Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nogmaals de nieuwe wereldranglijst

Gepost door Cecchini 
Cecchini 28 maart 2023 12:32
Ik zie op teletekst weer de nieuwe wereldranglijst voorbij komen (Remco is Wout voorbij). De afgelopen dagen werd hier nog een discussie gevoerd over the big four, or the big five (met Roglic), of zelfs the big six (okay Vingegard er ook maar bij).

Alleen zijn we met zijn allen zomaar Arnaud de Lie vergeten (hij staat nog boven Roglic op plek 6). Onnavolgbare wereldranglijst.
Horsie is back 28 maart 2023 12:49
Roglic overigens in één week van 24 naar 7, maar volgens mij rijdt de kersverse vader voor aanvang van de Giro geen wedstrijden meer. Neem aan, dat we het hier hebben over de UCI wereldranglijst.

Nummer laatst (3239) met schamele 0,14 punten. Wielrennen is toch maar een kleine sport. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2023 13:00 door Horsie is back.
Cyclad58 28 maart 2023 12:56
Stond De Lie wel op zijn plek op plaats? Prima renner, daar niet van. België is terecht lyrisch over hem. Mij valt echter op dat in de weinige wedstrijden waarin De Lie én Kooij startten laatstgenoemde sterker was. Kooij staat "pas" op plek 27. De Lie is een uitstekende puntenpakker en zijn ploeg laat hem ook veel meer rijden dan Jumbo met Kooij doet. Hopelijk hebben ze bij Lotto-Dstny door dat men met De Lie ook iets voorzichtiger moet omspringen. Een jong talent breek je vrij gemakkelijk door hem te veel te laten doen.
DeFin 28 maart 2023 14:18
Niemand heeft het meer over Alaphillipe.. als die zijn topniveau haalt hoort hij er ook gewoon bij of boven een aantal van die genoemde namen.
Wanny 28 maart 2023 14:54
Misschien zijn Alaphilippe zijn beste jaren wel voorbij. De man is ook alweer bijna 31.
El Chaba 28 maart 2023 15:08
Deze UCI wereldranglijst is 'slechts' een afspiegeling van het aantal punten, dat de renners het afgelopen jaar (het jaar voorafgaand aan de datum van de publicatie van de lijst) gehaald hebben.

Met blessures (o.a.Roglic, Alaphilippe), ziektes (o.a. Colbrelli), programma's (o.a. Kooij en De Lie) en prestaties in voorgaande jaren van de renners wordt in die lijst daarom logischerwijze geen rekening gehouden.

Dit is dus niet bepaald een lijst met de beste renners van de afgelopen jaren.
Sub Culture 28 maart 2023 15:39
4 man in de top 10 van de WT-ranking.
In de landenranking een eindeloze voorsprong op de nummer twee.
En los op kop in de zegeranking per landen (slechts 3 overwinningen van de 30 in 2.1 of minder koersjes)

#DikkeVetteJaren
Cecchini 28 maart 2023 15:47
Roglic won in het afgelopen jaar de Dauphiné, Tirreno en Catalonie en dan nog onder de Lie staan, die feitelijk alleen maar B koersjes heeft gewonnen. Het blijft mij onduidelijk.
Sub Culture 28 maart 2023 15:56
Roglic opgegeven in Tour en Vuelta, dat scheelt natuurlijk ook.
Cecchini 28 maart 2023 16:26
Zeker, maar die 3 andere hoog aangeschreven etappe koersen staan er wel.
Eindhovuh 28 maart 2023 16:28
En nog cadeautjes geven ook.
lodjan 28 maart 2023 16:32
Het cadeautje van Roglic aan Evenepoel?
Eindhovuh 28 maart 2023 18:13
Ja de belgen zijn een genereus volk.
Horsie is back 28 maart 2023 19:21
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Deze UCI wereldranglijst is 'slechts' een afspiegeling van het aantal punten, dat de renners het afgelopen jaar (het jaar voorafgaand
> aan de datum van de publicatie van de lijst) gehaald hebben.
>
> Met blessures (o.a.Roglic, Alaphilippe), ziekte (o.a. Colbrelli), programma's (o.a. Kooij en De Lie) en prestaties in voorgaande jaren van de
> renners wordt in die lijst daarom logischerwijze geen rekening gehouden.
>
> Dit is dus niet bepaald een lijst met de beste renners van de afgelopen jaren.

Deze prikker is na zijn break bepaald scherp.
ton duk 28 maart 2023 19:29
Ze laten de anderen zelfs de mooiste en belangrijkste koersen winnen : WK veldrijden,Het Volluk ,Strade ,P-N ,T-A ,MSR , G-W ....
Gr
El Chaba 28 maart 2023 19:32
Dat is eigenlijk de enige (en mijns inziens ook terechte) kritiek, die je op deze lijst kunt hebben: de wijze waarop en de mate waarin de punten aan de renners toebedeeld worden.
Deze is duidelijk niet helemaal in balans en dan krijg je dus dit soort - af en toe vreemde - klasseringen van renners.
El Chaba 28 maart 2023 19:33
Wind mee (= Massimo) is eindelijk verwijderd, dat scheelt een hoop.. winking smiley
Nelis! 28 maart 2023 20:24
Ben ik ook blij mee, maar de reactie is niet nodig.
ton duk 28 maart 2023 20:43
Sjorsoll 29 maart 2023 05:16
Zie hier de tabel met punten per koers onder het kopje 'Explanation of the ranking points system'

Het valt op dat je best veel punten krijgt wanneer je hoog eindigt in proseries wedstrijden en 1.1 en 2.1 koersen. Die laatste categorie ken ik niet, maar mss is die Volta Limburg er zo eentje? Op de hoeveelheid punten valt wel wat aan te merken lijkt me.

Tennisliefhebbers zullen zich misschien nog herinneren dat Tallon Griekspoor in 2021 acht challenger-titels won. Dat is qua puntencategorie ongeveer het vijfde niveau in tennis. Eindstand: hij stond 65e na het kalenderjaar.
Dat voelt een stuk realistischer gezien de geringe aandacht die dat soort wedstrijden krijgen. Geldt toch ook voor de wedstrijden waar De Lie zijn punten heeft gepakt (gevoelsmatig, want ik ken niet al zijn uitslagen).

De andere kant is dat dat soort wedstrijden toch op een manier moeten worden beloond, anders komt er geen hond meer op af. Daar profiteert Lotto Soudal met De Lie van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2023 05:18 door Sjorsoll.
MarcoV 29 maart 2023 10:27
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Roglic won in het afgelopen jaar de Dauphiné,
> Tirreno en Catalonie en dan nog onder de Lie
> staan, die feitelijk alleen maar B koersjes heeft
> gewonnen. Het blijft mij onduidelijk.

dat zijn ook vrijwel de enige koersen die hij uitgereden heeft he, je snapt toch ook wel dat een lijst om meer dan enkel grote overwinningen gaat. Of is dat je ook onduidelijk? Anders zou Giro-winnaar Hindley ook hoger 'moeten' staan dan veelvuldig ereplaatsenrenner Bilbao om maar wat te noemen.
En schamper doen over De Lie is deels waan van de dag. Ja, hij won veel 1.1., maar in de Omloop 2023 was hij een van de sterksten in koers, alleen een maand later lijkt hij die topvorm kwijt. Zal echt nog wel semi-klassiekers gaan winnen de komende jaren.
Cecchini 29 maart 2023 10:46
De enige koersen die hij heeft uitgereden. Dat zijn er nog wel 3 van een groot kaliber. En het zou me niet verbazen, dat Roglic in de periode van 2022 tot de dag van huidige werledranglijst heel wat meer koersdagen op zijn conto heeft staan dan de Lie. Ik zeg niks over de potentiele kwaliteit van de Lie, maar hij is een dissonant in deze lijst.

Even uitgerekend over 2022 en 2023 heeft Roglic 68 koersdagen op zijn naam en de Lie 72 . Uitgereden koersen om precies te zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2023 11:22 door Cecchini.
DeFin 29 maart 2023 11:42
Dat dit soort ranglijsten renners die veel kleine eendagskoersjes rijden bevoordelen is al heel lang zo.
Zo waren er jaren waarin Tom van Asbroeck, Baptiste Planckaert of om het buiten België te zoeken Murilo Fischer wereldtoppers leken op basis van hun ranking..
Horsie is back 29 maart 2023 12:48
Monumentaal in deze wereldranglijst vergelijking past wel de broederstrijd tussen Mathieu van der Poel en Wout van Aert. Je verwacht het toch niet: in 9 monumenten waarbij beiden aan de start stonden toch maar tezamen 3 overwinningen (1 op 3 dus). Samen wel meer dan de helft van de voor hen mogelijke podiumplaatsen (10 van de 18).

Parafraserend op Queen: "Who wants to win forever?".

Zag ik Luijt weer op het prikbord? Had ie ons niet even kunnen mededelen, dat naast de donkere wolken boven het nationale viswater in elk geval Thialf weer een 2 miljoen euro doceurtje heeft gekregen?
Cyclad58 29 maart 2023 18:22
Die komt wel weer terug als Wind Tegen.
Carlos Danger 29 maart 2023 22:28
Or ´Like a Hurricane´.
Horsie is back 29 maart 2023 23:17
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Or ´Like a Hurricane´.

Een heel impressionante rocker van Neil Young.
El Chaba 01 april 2023 02:26
thumbs up
Met de kanttekening dat Griekspoor volgens mij zelfs pas ergens rond plaats 108 stond, maar dat weet ik niet zeker meer hoor, dat is slechts mijn herinnering. winking smiley
Luijt 03 april 2023 17:07
Ik probeer het bij het wielrennen te houden op dit prikbord en dan doorgaans ook nog iets te melden dat verband houdt met het topic.
ton duk 09 april 2023 16:53
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze laten de anderen zelfs de mooiste en
> belangrijkste koersen winnen : WK veldrijden,Het
> Volluk ,Strade ,P-N ,T-A ,MSR , G-W ....
> Gr


En aangevuld met DdV,RvV en P-R....
Gr
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen