Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De magere jaren

Gepost door Remko 
Remko 13 februari 2023 08:34
Al meermaals besproken hier, maar als je de kwaliteit van het Nederlandse wielrennen afzet tegen die van het Belgische kun je maar tot een conclusie komen. Het is huilen met de pet.

Op het gebied van de echte toppers (B: WVA/Evenepoel versus NL: VDP) en subtoppers (B: Philipsen/Merlier/De Lie versus Jakobsen/Groenewegen/Van Baarle) valt het nog mee. Het gaat met name op de opkomende jonge talenten EN de breedte van de groep renners onder de subtop.

Onderstaand ter vergelijk wat namen (niet compleet). België onderscheidt zich m.i. met name door de Herregodtten en Capiots van deze wereld.

Belgie:
Uijtdebroeks
Vansevenant
Eetvelt
Van Wilder

Teuns
GVA
Wellens
Benoot
Campenaerts
Stuyven
Naesen
Theuns
Lampaert

Van Gestel
Capiot
Hermans
Meeus
Allegaert
Thijssen
De Bondt
Meurisse
Van Gils
Goosens
Biermans
Herregodts
Warlop
Vervaeke
Van Moer
Van Asbroeck


NL:
Kooij
Arensman

Mollema
Bouwman
Kelderman
VD Hoorn
Van Poppel
Poels
Bol
Eenkhoorn

VD Berg
Schelling



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2023 09:20 door Remko.
lodjan 13 februari 2023 09:33
Dat is natuurlijk altijd al zo geweest. België heeft véél meer renners en veel meer profs. Wielrennen is in België zo enorm veel populairder dan in Nederland. Enkele door de Vlaamse focus op de voorjaarskoersen en het Nederlandse rondesucces, leek het nog wat de laatste jaren (sinds de opkomst van Gesink).
Eindhovuh 13 februari 2023 09:48
Dat klopt ja. De laatste jaren waren gewoon boevengemiddeld goed voor Nederland.
In Nederland lijken we altijd de Ti-raleigh ploeg als benchmark te nemen.
Maar kijk de willekeurige erelijst er maar op na.

RVV: 69 om 12 overwinning. (Laatste 10 jaar 1-3).
Parijs-Roubaix 57 om 7. (Laatste 10 jaar 2-2)
LBL : 60-4 (Laatste 10 jaar 1-1).
Cecchini 13 februari 2023 10:30
Je geeft al aan, dat de lijst niet compleet is, maar als ik de namen van sommige Belgische renners zie (van enkele nog nooit gehoord) vraag ik me af waarom je de broertjes van Dijcke niet noemt, of Leemreize, Vader, Oomen, Kruijswijk, van Uden, en zo zijn er nog wel van hetzelfde allooi Belgen die je denkt te moeten noemen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2023 10:31 door Cecchini.
Clavan 13 februari 2023 10:51
Van Asbroeck? De tap staat al vroeg open in Vlaanderen.
Remko 13 februari 2023 11:26
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je geeft al aan, dat de lijst niet compleet is,
> maar als ik de namen van sommige Belgische renners
> zie (van enkele nog nooit gehoord) vraag ik me af
> waarom je de broertjes van Dijcke niet noemt, of
> Leemreize, Vader, Oomen, Kruijswijk, van Uden, en
> zo zijn er nog wel van hetzelfde allooi Belgen
> die je denkt te moeten noemen.

Fair enough, die horen erbij. Maar mijn conclusie blijft staan.
Wanny 13 februari 2023 12:44
Waarom moeten we ons vergelijken met louter de Belgen?
El Chaba 13 februari 2023 13:02
Je kunt natuurlijk best wat commentaar hebben op de lijst van Remko, maar die is - zoals hij zelf al aangeeft - niet compleet. Derhalve volmondig eens met zijn conclusie en tevens met de redenen waarom van Lodjan en Eindhoven.

Daar zou ik nog aan toe willen voegen, dat het ontbreken van een tweede echte profploeg, zoals destijds bijvoorbeeld die van Roompot of in een nog nog verder verleden de ploegen van PDM, TVM, Wordperfect, etc, bepaald niet bevorderlijk is voor het Nederlandse wielrennen.
Maar wellicht dat de development teams van Jumbo en DSM in de toekomst wat vruchten af kunnen werpen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2023 13:02 door El Chaba.
Remko 13 februari 2023 13:11
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom moeten we ons vergelijken met louter de
> Belgen?

Volgens mij heb ik nergens gezegd dat dat moet. Als jij NL met Oostenrijk of met desnoods met geen enkel land wil vergelijken is dat prima hoor.
Horsie is back 13 februari 2023 13:40
Even wat hijgerig baancommentaar er tussendoor. Ach, waar zijn toch de heydays van Sjefke Scherens gebleven, die 6 jaar op rij WK op de baansprint werd. Dat moet Harrie Lavreysen nog maar eens zien na te doen, alhoewel.. Dichterbij huis moet ik Patrick Sercu echter ook niet vergeten.

De klas van 1990 schijnt ook zo'n beruchte klas te zijn. Althans, dat schreef de Fin.

Volgens mij zijn er maar twee sporten, waarbij er echt sprake is van rivaliteit tussen Nederlanders en Belgen. Voetbal en korfbal. smiling smiley
lodjan 13 februari 2023 14:05
ton duk 13 februari 2023 14:34
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je geeft al aan, dat de lijst niet compleet is,
> maar als ik de namen van sommige Belgische renners
> zie (van enkele nog nooit gehoord) vraag ik me af
> waarom je de broertjes van Dijcke niet noemt, of
> Leemreize, Vader, Oomen, Kruijswijk, van Uden, en
> zo zijn er nog wel van hetzelfde allooi Belgen
> die je denkt te moeten noemen.

Dat is natuurlijk vooral het spreekwoord over het gras bij de buren.....
Gr
ton duk 13 februari 2023 14:39
De conclusie dat het in de breedte magere jaren worden is hier al telkenmale bevestigd door iedereen
Dat het huilen met de pet op gaat zijn is dan weer lachwekkend
Gr
Tinuz 13 februari 2023 14:43
Iedere Belg (Vlaming) die erin slaagt zonder zijwieltjes te rijden wordt alvast de nieuwe Eddy Merckx genoemd.
In Nederland hoor je dan hooguit een keer "goed zo". Een wezenlijk cultuurverschil.

In mijn jeugd had ik echt geen toegang tot een deugdelijke koersfiets. Zelfs niet als de dubbele winnaar van de plaatselijke dikkebandenrace.
Maar ik moet zeggen, Belgen behandelen mij altijd met respect als ik de grens oversteek om wat van hun cultuur te snuiven.
ton duk 13 februari 2023 15:02
El Chaba Schreef:
----------------------------------------------------
>
> Daar zou ik nog aan toe willen voegen, dat het
> ontbreken van een tweede echte profploeg, zoals
> destijds bijvoorbeeld die van Roompot of in een
> nog nog verder verleden de ploegen van PDM, TVM,
> Wordperfect

Ik zou die ploegen dan niet als voorbeeld noemen
Eerder ploegen als Skala,Bankgiroloterij -Skil ,Vacansoleil-Roompot ...

Volker Wessels zou nu een goed voorbeeld zijn als die ploeg wel de overgang maakt
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2023 15:05 door ton duk.
DeFin 13 februari 2023 16:03
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iedere Belg (Vlaming) die erin slaagt zonder
> zijwieltjes te rijden wordt alvast de nieuwe Eddy
> Merckx genoemd.
> In Nederland hoor je dan hooguit een keer "goed
> zo". Een wezenlijk cultuurverschil.

Mwah, over elke Boogerd, Weening, Gesink en Kelderman werd hier ook hardop gesproken over mogelijke Tourwinst.
Zelfs Leontien van Moorsel had het vorige week nog op TV over dat Mathieu van der Poel eens volledig voor Tourwinst moet gaan.
Cecchini 13 februari 2023 16:16
Gek dat een wielrenster die zowat alles wat er te winnen valt gewonnen heeft, vanuit haar deskundigheid en ervaring dit soort domme uitspraken doet.
Tinuz 13 februari 2023 16:16
Zo magertjes is het dan ook niet gesteld met het Nederlandse wielrennen de afgelopen grofweg 15 jaar.
Remko 13 februari 2023 19:23
DeFin Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tinuz Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Iedere Belg (Vlaming) die erin slaagt zonder
> > zijwieltjes te rijden wordt alvast de nieuwe
> Eddy
> > Merckx genoemd.
> > In Nederland hoor je dan hooguit een keer "goed
> > zo". Een wezenlijk cultuurverschil.
>
> Mwah, over elke Boogerd, Weening, Gesink en
> Kelderman werd hier ook hardop gesproken over
> mogelijke Tourwinst.
> Zelfs Leontien van Moorsel had het vorige week nog
> op TV over dat Mathieu van der Poel eens volledig
> voor Tourwinst moet gaan.

Haha, hoe is het mogelijk. Poels destijds NEEN, WVA NEEN en VDP al helemaal NEEN.
Frederik D. 14 februari 2023 00:53
Populisten zijn er overal. Zelfs in de sport. Of is het zeker in de sport? Geen kwaad woord over de nobele volkssporten. Maar als men het volk naar de mond gaat praten en er nog een kwak populisme overheen uitstort, dan zieltoogt de volkssport.
Cecchini 14 februari 2023 07:56
Aldus Frederik
Aerts 14 februari 2023 09:28
Ja, ach. Je predikt voor eigen parochie. Van de Belgen kunnen er nog wel 6 af van je lijstje en bij Nederland 6 bij.
Maar ik ben opgegroeid met Theo Eltink, Addy Engels, Joost Postuma en Bram de Groot als Nederlandse toppers. Dus ik ben intens tevreden met de huidige en volgende generatie.
Dat België betere mannelijke wielrenners heeft in de breedte dat zal altijd zo blijven.
Ik vind het vooral een schande dat de Belgische vrouwen zo achterblijven. Blijkbaar loopt de emancipatie in België nog 50 jaar achter op Nederland. Bovendien is er niks mooier dan een vrouw in een lycra pakje met de rits ferm open.
GillesEmanuel 14 februari 2023 10:08
Ik denk dat je hiermee ook een van de problemen aanstipt. In Nederland dien je gelijk Joop op te volgen en zijn Tour mania. In Belgie ben je al een held als je Nokere Koerse wint na 15 jaar naamloos mee gereden te hebben. Van Hummel daar gelaten, maar wij maken goede renners graag kleiner dan ze zijn en waardoor die renner dus graag in grotere schoenen wilt lopen dan nodig is.

Koen Bouwman is hier een heerlijk voorbeeld van (die gelukkig NIET in grotere schoenen wil gaan lopen). De man rijdt een weergaloze Giro binnen zijn capaciteiten. Maar gelijk gaan wij verwachten; Oh en Luik Bastenaken Luik? Klassementje Giro? Tour bollen en etappes? Gelukkig beseft Koen donders goed wat zijn capaciteiten en kwaliteiten zijn en zal hij zich hier hopelijk niet voor laten lenen. Zoals een Tom Jelte Slagter en Joost Posthuma wel deden en zich voorbereiden op Tours, klassiekers etc. Als die heren nou voor Nokere Koerse, Classica Almeria en andere 1.2/2.2 koersjes waren gegaan.. dan waren het wellicht echte zegekoningen geworden.
Clavan 14 februari 2023 10:16
Aerts Schreef:
-------------------------------------------------------
'Bovendien is er niks mooier dan een vrouw in een lycra pakje met de rits ferm open'

Mooi. Deze zin ga ik stelen voor op mijn Valentijns kaartje.
Horsie is back 14 februari 2023 12:13
Aerts Schreef:
-------------------------------------------------------

> Bovendien is er niks mooier dan een vrouw in een lycra pakje met de rits ferm open.

Ook borsten willen wel eens het daglicht zien na een fikse (schaats) inspanning. But Valentines cannot buy them.
Meneer 60% 14 februari 2023 16:20
België heeft ook mindere generaties gehad. Zeker als het gaat om alles behalve de kasseienklassiekers. Nu hebben ze een prachtige topgeneratie, met twee uitschieters en inderdaad een heel brede groep daaronder. Daarmee vergelijken is net alsof je tegen je vrouw op deze Valentijsdag zegt: vergeleken met Jutta Leerdam kan ik maar tot één conclusie komen...

Wat zeggen de cijfers? De landenranglijst van CQ-ranking geeft altijd wel een goed beeld, vind ik. De optelsom qua punten van de 10 beste renners. Over 2022 stond Nederland vierde. Heel wat plekken voor Italië, om maar eens wat te noemen.

[cqranking.com]

Maar goed, dat zijn de toppers. Hoe zit het in de breedte? Hoeveel renners per land scoorden in 2022 meer dan 100 punten. Dat waren er ruim 500 in totaal. Dit zijn de landen met minimaal 10 van dat soort renners.

Fra 78
Bel 69
Ita 57
Ned 38
Spa 35
GB 27
Aus 20
Dui 19
Den 19
Nor 14
Col 12
VS 11
Slo 10
Pol 10

Ook vierde dus. Onder Italië dit keer, maar wel boven Spanje. De bovenste drie landen organiseren ook verreweg de meeste koersen. Dat helpt mee om veel renners punten te laten scoren. Maar het zijn ook zeker de landen met de grootste wielercultuur. Meeste ploegen. Meeste sponsoren. Daaronder dus best-of-the-rest. Ik vind het prima.

Verder: we winnen (vooral dankzij de vrouwen en de mannelijke baansprinters) ook nog eens vrijwel elk medailleklassement qua fietstoernooien. Op de weg, de cross en de baan. Als dit de magere jaren zijn, dan ben ik benieuwd naar de vette...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2023 16:22 door Meneer 60%.
Frederik D. 14 februari 2023 18:28
Moeite met enige culturele bagage? Welk soort mensen had daar ook moeite mee? Zomaar een vraag, hoor. smiling smiley Maar je oogkleppen mogen er zijn. Degelijke kwaliteit. Vast niet gemaakt in een ver land. smiling smiley Maak je ze zelf? Ik zou er een webwinkeltje van maken. Kun je rijk mee worden. Jij wel met zulke onovertroffen oogkleppen. Kwaliteit verzekerd. smiling smiley
Eindhovuh 14 februari 2023 19:05
Zou het kunnen dat mensen hier komen voor wielerinhoudelijke gesprekken ipv geleuter over populisme etc.
Cecchini 14 februari 2023 21:21
Ik vrees dat het aan dovemansoren is gericht
Koppizoektwachtwoord 14 februari 2023 22:19
Terzijde: hoe mooi haar 'figuur' ook is, ik knap toch af op die make up van la Leerdam. Doe mij maar een meer naturel type als Femke Kok. Moet ze alleen niet gaan praten. Ach, niets is perfect in dit leven.
Horsie is back 14 februari 2023 23:11
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Terzijde: hoe mooi haar 'figuur' ook is, ik knap toch af op die make up van la Leerdam. Doe mij
> maar een meer naturel type als Femke Kok. Moet ze alleen niet gaan praten. Ach, niets is perfect in dit leven.

Cupido speelt het spel niet eerlijk.
Wij hebben de neiging ons net zo te gedragen, zoals vogels, bijen en slakken: vooral proberen ons te koppelen aan hen, waarvan we vinden, dat ze op ons lijken.
De ongelijkheid in onze wereld zou daar zelfs voor een deel aan te wijten kunnen zijn.

Hoe vaak heb ik niet gezongen:
They didn't like mama's home-made dress
And papa's banknote wasn't big enough

Disclaimer: Als het om esthetiek in de sport (vrouwen, mannen doen niet mee) te doen is, gaat er niets boven FB met kort daarop SL
Meneer 60% 15 februari 2023 11:51
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Disclaimer: Als het om esthetiek in de sport
> (vrouwen, mannen doen niet mee) te doen is, gaat
> er niets boven FB met kort daarop SL

Fanny Blankers? Oké. Heb ik verder geen oordeel over.

Tess Wester, Lieke Klaver en meerkampster Emma Oosterwegel vormen mijn top 3. Jutta is ook niet echt mijn kopje thee. Net als Puck.
Sub Culture 15 februari 2023 11:53
Of hoe de magere jaren ook op het prikbord hun weerklank vinden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2023 12:17 door Sub Culture.
ton duk 15 februari 2023 12:10
Bij Merckx JR zou Dygert ineens met stip op 1 staan....
Gr
Cecchini 15 februari 2023 12:28
Dan ga ik voor Nadine Visser.
Horsie is back 15 februari 2023 13:21
FB is natuurlijk Femke Bol, die om sneller te worden minder passen doet. SL moet uiteraard zijn Sydney McLaughlin.
Horsie is back 15 februari 2023 13:24
Ja, Sub, deze prik dreigt ten gronde te gaan aan het seven-years-itch syndroom of aan de Subterranean Homesick Blues. Kan me vergissen.
Clavan 15 februari 2023 15:54
Ik was vroeger ook magerder.
Remko 16 februari 2023 08:35
Nou, NL's hoop in bange dagen moet het vandaag laten zien.
ton duk 16 februari 2023 14:54
Er gloort toch weer een sprankje hoop. Mollema heeft uit landsbelang besloten om op zijn oude,magere dag te gaan starten in het Volluk en K-B-K
Gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen