Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Peter sagan kondigt afscheid aan

Gepost door Luijt 
Luijt 27 januari 2023 10:11
Van Wielerflits.nl

Peter Sagan (33) kondigt afscheid als profwielerrer aan

Voor Peter Sagan zal 2023 zijn laatste jaar als fulltime-profwielrenner worden. Dat heeft de drievoudig wereldkampioen bekendgemaakt vanuit Argentinië. De Slowaak zal in 2024 nog wel enkele kleinere koersen rijden voor TotalEnergies, maar in de WorldTour zullen we hem niet meer zien. Hij richt zich volgend jaar op de olympische mountainbikewedstrijd in Parijs.


“Omdat iedereen het verdient om te weten, is het moment gekomen om te vertellen dat dit mijn laatste jaar als profwielrenner op de weg wordt”, zei Sagan in een videoboodschap. “Volgend jaar blijf ik zeker bij TotalEnergies en zal ik me focussen op het kwalificeren voor de olympische mountainbikewedstrijd. Ik zal een paar kleine wegwedstrijden doen, maar geen WorldTour-wedstrijden meer. Het is de bedoeling om de Olympische Spelen in goede vorm te bereiken. Daarna zien we verder.”

Cirkel rond op de mountainbike
Sagan maakte het nieuws bekend op zijn 33ste verjaardag, tijdens de rustdag van de Vuelta a San Juan waar hij momenteel actief is. Het gaat Sagan vooral om het plezier dat hij haalt uit het mountainbiken. “Ik wil nog plezier maken en daarom keer ik terug naar het mountainbiken”, vertelt hij op het persmoment.

“Daar ben ik mee begonnen en nu wil ik er ook mee eindigen. Het zou mooi zijn om mijn carrière op de Olympische Spelen in Parijs af te sluiten. Het is niet zozeer de bedoeling om een medaille te pakken. Dat is niet zo eenvoudig, want ik heb het al eens geprobeerd in Rio. Ik leg mezelf geen druk op, ik wil me vooral amuseren”, aldus de Slowaak.


Tour de France en Ronde van Vlaanderen
“Ik zou graag nog naar de Tour de France gaan omdat ik daar veel mooie momenten beleefd heb, maar het is moeilijk om daar nu veel over te zeggen. Het belangrijkste is in vorm raken”, kijkt Sagan uit naar zijn laatste profseizoen. Over de Ronde van Vlaanderen wil hij ook nog niet praten. “We zullen zien. Ik ga mijn best doen, maar in het wielrennen kan je niets voorspellen. Ik hoop in elk geval nog een mooie WorldTour-zege te boeken. Daar zou ik heel blij mee zijn, maar het gaat me niet op andere ideeën brengen. Ik stap er na dit seizoen sowieso uit.”

Peter Sagan behoort tot de beste wielrenners van van 21ste eeuw. Met drie wereldtitels op rij, zeven groene truien in de Tour de France, twaalf ritzeges in de Tour, vier ritzeges in de Vuelta, twee ritzeges in de Giro, Parijs-Roubaix, de Ronde van Vlaanderen, drie keer Gent-Wevelgem op zijn erelijst… Noem maar op. Op zijn palmares staan meer dan 120 profoverwinningen.

In 2010 maakte hij zijn debuut in het WorldTour-peloton bij Liquigas. Daar koerste hij tot en met 2014, toen het Cannondale heette. Na twee seizoenen bij Tinkoff-Saxo vertrok Sagan naar BORA-hansgrohe, waar hij vijf jaar verbleef. Een avontuur op het hoogste niveau zat er niet meer in eind 2021, waarna de Slowaak aansloot bij het Franse ProTeam TotalEnergies.
Luijt 27 januari 2023 10:14
Spijtig, kleurrijk en vooral ook geestig figuur die een aantal jaren alles won wat hij wilde winnen. Ik vrees dat hij niet in de top mee zal doen bij het MTB'en.
Eindhovuh 27 januari 2023 10:18
Peter de grote. Sinds zijn scheiding eigenlijk nooit meer echt top geweest.
Fantastische carrière met o.a.3 wereldtitels. 2 monumenten is eigenlijk wel wat te weinig voor zijn klasse.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/01/2023 10:41 door Eindhovuh.
ton duk 27 januari 2023 10:29
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Peter de grote. Sinds zijn scheiding eigenlijk
> nooit meer echt top geweest.
> Fantastische carrière met wereldtitels. 2
> monumenten is eigenlijk et weinig voor zijn
> klasse.

Eigenlijk best knap dat het Sagan is gelukt om MSR niet te winnen ??!!
Gr
Eindhovuh 27 januari 2023 10:41
9x top 10 rijden en niet winnen met zo'n sprint is wel knap ja.
Sprint nederlagen tegen Ciolek, Kwiatkowski, Degenkolb, Alaphilippe en Jasper Stuyven. Je zou er dan wel eentje hebben mogen pakken.
Sub Culture 27 januari 2023 11:39
Ik vond er niks aan.

Niet zelden dwaze manoeuvres op de fiets gedaan waarbij hij collega's in gevaar bracht.
Ook die cringe interviews waren tenenkrommend.

Los daarvan wel fenomenale atleet met een mooi palmares.
Slimmerd 27 januari 2023 11:41
Spijtig, toch de renner die de nieuwe renner hielp ontwikkelen. Zijn komst was als een komeet, ben bang zijn afscheid in de marge of zal het er toch nog eens ergens uitkomen?
Horsie is back 27 januari 2023 13:12
"Weten wanneer je moet stoppen is een kunst", las ik vanmorgen nog. Anders is er een grote kans het Ritselma-syndroom te krijgen, zeg ik dan maar weer uit de losse pols. Zo kun je ook heel langzaam gaan denken in richting the GOAT. Maar ik lees vanmorgen ook: "She's not done yet!".

Disclaimer: Als je identiteit sterk verbonden is met wat je doet kan stoppen moeilijk zijn. One-trick pony's hebben het dan uiteraard moeilijk.
Horsie is back 27 januari 2023 13:13
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Spijtig, toch de renner die de nieuwe renner hielpontwikkelen.

Zoals de halsbrekende toeren, die hij zijn driejarige zoon liet uitvoeren.grinning smiley
Remko 27 januari 2023 13:16
Je zou bijna vergeten hoe dominant hij ooit in het peloton reed, meer dan WVA of VDP nu.

Nu Valverde is gestopt is Sagan ook met voorsprong de (actieve) renner die de meeste carrièrepunten heeft verzameld.

1. Sagan
2. Cavendish
3. Froome
4. Roglic
5. Kristoff
6. GVA
7.Quintana
8. Demare
9. Pogacar
10. Viviani
lodjan 27 januari 2023 13:36
Ze verlengt haar contract tot eind 2025, is zojuist bekend gemaakt.
Wind mee 27 januari 2023 13:43
Kleurrijk mens en renner. Die, maar dat is mijn niet met feiten onderbouwd gevoel, er voor gezorgd heeft dat een jongere generatie geïnteresseerd bleef (of werd ) in de wielersport. Hij deed mij aan Ronnie O'Sullivan of Lionel Messi denken: ergens ontzettend goed in zijn, nog beter en natuurlijker dan de rest, en dat op zo'n stijlvolle en originele manier tentoonspreidden dat hij een "buitencategorie" werd. Eigenlijk niet in competitie met de "normale" supergetalenteerde sterveling.

Hij zal gemist worden.
Horsie is back 27 januari 2023 13:44
La force de Peter Sagan: ses cheveux. Zag de letter e toch voor de letter a aan! grinning smiley. Niettemin zat Peter Sagan altijd wel op twee pk, drie pk en hoger is meer voor de baanrenners. Het informele WR is zelfs 4 pk.

Met de groeten van Oom Antoine.
Luijt 27 januari 2023 17:29
Ja die interviews waren ook top, he Sub!
Tinuz 28 januari 2023 00:24
De generatie 1990 lijkt collectief af te zwaaien in dezelfde tijdspanne. Gelukkig is Kelderman van 1991.
Sagan was wellicht de voorloper van de trend van de laatste jaren waarin veel vroege twintigers meteen meedoen met de besten. Zijn (sportieve) kruit al jong verschoten, zowel lichamelijk als geestelijk. En dat is prima.
Horsie is back 28 januari 2023 00:47
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------

> Sagan was wellicht de voorloper van de trend van de laatste jaren waarin veel vroege twintigers meteen meedoen met de besten.

Topsport is meedogenloos.
Relatief is Peter Sagan dit seizoen al 16 seizoenen wereldniveau.
Natuurlijk ging er aanvankelijk nog wel enige tijd overheen voordat hij op de Olympus aankwam.
Daarna moest hij over de jaren heen (remember Tom Dumoulin) de progressie van het algehele wereldniveau zien bij te benen, terwijl hij zelf geleidelijk aan de afdaling begon. Dat is nog nooit iemand gelukt, alhoewel rumour has it, dat Usain Bolt weer in training is. Wie weet, maar het gezegde They never come back blijft de regel. cool smiley
Tinuz 28 januari 2023 01:11
Als mensen de vergankelijkheid der dingen eens echt zouden beseffen zag de wereld er beter uit. Een sigaartje en een drankje, veel meer is er niet nodig om tevreden te kunnen zijn.
Frederik D. 28 januari 2023 10:23
En een muziekje van hoe heten ze? "Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen."
Robust 28 januari 2023 13:30
Ja, inderdaad. Die scheiding was zo out of the blue. Had hij net een soort dansclip met zijn vrouw opgenomen a la Grease waarin hij Travolta nadoet.
Horsie is back 28 januari 2023 15:01
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En een muziekje van hoe heten ze? "Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen."

I am a Litte Red Rooster too lazy to crow for day.
Frederik D. 28 januari 2023 16:22
Alleraardigste versie:

[www.youtube.com]
Horsie is back 28 januari 2023 19:26
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alleraardigste versie:
>
> [www.youtube.com]

Met zo'n stem kun je als haan maar beter je afscheid aankondingen. #Cultuurbarbaar.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen