Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Marijn de Vries over "cultuur" bij De Avondetappe

Gepost door Wind mee 
Wind mee 10 maart 2023 14:36
Uit: de NRC

Stel je voor dat je in dat sfeertje van NOS Sport de leuke tv-analist moet zijn

Marijn de Vries

Stel je voor dat je drie weken lang met De Avondetappe mee mag als analist, tijdens de Tour de France. Stel je voor hoe fantastisch dat is, als je zoveel van wielrennen houdt als ik. Stel je voor dat je naast een collega in de auto belandt die dagenlang alleen maar smerige taal uitslaat. Soms zit er nog iemand in de auto, maar meestal ben je met hem alleen. Dan heeft hij het over wijven. En neuken. Over welke wijven hij geneukt heeft, met naam en toenaam. Welke wijven hij nog wil neuken. En welke wijven er voor hem in de rij staan.

Stel je voor dat je daar wat van zegt. Niet één keer, maar wel tien keer. Stel je voor dat die collega daar niet naar luistert. Gewoon doorgaat. Stel je voor dat de ander die er soms bij zit na twee weken naar je toe komt: Marijn, hij praat ook zo over jou. Hij zegt dat je wel kunt zien dat je lang van huis bent, aan hoe je loopt. Dat je een flinke beurt nodig hebt. Stel je voor dat je dan weer naast deze collega in de auto moet zitten. Kun je je voorstellen hoe je je dan voelt? Naakt. Vies. Klein.

Stel je voor dat je naar de eindredacteur gaat om melding te maken van wat er gebeurt – vrouwen moeten hun mond opentrekken, zo was het toch? Stel je voor dat je dan te horen krijgt dat een ander autoschema maken heel lastig is. Maar vooruit, wordt er diep gezucht, dat moet dan maar. Stel je voor dat dat alles is wat er met jouw verhaal gebeurt.

Stel je voor dat je een jaar later weer mag komen – niet naar de hele Tour, maar slechts een paar keer – en dat je een heel raar sfeertje aantreft. Een sfeertje waarin tegen je wordt gezegd dat je echt niet bang hoeft te zijn met hem in de auto te moeten hoor, hahaha. Iedereen lacht. En jij staat daar. Alleen. Er komt niemand naast je staan. Stel je voor dat je in dat sfeertje de leuke tv-analist moet zijn. Met de vieze praatjesmaker tegenover je aan tafel. Kun je je voorstellen hoe dat is?

Stel je voor dat je daarna helemaal niet meer welkom bent. En dat niemand je zegt waarom. Ook niet als je ernaar vraagt. Stel je voor dat je een gesprek met de hoofdredacteur aanvraagt. Dat je twee uur met hem praat. Alles vertelt. Stel je voor dat die hoofdredacteur belooft uit te zoeken waarom je niet meer welkom bent. Hij zal erop terugkomen, want een uitleg verdien je op z’n minst. Zegt hij. Stel je voor dat je daarna nooit meer wat hoort.

Stel je voor hoe dat aan je vreet. Hoe je aan jezelf gaat twijfelen. Hoe machteloos je je voelt. Hoe je daar geen kant mee op kunt. Zes jaar geleden werden vrouwen met zulke verhalen zelden serieus genomen. Je verbeeldt je van alles. Jij bent degene die gek is. Je bent gewoon niet goed genoeg. Je bent verongelijkt, je bent een zeikwijf. Het ligt aan jezelf. Intussen ben je wel een van de vaste wieleranalisten op de Belgische televisie geworden. Dat je niet goed genoeg bent, kan het dus niet zijn.

Stel je voor dat je na de verhalen van The Voice en DWDD besluit dat het vastgelegd moet worden, bij de NOS. Zodat ze nooit kunnen zeggen dat daar niks gebeurt. Stel je voor dat je nog eens melding maakt, een jaar geleden nu, bij de directie dit keer. En stel je voor dat je dan een gesprek aangeboden krijgt met dezelfde hoofdredacteur die je al eens sprak. Hij wil je gaan vertellen dat jij degene bent die zich alles verkeerd herinnert. Natuurlijk weiger je dat gesprek.

Stel je voor dat er dan nu ineens een inventarisatie is, waaruit blijkt dat jij niet gek bent. En niet de enige. Dat alles wat je vermoedde gewoon klopt. Hoe zou jij je voelen? Ik weet wel hoe ik me voel. Wat daar gebeurd is, heeft mij geraakt tot in mijn kern. Het heeft mijn carrière beschadigd, maar vooral mij als persoon. Het vrat me leeg, vanbinnen. Stel je voor dat je daar nooit iets over hebt kunnen vertellen. Want zonder het bewijs dat er nu ligt werd je toch niet geloofd.

Marijn de Vries is oud-profwielrenner en journalist.
De zwarte trui 10 maart 2023 14:49
Dacht ook al een onderwerp hierover te openen. Twitter schandpaal noemt als vaste tafelgasten in 2016:

Herman van der Z.
Danny N.
Rob H.

Wie van de drie?
Meneer 60% 10 maart 2023 14:50
Heel triest verhaal van een verrotte cultuur. Er zullen hier wel mensen reageren met 'Je moet tegen een stootje kunnen als je als vrouw in mannenwereld wil werken.' Tegen een grapje moet je kunnen. Tegen twee of drie ook. Maar de man die hier beschreven wordt is gewoon een enorme lul, zelfs als dit maar voor 50 procent klopt. Dus ik ben honderd procent team Marijn in deze. De eindredacteur en hoofdredacteur verdienen ook een schop onder hun kont.

Je kunt erover discussiëren of het niet beter is dat Marijn een naam noemt. Want iedereen die dit leest gaat waarschijnlijk denken: 'Wie zou het kunnen zijn?'. Andere onschuldigen krijgen daarmee ook de schijn tegen. Maar als zij dat niet wil of durft, dan kan niemand haar daartoe dwingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2023 14:50 door Meneer 60%.
Tinuz 10 maart 2023 14:55
Dit verhaal kan kloppen. Maar stel je voor dat Marijn dit verhaal verzint of sterk overdrijft. Gezien de leugenachtige politiek waar deze dame (openlijk) in verwikkeld is, niet ondenkbaar.
Horsie is back 10 maart 2023 15:00
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit verhaal kan kloppen. Maar stel je voor dat
> Marijn dit verhaal verzint of sterk overdrijft.
> Gezien de leugenachtige politiek waar deze dame
> (openlijk) in verwikkeld is, niet ondenkbaar.

Is Uw middlename innuendo?
Tinuz 10 maart 2023 15:04
Dit rebusje moet gij toch kunnen oplossen, Horsie?
Politiek en media zijn goeddeels door en door verrot - een slangenkuil.
Horsie is back 10 maart 2023 15:09
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit rebusje moet gij toch kunnen oplossen, Horsie?
> Politiek en media zijn goeddeels door en door verrot - een slangenkuil.

Praat er maar overheen ringslangetje!
GillesEmanuel 10 maart 2023 15:12
Het gaat in dit soort problematiek niet eens om de misstap, maar om de reactie na de misstap. Marijn de Vries heeft dus heel sterk (wat ontzettend moedig is) aangegeven dat ze het niet prettig vond en de reactie daarop is heel zorgwekkend. Het geeft geen blijk van zelfreflectie en een wil tot dialoog. Maar een totaal narcistische kijk op hun eigen bestaan, moet toch niet gelukmakend zijn zou je denken..?
DeFin 10 maart 2023 15:28
Thijs Z. en Edwin W. zijn ook kanshebbers.
Horsie is back 10 maart 2023 15:41
Als tv-kijker weet je uiteraard vrijwel niks van iemand's persoonlijke leven (normaliter dan toch), maar de weinige keren, dat ik dan onze enige echte sportbabe weer op het scherm zie, bekruipt me steevast het gevoel, dat bij haar de joie de vivre te wensen overlaat. Bij Riv begin ik altijd gelijk te jodelen.
Clavan 10 maart 2023 17:21
Ik heb ooit een ringslang vast gehouden. Weet je dat wanneer ze zich aangevallen voelen ze een vieze en kleverige substantie afscheiden…. Just saying.
De zwarte trui 10 maart 2023 17:31
Jodelen, horsie? Ik dacht dat jij zou gaan hinneken. Riv roept bij mij hetzelfde op als CUL, zappen. Het helpt niet dat ze meestal ingezet wordt op sporten die me niet zo interesseren.
clootje 10 maart 2023 17:58
Ik neem aan dat we volgend jaar een vaste tafelgenoot zullen ‘missen’?
Als het Danny was zou het toch wel erg grof zijn van de redactie om hem nu als vaste commentator bij het vrouwen wielrennen neer te hebben gezet
Horsie is back 10 maart 2023 18:38
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jodelen, horsie? Ik dacht dat jij zou gaan hinneken. Riv roept bij mij hetzelfde op als CUL, zappen. Het helpt niet dat ze meestal ingezet wordt op sporten die me niet zo interesseren.

Horse playing disease, while the law looks the other way. Moet ik U melden bij de roverhoofdman, sulle? tongue sticking out smiley
Horsie is back 10 maart 2023 18:43
Clavan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb ooit een ringslang vast gehouden. Weet je dat wanneer ze zich aangevallen voelen ze een vieze en kleverige substantie afscheiden…. Just saying.
Weet je zeker, dat het geen puppie geweest is, dat ontwaterde?

Het was ook helemaal niet naar bedoeld richting Tinuz, die ik alleen maar kan beoordelen aan de vruchten, die hij hier achterlaat.
Het begrip slangenkuil had alleen mijn hoofd nog niet verlaten, vandaar de associatie.
Johan 10 maart 2023 20:08
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dacht ook al een onderwerp hierover te openen.
> Twitter schandpaal noemt als vaste tafelgasten in
> 2016:
>
> Herman van der Z.
> Danny N.
> Rob H.
>
> Wie van de drie?

Die eerste twee lijken me zeker niet.
Waren Boogerd en T. Dekker er toen niet bij?
Horsie is back 10 maart 2023 22:25
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> De zwarte trui Schreef:
roept bij mij hetzelfde op als CUL, zappen.

Dan voorspel ik voor U dit wielerseizoen vaker wegzappen.

Voor wie CUL niet bekend voorkomt: het staat voor Cecilie Uttrup Ludwig. Ook de aliens tot voorbij de Melkweg smulden destijds van haar interview.
Frederik D. 10 maart 2023 23:53
En ze houden zich dood.
Horsie is back 11 maart 2023 00:29
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En ze houden zich dood.

Freek Frederik D. smiling smiley
Sjorsoll 11 maart 2023 06:35
Dit gaat over Danny Nelissen.
Sjorsoll 11 maart 2023 06:45
Even los van de goorlap in die auto (naam lijkt me duidelijk, maar niet het belangrijkste).
Die voorvallen in die auto gaan ook nooit strafbaar zijn. Het belangrijkste is dat vroeger bij dit soort taferelen kennelijk maar weinig echt werd ingegrepen. Slechte zaak.

Dit is trouwens wel van een andere aard dan bij The Voice en DWDD. Daar ging het over macht, hier over een smeerpijp.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2023 06:49 door Sjorsoll.
El Chaba 11 maart 2023 10:49
Dit is natuurlijk maar één van de vele voorvallen bij NOS sport.
Ook de verhalen over Tom Egbers - en de rol van diens vrouw Janke Dekker, die tegenwoordig nota bene als hoofd verbonden is aan meldpunt Mores, een stichting voor ongewenste omgangsvormen in onder meer de televisiesector - zijn schandalig. En over Jack van Gelder, etc. etc.
[www.parool.nl]

En die verhalen gaan natuurlijk wél over misbruik van macht en over het keer op keer de hand boven hun hoofd houden door diens leidinggevenden, waardoor ze zich onaantastbaar (zijn gaan) voelen.

Hieruit blijkt ook maar weer eens, dat mannen met macht (veelal) overal hetzelfde zijn in welke sector dan ook, dus ook bij een organisatie als de NOS, die wel met de mond beleidt thema's als vrouwenrechten, inclusiviteit, etc. hoog in het vaandel te hebben, maar in de praktijk dus net zo erg is als welk ander bedrijf of sector dan ook.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2023 10:50 door El Chaba.
Noot 11 maart 2023 11:42
Goed dat ze dit opschrijft maar ik heb wel wat puntjes van kritiek voor het slachtoffer.

1. Ze vraagt ons: Kun je je voorstellen hoe je je dan voelt? en antwoord met Naakt. Vies. Klein.
Nou ik kan me veel voorstellen maar daar was ik nooit opgekomen. Boos verontwaardigd en geschokt zou ik zelf gezegd hebben. Ik vind het ook afbreuk doen aan de column. Ze zet zich neer als hypergevoelig dame.

2. Aan het eind schrijft ze dat het haar raakt tot in de kern. Maar was is niet helemaal duidelijk. De vuilpraat van de collega of de reactie de leiding.

3. De column noemt geen man en paard. De hele avondetappe ploeg wordt nu verdacht gemaakt.

4. Het is wel een beetje mosterd na de maaltijd. Sinds de hele #metoo ophef had ze dit probleemloos een zonder schade voor haarzelf in het openbaar kunnen vertellen en was er eerder een onderzoek gekomen en was de cultuur mogelijk eerder veranderd.
Meneer 60% 11 maart 2023 12:15
Noot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Goed dat ze dit opschrijft maar ik heb wel wat
> puntjes van kritiek voor het slachtoffer.
>
> 1. Ze vraagt ons: Kun je je voorstellen hoe je je
> dan voelt? en antwoord met Naakt. Vies. Klein.
> Nou ik kan me veel voorstellen maar daar was ik
> nooit opgekomen. Boos verontwaardigd en geschokt
> zou ik zelf gezegd hebben. Ik vind het ook afbreuk
> doen aan de column. Ze zet zich neer als
> hypergevoelig dame.
>
> 2. Aan het eind schrijft ze dat het haar raakt tot
> in de kern. Maar was is niet helemaal duidelijk.
> De vuilpraat van de collega of de reactie de
> leiding.
>
> 3. De column noemt geen man en paard. De hele
> avondetappe ploeg wordt nu verdacht gemaakt.
>
> 4. Het is wel een beetje mosterd na de maaltijd.
> Sinds de hele #metoo ophef had ze dit probleemloos
> een zonder schade voor haarzelf in het openbaar
> kunnen vertellen en was er eerder een onderzoek
> gekomen en was de cultuur mogelijk eerder
> veranderd.

1. Als u niet zelf én vrouw bent én exact in deze situatie hebt gezeten, kunt u niet zeggen welk gevoel daarbij normaal is. En ook al zou ze hypergevoelig zijn... Hypergevoelige mensen hebben ook het recht om hun grenzen aan te geven.

2. Misschien wel allebei. Lijkt mij het meest waarschijnlijk. Maakt het veel uit?

3. Als ze goede redenen heeft om dat niet te doen, is dat gewoon haar goed recht. Misschien wel juridisch, uit angst voor een rechtszaak vanwege smaad.

4. Je ziet heel vaak dat dat daar een lang proces van heel veel twijfel aan vooraf gaat. Er zitten zoveel nadelen aan om zoiets te vertellen. Kijk maar naar wat de turnsters nu gebeurt. Die trokken hun mond open. Pa Wevers is vrijgesproken en kan vrolijk doorgaan en zij zijn heel veel kwijt.

Dit soort reacties is precies waarom het voor veel mensen met dit soort verhalen, moeilijk is om ze te vertellen. Laten we de zaken niet omdraaien. Zij is hier het slachtoffer, zij is niemand iets verschuldigd. Wat je ook van haar vindt.
El Chaba 11 maart 2023 12:18
De zwarte trui 11 maart 2023 12:30
Vooral haar koersgedrag stoort me. Ook in Strade weer. Thijs Z. vergeleek haar met Rui Costa in zijn podcast.

Over podcasts gesproken. Benieuwd of Herman van der Z. en Martijn H. man en paard (sic) durven noemen in de Tweewielers podcast. De Avondetappe is zo'n 4 weken lang 24 uur per dag hun leven. Neem aan dat ze iets gaan zeggen over de verrotte sfeer die Marijn schetst. Aangezien ze altijd met veel achting over Danny N. en Rob H. spreken en ook fietstochten ondernemen Rob en Michael B. en Steven de J. neem ik aan dat zij zich niet in haar verhaal herkennen?
Nelis! 11 maart 2023 12:58
Geheel eens met Meneer60%. Hele goede en zuivere reactie.
Horsie is back 11 maart 2023 13:30
Ooit zei iemand in een interview You cannot be wise and in love at the same time. Je kunt ook zeggen You cannot be wise and very important, well-known or famous at the same time. De man is en blijft eeuwig een helpless richman's child, die zich niet of nauwelijks weet te verhouden tot de magie van de vrouw. In sommige mannen krijgt het overheersbeestje in de hersenen dan te grote afmetingen congruent met dat van down below.

Dit is uiteraard ook weer niet het hele verhaal. Er is nu eenmaal een evident verschil in werkelijksbeleving tussen vrouwen en mannen. Zoals ikzelf many moons ago mocht ondervinden.

Youp was trouwens met Gooise polonaise weer ouderwets op dreef.
Noot 11 maart 2023 14:35
Ik zeg notabene in de eerste zin dat ze het slachtoffer is, niet van moord of doodslag, maar van een vuilbekkende collega en een incompetente leiding. Vooral dat laatste is natuurlijk erg genoeg. Jij draait hier dus mijn reactie om. Verder vraagt ze mij rechtstreeks als lezer of ik me iets kan voorstellen. Nou bij dat ene punt in de verste verte niet. Ik heb even wat vrouwen in mijn directe omgeving gevraagd en die konden zich er ook niets bij voorstellen. Die mismatch doet wat mij abetreft afbreuk aan de column. Niets meer niets minder. Moeten we daar nou ook al over vallen?

Dat geval Wevers ondersteunt juist mijn punt. De aangeefsters zullen niet blij zijn met het vonnis maar worden gesteund door de bond en hoeven niet meer met hem te werken.
Wind mee 12 maart 2023 00:45
Tsja, wel iets te simpel en algemeen opgeschreven natuurlijk. Het gaat hier immers niet over de organisatie NOS maar over een (beperkt) aantal medewerkers van de organisatie NOS. Hun doen en laten in dit dossier is verwerpelijk maar zegt natuurlijk helemaal niets over gehele organisatie en ook niets over de onderwerpen en thema's die de NOS voor het voetlicht wil brengen. Vandaar ook de aanhalingstekens rond het begrip cultuur in de topictitel trouwens.
Wat jij doet (bewust of onbewust) is eigenlijk hetzelfde als een hele bevolkingsgroep veroordelen op basis van het wangedrag van 1% van het totaal van die groep. Verleidelijk en overzichtelijk wellicht in confuse tijden maar veel te simplistisch en, vooral, weinig constructief. Je zal toch echt de organisatie NOS van binnen moeten kennen om oordelen, zoals de jouwe, te kunnen vellen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/03/2023 00:48 door Wind mee.
Horsie is back 12 maart 2023 13:45
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tsja, wel iets te simpel en algemeen opgeschreven natuurlijk.

Dat is op Uwes commentaar door velen geliebäugelt uiteraard niet van toepassing.

Zin 1: de VK staat er vol mee.
Zin 2: met het wijzen op discrepantie is niks mis mee.
Zin 3: ook weinig mis mee.
Zin 4: discrepantie tussen belijden en doen is een eeuwige metafoor, die een common denominator heeft in wat wij het brein noemen, aanwezig in alle creatures.

Dus hoezeer ik ook wel eens ambivalent tegenover de prikker El Chaba sta: U zoekt spijkers op laag water and The Wind cries Mary.
Wind mee 12 maart 2023 14:59
Nu heb ik een keer of 10 je bericht gelezen en ik kan er echt geen chocola van maken. Maar dat kan ook aan mij liggen uiteraard. winking smiley
Andere Peter 12 maart 2023 15:09
Ze hoeft hier geen man en paard te noemen. Het gaat over de reactie van de redactie. En over de cultuur.
Andere Peter 12 maart 2023 15:29
Ik vind dat ze het in alle eenvoud mooi opschrijft. Ze kan schrijven.

Ik vind het lastig om te duiden hoe groot dit schandaal nu is. Ik ben voorstander van foute grappen. Was het zo permanent, of af en toe even? Het beeld dat opdoemt is dat van een man met een heel klein piemeltje, die zich geen raad weet met een vrouw naast zich in de auto. Kennelijk was het allemaal heel openlijk. Dan is het vooral teleurstellend dat er geen omstanders waren die opkwamen voor degene die zich naakt en vies voelde.

Ik zie wel verbanden met DWDD en The Voice. De verstikkende snelkookpan van elke dag een show (DWDD). Het verstikkende van de kleine in zichzelf gekeerde gemeenschap. Mentor/coach (zie ook Jack en die Marokkaanse meid). Marijn wil zich bewijzen in die rol en kan bijna niet zonder de NOS-wielerkliek. Precies zoals een zangtalentje afhankelijk is van de coach en muziekkeus in The Voice.

Maakt het feit dat Gijp en Derksen het openlijk voor de camera doen het minder erg? Ik denk het wel. minder verstikkend. Roxane Knetemann, Hélène, Noa Vahle,ze hebben voor de camera dat type opmerking voor de kiezen gekregen.
Andere Peter 12 maart 2023 15:31
Opmerkelijk is ook wel dat dot zich dus voordoet in het eerste echte jaar Avondetappe van Dionne. Mart is 2 jaar weg.
Horsie is back 12 maart 2023 19:36
Wind mee Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nu heb ik een keer of 10 je bericht gelezen en ik kan er echt geen chocola van maken. Maar dat kan ook aan mij liggen uiteraard. winking smiley

Horsie (vriend van Aeolus) stelt vast, dat Wind mee dus moeite heeft met:

"geliebäugelt"
discrepantie
metafoor
common denominator
brein
creatures
ambivalent
spijkers (op laag water)
The Wind Cries Mary, van wie anders dan Jimmy Hendrix

Disclaimer:
Als ik niet geweten zou hebbem dat Wind mee de schrijver was van het antwoord, had ik in de verleiding kunnen komen aan iemand anders te denken. hot smiley
El Chaba 12 maart 2023 21:56
Ik ken wel een Martijn S. (buurman), Martijn D. (gestoord) en een Martijn A. (kroegkennis), maar wie is Martijn H. dan?
Wind mee 12 maart 2023 22:28
Martijn Hendriks, werkt of werkte bij de NOS

De enige Martijn D die ik ken is De Haene en dat is een Belgische documentairemaker. Prima filmer volgens mij, ken hem niet persoonlijk (uiteraard).
Clavan 13 maart 2023 08:37
NoordHollands Dagblad, Maarten Kolsloot

Bij de NOS is toenemende onrust na de meer dan honderd meldingen over ongewenst gedrag op de werkvloer van NOS Sport. Dat schandaal heeft inmiddels ook personele gevolgen. De hoofdredactie meldt zondagavond per direct op te stappen. En naar nu blijkt is er een klacht ingediend tegen wielercommentator Danny Nelissen wegens grensoverschrijdend gedrag. Het gaat om ongewenste en seksueel getinte opmerkingen richting zijn toenmalige collega Marijn de Vries.

De klacht is al sinds begin 2022 bekend bij de directie van de NOS en sinds 2016 bij leidinggevenden op de sportredactie.

De klacht is door deze krant ingezien. In reactie op de klacht stelde de NOS voor dat De Vries een gesprek zou hebben met hoofdredacteur Maarten Nooter. „Hij wil je gaan vertellen dat jij degene bent die zich alles verkeerd herinnert”, schreef De Vries in haar column. Zij weigerde dat gesprek, zo bevestigde de NOS op vrijdag tegen meerdere media. Uit de klacht blijkt dat zowel een manager Personeel, Organisatie & Ontwikkeling van de NOS op de hoogte was van de klacht alsmede NOS-directeur Gerard Timmer. Beiden hebben voor zover bekend geen verdere maatregelen genomen en geen onderzoek gestart.

Column
De klacht werd vrijdag door De Vries beschreven in haar column in NRC. De voormalig wielrenster schrijft over een collega die seksueel getinte opmerkingen maakte en sprak over wie hij wel en niet allemaal wilde ’neuken’. De Vries in haar column: „Dan heeft hij het over wijven. En neuken. Over welke wijven hij geneukt heeft, met naam en toenaam. Welke wijven hij nog wil neuken. En welke wijven er voor hem in de rij staan.”

Over haar zou net zo zijn gesproken aldus de columniste: „Hij zegt dat je wel kunt zien dat je lang van huis bent, aan hoe je loopt. Dat je een flinke beurt nodig hebt.” De Vries beschrijft dat ze wat van de klacht zei: ’wel tien keer’. En dat haar klacht werd gemeld bij de eindredacteur en dat er vervolgens met haar klachten weinig tot niks werd gedaan. Wel werd De Vries in het vervolg niet meer uitgenodigd voor de NOS-verslaggeving van de Tour de France. Journalist De Vries was de eerste betrokkene die met haar verhaal naar buiten trad en haar relaas kreeg veel bijval in de mediawereld.

Veranderingen
Zondagavond maakte de NOS bekend dat de hoofdredactie van NOS Sport per direct terugtreedt. Dat heeft de NOS-directie in goed onderling overleg met de leden van de hoofdredactie besloten, meldt de omroep in een persbericht. Op korte termijn wordt een interim-hoofdredacteur aangesteld, die aanblijft totdat een nieuwe hoofdredacteur is geworven. Daarna wordt een nieuwe hoofdredactie samengesteld.

Eerder deze week meldde de NOS nog dat de vierkoppige hoofdredactie ’op termijn’ zou aftreden. Op die beslissing kwam veel kritiek. De zittende hoofdredactie gaf aan nog betrokken te willen zijn bij mogelijke veranderingen. Op de redactie heerste veel onrust over dat voornemen. Medewerkers vroegen zich af of de huidige hoofdredactie wel verandering kan brengen in een als vervelend ervaren werkcultuur die al decennia bestaat. Vrijdag berichtte de Volkskrant over die cultuur. Deze krant schreef daar in december ook over.

Voor een aantal personen heeft het schandaal al gevolgen. Janke Dekker, voorzitter bij meldpunt Mores en de vrouw van Tom Egbers, stopt bij het meldpunt voor ongewenste omgangsvormen in de cultuur- en televisiesector. Er was al veel kritiek op haar dubbelrol. Voor medewerkers van NOS Sport was het een reden zich niet bij Mores te melden. Dekkers man, Tom Egbers, was dit weekend niet te zien op televisie en onduidelijk is wanneer hij terugkeert.

Wederhoor
Danny Nelissen werd vrijdag en zondag om een reactie gevraagd. Hij reageerde niet op die verzoeken. Marijn de Vries wilde niet reageren, maar geeft aan dat ze met haar column een cultuur aan de kaak wilde stellen. De NOS reageerde niet op een verzoek om commentaar.
Eindhovuh 13 maart 2023 09:15
Als het Danny Nelissen zou zijn vind ik het vooral een enge gedachte dat hij “wijven neukt”. Iew.
De zwarte trui 13 maart 2023 09:42
Hij zal wel vooral over het verleden gesproken hebben, toen hij nog goed in de markt lag als coureur? grinning smiley
ton duk 13 maart 2023 09:58
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als het Danny Nelissen zou zijn

De kans dat het een Limburger is/was ,is/was natuurlijk groot
Gr
Cecchini 13 maart 2023 10:15
Hè Danny, hoorde ik Roxanne tot vervelens toe zeggen
Aerts 13 maart 2023 11:03
Dionne heeft zich 'omhoog' gewerkt (Mart Smeets oa). Ze heeft zelfs, jaren geleden, een bijnaam gekregen van haar collega's.
Ik denk dus dat Dionne en Marijn anders in het leven staan.

Ik vind zulke mannenpraat op de werkvloer echt onbegrijpelijk. Maar voor een directie is het geen goede reden voor ontslag. Hem hierop aanspreken is natuurlijk wel een must.
Horsie is back 13 maart 2023 11:24
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roxane Knetemann, Hélène, Noa Vahle,ze hebben voor de camera dat type opmerking voor de kiezen gekregen.

U vergeet Dutch mountains.
Horsie is back 13 maart 2023 11:27
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hè Danny, hoorde ik Roxanne tot vervelens toe zeggen

Pas op, The Police komrt eraan.
Horsie is back 13 maart 2023 11:28
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eindhovuh Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Als het Danny Nelissen zou zijn
>
> De kans dat het een Limburger is/was ,is/was natuurlijk groot
> Gr

Grappeke zeker van 3 letters?
El Chaba 13 maart 2023 12:13
Danny Nelissen dus, vrijwel zeker. Iemand schreef hier - maar inmiddels weggehaald - dat hij zich niet kon voorstellen, dat het Danny Nelissen was, omdat hij daar veel te verlegen voor zou zijn. Hoe dat soort mensen op televisie overkomen, zegt dus weinig tot niets over hoe ze in werkelijkheid zijn. Zie ook Tom Egbers.
Horsie is back 13 maart 2023 12:47
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Danny Nelissen dus, vrijwel zeker. Iemand schreef
> hier - maar inmiddels weggehaald - dat hij zich
> niet kon voorstellen, dat het Danny Nelissen was,
> omdat hij daar veel te verlegen voor zou zijn. Hoe
> dat soort mensen op televisie overkomen, zegt dus
> weinig tot niets over hoe ze in werkelijkheid
> zijn. Zie ook Tom Egbers.

Niets is wat het lijkt, zei de Mart toch al.

Het ultieme kenmerk van een predator (ooit het vaak gebruikte begrip van Oprah) is, dat het niet als een 16-jarige jongeman prematuur ejaculeert als hij voor het eerst een aantrekkelijke 28-jarige vrouw ontmoet. Bijvoorbeeld een slang, al reageert dat bijbels angehauchte beest wel vaak uit zelfverdediging.
Kortom, het brein bedriegt, de gastheer en diens gasten.

Disclaimer; Schrijf het hier wel weer even heel fundamenteel op, zodat niemand er weer geen chocolola van kan maken. grinning smiley
El Chaba 13 maart 2023 12:59
Horsie is back Schreef:

> Disclaimer; Schrijf het hier wel weer even heel
> fundamenteel op, zodat niemand er weer geen
> chocolola van kan maken. grinning smiley

Doe dat liever niet "even", maar vaak of altijd. Is beter voor (bijna) alle andere prikkers, het prikbord en uiteindelijk ook voor jezelf. winking smiley
Wanny 13 maart 2023 14:40
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Danny Nelissen dus, vrijwel zeker. Iemand schreef
> hier - maar inmiddels weggehaald - dat hij zich
> niet kon voorstellen, dat het Danny Nelissen was,
> omdat hij daar veel te verlegen voor zou zijn. Hoe
> dat soort mensen op televisie overkomen, zegt dus
> weinig tot niets over hoe ze in werkelijkheid
> zijn. Zie ook Tom Egbers.

Overmars en Nelissen lijken me wel een beetje dezelfde types eigenlijk.
Horsie is back 14 maart 2023 12:42
Bert Wagendorp kopt vandaag in de Volkskrant: "Als er ergens sprake is van intimidatie is dat wel op sportredacties".

..er werkten nogal wat alfamannetjes die in hun eigen ogen minstens even grote sterren waren als die waarover ze berichtten".
ton duk 14 maart 2023 16:49
Horsie is back Schreef:
----------------------------------------------------
>
> U vergeet Dutch mountains.

Nu is Jack dan weer geen supporter van JOS
GR
Andere Peter 14 maart 2023 18:58
Zeg je nu in twee zinnen dat je dat type mannenpraat onbegrijpelijk vindt terwijl je weet dat Dionne zich 'omhoog' heeft gewerkt?

Dat is toch wel de treurigste vorm van foute praatjes. Moral high ground nemen en niet beseffen dat je zelf erger bent dan een foute grap.
El Chaba 14 maart 2023 19:08
Qua veel te dikke buik in vergelijking met vroeger toen ze topsporter waren in ieder geval wel, ja. grinning smiley
De zwarte trui 15 maart 2023 13:20
Er komt al een andere Limburger naar de NOS als vervanger, 'il bello'. Pas maar op! (geintje grinning smiley)
De zwarte trui 05 april 2023 10:22
Idd Martijn Hendriks. Samen met Herman maakt hij de podcast Tweewielers (bumper!). Viel me tegen. In de eerste podcast na het Nelissen incident kwam er in een halve bijzin iets voorbij als "wij van de NOS zijn het gescheld wel gewend zeker na de recente gebeurtenissen". Ze voelen zich blijkbaar niet aangesproken door de 'cultuur' die Marijn schetst of ze mogen er niks over zeggen of de 'cultuur' van Marijn bestond alleen uit een vuilbekkende Nelissen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen