorbehouden aan Jakobsen en Groenewegen en ook aan de nu gemankeerde Manx zonder ploeg in de jacht op Eddy Merckx 34+1.

Riding on the Mayflower is natuurlijke een prachtige naam voor een state-of-the-aerodynamic-art sailing bike, maar de slotzinnen luiden: He said his name was Columbus. I just said "Good Luck". Dus toch geen fiets.

Well, I ride on a mailtrain, baby gaat ook niet op/over een fiets, want It takes a lot to laugh (hier), it takes a train to cry (hier).

De meeste riding/ride verwijzingen verwijzen uiteraard naar de oudst beoefende sport op deze planeet en aangezien het wiel nog geen 6000 jaar bestaat..

Verwijst U, Frederik D. met uw tweede vraag naar The Girl from the North Country, de ultieme song voor kampvuur al is er veel concurrentie van Don't think twice, it's Allright?

* 2010 EK Pruszkow: Hoy verliest van nobody Felix English, of hoe een koe een haas ving.
Tinuz 16 december 2022 14:25
Ik vind het wel fijn om af en toe wat gepeperde uitspraken van Roger te lezen. Ik kan hem hier ook nauwelijks ongelijk geven, om eerlijk te zijn.
De roestonvaste barrels waarmee de Generatie Merckx-Zoetemelk-Roger reed staat in geen verhouding tot de halve bolides waar de huidige generatie op wordt gezet.
Horsie is back 16 december 2022 16:21
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------

> De roestonvaste barrels waarmee de Generatie Merckx-Zoetemelk-Roger reed staat in geen verhouding tot de halve bolides waar de huidige generatie op wordt gezet.

Toegegeven: deze zin staat in geen verhouding tot wat U hier wel eens eerder hebt geventileerd. Proficiat!

De vraag, die op te werpen valt, is: Is de huidige wielergeneratie na nivellering van alle voordelige factoren uit de moderne tijd beter of slechter dan de zo geroemde generatie van de jaren 70 uit de vorige eeuw? De enige correcte vergelijking zou je uiteraard moeten baseren op het gemiddeld vermogen. Maar dat is er dus niet. De powermeter dateert van 1986 (Schoberer), edoch het duurde nog wel even voordat het gebruik ervan massaal werd toegepast. Verder figureren er nogal wat grafieken, die de gemiddelde snelheid van de TDF in meer dan honderd jaar in beeld brengen, maar veel meer dan indicatief zijn deze uiteindelijk ook niet.

Ook zijn er wel een aantal onderzoeken beschikbaar, waarbij in de praktijk retro (ronde) racefietsen onder gelijkwaardige omstandigheden worden vergeleken met moderne race bolides. Die zijn uiteraard meer dan indicatief, maar daarmee kan geen antwoord worden gegeven in hoeverre de gewenning aan het materiaal en de daarop gestoelde houdingen en niet te vergeten de mindset van de renner van invloed zijn.
Zet je Pogi op een vehicle uit 1903 dan houdt hij nu zelfs Tinuz niet meer bij. Hij zal het heel snel voor gezien houden.

Zo legde ooit een zwitserse postbode op een bijna honderd jaar oude retro vehicle de benen van de eerste nieuwe WUR houder op een modern karretje in een 200m sprint vanuit stilstand het zwijgen op. Hoe groot was hier ook het effect van de ervaring van de postbode? U traint wat U traint.

Niettemin is er over het WUR in de periode van 1968 tot en met de biddende sprinkhaan in 1996 wel een monumentale studie gedaan.
En daar wordt toch min of meer moes gemaakt van de uitspraken van Roger de Vlaeminck.

De progressie van het WUR, dat men toch gerust onder één noemer mag brengen met dat van de Tour de France, werd daar voor 60% toegeschreven aan materiaal et cetera. Ik weet niet of Tinuz een rekenwonder is of gebruik moet maken van een calculator, maar er blijft toch een massieve 40% over. Niet, dat dit het laatste woord moet zijn, maar dit gegeven kun je dus niet met gezwets ondergraven.
Tinuz 16 december 2022 17:20
Bedankt. Mijn bijdragen worden nog wel eens onderschat en/of misbegrepen. Verschillende golflengtes.
60 % van de progressie door beter materiaal klinkt aannemelijk. De overige 40% zal in betere training, begeleiding en aanverwante randvoorwaarden gezocht kunnen worden.
Maar, zal er in deze aequatio nog een percentje open kunnen worden gehouden voor de mogelijkheid dat er nadien een nog grotere superman is geboren dan d'n Eddy en Roger? Roger zal stellig nee antwoorden, en dat siert hem wel vind ik.
Horsie is back 16 december 2022 19:09
Naar aanleiding van jouw bijdrage zie ik me nu toch genoodzaakt een veel duidelijker nuance aan te brengen. De genoemde 60% betreffen de configuratie van de racefiets aka alles wat ultimo leidde tot aerodynamisch voordeel en de overige 40% betroffen echter de hogere gemiddelde vermogens.

Edoch, helemaal teruggerekend naar een wereldrecord op zee niveau, leidde in de publicatie tot de volgende indeling.

Bracke en Ritter bleven steken op 403 Watt.
Merckx zelf kwam op 429 Watt.
Moser, Obree, early Boardman zaten toch ook maar op 403 Watt, maar boekten wel 10% meer afstandwinst op basis van de aerodynamica.

Dan volgden echter de big shots Indurain, Rominger en Boardman uit 1996 met gemiddeld 446 Watt vermogen, resulterend in een flinke afstandswinst, mede op basis van aerodynamica.

Op basis van bovenstaand verdict blijft d'en Eddy een grote jongen, niet alleen op basis van appetijt.

De vraag in welke mate het eeuwig witte dopingspook in het geheel betrokken blijft, laten we maar in het midden.

Disclaimer: Onderzoek over de bekende viervoeters met een langere historie heeft uitgewezen, dat hun piek in wezen al een tijd achter hen ligt.

Verrek, weer een nuancering. Racehorses are getting faster. Ja zeker.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2022 00:59 door Horsie is back.
Tinuz 17 december 2022 15:21
Het is geen makkelijke materie.
Andere Peter 18 december 2022 13:21
Kennelijk erger jij je aan iets bij beiden. Ik zie nauwelijks een overeenkomst. Er is vast iets te bedenken hoor.

De Vlaeminck was een topper als actief sporter, Van Gaal was slechts een leuke eredivisiespeler. Na zijn carrière heeft De Vlaeminck toch geen moment top gepresteerd? Heeft De Vlaeminck ook maar enige managementkwaliteiten? Van Gaal is in naar de media wel eens grof, De Vlaeminck is dat vooral naar actieve renners. Van Gaal staat erom bekend dat hij buitengewoon charmant is in de persoonlijke contacten met spelers en hun familie. Ik zie bijna alleen maar verschillen, contrasten.
Frederik D. 18 december 2022 16:39
Ik ben het wel met je eens. Ook wat betreft Van Gaal. Op zich is die een sympathieke man. Richting de sportpers kan hij lomp uit de hoek komen. Maar daarvoor heeft hij zijn redenen. En die wil ik best begrijpen, zij het dat ik er niet altijd mee eens ben maar Van Gaal zal dan denken: dan maar niet. Van mij mag die. smiling smiley En hoe dan ook, hij is een goede trainer.
Luijt 18 december 2022 17:04
Overeenkomsten genoeg, als je ze wil zien; de belangrijkste: ze vinden allebei dat ze de wijsheid in pacht hebben.
Luijt 18 december 2022 17:08
d'n fakking Eddy, et tu Tinuz?
Frederik D. 18 december 2022 17:29
Tja maar ook hier zijn de overeenkomsten van minder gewicht dan de verschillen. Enne, Van Gaal blijft niet steken in nostalgie. Overigens, ik weet nostalgie best te waarderen maar vroeger is vroeger en nu is nu.
Eindhovuh 18 december 2022 23:11
Precies dat ja. Ze vinden allebei dat ze ongelooflijk veel beter zijn/ het beter weten dan de anderen. En altijd enorm verongelijkt als iemand er maar op hint dat dat genuanceerder ligt.
Narcisten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/12/2022 23:12 door Eindhovuh.
DeFin 19 december 2022 01:18
Als er een Roger de Vlaeminck in het Nederlandse voetbal te vinden is, dan is het Sjaak Swart.
Andere Peter 20 december 2022 02:54
Tsja. En zo zijn er nog wel een paar inderd miljoen.. Maar akkoord. Dat is een overeenkomst.

Ik ben het eens met Eindhoven dat hier de verschillen veel opmerkelijker zijn dan de overeenkomst.
Andere Peter 20 december 2022 02:56
Goed gezien. Of de PSV-variant: Willy en René.
Wanny 20 december 2022 08:48
Roger chargeert nogal, maar met betrekking tot het najaar van Evenepoel heeft ie wel een puntje. Die jongen heeft geweldig gereden, maar het is niet dat ie alle wereldtoppers naar huis reed in de Vuelta en op het WK.
Horsie is back 20 december 2022 12:28
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als er een Roger de Vlaeminck in het Nederlandse voetbal te vinden is, dan is het Sjaak Swart.

Loden Leeuw Winnaar. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen