Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

77thDwars door Vlaanderen - A travers la Flandre ME(1.UWT) One day race»Roeselare›Waregem(183.7km)

Gepost door Clavan 
Clavan 29 maart 2023 09:04

Mathieu van der Poel celebrates another victory. Sirotti photo

1 Mathieu van der Poel Alpecin-Fenix 4hr 5min 39sec
2 Tiesj Benoot Jumbo-Visma @ 1sec
3 Tom Pidcock INEOS Grenadiers 0:05
4 Victor Campenaerts Lotto Soudal s.t.
5 Nils Politt BORA-hansgrohe s.t.
6 Stefan Küng Groupama-FDJ s.t.
7 Kelland O'Brien BikeExchange-Jayco s.t.
8 Ben Turner INEOS Grenadiers 0:12
9 Jan Tratnik Bahrain Victorious 2:08
10 Tadej Pogacar UAE Team Emirates s.t.

2023

[Touretappe] Dwars door Vlaanderen voert in 183,7 kilometer over elf hellingen en acht kasseistroken. De start is, zoals gebruikelijk sinds 2007, in Roeselare en de finish is waar die altijd al was, in Waregem.


De kasseien van de Varentstraat liggen er wat verdwaald bij in de eerste helft van de race, want de rest van de hindernissen volgen allemaal in de tweede helft. De eerste helling is de Volkegemberg en kort daarna dokkeren de coureurs over de Varentstraat. Ook dat is nog niet het echte startschot van Dwars door Vlaanderen. Die komt bij de eerste combinatie van hellingen – Hotond, Knokteberg-Trieu, Kortekeer -, een serie die wordt afgetopt met de kasseien van de Maria Borrestraat.

In de volgende combinatie verwerken de renners Berg Ten Houte en de Kanarieberg, waarna ze terugkeren naar de Knokteberg-Trieu/Hotond, alleen pakken ze dat duo nu in tegengestelde volgorde. Na de afdaling gaat het naar de kasseien van de Mariaborrestraat en vrijwel direct daarna wacht de Ladeuze. Daarmee is het meeste geklauter achter de rug.

Twee kasseistroken gaan vooraf aan de Nokereberg en dan is het alweer tijd voor het slotcircuit rond Waregem. Dat nemen de coureurs in tegengestelde richting ten opzicht van vorig jaar en zo komt het dat ze de 800 meter aan kasseien op de Herlegemstraat twee keer onder hun wielen zien verdwijnen. De eerste keer voor de finishpassage en de tweede keer vlak na de laatste klim op de Holstraat.

Vorig jaar stond de race op 68 kilometer van de meet al in vuur en vlam. Van der Poel, Benoot, Campenaerts, Benoot, Küng, Turner en Pidcock vielen aan vanuit het peloton. De zeven werkten goed samen om elkaar vervolgens in een bloedstollende finale af te matten. Na een spervuur van aanvallen pakte Van der Poel de zege, 1 seconde voor Benoot en 4 seconden voor Pidcock.

Met die zege volgde Van der Poel Van Baarle op, terwijl hij in 2019 zelf ook al succesvol was geweest in Dwars door Vlaanderen.

2019. Mathieu Van der Poel wins ahead of a clearly upset Anthony Turgis. Sirotti photo

Dwars door Vlaanderen vertrekt om 12:05 uur vanaf het Stationsplein in Roeselare en finisht naar verwachting rond 16:30 uur op de Verbindingsweg in Waregem.

Wielerflits Voorbeschouwing

PCS Startlijst

Dwars door Vlaanderen
Live op Sporza, Eén (vanaf 13.55 uur)

Live op Eurosport 1 (vanaf 13.10 uur)
Live op Eurosport.nl/Discovery+/GCN+ (vanaf 13.10 uur)

Dwars door Vlaanderen (vrouwen)
Live op Eurosport.nl/Discovery+/GCN+ (vanaf 14.50 uur)


De 1e editie in 1945


Affiche 1953. Toen de koers nog Dwars door Belgie heette




1977. Walter Planckaert op weg naar de overwinning


Dwars door België 1966: de fameuze glijpartij van Godefroot! Merckx volgde, werd eerst als winnaar uitgeroepen maar nadien gedeklasseerd!
Luijt 29 maart 2023 09:44
Dank voor de mooie foto's Clavan.
MarcoV 29 maart 2023 10:18
ook wel geestig om op foto te zien hoe verschillend Turgis en Benoot het geklopt worden door Van der Poel verwerken ...
De zwarte trui 29 maart 2023 11:48
Wie zijn wij?

1. Na mijn ... plaats in Gent-Wevelgem word ik weer meer geïnterviewd. Dat is een goed teken. Ik heb wel 3 slechte nachten achter de rug, eerst door de adrenaline, maar toch ook door de vermoeidheid.

2. Zonder pech ben ik mee in Gent-Wevelgem. Ik heb dan ook veel vertrouwen voor vandaag. De conditie is er nog altijd. Dit is een mooie kans om te winnen. We hebben een sterke ploeg, dus ik denk dat onze beste optie is om te volgen en het dan in de sprint af te maken.

3. Na mijn val in de Tirreno heb ik 5 rustige dagen gehad, wat niet ideaal was. Daarna heb ik in Andorra getraind, dus de vorm zal oké zijn, zij het nog niet super. We moeten er met Ineos een harde koers van maken, om de sprinters af te kunnen schudden.
Slimmerd 29 maart 2023 11:54
1. Sepke
2. De Lie
3. Pidcock
De zwarte trui 29 maart 2023 12:06
Vooral classic Sep grinning smiley
De zwarte trui 29 maart 2023 16:21
Poepoe gewoon ff Kung uit het wiel rijden...
De zwarte trui 29 maart 2023 16:27
Mooi! Lazkano en Powless het podium!

Philpsen en De Lie te licht (te zwaar) bevonden op de klimmetjes? Heb het niet helemaal kunnen volgen, maar zag de Lie ergens een berg opharken toen Tiesj, Laporte, Hermans en Philpsen wegreden. Laporte liet Philipsen daar op de top een gaatje dichten en dat was de zwanenzang van Jasper?
Cyclad58 29 maart 2023 18:21
Philipsen was eerlijk: niet goed genoeg om mee te kunnen. De Lie deed op de eerste klim te veel en moest dat later bekopen. Olav Kooij had maagproblemen en stapte al vrij snel af. Tim Merlier gevallen. Kortom, de sprinters zijn gewogen en te licht bevonden. Bij Kooij het voorbehoud dat we niet weten of hij een rol had mogen of kunnen spelen.
Frederik D. 29 maart 2023 18:52
En de dames?

De volleerde maar geen volledige Demy Vollering won.

[www.nu.nl]

Tot haar verdriet werd Vos drie.
Horsie is back 29 maart 2023 20:32
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> En de dames?
>
> De volleerde maar geen volledige Demy Vollering won.
>
> [www.nu.nl] en-vos-derde.html
>
> Tot haar verdriet werd Vos drie.
Gehört noch nicht zum alten Eisen.

Frederik D., je hebt het maar half goed.
Overigens ook eervolle vermeldingen voor Zoe en Eva.
Frederik D. 30 maart 2023 00:25
Demy houdt best wel van paarden. Ja ja. Alsof je met haar hebt gepaard. smiling smiley Ach ja, sla niet meer op hol.

[www.nu.nl]
Horsie is back 30 maart 2023 10:05
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Demy houdt best wel van paarden. Ja ja. Alsof je met haar hebt gepaard. smiling smiley Ach ja, sla niet meer op hol.
>
> [www.nu.nl]
> -keer-de-beste-vriend-van-vollering-we-zitten-in-e
> en-lekkere-flow.html

Je kunt wel lollig doen, mijn waarde, zou de Oom van Eva zeggen, maar Demy is niet half, maar Demi wel. Vooruit, hier een zonnetje. smiling smiley
Clavan 30 maart 2023 11:12
Demi Moore...de helft meer. Oftewel 1,5x Demi
Frederik D. 30 maart 2023 11:27
Dennis Moore, Dennis Moore, Riding trough the Land,
Giving to the Rich, Stealing from the Poor

Zoiets. Liedje van Monty Python.
Eqquipo 30 maart 2023 11:32
Ik vond deze editie meer het verhaal van ploegen die te lang gokten dat een andere ploeg (veel ogen op Lotto) het wel dicht zou rijden. Het merendeel van de rappe mannen zat in de eerste grote groep die op 15sec na de winnaar over de finish komt. De sprinters hebben het in mijn ogen prima gedaan. De ploegen van de sprinters niet.
Met iets meer/eerder organisatie komen ze op tijd. (Het toch mee gaan draaien in de groep Laporte van Hermans zag er ook wat vreemd uit)
Clavan 30 maart 2023 12:43
Met Carol Cleveland.
Sub Culture 30 maart 2023 13:55
Denk niet dat er veel gokken aan was.

Iedereen leek mij behoorlijk kapot te zitten.

Het was een prima kijkstuk waarbij er constant spankracht was en waarbij je naar het einde toe hoopt dat Kristoff en zijn fantastische compagnon het zouden uitzingen.

De kopbeurten van Hermans waren eerder zuinig te noemen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen