Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

National Championships Australia - Road Race (NC)

Gepost door El Chaba 
El Chaba 07 januari 2023 16:36
National Championships Australia - Road Race (NC): Buninyong - Buninyong (185,6 km).

Komende nacht de wegrit op nagenoeg hetzelfde parcours als afgelopen jaren, dus niet heel erg zwaar.

Grote afwezige is Rohan Dennis die er voor heeft gekozen om alleen de Tour Down Under te rijden (dus ook niet de tijdrit).
Maar een grote plus is natuurlijk wel de aanwezigheid van Michael Matthews, die volgens mij al heel erg lang niet meer aan zijn nationale kampioenschappen heeft meegedaan. Normaal is hij voor mij ook meteen de grote favoriet, ware het niet dat hij natuurlijk heeft met de overmacht van zijn eigen Team Jayco AlUla (wat een afschuwelijke naam trouwens voor een wielerploeg, je denkt bij die naam eerder aan een carnavalsvereniging). Dan komt het wel eens voor, dat je eigen kansen daardoor ook kunnen slinken.

Ook Caleb Ewan waagt na vier jaar weer eens een poging en dicht zichzelf zelfs een kansje toe, hetgeen niet geheel onterecht is gezien zijn tweede plaats in het verleden op hetzelfde parcours. Maar ook hij geeft aan, dat alles mee moet zitten gezien de overmacht van Matthews & Co.
.

Kaartje en profiel: [www.roadnationals.org.au]


Startlijst: [results.auscycling.org.au]


Top 10 vorig jaar:
(Volledige uitslag: [cqranking.com])

1. AUS PLAPP Lucas IGD 4h52'04" 100
2. AUS WHELAN James BLN 45" 60
3. AUS JOHNSTON Brendan - 01'50" 50
4. AUS RICHARDS Kane ACA 03'13" 40
5. AUS MOREY Drew BLN 03'13" 35
6. AUS CHRISTIE-JOHNSTON Alastair BLN 03'13" 30
7. AUS DURBRIDGE Luke BEX 03'13" 25
8. AUS O'BRIEN Mark - 03'13" 20
9. AUS HARPER Chris TJV 03'13" 16
10. AUS DYBALL Benjamin UKO 03'19" 12



Lucas Plapp, een zeer groot talent, was vorig jaar de toch wel verrassende winnaar.


Tenslotte nog zeer heuglijk nieuws.
Zojuist heeft ons aller Skippy, de razende reporter uit Australië, mij nog beloofd om hier op deze prikpagina verslag te doen van de eerste serieuze koers van het nieuwe seizoen. Hij zei er alleen wel bij, dat er zeker op zaterdagavond en -nacht natuurlijk altijd nog vreemde dingen kunnen gebeuren, maar in principe zal hij er dus bij zijn.

Alvast een voorproefje speciaal voor jullie van Skippy:

"Vijf bruine anjers voor Luke Plapp! Eerst het altijd fantastische NK in Australië. Jayco weer op volle oorlogssterkte nadat ze vorig jaar maar met drie zijn gestart. Alle ballen op Matthews? Met het risico dat Ewan (die al eens een fenomenaal sterk NK reed op het (al jarenlang) zelfde parcours) er aan blijft plakken.

Als ik Plapp was zou ik de eerste ronde al keihard aangaan en hopen dat O'Connor, Hindley en consorten mee kunnen. In elk geval geen groep met Durbridge laten rijden. Leuke aan het parcours is altijd dat er nauwelijks vlakke meters zijn om te achtervolgen, maar het ook weer niet zo steil is dat er snel weinig overblijft. Beetje als de Brabantse Pijl. Jayco echter nog nooit met een snelle man gestart en dat kan de zaak wel eens droogleggen.

Gunfactor is voor Mark O'Brien. Beetje de Austrlische Raymond Meijs."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/01/2023 16:37 door El Chaba.
ton duk 07 januari 2023 17:23
El Chaba Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Gunfactor is voor Mark O'Brien. Beetje de
> Austrlische Raymond Meijs."

**
Meijs ,de man van Mergelland
Gr
Slimmerd 07 januari 2023 19:52
Is de tijdrit sowieso niet op een ander moment? Of wordt deze nog tussen vannacht en de start van de TdU gepropt?
Wind mee 07 januari 2023 20:33
De tijdrit is dinsdag, bij ons dus in de nacht van maandag op dinsdag.
Prikdude 08 januari 2023 04:12
"In elk geval geen groep met Durbridge laten rijden." is precies wat er gebeurd is. Samen met een renner of 15 en allemaal renners die hij moet aankunnen, al is hij wel alleen én net in beeld heel lange mot tussen hem en ploegleider Hayman.

Alpacin is in het peleton (2'50) gaan rijden, maar zie alleen Plowright op de startlijst? Huurling voor Plappy (beiden uit Melbourne)?

Nog grotere groep ertussen op een minuut met Vine, Ewan en veel Jayco.
Prikdude 08 januari 2023 04:19
Groep 'ertussen' is eerder overblijfsel peleton. O'Connor, Plapp, Matthews, etc ook er bij.
lodjan 08 januari 2023 08:21
1 Plapp
2 Clarke
3 Matthews
ton duk 08 januari 2023 08:25
Een bis down under
Gr
nachtwacht 08 januari 2023 14:25
Hele mooie koers gezien, zoals meestal op dit parkoers. Tegen het einde zat iedereen er compleet doorheen en wist Plapp met het laatste beetje energie dat hij over had slim weg te rijden. Niet eens dus met de topic opener dat het parcours niet heel zwaar is. Het sloopt de benen langzaam maar zeker.

Gelukkig reed Mark O'Brien geen top 10. Renner met zo'n beetje de laagste gunfactor van het peloton vandaag. Reed in de laatste ronde een deel van het gat dicht op zijn ploeggenoot Jimmy Whelan, met het peloton in zijn wiel. Zonder die actie had Whelan top 5 gereden. Maar zoals zo vaak moest O'Brien tv-minuten scoren.
Eindhovuh 09 januari 2023 11:40
Wel knap van Plapp.
Ik kende hem niet zo heel goed, maar als ik zijn resultaten zie wel een talent.
Iemand idee over zijn mogelijke plafond?
El Chaba 09 januari 2023 12:37
Snap ik helemaal. Met 'niet heel zwaar' bedoelde ik eigenlijk alleen dat het in ieder geval geen koers is voor de echte sprinters. Bijvoorbeeld een type als Kristoff in zijn goede tijd, had dit mijns inziens aan moeten kunnen.
El Chaba 09 januari 2023 12:43
Dat ligt best hoog volgens mij. Een beetje een type als Geraint Thomas, qua kwaliteiten en lengte en gewicht, maar alles hangt natuurlijk af van zijn verdere ontwikkeling, aangezien hij pas net twee weken geleden 22 jaar is geworden.
Horsie is back 09 januari 2023 12:59
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wel knap van Plapp.
> Ik kende hem niet zo heel goed, maar als ik zijn
> resultaten zie wel een talent.
> Iemand idee over zijn mogelijke plafond?

Dancing on the ceiling from Lionel Rictchie.
Prikdude 09 januari 2023 13:03
Je had 50 cent op Whelan top 5 gezet en kan nu geen schuimblokken kopen in de pauze morgen? Het was zeker onprofessioneel van O'Brien, maar Whelan was pas 3 uur z'n ploeggenoot en dan is het niet geheel onbegrijpelijk als je voor het laatst je favoriete koers rijdt (en zoals idd tot vrijwel altijd in de finale in beeld) om zelf te willen winnen.
nachtwacht 09 januari 2023 13:54
Dit jaar was de vijfde of de zesde keer op rij dat O'Brien 'voor het laatst zijn favoriete koers rijdt'. Ben benieuwd of hij deze keer wel woord houdt. Als er TV-camera's zijn rijdt O'Brien overigens om op TV te komen, niet om te winnen (of ploeggenoten te helpen).

PS ik doe niet aan gokken en heb verder niets met Jimmy Whelan noch met O'Brien.
nachtwacht 09 januari 2023 14:03
Plapp komt vanuit het baanwielrennen en focust zich pas sinds vorig jaar (bijna) volledig op de weg. Wat dat betreft zou er nog flink wat groei in kunnen zitten. Wat wel altijd een onzekere factor is, is of hij het mentaal aankan om 100% te blijven geven de komende jaren. De Australische baanrenners worden nogal uitgeknepen in de jacht op olympisch goud. Sommigen kunnen er tegen, anderen haken af na een paar jaar.
Horsie is back 09 januari 2023 15:02
Lucas Plapp hier neer te willen zetten als vooral een (gewezen) baanrenner lijkt me (zeker voor een Australiër) ietwat overdreven. Als 17-18 jarige reed hij niettemin in Innsbruck echter al achter ene Remco aan, maar was daarmee uiteraard nog niet klaar om de hele lente, zomer en deel van de herfst prominent op de weg te rijden en dat in verre oorden. Tussendoor inderdaad dan het gestruktureerder baanwielrennen voornamelijk in teamverband en soms individueel. In 2021 ontfermde Ineos zich dan over hem, want Lucas Plapp was van meetaf aan een groot talent. Met het uitknijpen van Australische baanrenners is het recentelijk wel meegevallen, want juist zij vielen veelal uit de boot vanwege de corornamaatregelen en waren bepaald minder succesvol dan gewend.

De Fin keek weer eens naar de watts: 476 Watt voor 93 seconden.
Luijt 09 januari 2023 20:11
Geen idee over zijn mogelijke plafond.
Bizziecle 09 januari 2023 21:48
Lijkt me in ieder geval geschikt voor kleine rondjes met een tijdrit. Over GT's en hogegebergte is er eigenlijk nog geen referentie
Horsie is back 09 januari 2023 22:14
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Geen idee over zijn mogelijke plafond.

Schiet spontaan in de lach.

Disclaimer: Eindhovuh bedoelt het goed, maar kon uiteraard niet aankomen met Sky is the Limit.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2023 23:13 door Horsie is back.
Brieske 09 januari 2023 22:40
Heb geen mening over Plapp maar wel over Evenepoel, is dat ook okay?

Groet
Remko 10 januari 2023 10:05
Uitslag ITT:

1. VINE Jay
2. DURBRIDGE Luke
3. O'BRIEN Kelland
4. PLAPP Lucas
5. HARPER Chris
6. SCOTSON Callum
7. SENS Connor
8. FLEMING Riley
9. MOLONEY-MORTON William
10. LEAHY Conor
El Chaba 10 januari 2023 11:32
Jay Vine..?!?
Sinds wanneer kan hij zo goed tijdrijden? Al had ik wel begrepen, dat het parcours behoorlijk geaccidenteerd was?
El Chaba 10 januari 2023 11:33
*
Ik vind die andere Duk (Wierd) vele malen beter..
nachtwacht 10 januari 2023 11:55
Het parcours was inderdaad continu op en af, al zat er maar 1 echt klimmetje in met stijgingspercentages tot 6.5%. In totaal bevatte het parcours een kleine 460 hoogtemeters op 37.5 kilometer.

Vine is geen slechte tijdrijder, was bijvoorbeeld 23e in een vuelta tijdrit en 8e in een tijdrit in de Etoile de Besseges. Hij is een echte Zwift-rijder, tactisch niet altijd even sterk, niet de meest stuurvaardige, maar kan perfect op wattage rijden. Vlakke weg, heuvelop, (licht) heuvelaf, zijn wattage is enorm constant. Op die manier won hij ook de twee etappes in de Vuelta, vanuit de kopgroep reed hij puur op wattage.
Prikdude 10 januari 2023 15:10
"Als er TV-camera's zijn rijdt Eddy Merckx overigens om op TV te komen."
Prikdude 10 januari 2023 15:18
Vine is geen slechte tijdrijder

Nee, Jan Boven ook geen uitmuntende. Enigszins verrassende uitslag en wellicht een kleine voorbode van de stap die Vine gaat zetten van het Snicker-imperium Alpacin naar UAE, hoewel Gert Wellens, nee hoe heet die babykop, daar anders over denkt.

Vorm Durbridge lijkt niet heel beroerd. Laatste koers voor Jayco gereden? Of wat is er in de wegrit gebeurd?
Eqquipo 10 januari 2023 17:13
Vine ontpopt zich verder als goudhaantje
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen