Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Laurens ten Dam 'Ik ben niet zo goed in winnen'

Gepost door Cecchini 
Cecchini 27 juni 2015 14:33
'Ik ben niet zo goed in winnen'

Interview Laurens ten Dam (34) is een van de beste en populairste Nederlandse wielrenners. Vorig jaar werd hij 9de in de Tour de France. 'Ik weet dat ik roofbouw pleeg op mijn lichaam.'

Door: Nando Boers 27 juni 2015, / Volkskrant



De eerste bergetappe vorig jaar in de Alpen. We rijden door het dal en ik voel dat ik op de laatste beklimming goed zal zijn. Ik kijk om me heen. We zijn met veertig man over in de eerste groep. Nog 18 kilometer naar de top. Ik zeg tegen mezelf: godverdomme Lau, hier heb je het dus allemaal voor gedaan. Om op deze dag met zulke benen aan de slotklim te kunnen beginnen. Ik demarreer. Een paar komen achter me aan, onder wie Vincenzo Nibali, die later de Tour zal winnen. Ik voel: ze rijden me er niet af vandaag. Ik ben geconcentreerd aan het werk, denk verder nergens aan. Het echte besef komt na de finish, als ik oververhit en uitgeput tussen de auto's lig. Godverdomme man, ik sta er gewoon tussen. Ik word 8ste in de eerste bergrit in de Tour. Dit zijn de beste renners van de wereld, in de belangrijkste koers van het jaar, die allemaal zo hard mogelijk omhoog fietsen. En ik, Laurens ten Dam, hoor daar gewoon bij.'

'Ik wilde de zwaarste sport ter wereld doen', vertelde hij me eerder over de aantrekkingskracht die het wielrennen als klein jongetje al op hem had. 'Die foto's van uitgewoonde wielrenners, geweldig. Dat is een gevoel. Ik kan er geen vinger op leggen. Ik vind het ook niet belangrijk om te weten waarom.'

Goede pijn, zei hij, geeft een goed resultaat. Afzien is wat anders dan pijn. Afzien is minder erg dan pijn. Afzien, dat is langzame pijn, volgens Ten Dam. Want je hebt geen energie om jezelf écht pijn te doen.

Het is dinsdagmiddag in Maastricht en Ten Dam (34) zit aan een tafeltje achter in een onlangs geopend wielercafé in het centrum van de stad. Het ruikt er nog naar nat cement en vers gezaagd hout. Voorin briesen de koffiemachines, achterin bevindt zich een kleine werkplaats met fietsgereedschap en aan de muur achter Ten Dam hangen spiksplinternieuwe racefietsen. 'Mooi vind ik ze', zegt Ten Dam.

Hij is net terug uit Amerika. Na de Ronde van Californië verbleef Ten Dam achttien dagen in zijn eentje in een huis in het dorpje Truckee, van god en alleman verlaten. Hij sliep er 'op hoogte', zoals dat in wielerjargon heet, om in de ijle lucht zijn lichaam aan te sporen meer rode bloedlichaampjes aan te maken. Kan hij straks meer zuurstof opnemen tijdens de zware etappes. In totaal is Ten Dam, vader van de jonge kinderen Jens (3) en Bodi (8 maanden), vijf weken van huis geweest. Hij zegt: 'Ik ben blij dat ik weer even bij mijn gezin ben.'



Hoe houd je contact met je gezin als je weg bent?

'In Amerika via FaceTime. Elke ochtend tijdens mijn ontbijt. Jens, onze oudste zoon, vond het de eerste week nog interessant, kwam-ie direct aanrennen als ik belde. In de derde week was hij telkens op straat aan het spelen met vriendjes als Thessa hem riep dat hij naar papa moest komen zwaaien. Was het snel: 'Dáááág papa' en weg was hij weer. Vind ik ook mooi om te zien, dat hij lekker speelt en daarin opgaat. Vandaag, in de kelder, was het twee handen op één buik, samen sleutelen aan een fiets. Jens ook meedoen, met een inbussleutel in de knuistjes.'

Jij bent een vaak afwezige vader.

'Klopt. Thessa is er altijd voor Jens, op haar kan hij bouwen. Toch heeft hij ook een vader nodig. Vorig jaar kwam ik op zondagavond laat terug. Jens sliep al. Thessa had tegen hem gezegd: 'Als je wakker wordt, is papa er weer.' Zegt Jens: 'En als ik daarna weer ga slapen is papa weer weg.'

Hoe maak je dat goed?

'Vorig jaar, na de Ronde van Spanje, zijn we drie dagen gaan kamperen met zijn tweeën. Als ik de foto's terugkijk, zie ik hem gigantisch lachen, met zijn regenbroek en zijn laarsjes aan.'

Vind je dat aspect van het bestaan als wielerprof lastig?

'Ja, maar wanneer je in een grote ronde bij de eersten wilt eindigen in het eindklassement, dan rijd je als voorbereiding óf een meerdaagse etappekoers óf je bent op hoogtestage. Dat is de standaard geworden in het wielrennen. Ik moet daarin meegaan, omdat ik die ambitie zeker dit jaar nog heb. Dat is een keus die Thessa en ik voor dit seizoen hebben gemaakt. Die dingen doen we in overleg, niet zo van: de mazzel, ik ben weg. Thessa staat altijd achter me. Ik ben vorig jaar voor het eerst op hoogtestage gegaan en ik verbeterde mezelf van 13de in de Tour van 2013 naar 9de in 2014. Dus ging ik dit jaar weer. En dus was ik weer weken van huis.'

Heb je het naar je zin, alleen in de bergen?

'Ja, ik ben echt een maand lang heel blij. Ik had ook een paar goede mensen om me heen. Een fietsenmaker in het dorp en als het nodig was iemand die met eten en drinken in een auto achter me aan reed als ik lange trainingen deed van acht uur. In de wijde omtrek was geen winkel waar ik eten en drinken kon kopen en op zulke tochten is zoiets noodzakelijk. Soms merk ik dat ik even zin heb in aanspraak. Dacht ik om 6 uur 's middags uur: ik ga toch even naar beneden, naar de winkel in het dorp, want ik heb vandaag behalve via FaceTime nog geen woord met iemand gewisseld.'

Zijn dat opofferingen?

'Het trainen niet, het gemis van mijn gezin wel. In Truckee was het fijn dat ik niet met luiers bezig hoefde te zijn en na een training gewoon kon rusten. Dat is een keus van ons. Thes vindt het ook leuk om in Amerika te zijn, maar ze vindt het nog leuker om in oktober te gaan als ik een keer geen fiets bij me heb.'

Met welk gevoel vertrek je straks bij je gezin naar de Tour?

'Op en top voorbereid. Thes zei ook: je staat straks wel weer aan de start met het gevoel en de overtuiging dat je niets beter had kunnen doen. Dat is het belangrijkste.'



De prioriteiten zijn duidelijk.

Er staat een jochie aan de kant, 6 jaar ongeveer. Hij schreeuwt naar me. 'Allez Ten Dam!' Dat vind ik dus fantastisch, dat greep me aan
'Ik ben mezelf nu aan het klaarstomen voor de strijd die we straks leveren in Frankrijk. Wie blijft er het langste staan?'

Denk je wel eens: ik ben een egoïst?

'Daar moet ik voor waken, zeker. Soms kan ik kribbig reageren als er iets tegenzit, zoals dit voorjaar na een val. Maar ja, Jens kan er niets aan doen dat papa vier ribben heeft gebroken. Ik heb tegen Thes ook gezegd: laat het me weten als ik zo doe, want ik wil zo'n persoon niet zijn. Toch sluipt het er soms in. Dan geeft Thes me een schop onder mijn kont.'

Je erelijst is vrij kort: een ritzege in het Critérium International in 2008.

'Veel te lang geleden. Ik ben niet zo goed in winnen.'

Je bent de bekendste sportman van Nederland, maar iemand die nooit wint.

'Misschien mis ik het ultieme killer-instinct. Mijn trainers vinden dat ik een freak of nature ben. Ik heb bijzondere spiervezels, ben niet snel, kan niet in het rood rijden, maar ik verzuur ook niet. Ik rijd net zo hard een klim van 8 minuten op als eentje van een uur. Ze vergelijken me daarom met een stern. Dat vogeltje vliegt de hele wereld rond zolang je hem maar blijft voeren.'

Je oude teamgenoot Stef Clement zei: 'Laurens is een wereldberoemde renner met een palmares van niks.'

'Daar zit een kern van waarheid in, alhoewel ik niet weet hoe beroemd ik ben. Ik ben vrij bekend voor het geringe aantal zeges dat ik heb behaald. Ik rijd vaak met mijn kop in beeld, zit erbij in de bergen. Ik denk wel dat ik een goede renner ben. Er zijn niet zo veel renners die kunnen klimmen zoals ik.'

Hij schudt ze niet uit zijn mouw, zijn prestaties in de zwaarste etappekoersen van het jaar. Hij knokt en vecht tijdens de beklimmingen om aan te haken, bij te blijven, niet te hoeven lossen. Het afzien is hem aan te zien op die momenten. Grimassen, een baard vol met slijm, gekromde rug, bebloed hoofd met verbandtulband van een valpartij. Tot groot genoegen van de grote schare wielerfans die hem omarmen, zich in hem herkennen en hem van nabij volgen op sociale media.

Zijn fans belangrijk voor je?

'Ik zal je een voorbeeld geven uit 2012. Op de voorlaatste dag van de Tour is een tijdrit en ik bereid me daar secuur op voor. 's Ochtends verken ik in alle stilte het parcours. Er staat een jochie aan de kant, 6 jaar ongeveer. Hij schreeuwt naar me. 'Allez Ten Dam!' Dat vind ik dus fantastisch, dat greep me aan. Ik zie dan ook mezelf terug: ik ben 10 en ik ren de Joux Plane op. Ik kende in 1991 elke renner. Als zo'n jochie me aanmoedigt, realiseer ik me dat ik een artiest ben die mensen plezier verschaft. Dat vertellen ze me ook. Ze zien dat ik er alles voor doe. Ik mag dan niet vaak winnen, ik probeer me er wel tussen te gooien met mijn magere lijf. Mede dankzij mij hebben mensen een leuke zomer. Dat vind ik mooi.'

Hij wijst naar het werkplaatsje van het wielercafé. 'Ik heb er in de winter van 2013 serieus over nagedacht zelf zoiets op te zetten. Ik heb nu de tijd niet, maar het zou toch fantastisch zijn? Hier ontbijten, twitterberichtje eruit gooien dat ik hiervandaan vertrek voor een rondje en iedereen mag mee.'

Dat klinkt als een sociale jongen. Ben je dat?



'Zo ben ik. Er is niets gespeelds aan. Vorig jaar wilde ik een dag voor een wedstrijd in Londen naar het wielercafé Look mum, no hands. De andere jongens wilden eerst niet mee. Ik zei: sorry, maar ik ga nu, dus nu beslissen. Mee of niet? Alle renners toch mee, dwars door de stad op de fiets. Ze vonden het allemaal prachtig.'

Koffie, bar, wielerwerkplaats: fietsen is hip geworden.

'In mijn zaak wil ik straks sowieso ook bier hebben. Dat hebben ze hier niet en dat kan natuurlijk niet. Maar voor Maastricht is dit een verrijking. Het is best conservatief hier, weinig randstedelijk, niet erg hipsterachtig. Meer dat ouderwetse Bourgondische. Daar ben ik niet van. Zodra Thes en ik damast op tafel zien liggen, krijgen we de kriebels.'

Voel jij je een hipster?

'Nee. En wat is een hipster? Ik woonde tien jaar geleden antikraak in een voormalig klooster in Cadier en Keer, met andere jonge renners. Ik heb al vanaf 2010 een baard en nu lopen er meer mannen mee rond, iets meer gestyled, nog een tattoo erbij. Misschien haak ik gewoon snel in op nieuwe dingen. Mijn manager wees me drie jaar geleden op de Strava-app en ik vond het leuk. Nu heb ik 70 duizend volgers. In het peloton zeggen ze: iedereen kan je gegevens bekijken. Wat kan mij dat schelen? Ik heb geen geheimen. Zou Chris Froome (Tour-winnaar van 2013, red.) bang van mij worden als hij ziet met welke hartslag ik rijd en wat voor een wattage ik trap?'

Je bent nu 34 jaar. Ben je bang voor de aftakeling als toprenner?

 Ik weet dat ik roofbouw pleeg

'Ja. Dat is misschien ook de reden geweest dat ik, na die val in maart, kribbig was. Ik was mijn onbevangenheid kwijt. In 2013 en 2014 ging ik zonder verwachtingen naar de Tour. Ik voel dat ik die onbevangenheid weer begin terug te krijgen, de angst verdwijnt nu. Mijn manager, Thessa en ik weten dat alles wat nu nog komt in mijn loopbaan een bonus is. Mijn manager stuurt mij elke dag een berichtje. 'You know what day it is?' Ik antwoord elke dag: 'Bonus day.''

Dit jaar kan je laatste zijn.

'Inderdaad. Er komt een moment dat het tijd is voor mijn gezin te kiezen. Ik rijd nu in de extra tijd. En dat zorgt voor iets minder innerlijk druk. Of me dat beter maakt, weet ik eind juli. Ik kan er lang en breed over lullen, maar het gaat dus om die eerste bergrit. Daar gaan we het zien. Dan begint de Tour. Ik weet wel dat ik nog nooit onder mijn kunnen heb gepresteerd in de Tour. Daarom kan ik mezelf tot het uiterste pushen op zo'n trainingsstage in Amerika. Ik heb altijd het maximale uit mijn lichaam gehaald. Dat is mentaal zwaar, het besef dat je altijd honderd procent moet rijden. Ik ben niet het grootste talent en om op het belangrijkste moment toch met de beste klimmers mee omhoog te kunnen, moet ik misschien wel meer geven dan ik eigenlijk heb.

Is het niet gevaarlijk jezelf zo uit te putten?

'Dat denk ik wel. Die zware valpartijen in 2009 en 2011 gebeurden omdat ik te ver over mijn limieten ging.'

Hij staat niet te vaak stil bij die zware valpartijen in de afdaling. Hij weet hoe ze worden veroorzaakt: de wilskracht is wat groter dan de fysieke capaciteiten en het inschattings- en coördinatievermogen neemt af.

Sta je stil bij de schade die je daarmee mogelijk aanricht in je lichaam?

'Als ik dat zou doen, moet ik er mee ophouden. Ik weet dat ik roofbouw pleeg; ik won een koers bij de junioren, eentje bij de amateurs en in 2008 eentje bij de profs. Toch rijd ik bij de eerste tien in het klassement van de Tour van vorig jaar. Is dat omdat ik er de rest van het jaar met mijn pet naar gooi of omdat ik in de Tour boven mezelf uitstijg? Ik denk het laatste. Maar tegen welke prijs? Dat weet ik niet.'



CV Laurens ten Dam
13 november 1980 Geboren in Zuidwolde.
1993-1999 Murmellius Gymnasium Alkmaar.
2003 Wint de klimklassieker voor amateurs La Marmotte.
2004 Profcontract bij Bankgiroloterij.
2006-2007 Contract bij Shimano en Unibet.
2007 WK-selectie Nederland.
2008 Naar Rabobank-ploeg. Wint eerste etappe van het Critérium International; 10de in Ronde van Zwitserland. Debuut in Ronde van Frankrijk (21ste in eindklassering).
2011 8ste in de Ronde van Zwitserland.
2012 8ste in de Ronde van Spanje.
2013 13de in de Ronde van Frankrijk.
2014 9de Ronde van Frankrijk.

Laurens ten Dam woont in Maastricht. Hij is getrouwd met Thessa Neef. Ze hebben twee zoons: Jens (3) en Bodi (8 maanden).
MarcoV 27 juni 2015 14:51
aardig interview, dank voor het posten!
Alleen de stelling van Boers dat Ten Dam de bekendste sportman van Nederland is lijkt me wat overdreven ...
Tinuz 27 juni 2015 15:25
Ach ja, als Lau straks in de Tour een paar dagen op heroische wijze met de beteren mee trapt is alles weer vergeten en vergeven.
cyclingfreakske 27 juni 2015 22:13
ondanks hij geen winnaar is, is het wel een steengoed renner, denk misschien een van de besten van Nederland, na de grote namen die wel aan winnen toe komen.
het mooie is dat hij weet dat hij bergop te kort komt maar steeds zich helemaal geeft en toch weer mee in beeld rijd, en best mooie resultaten haalt. Voor een team een sterkhouder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2015 22:15 door cyclingfreakske.
Walnoot 27 juni 2015 23:15
Klein beetje wel inderdaad, denk dat hij de top 100 niet eens haalt. Daar staan om te beginnen waarschijnlijk al een stuk of 90 voetballers in. De rest zijn de echte toppers die we hebben plus misschien wielrenners zoals Gesink en - op dit moment - Dumoulin.
El Mik 27 juni 2015 23:27
Ik denk dat Dumoulin nog niet zo bekend is bij de niet-wielerliefhebber. Ten Dam nog wel iets meer (en Gesink/Mollema/Terpstra sowieso nog daarboven, Weening en Boom misschien ook wel)

Denk dat de bekendste wielrenners ook wel een stuk bekender zijn dan de 90e of voor mijn part 60e voetballer.. (dat is dus een speler die niet eens in aanmerking komt voor het NL elftal als iedereen geblesseerd is.. er zitten nu al spelers bij die niet zo heel bekend zijn zoals Promes en Verhaegh).



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2015 23:31 door El Mik.
Walnoot 27 juni 2015 23:38
Denk toch dat er meer mensen de linkshalf van PSV kennen dan Terpstra. En een type als, noem maar wat, Frank Demouge heeft heel wat meer air-play met verbanden om zijn hoofd gehad dan Ten Dam. En ook nog in beter bekeken programma's. Studio sport eredivisie trekt nog steeds 2,5 miljoen mensen. Het gaat er bij mij niet in dat zoveel mensen Ten Dam kennen.

Over Dumoulin: hij staat de afgelopen twee weken in alle kranten, dus die doet het wel aardig nu. Van de week vroeg bijvoorbeeld een niet-wielerliefhebber-vriend voor de zekerheid aan me of Dumoulin de TT ging winnen, omdat hij (die vriend) van plan was zich rood-wit-blauw te schminken volgende zaterdag. Ik heb vanzelfsprekend geantwoord dat de TT niet meer dan een formaliteit gaat zijn.
sijbriskie 28 juni 2015 00:03
Ten Dam is denk ik wel min of meer een bekende Nederlander geworden door de hele 'Bau en Lau'-rage van twee jaar terug. Die ontsteeg denk ik qua omvang en impact het pure wielerpubliek.
El Mik 28 juni 2015 00:03
Een Nederlandse vaste basisspeler van PSV (of Ajax) is dan ook nooit de 90e bekendste voetballer van Nederland.
Er kijken miljoenen mensen naar Studio Sport ja om Ajax/Feyenoord/PSV (en evt. hun favoriete club als die niet bij de top 3 hoort) te zien, maar er haken ook miljoenen kijkers af als die geweest zijn en de samenvattingen van Cambuur - Zwolle en NEC - Willem II nog moet komen. Ik geloof niet dat spelers van dat soort clubs bekender zijn dan zo'n Mollema en Ten Dam de nu twee jaar op rij de hele maand juli het nationele sportnieuws beheersen.

Op misschien een enkel cultfiguur na zoals Demouge of vroeger Sjaak Polak. Maarja, zo heeft het wielrennen ook cultfiguren zoals van Hummel en Hoogerland die bekender zijn dan je op sportieve basis zou verwachten.

Terug naar de essentie, ik denk dat in de top 100 van bekendste Nederlandse sporters toch wel degelijk enkele tientallen niet-voetballers staan, waaronder zeker een handvol wielrenners waaronder ook Laurens ten Dam.
Blueprint 28 juni 2015 00:12
Ik mis de vraag of Ten Dam ook nog interesse in andere koersen dan de Tour heeft. Daar ben ik wel benieuwd naar en ik zou hem graag weer eens de Giro zien rijden.
Cecchini 28 juni 2015 02:03
God het is gewoon een leuk interview maar het element of hij de bekendste sporter van Nederlandse topsporter is wordt er weer uitgehaald en daarop wordt het interview uitgekauwd. De romantiek is ver weg op deze prikpagina. Het gegeven dat een jongetje van 6 jaar Allez ten Dam roept en Laurens terugdenkt aan zijn eigen jongensdromen dat deed het weemoedige melancholische hart van Cecchini weer veel harder kloppen. Zelfs op de wielerprikpagina is er al geen plek meer voor jeugddromen, Betweters en Geen Stijl adepten daar moeten we het tegenwoordig mee doen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2015 02:04 door Cecchini.
Tinuz 28 juni 2015 02:26
Het leuke aan Ten Dam is dat hij eigenlijk een recreant in hart en nieren is. Recreanten doen niet aan winnen of verliezen, maar aan romantiek en avontuur. In dat opzicht heeft Laurensius ten Dam het ver geschopt in de professionele wielrennerij.
Hup Lau!
PVW 28 juni 2015 07:39
Doet mij dan vooral terugverlangen naar 2012. Het jaar waarin de wielerkoorts voor mijn toen vierjarige zoontje ineens ontvlamde. Hij moedigde die giro iedere renner aan met hup Keizer of hup (Joaquim) Rode Rikus. Dikke maand later beviel mijn vrouw voor de tweede keer.

Mijn andere zoons interesseren zich nog niet in t wielrennen. Mn vrouw boeit t ook niets, dus sinds drie jaar verlies ik de strijd om t bezoeken v n bergrit steeds... (Argument: je zoon geniet er zo van wordt immers weerlegt door 'die anderen niet'). De oudste houdt het geen hele etappes meer vol om te kijken maar hij is nog altijd Contador of Lotto-Jumbo als ie op zn fietsje stapt.
PVW 28 juni 2015 07:48
Eens. En er zijn onder die 100 zelfs enkele sporters die veel minder frequent in beeld zijn als wielrenners. Denk ik aan Epke, Sven, Ranomi, Raymond van Barneveld (aaargh natuurlijk geen sporter maar mijn god wat ben ik bang dat die kerel er tussen staat).

Ik volg het voetballen toch ook op de voet maar ik weet zeker dat Robert en Bauke hoger ingeschaald gaan worden als sporter dan de gemiddelde eredivisie voetballer.
Walnoot 28 juni 2015 10:49
Waarom moet het altijd zo, ouwe pik? Je kan toch ook je punt maken zonder persoonlijk te worden?
Cecchini 28 juni 2015 11:18
zei hij die beledigen, schelden, afzeiken tot zijn persoonlijke habitat heeft gemaakt.
Walnoot 28 juni 2015 11:22
Waarom moet het altijd zo, ouwe pik? Je kan toch ook je punt maken zonder persoonlijk te worden??
El Chaba 28 juni 2015 11:41
Zei hij, die een andere prikker die het niet met hem eens was, dood wenste.
Heel romantisch allemaal.
Cecchini 28 juni 2015 11:44
Wie bedoel je nu El Chaba ? Mocht ik onder vuur liggen, dan graag daarvoor bewijs.
Massimo 28 juni 2015 11:48
Ik kan me niet voorstellen dat zulke taal uit Cecchini's toetsenbord komt. Hij kan klierig zijn (ik ook), aan dreigen doet hij niet. Slik die keutel dus snel weer in.
El Chaba 28 juni 2015 12:19
Massimo 28 juni 2015 13:39
Best wel laf om iemand en public te beschuldigen en dan niet met bewijs komen. thumbs down
Ron Meijers 28 juni 2015 14:20
Misschien niet de bekendste (noem 's 10 sportmannen op, en niemand noemt 'm), maar wel een van de meest herkenbare (laat foto zien: ja, die ken ik!)
Michael B. 28 juni 2015 14:48
Ten Dam vergeet erbij te vertellen dat hij vooral 9 is geworden omdat het halve peloton, met name de toppers op zijn muil ging. Anders was ie gewoon 14e of 15e geworden.Ten Dam kan beter dat klassement laten varen en zich richten op etappe zeges. Snap niet dat ze daar bij de ploegleiding van Lotto Jumbo nog niet doorhebben.
El Chaba 28 juni 2015 17:28
Aangezien ik vermoed dat jij je PB's niet leest omdat er ook nog één van mij ongelezen is sinds de Giro, dan maar hier gezien het feit dat je erom vraagt.

[wielerprikbord.nl]

Ik had het al gelezen voordat Spaak het verwijderd heeft, evenals Prikdude zelf (dat weet ik omdat hij het een
week later bij mij ter sprake bracht).
Massimo 28 juni 2015 17:36
Oh ja, die had ik ook gelezen, een blinde met brailledyslexie zag nog dat dat niet geheel serieus was. Echt een goed punt, Lucas, je bewijs halen in voor anderen niet te checken berichten. Je kan dan zo vaak van naam veranderen: een vervelende bleiter blijf je zo nu en dan. Relax!
Andere Peter 28 juni 2015 19:30
Je bent de bekendste sportman van Nederland, maar iemand die nooit wint.

Dat is niet bedoeld als feitelijk statement, hè? Broers weet uit heus dat er bekendere zijn. Het is een vraag, een stelling, een paradox. Ik denk wel dat het slordig is opgeschreven. Je bent de bekendste sportman-die-nooit-wint van Nederland. Dan is het dichtbij de waarheid toch?
Rudy t. 28 juni 2015 19:51
Ja inderdaad, als je er een compleet andere zin van maakt klopt het wel.
Andere Peter 28 juni 2015 20:39
Eens met Cecchini.

Die zin is ofwel slordig opgeschreven met een feitelijk juiste bedoeling. Van de sporters die nooit winnen ben jij het bekendst. Ofwel het is een bewust overdreven statement om de paradox te versterken en een reactie te ontlokken die het interview ten goede komt.
Andere Peter 28 juni 2015 20:44
Tuurlijk.

Maar het punt was dat de zin overduidelijk niet bedoeld is als feitelijk statement. Iets wat je lijkt te missen als je het weer terugbrengt naar de feitelijkheid van het statement.

Er staat een verbindinkje verkeerd in die zin. Slordig. Of er staat een overdrijving. Het gevoel dat wordt overgebracht is juist. En leidt tot een goede reactie van de geïnterviewde.
Curzio 28 juni 2015 21:05
Boogerd had dat ook een beetje. Die vond het bijna nog belangrijk om aan te gaan op de plek waar de groten vroeger ook aangingen, dan om de koers te winnen.
Cecchini 28 juni 2015 21:58
Ik word een dagje ouder, en mijn geheugen laat me wel eens in de steek, maar ik weet bij God niet wat voor opmerking ik in dat topic destijds heb geplaatst. Als ik daar iemand dood gewenst zou hebben dan moet het wel in de sfeer zijn van Jan Mulder's oproep destijds zijn geweest om Dick Advocaat in het openbaar te stenigen na de beroemde wissel van Arjen Robben tijdens een EK wedstrijd. . In de Tweede Kamer destijds zijn er volgens destijds nog vragen over gesteld.Soms wordt ook mijn ironie niet begrepen vrees ik,
Lucho Herrera 28 juni 2015 23:47
Etappezeges? Wanneer is ten Dam ooit in de buurt gekomen van een ritzege in de Tour? In de jaren dat hij tussen ook 20 en 40 reed in de Tour zat hij vaak mee in vluchtgroepen. Nooit kwam hij in de vuurt van een zege. Zijn explosiviteit is te gering.
punt 29 juni 2015 07:03
Leuk interview, sympathieke gast, compleet achterhaalde trainingsmethoden.
Arsimo 29 juni 2015 09:32
Aardig gedachtenexperiment: staat Laurens ten Dam in de top 100 van bekendste sporters?

Randvoorwaarden om het enigszins realistisch te houden: top 100 van alleen actieve en Nederlandse sporters. En alleen mannen. Die zijn wel in de meerderheid kwa bekende sporters, maar ten Dam verliest het van bijvoorbeeld Mariannne Vos en Ireen Wüst. Waarschijnlijk ook van Ranomi Kromowidjojo (aparte naam helpt) en nog een handvol.

Hoe onderzoek je het: laat je proefpersonen zelf een lijst van 100 opstellen? Of mogen ze 100 uit een lijst van minimaal 300 sporters kiezen? Moeten de onderzochten ook aangeven waarvan ze de namen menen te herkennen (kan me zo voorstellen dat bij mensen de naam Laurens ten Dam een herkenningsgevoel geeft maar dan denken dat het bijvoorbeeld een tweede kamerlid van een wat kleinere partij betreft) om zo bekendheid vast te stellen?

Ook, wanneer onderzoekt men het? In juli of augustus zal ten Dam zonder twijfel veel beter scoren dan de rest van het jaar. Net als andersom menig schaatser die niet Sven Kramer heet alleen in de winter een bekende Nederlander is. Denk dat bij zo'n onderzoek in december of april ten Dam de top 100 niet haalt. In het midden van de zomer wel, althans in de laatste twee jaren dan.

Als men een ranglijst zou maken op basis van een bekendheid/scorebord ratio dan zal ten Dam hoog eindigen. Top 10 zeker, wellicht zelfs top 3. Sowieso scoren vermoedelijk in zo'n lijst wielrenners goed. Hoogerland bijvoorbeeld. In de meeste (alle?) andere sporten moet men prijzen pakken om bekendheid te verwerven. Interessant.
El Mik 29 juni 2015 10:18
Ten Dam heeft ook nog wat bekendheid gekregen met zijn reclame voor Radler.


Maar de bekendste sporter die nooit iets wint zal wel een Feyenoorder zijn grinning smiley
Goozzer 29 juni 2015 14:04
Eens, waarbij het individuele karakter van een sport zelf natuurlijk ook nog meespeelt. Als wielrenner kun je, zelfs als je niet wint zoals je terecht stelt, toch als individu 'roem' vergaren en stralen prestaties en vooral het in het geheugen blijven plakkende verhaal direct op het individu af. Ik ben er van overtuigd dat er aanzienlijk wat voetballers zijn die, deel uitmakende van zelfs bijvoorbeeld het NL-elftal, in absolute aantallen waarschijnlijk meer 'gezien' zijn, maar voor het publiek de facto absoluut niet herkenbaar (en, een teamsport uiteraard ook eigen, in zekere zin volledig inwisselbaar zijn). Dan heb je als individu, zoals 'Lau' met zijn baard of inderdaad Hoogerland (wellicht zelfs nu nog) met zijn prikkeldraad, al snel een streepje voor...
Andere Peter 29 juni 2015 17:46
Ik vrees dat er in de top-100 bekende sporters een stuk of 70 voetballers staan. Of Ten Dam de top-100 dan nog haalt betwijfel ik. Ik zou ervan uitgaan dat een sport die 10x zulke hoge kijkcijfers heeft en ook nog 10x zoveel tv-uren, ook deelnemers heeft met een 10x zo grote naamsbekendheid.
Eindhovuh 30 juni 2015 12:29
Dit is de lijst van de top 100 grootste sporters aller tijden. top 100 grootste sporters
Komt natuurlijk niet helemaal overeen met de "bekendste" sporters. Zo staat bv Marco van Basten hier niet in de top 10.
Maar toch zie je wel veel namen waarvan je kan denken oh ja die zijn ook tamelijk bekend. Zwemmers, schaatsers, atleten, tennissers maar ook wielrenners.
In 2014 heb ik nog een lijstje van de 20 populairste sporters gevonden. Ook weer net iets anders dan bekendste sporters. populairste sporters Opvallend maar 8 voetballers. Marianne Vos en Bauke Mollema staan er als wielrenners tussen.

Ik denk dat Ten Dam, Gesink en Mollema en sinds kort Dumoulin de bekendste zijn. Grappig genoeg waarschijnlijk bekender dan een Terpstra die meer grote koersen heeft gewonnen.
Het aantal actieve bekendere voetballers dan Ten Dam zullen er echt niet meer dan 30 á 40 zijn, de meeste "voetbalfans" zijn net zo'n oranjekijkers als "wielerfans"vaak tourkijkers zijn.

In het algemeen heeft timinig een grote invloed. Na de olympische spelen scoren die atleten hoger, na een WK de voetballers en na een toursuccesje de wielrenners.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/06/2015 12:30 door Eindhovuh.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen