Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Annemiek van Vleuten geen sportvrouw van het jaar

Gepost door El Chaba 
El Chaba 22 december 2022 19:21
[www.wielerflits.nl]

ANNEMIEK VAN VLEUTEN GRIJPT NAAST TITEL SPORTVROUW VAN HET JAAR



Annemiek van Vleuten is niet verkozen tot Sportvrouw van het Jaar. Op het Sportgala 2022, georganiseerd door de NOS en sportkoepel NOC*NSF, kreeg de winnares van de Giro d’Italia, de Tour de France en de Vuelta a España voor vrouwen niet de meeste stemmen.

De prijs voor Sportvrouw van het Jaar ging naar schaatsster Irene Schouten, die drie keer goud won op de Olympische Winterspelen in Peking van dit jaar. Schouten was de beste op de 3.000 meter, de 5.000 meter en de massastart. Ze versloeg naast Van Vleuten ook shorttrackster Suzanne Schulting in deze verkiezing.

Van Vleuten heeft een uitermate succesvol seizoen achter de rug. De renster van Movistar schreef in 2022 geschiedenis met winst in de drie grote rondes (Giro d’Italia Donne, Tour de France Femmes en Ceratizit Challenge by La Vuelta) en de wereldtitel op de weg. Ook won ze met Luik-Bastenaken-Luik een monumentale klassieker.

Ellen van Dijk en Marianne Vos maakten in een eerdere fase deel uit van de longlist van NOC*NSF en de NOS, maar zij vielen af bij de laatste schifting.
Slimmerd 22 december 2022 19:25
Helemaal prima, vrouwenwielrennen krijgt nu meer aandacht dan wanneer ze prijs wel had gewonnen.
Cecchini 22 december 2022 20:04
Waarom dan Slimmerd?

Het is een schandaal dat iemand die alle grote Rondes in één jaar heeft gewonnen, op een wel heel bijzondere manier met een gebroken elleboog wereldkampioen werd, en her en der nog een klassieker meepikte, geen sportvrouw van het jaar is geworden. Zo’n carrière, inmiddels 40 jaar, ze zal het ook nooit meer worden. Je zou bijna denken, dat het lekkere korte rokje van Irene Schouten doorslaggevend was.
Eindhovuh 22 december 2022 20:45
Schaatsen wordt in Nederland altijd overschat bij deze verkiezing.
Van Vleuten had moeten winnen.
Slimmerd 22 december 2022 21:09
Ach, draai het om en een berg journalisten was begonnen met de vraag wat Schouten meer had moeten doen dan 3 Olympische Titels en het EK en WK Allround. Het grote probleem is dat het appels met peren vergelijken is en op deze manier dit Gala al jaren alleen maar verliezers kent.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2022 21:10 door Slimmerd.
Horsie is back 22 december 2022 21:29
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom dan Slimmerd?
>
> Het is een schandaal dat iemand die alle grote
> Rondes in één jaar heeft gewonnen, op een wel
> heel bijzondere manier met een gebroken elleboog
> wereldkampioen werd, en her en der nog een
> klassieker meepikte, geen sportvrouw van het jaar
> is geworden. Zo’n carrière, inmiddels 40 jaar,
> ze zal het ook nooit meer worden.

> Je zou bijna denken, dat het lekkere korte rokje van Irene Schouten doorslaggevend was.

U verwart schaatsen met kunstschaatsen. winking smiley

Ik dacht alleen maar: Nu kun je zien, dat ze benen met inhoud heeft.
Cecchini 22 december 2022 21:31
De carrière van van Vleuten is al heel wat langer, met daarbij ook nog eens bijzondere tegenslagen (de valpartij in Rio). Als je dat mythologische niet ziet,dan mis je toch het inzicht in het werkelijke grootse.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2022 21:32 door Cecchini.
Horsie is back 22 december 2022 21:36
Annemiek van Vleuten krijgt over 22 jaar, net als good-old Jan Janssen (veel te laat) de FBK prijs.
Mooi om te constateren, dat de drie illustere terugtreders, waaronder Tom Dumoulin, het nu best naar hun zin hebben.

Hier past de uitspraak bij: You find out when you reach the top, you are on the bottom.
Slimmerd 22 december 2022 21:38
Het is geen carrièreprijs uiteraard
Cecchini 22 december 2022 22:17
Nee zeker niet, maar als je na zo’n carrière niet één keer tot sportvrouw van het jaar bent uitgeroepen, dan heb je werkelijk geen werkelijk benul van haar prestaties. Moet ze straks 82 jaar worden om een oeuvreprijs te krijgen.
Carlos Danger 23 december 2022 00:57
Dat schaatsen komt naar niet van haar internationale allure af.
Frederik D. 23 december 2022 10:08
Zodra een buitenlander zich inspant om hard te schaatsen, hebben de Nederlanders het nakijken.

Hoe staat het met het korfballen en het sjoelen? Wie volgt dat? En knopenvoetbal?

Maar ja, dat vrouwenwielrennen is wel heel veel Nederlands.

Hoe ging het met dammen?
Meneer 60% 23 december 2022 12:03
Het halve prikbord en half wielrennend twitter is over de flos, want wat een onrecht allemaal. Marijn de Vries kon het allemaal niet loslaten en iemand van Wielerflits noemde het een 'absolute schande', alsof Qatar zojuist de WK voetbal toegewezen had gekregen.

Ze vergeten wel wat dingetjes. Paar feitjes, niet altijd leuk.

- Van Vleuten presteerde iets unieks, maar Schouten ook. Drie keer olympisch goud, WK allround, drie EK-titels en goud in bijna elke wereldbekerwedstrijd die ze reed. Meest succesvolle seizoen van een schaatser (m/v) sinds Eric Heiden in 1980, volgens mij. Hoewel Heiden dat jaar het WK allround door een corrupte ijsmeester verloor.
- Vrouwenwielrennen is zogenaamd véél mondialer dan de lokale C-sport schaatsen. Op de wereldranglijst wielrennen zie ik echter alleen maar Europese vrouwen in de top. Heel veel grote wedstrijden worden al een twee jaar lang door Nederlandsen of Italiaansen gewonnen. Schouten won drie olympische gouden medailles en de uitslagen leren: de top-6 op de 3000m kwam uit 6 landen uit 3 werelddelen. De top-8 op de 5000m bestond uit 7 landen uit 3 werelddelen. De top-8 op de massastart bestond uit 8 landen uit 3 werelddelen. Dat zegt niet alles, maar het nuanceert de boel wel een beetje.
- Schaatsers winnen die prijs altijd, wordt ook hier gezegd. Bij de vrouwen gebeurde dat in de 14 edities hiervoor 1 keer. Ireen Wüst in 2014, het jaar waarin ze door persbureau Reuters ook werd gekozen tot wereldsporvrouw van het jaar. Dus dat was niet zo heel gek. (Ook nog 1 keer Schulting als shorttrackster in de tussentijd, trouwens. Maar da's nepschaatsen smiling smiley). Schaatsers winnen de laatste tijd alleen in olympische jaren. De laatste schaatser (m/v) die in een niet-olympisch jaar won was Sven Kramer in 2007. De enige keer dat Kramer trouwens won.

Kneet junior zegt verder ook wijze genuanceerde woorden: [sporza.be]

Voor mij hadden ze hem allebei mogen krijgen, trouwens. Twee unieke atletes van de buitencategorie, waarbij de hele carrière van Van Vleuten nog een stuk meer tot de verbeelding spreekt dan die van Schouten. De komende drie jaar heeft Van Vleuten (zonder Winterspelen) alle kans. Die gaat echt nog wel een paar jaar mee.

Tot zover mijn maandelijkse schaatspromotiepraatje op het wielerprikbord.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2022 12:14 door Meneer 60%.
Wind mee 23 december 2022 13:35
Persoonlijk heb ik helemaal niets met schaatsen. Vooropgesteld.

Waar ik echter nog minder mee heb is achteraf-"gezeur" over al dan niet onbegrijpelijke uitslagen van verkiezingen en/of kwalitatieve vergelijkingen tussen toppers uit verschillende sportdisciplines.

We (het publiek) moeten accepteren dat dit een verkiezing is voor en door topsporters. Er zijn camera's bij en daardoor kunnen wij, het wat minder sportief getalenteerde deel van de bevolking, meekijken, maar daar blijft het bij. Accepteer derhalve gewoon dat een meerderheid van de topsporters meer waardering heeft voor de prestaties van Schouten dan die van Van Vleuten. Er zijn ergere dingen.
Clavan 23 december 2022 13:39
Horsie is back 23 december 2022 14:12
De uniciteit van de OS is uiteraard een stuk hoger dan dat van wereldkampioenschappen. Vanwege de cyclus en dus zeker in topsport terminologie ook de relatieve zeldzaamheid. Elk jaar een WK voetbal houden zou bijvoorbeeld een gruwel zijn. Het voorstel van Infantino de cyclus te halveren stuitte dan ook terecht op veel weerstand. Eén OS missen om wat voor redenen dan ook loopt voor velen dan ook synchroon met hun eigen topsportcarrière.

In der Fuge zegt leraar Duits, Wim De Bie, heeft de olympische medaille meer intrinsieke waarde, terwijl de olympische competitie over de hele breedte bezien bijna altijd minder sterk is dan bij seperate wereldkampioenschappen. Alhoewel recent bij het kortwieken van het totale olympische programma er ook aandacht is gekomen voor het recht op deelname. De OS pretenderen echter nog steeds een familiefeest te zijn waar velen aan mogen deelnemen.

Dat er in olympische schaatsfinales dan ineens 7 van de top 8 uit verschillende landen komen is daarom ook niet zo gek. De verkiezingen worden bovendien ook in de winter gehouden, wanneer de schaatsers alweer hun visitekaartje hebben kunnen afgeven. Irene Schouten, die na een alternatieve zomerse aanpak er ineens achter kwam, dat de bomen niet tot voorbij de hemel groeien. Ze verloor weer en wist niet eens waarom. In de verkiezing had dit (gelukkig) geen invloed meer.

De goedlachse, maar zeker niet altijd op haar mondje gevallen blondine, neemt een sabbatical van een paar weken. Het lokkelijke aanbod van 14 x 500 kcal is 1 kg aankomen heeft soms ook wel wat. Rendier Red-S krijgt bij haar gelukkig geen kans, terwijl het geroemde Jumbo-Visma wel een van haar rensters moest laten gaan, maar daarvoor de dochter van Dr. Spock inlijfde.

Och, verkiezingen van sportman of sportvrouw van het jaar. Af en toe dekt de vlag de lading, maar veel vaker niet.

Disclaimer: Max is the limit!
Luijt 23 december 2022 15:09
Jammer dat die zus van Max van Stappen niet sportvrouw van het jaar is geworden, mocht ze nog een keer op het podium komen...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2022 15:09 door Luijt.
Horsie is back 23 december 2022 16:15
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jammer dat die zus van Max van Stappen niet
> sportvrouw van het jaar is geworden, mocht ze nog
> een keer op het podium komen...

Bij vernoeming van de zus wist iedereen (spoiler alert in race termen) wie er sportman van het jaar was geworden.
Cecchini 23 december 2022 16:28
Van Vleuten was vorig jaar Olympisch kampioen, maar toen ging de titel terecht naar Sifan Hassna (alhoewel het wel aardig zou zijn, dat ze een beetje fatsoenlijk Nederlands zou spreken). In Rio was van Vleuten op weg kampioen te worden, maar toen ze lag ineens voor dood op de weg. Als je dan na zo’n seizoen op je 40 ste er nog naast grijpt dan heb je als keuzeheer of vrouw geen enkel historisch besef.
Horsie is back 23 december 2022 20:54
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van Vleuten was vorig jaar Olympisch kampioen (tijdrit), maar toen ging de titel terecht naar Sifan Hassna (Hassan) (alhoewel het wel aardig zou zijn,
> dat ze een beetje fatsoenlijk Nederlands zou spreken).

Op haar veertiende al in Nederland, maar heb geen omlijnd idee waarom ze de taal niet meer fatsoenlijk heeft aangeleerd. Na de Nederlandse nationaliteit ongeveer zes jaar later te hebben verworven, waarbij zij voor haarzelf en voor Nederland kon gaan oogsten zal Engels buitenshuis voor haar wel de ultieme voertaal zijn geworden. Je leert tenslotte niet de taal om alleen maar bij interviews door Hollanders beter uit de verf te komen.

> In Rio was van Vleuten op weg kampioen te worden, maar toen ze lag ineens voor dood op de weg. Als je danna zo’n seizoen op je 40 ste er nog naast grijpt
> dan heb je als keuzeheer of vrouw geen enkel historisch besef.

Dat historische besef al dan niet bestaand wordt hoe dan ook niet in de overweging meegenomen.

Wellicht speelt een rol, dat Annemiek van Vleuten (niet voor niets de alien genoemd, dat ook iets van vervreemding inhoudt) voor velen daarom ongrijpbaar was. De wijze, waarop ze dit jaar bijvoorbeeld een aantal wedstrijden won, was inderdaad onnavolgbaar en ook van te voren onvoorstelbaar. Zoets gebeurt toch alleen maar bij het voetbal, twee keer zelfs tegen de wereldkampioen.

Sportverkiezingen kunnen nu eenmaal nooit aan de eisen van pure sport voldoen.
Er wordt tenslotte altijd met verschillende stopwatches, meetlinten en wat dies meer zij, gemeten.
El Chaba 23 december 2022 21:21
*
Vergeleken met de gemiddelde asielzoeker van haar land- en buurtgenoten uit de Hoorn van Afrika, Ethiopië, Somalië en Eritrea (sociaal-cultureel behoorlijk vergelijkbaar) doet ze het anders bijzonder goed, hoor. thumbs up



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/12/2022 21:22 door El Chaba.
Wind mee 23 december 2022 22:41
Ethiopië, Eritrea en Somalië sociaal-cultureel vergelijkbaar noemen is op de valreep een kandidaat voor de onzin-top 10 van dit jaar. Er zijn geografische overeenkomsten (qua ligging) en, plat gesteld, zijn er tussen de bewoners van de landen uiterlijke gelijkenissen. Maar dat was het ook zo'n beetje. Ik zou best een heel verhaal hier willen typen omtrent de verschillende (koloniale) geschiedenissen, religies, talen en culturen van genoemde landen, maar dat zal me niet in dank worden afgenomen door de wielerprikbordbeheerder. Ik laat dat dus beter en verwijs jou subiet door naar de bibliotheek of google voor wat meer encyclopedische kennis over deze regio en de daartoe behorende landen. Eerst maar even wat lezen lijkt me een beter uitgangspunt voor een bewering dan de feiten ontberende simplificatie die je hierboven uitvoert.

Succes!
Horsie is back 24 december 2022 00:24
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ethiopië, Eritrea en Somalië sociaal-cultureel
> vergelijkbaar noemen is op de valreep een
> kandidaat voor de onzin-top 10 van dit jaar. Er
> zijn geografische overeenkomsten (qua ligging) en,
> plat gesteld, zijn er tussen de bewoners van de
> landen uiterlijke gelijkenissen. Maar dat was het
> ook zo'n beetje. Ik zou best een heel verhaal hier
> willen typen omtrent de verschillende (koloniale)
> geschiedenissen, religies, talen en culturen van
> genoemde landen, maar dat zal me niet in dank
> worden afgenomen door de
> wielerprikbordbeheerder. Ik laat dat dus
> beter en verwijs jou subiet door naar de
> bibliotheek of google voor wat meer
> encyclopedische kennis over deze regio en de
> daartoe behorende landen. Eerst maar even wat
> lezen lijkt me een beter uitgangspunt voor een
> bewering dan de feiten ontberende simplificatie
> die je hierboven uitvoert.
>
> Succes!

Ik ga niet inhoudelijk in op datgene, wat El Chaba in zijn bijdrage oreert of wat U er inhoudelijk van vindt.
Maar mij komt dit relaas van U wel over als een poging om somewhat buzzing in the kitchen te lijf te gaan met een blusapparaat.
El Chaba 24 december 2022 02:51
Wernicke-Korsakov, het is en blijft een bitch, nietwaar Massimo?? smileys with beer

En weet je waarom ik links boven in mijn reactie een sterretje had geplaatst?
Omdat ik van tevoren 100% zeker wist, dat jij op mijn reactie op je gebruikelijke denigrerende toontje zou gaan reageren en ja hoor.. hot smiley
Koppizoektwachtwoord 31 december 2022 19:37
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen