Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Im Osten nichts Neues?

Gepost door Eqquipo 
Eqquipo 02 februari 2023 12:49
Hoe staat het wegwielrennen ervoor bij onze oosterburen? Onderstaand lijstje laat een ongekend dieptepunt zien.
In de jaarranking over 2022 was Bauhaus de best geplaatste Duitse renner in de CQ ranking op plek 125, geen enkele renner in de top 100! Het voorbije decennium waren dat er ieder jaar nog 3 tot 6, het decennium daarvoor eerder 7 tot 11 renners in de top 100. De jongste renners uit onderstaand overzicht zijn ook al 25jaar, dus niet bepaald rijzende sterren.
Hoe staat het ervoor met het Duitse wielrennen en de populariteit ervan bij de jeugd/het brede publiek? Waar moeten we de oorzaak vinden van deze teloorgang? En 'zit er nog wat aan tekomen?' en heeft de Duitse wielerbond plannen om het tij te keren?


CQ ranking 2022 (tussen haakjes de eindpositie in de ranking van de betreffende renner in 2021)
1. 125. (156) GER BAUHAUS Phil TBV 08/07/1994 449
2. 128. (125) GER WALSCHEID Maximilian COF 13/06/1993 441
3. 136. (782) GER KANTER Max MOV 22/10/1997 426
4. 142. (50) GER ACKERMANN Pascal UAD 17/01/1994 414
5. 144. (749) GER KÄMNA Lennard BOH 09/09/1996 409
6. 161. (297) GER BUCHMANN Emanuel BOH 18/11/1992 380
7. 165. (435) GER GESCHKE Simon COF 13/03/1986 372
8. 167. (64) GER POLITT Nils BOH 06/03/1994 367
9. 196. (177) GER ZIMMERMANN Georg IWG 11/10/1997 333
10. 294. (188) GER ARNDT Nikias DSM 18/11/1991 212
Horsie is back 02 februari 2023 13:17
Im Westen nichts Neues kwam me bekender voor, maar dat is different koek.

Vroeger had je twee Duitslanden, die elk hun eigen weg gingen. De grote opleving kwam na de omwenteling met uiteraard der Ulle, de tovenaarsleerling van 1997.
Het is toch altijd erg incidenteel gebleken met grote successen, dus dan ligt de teloorgang altijd (tijdelijk of permanent) op de loer.
Blijkbaar is er nu zo'n stilte voor de storm. Wel weet ik dat de Jedermann Hobby Rennen daar populairder zijn dan in ons kikkerlandje. Ook de baansport floreert. En dan zijn ze ook nog de onbetwistbare koningen van het zogenaamde EINRAD rennen en al helemaal met Fussball.

Komt er nog een vervolg? .. Slovenië, Moldavië, Andorra, Schweiz.

Kijk, Nederland, dat pas aan veldrijden doet sinds 1963, terwijl de Fransen er haast een mensenleeftijd op hadden zitten. Dat was een eye-opener.
lodjan 02 februari 2023 13:31
Schachmann? Wat is daar mee gebeurd?
Degenkolb op zijn retour.
Marius Mayrhofer is een rising star?
DeFin 02 februari 2023 13:41
Dit is niet alleen in het wielrennen het geval, Duitsland haalt sinds 1992 ook elke 4 jaar steeds minder medailles op de Olympische Spelen (alleen in 2012 iets meer dan in 2008) en bij de laatste Spelen was het zelfs minder dan West-Duitsland alleen haalde op de laatste Spelen voor de hereniging (om over de DDR maar te zwijgen) en ze eindigden zelfs onder ons kleine kikkerlandje op de medaillespiegel.

De impuls van kennis en talent (en andere zaken..) uit de DDR is er nu wel uit en ze hebben blijkbaar meer moeite met de moderniserende en globaliserende sporten, waaronder wielrennen dus.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/02/2023 13:42 door DeFin.
Luijt 02 februari 2023 13:57
Duitsland, de slapende reus van de wielernaties. Ik heb ooit in Freiburg een touretappe gezien. Nog nooit zoveel mensen langs de kant van de weg zien staan.
Okay, Ullrich bleek een pakhaas te zijn. Maar dan hoeft zo'n wielernatie toch niet volledig in elkaar te flikkeren?
Bij het tennis idem dito. Bij het schaatsen auch. Fredi Holzner van de Max Aicher Arena in Inzell heeft hier hele theorieën over die ik op een wielerprikbord niet deel. Ook omdat hij deze met me gedeeld heeft in die Rappelkiste (plaatselijke horecagelegenheid) en ik ze daarom niet meer zo goed kan reproduceren.
Sub Culture 02 februari 2023 14:00
Kan Espen Braven, in wat voor gedaante dan ook, even toelichten wat de reden van het verval van het Colombiaanse wielrennen is?
Horsie is back 02 februari 2023 14:44
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit is niet alleen in het wielrennen het geval, Duitsland haalt sinds 1992 ook elke 4 jaar steeds minder medailles op de Olympische Spelen (alleen in 2012 iets meer dan in 2008) en bij de laatste Spelen was het zelfs minder dan West-Duitsland alleen haalde op de laatste Spelen voor de hereniging (om over de DDR maar te zwijgen) en ze eindigden zelfs onder ons kleine kikkerlandje op de medaillespiegel.

Dit geldt overigens niet voor de Olympische Winter Spelen.
Duitsland ist nach bevor een groot sportland en dat is lang niet altijd in medaillestanden uitdrukbaar.

> De impuls van kennis en talent (en andere zaken..) uit de DDR is er nu wel uit en ze hebben blijkbaar meer moeite met de moderniserende en
> globaliserende sporten, waaronder wielrennen dus.

Evident is en blijft, dat je niet meer moet vergelijken met de vorige eeuw, toen de goed gevulde magen het opnamen tegen de schraalhansen. Een over niet alleen de breedte ongelijke strijd. Als er iemand 400 keer beter kan presteren dan wat tegenwoordig nog altijd een zeldzaamheid is dan bestaat de witte raaf toch nog.
Kijk daar loopt ie.
Horsie is back 02 februari 2023 14:46
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Duitsland, de slapende reus van de wielernaties.

Hier had U wat mij betreft kunnen stoppen. Mooie zin. grinning smiley
Horsie is back 02 februari 2023 14:51
Op de aller tijden lijst van PCS scoort Duitsland ook niet zo vet. 17-32-65-77-84.
Was der Ulle acheraf dan toch de witte raaf, door velen al dan niet heimelijk gezien als tegenpool van die dekselse Austin kid?
Clavan 02 februari 2023 15:33
Heel veel meer vroeger had je heel veel meer Duitslanden.
De zwarte trui 02 februari 2023 22:06
MAL, na God verslagen te hebben, nu ook onbedreigd TT kampioen van Colombia.
Carlos Danger 03 februari 2023 00:07
Eindhovuh 03 februari 2023 07:35
Is dit niet een rechtstreeks gevolg van alle dopingperikelen in 2007/08? De Tour de France werd(wordt?) niet meer live uitgezonden etc.
Op google vind ik allerlei artikelen van dalende kijkcijfers en afnemende belangstelling.
In 2007 begon dat gedoe, dikke kans dat je daarom 15 jaar later minder wielrenners hebt?
Horsie is back 03 februari 2023 12:54
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dit niet een rechtstreeks gevolg van alle
> dopingperikelen in 2007/08? De Tour de France
> werd(wordt?) niet meer live uitgezonden etc.
> Op google vind ik allerlei artikelen van dalende
> kijkcijfers en afnemende belangstelling.
> In 2007 begon dat gedoe, dikke kans dat je daarom
> 15 jaar later minder wielrenners hebt?

In 2006 werd de van fietstoerist in een profwielrenner getransformeerde Ulle in de ban gedaan.
Daarna was het met identificatie gedaan, maar dat is uiteindelijk maar één variabele.
Wind mee 04 februari 2023 13:13
Vermoed dat je daarmee wel de belangrijkste directe oorzaak aanstipt. Onderliggend en minder direct ligt, denk ik, ook het feit dat Duitsland niet echt een traditioneel "wielerland" is. Ze vinden het allemaal geweldig als ze eens een renner hebben die meedoet in de grote koersen, maar laten de sport net zo snel weer links liggen als de topper uit eigen land ontbreekt. Dat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op jongeren die voor de keuze staan om te gaan fietsen of, bijvoorbeeld, te gaan tennissen.
Koppizoektwachtwoord 04 februari 2023 14:22
Als grensstreker maak ik regelmatig kilometers door Duitsland, maar als ik al een wielrenner zie lijkt het meestal een landgenoot. En dat ondanks een prachtige fietsenwinkel in de buurt.
Bij de Tourstart in Düsseldorf stond het net als in Luijts Freiburg bomvol (al was tamelijk sfeerloos, Duitsland en regen is geen goede combi), maar toen had je nog Kittel, Degenkolb, Tony Martin, Arndt én Rüdiger Selig, jawel, als vaste toptienklanten.
Horsie is back 05 februari 2023 00:34
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Is dit niet een rechtstreeks gevolg van alle
> dopingperikelen in 2007/08? De Tour de France
> werd(wordt?) niet meer live uitgezonden etc.
> Op google vind ik allerlei artikelen van dalende
> kijkcijfers en afnemende belangstelling.
> In 2007 begon dat gedoe, dikke kans dat je daarom
> 15 jaar later minder wielrenners hebt?

Sinds de NOS massaal het schaatsen uitzendt (ook van stuiterbal) en de deuren van de schaatsarena's niet meer ongemerkt opengezet worden om wat meer Wind mee te scheppen gaat het steeds beter met het schaatsen. In Kazachstan was het zelfs buiten altijd Wind mee. En toch had Aeolus daar niet zijn domicilie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen