Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

In 2023 geen grote ronde voor Olav Kooij

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 01 maart 2023 08:50
Ik zag het via de twitterfeed van 'de Fin' passeren die De Telegraaf als bron aangaf, De Telegraaf kopt met een 'Sprintkanon Olav Kooij stuit op hetzelfde ’probleem’ als Dylan Groenewegen'.

Terwijl generatiegenoten/concurrenten als De Lie, Milan, ... straks allemaal hun eerste grote ronde in de benen zullen hebben en onbetaalbare ervaring zullen opdoen is Kooij het slachtoffer van de sterkte van zijn ploeg.

Het team is in staat om elke grote ronde te winnen en daar hoort, tenzij je Wout van Aert heet, geen sprinter in thuis.

Ik zag ook dat Kooij einde contract is bij Jumbo, andere oorden opzoeken mss niet slecht qua carrièreplanning?
ton duk 01 maart 2023 08:55
Nu heb ik het parkoers Vuelta niet op mijn netvlies (aantal kansen ?) maar ik zou het onbegrijpelijk vinden als ze daar niet aan de start komen met een Kooij-trein..
Gr
DeFin 01 maart 2023 09:15
Selecties voor grote rondes waren al bekend gemaakt:
Kuss, Vader, Kelderman, Gesink, Roglič, Valter, Leemreize, Foss

Kan altijd nog veranderen, maar Kooij (+trein) zie ik er niet in komen. Eerder Vingegaard als zijn Tour zou mislukken.
Eindhovuh 01 maart 2023 10:10
Mee eens. Als topsprinter heb je weinig te zoeken bij Jumbo, Ineos of UAE. Daar zal je nooit het echte speerpunt zijn.
Er zijn zat WT-ploegen waar je dat wel kan zijn.
Sub Culture 01 maart 2023 10:17
Ja, maar waar kom je dan terecht?
Er zullen wel ploegen zijn die veel geld veil hebben voor een jong spurttalent, maar in wat voor structuur kom je dan terecht?

Pakweg Astana, Cofidis en consoorten lijken mij niet de ploegen waar het optimale uit je kwaliteiten wordt gehaald en die minitieus bezig zijn met het samenstellen van de perfecte lead-out.
Prikdude 01 maart 2023 10:41
"...straks allemaal hun eerste grote ronde in de benen zullen hebben en onbetaalbare ervaring zullen opdoen..."

Net zoals dat de Omloop het seizoen zou openen een wat rudimentaire koersopvatting die stamt uit de tijd dat 22-jarige renners nog geen EPO kregen en eerst maar eens 8 grote ronden moesten voltooien alvorens de status van bidonnenslaaf te ontgroeien. Ervaring in de zin van een hele belevenis zal het wel zijn, maar dat er in grote ronden essentiële, tactische wijsheden vergaard worden en men als koersgoeroes aankomt in Parijs, Madris, Verona, Milan, Turijn, Rome, Triest of Brescia lijkt toch wat vergezocht. Het zijn normale jongens die katten doodschieten, paardenvlees eten en hun honden doping geven. Geen Bobby Fischers. De tijden van hardheid op doen in een walvis zijn voorbij, de Sinaï roept.

Als hij dit seizoen zijn status als topsprinter bevestigt zal hij evenwel gaan wieberen einde jaar. Zou die jongen verstandig genoeg zijn om niet naar Bahrein of Astana te trekkken?
Nelis! 01 maart 2023 11:24
Ik zie in de Vuelta en de Giro een Nederlandse ploeg liever met Kooij voor sprintzeges gaan en met Kelderman voor een top 5 plek en Bouwman voor de bergtrui, dan met Foss, Valter en Vingegaard voor een eindzege.

Als Kooij ook geen perspectief krijgt, dan hoop ik dat DSM 'm oppakt. Of misschien dat Trek wat ideeën heeft.
ton duk 01 maart 2023 11:37
Geheel eens maar dat lijkt me geen verrassing
Gr
Wanny 01 maart 2023 12:06
Dan wordt het druk op de transfermarkt voor sprinters, want Jakobsen zal ook in de knel gaan komen voor de Tour.
Eindhovuh 01 maart 2023 12:20
Ik denk dat voor sprinters een grote ronde wel degelijk waardevol is. Zwaardere tegenstand, hardere en snellere etappes, meer aandacht, etc. Lijkt me welkome ervaring.
Eindhovuh 01 maart 2023 12:27
Klopt, hij zal slim genoeg moeten zijn om wel een ploeg met een plan te kiezen.
Wellicht FDJ, die hebben alleen Demare en ze kijken vaker naar Nederlanders.
Of anders een ploeg als EF, DSM of Trek, georganiseerde ploegen zonder enorme ronde vedettes of topsprinter..
Horsie is back 01 maart 2023 13:07
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> "...straks allemaal hun eerste grote ronde in de benen zullen hebben en onbetaalbare ervaring zullen opdoen..."

Zal toch wel bedoeld zijn om echt goed te kunnen voelen wat moeie benen voorstellen en hoe daarvan te kunnen herstellen.
De koerservaring van de mindere goden zeker met een rode lantaarn blijft beperkt tot de vraag: Hoe ver nog crazy rider?

> Het zijn normale jongens die katten doodschieten, paardenvlees eten (even slikken als een python) en hun honden doping geven. En dromen van woonachtig te zijn in Monaco. De tijden van hardheid op doen in (een slachterij) een walvis zijn voorbij, de Sinaï roept.
Horsie is back 01 maart 2023 13:08
In het baanwielrennen hebben de beste sprinters altijd hun tegenstander als lead-out.
Meneer 60% 01 maart 2023 17:22
Krijgen sprinters in grote rondes echt het meeste tegenstand? Vraag ik me af. De laatste jaren is het sprintersveld in grote rondes vaak helemaal niet zo sterk. Ploegen nemen lang niet altijd hun sprinters mee naar een grote ronde, en al helemaal niet naar de alle drie die rondes. In de UEA-tour stond vorige maand volgens mij een sterker sprintersveld aan de start dan in heel veel grote rondes.
Bizziecle 02 maart 2023 10:15
Bora met Danny als lead out
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen