Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jumbo heroverweegt sportsponsoring na 2024

Gepost door Cecchini 
Cecchini 28 maart 2023 22:11
De kans bestaat dat de wieler- en schaatsploegen van Jumbo-Visma na 2024 op zoek moeten naar een nieuwe hoofdsponsor. De directie van supermarktconcern Jumbo heroverweegt de sportsponsoring van het bedrijf, zo blijkt uit gesprekken met meerdere betrokkenen.

Een van de grootste sponsoren van de Nederlandse sport heeft een turbulent jaar achter de rug. Jumbo bekijkt de komende periode opnieuw of én zo ja hoeveel geld het wil steken in de sponsoring van sportploegen, verenigingen en individuele sporters

Bron Thijs Zonneveld
Spaak 28 maart 2023 22:34
Je zou toch denken dat sponsors in de rij staan voor een succesploeg als deze.
Albert Heijn-Visma, kom er maar in. Al hoop ik stiekem op iets meer oranje in het tenue. De comeback van Rabobank?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/03/2023 22:36 door Spaak.
De zwarte trui 28 maart 2023 23:12
De wielerprikbord ploeg! Een gouden kans. Die gozer met diepe zakken die deze prikpagina wil/gaat kopen kan denk ik wel een uithangbord gebruiken om nieuwe prikkers te trekken. Win-win.
El Chaba 29 maart 2023 00:22
Dat zat er dik in, aangezien Van Eerd onlangs is opgestapt als CEO van Jumbo en hij de motor achter de sportsponsoring was.
Eindhovuh 29 maart 2023 06:44
Hoeveel geeft Jumbo uit aan sportsponsoring? Autosport kost ook aardig wat denk ik?
ton duk 29 maart 2023 07:02
Ik las bedragen tussen een slordige 20 en 24 miljoen
Gr
Eqquipo 29 maart 2023 11:15
Probleem is nu juist dat het er schijn van heeft dat leveranciers ook 'gedwongen' werden om mee te sponsoren. En dat gebeurde dan opmerkelijk genoeg niet altijd wit. Dus het wordt idd een slordig bedrag op deze wijze.
Wanny 29 maart 2023 11:39
Jumbo heeft in de wielersport alles wel bereikt, dus wat schieten ze er nog mee op om door te gaan?

Wellicht zou een Nederlandse tourwinnaar of het binnen halen van Van der Poel nog wat extra return geven.
Eindhovuh 29 maart 2023 12:29
Een ploeg met een wat kleiner budget meer georiënteerd op Nederlanders met bv van Baarle, Jakobsen/Groenewegen of Arensman als kopmannen zou ik prima vinden. Jumbo is een fantastisch presterende ploeg, maar buiten de sponsor weinig Nederlands.
Andere Peter 29 maart 2023 13:51
Haha, bij de Rabobank ligt de wond nog helemaal open. Alle 3 Grote ronden zijn inmiddels gestart onder het hoofdkantoor. Volksfeesten. Een ideale kans voor een bedrijf dat zich wil profileren. Ik heb er steeds even gekeken. Maar Rabobank deed er helemaal niets mee. Het pand was gewoon dicht. Heef nog jaren, misschien decennia nodig voordat dit enige kans heeft. De Rabobank walgt van het eigen verleden. Ik vind dat bizar en irrationeel. Beter zouden ze de honderden miljoenen die ze in de wielersport staken omarmen. Maar we zitten kennelijk nog te kort na pakweg 2007. Ik denk dat er een hele (bedrijfs-)generatie overheen moet. Dus vanaf 2035 eens gaan polsen.
Andere Peter 29 maart 2023 13:55
De overeenkomst tussen Rabobank en Jumbo is natuurlijk wel dat vooral de affiniteit van een individu in de bedrijfstop het bedrijf zo ver heeft gekregen. En daar zijn ook in het buitenland voorbeelden van. Vaak is het één dominante figuur die een bedrijf de sport in sleept. Het zegt iets over de kwetsbaarheid van wielerploegen, over de (ir)rationaliteit ervan.

Wanneer die dominante figuur weg is, rest bij de achterblijvers veelal trauma, weerstand.
Andere Peter 29 maart 2023 13:59
Die autosport lijkt mij nog iets makkelijker te saneren dan de wielersport. Minder gezinnen betrokken. Maar ook: ik denk dat de congruentie tussen wielrennen en Jumbo groter is dan de congruentie tussen autosport en Jumbo. Wat moet je met reclame voor je supermarkt in Singapore of de woestijn?
Wanny 29 maart 2023 14:42
Ik denk dat de sponsoring van Verstappen meer oplevert dan de hele wielerploeg. Daar hebben ze al een aantal keer een spaaractie voor opgetuigd waarmee je extra klanten naar de winkel kunt lokken.

Bij de wielerploeg heb ik dat nog weinig gezien.

En aan nog meer reclame voor de naam Jumbo hebben ze niet veel. Die supermarkten zitten alleen in Nederland en Belgie en daar kent iedereen de Jumbo al.
Eigenlijk zou die wielerploeg elke week met een ander tenue moeten rijden waarop een speciale aanbieding staat waarvoor mensen naar de winkel gaan.
Andere Peter 29 maart 2023 15:27
De vraag is of na zo'n spaaractie de klanten blijven komen. Zulke acties zijn op zichzelf verliesgevend.

Qua naamsbekendheid en uitstraling levert het wel iets op. Maar naar mijn idee is Verstappen een veel internationaler icoon, voor wie de beste match een internationaal opererende sponsor is (zoals Red Bull).
Frederik D. 29 maart 2023 17:32
De zwanenzang van de Jumbo: een tekst op het shirt: we stoppen met sportsponsering, dus al onze producten tien procent goedkoper.
DeFin 29 maart 2023 17:32
In den beginne (of nog steeds?) was BrandLoyalty betrokken bij de ploeg, dat bedrijf houdt zich bezig met dat soort acties.

Ik denk vooral dat miljoenen investeren om weinigzeggende buitenlanders als Roglic en Vingegaard successen op te leveren terwijl Nederlanders zich moeten wegcijferen of zelfs vertrekken de sponsor vrijwel niets oplevert en dat een paar ritzeges voor Groenewegen (of nu Kooij) in de Tour waardevoller waren geweest voor een sponsor die alleen in Nederland en een beetje België (vandaar dat ik van Aert niet noem) actief is.

En ja, Roglic en Vingegaard zeggen de doorsnee Nederlander weinig. Ik durf zelfs wel te beweren dat als je nu 100 Nederlanders random op straat (of in een Jumbo supermarkt..) vraagt wie vorig jaar de Tour de France won dat meer dan de helft het niet weet of een verkeerd antwoord geeft.
Vlaflip76 29 maart 2023 19:13
De Rabobank moet sparen om wat megastallen af te schrijven



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2023 19:14 door Vlaflip76.
De zwarte trui 29 maart 2023 19:35
De NOS brengt het nu als een voldongen feit. Eind 2024 stopt het. [nos.nl]

De zes verschillende sportploegen die vallen onder Team Oranje BV (drie wielerploegen en drie schaatsploegen) beschikken over een totaal budget van 36 miljoen euro. De supermarktketen neemt een derde van dat budget voor zijn rekening.

36 miljoen slechts voor alle ploegen?!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2023 19:35 door De zwarte trui.
Andere Peter 29 maart 2023 21:12
Ik zie Jumbo nog wel doorgaan als subsponsor. Dat zou een slimme manier zijn om betrokken te blijven en een deel ban de reeds geínvesteerde vruchten te plukken. Het kan ook gewoon Visma-Jumbo worden. Waarbij dus de bijdrage van Jumbo kleiner wordt.
Carlos Danger 29 maart 2023 22:27
Hema-Visma. dat bekt wat beter.
Andere Peter 29 maart 2023 23:33
Dat is een kwestie van vaak zeggen. Bekt nu beter omdat het dichterbij de huidige naam staat.
Cyclad58 30 maart 2023 16:18
Fusie met UNO-X. En dan Unox als subsponsor. Visma/UNO-X/Unox. Lijkt me wel aardig.
Clavan 30 maart 2023 18:52
Sjorsoll 31 maart 2023 14:41
Wanny Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eigenlijk zou die wielerploeg elke week met een
> ander tenue moeten rijden waarop een speciale
> aanbieding staat waarvoor mensen naar de winkel
> gaan.

Precies, dat ziet er niet uit, maar dat is het enige dat nog iets zou kunnen opleveren.

Wielerploegen hebben geen fans, ik heb nooit dat gehijg om pakweg Jumbo, Quickstep of US Postal op dit forum begrepen. Fan zijn van een ploeg is echt voor de ultieme wielernerd: zelfs hier zijn er weinig. 99% van de mensen kijkt voor een renner.
De renners zelf worden betaald door de sponsor dus die doen mee in het teamspel. Maar los van naamsbekendheid (en misschien bepaalde merkwaarden opbouwen) zie ik niet waarom je een wielerteam zou moeten sponsoren.
De zwarte trui 31 maart 2023 16:20
Andere Peter 31 maart 2023 21:17
Men zou het Jumbo (of BrandLoyalty) moeten vragen. Maar ik denk dat een supermarkt er meer uit haalt dan de aanbieding van de week (die natuurlijk maar een heel kortstondig effectje heeft). Ik vrees ook voor Jumbo dat AH dit zou pareren. AH is gemiddeld duurder, maar heeft juist scherpere aanbiedingen.

Het gaat vooral om naamsbekendheid. En men afficheert zich met sporters of een ploeg vanwege de uitstraling. Jumbo werd er (is de aanname) een sterkere merknaam van. In die zin maakt het ook weinig uit dat Roglic en Vingegaard geen Nederlanders of Belgen zijn. Banken, IT-bedrijven of verzekeraars moeten het ook niet van de aanbiedingen hebben als ze een wielerploeg sponsoren.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen