Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

106thGiro d'Italia(2.UWT) Stage 12»Bra›Rivoli(185km)

Gepost door Clavan 
Clavan 18 mei 2023 10:59

Pascal Ackermann wins the stage. RCS photo

Tussen Bra en Rivoli ontrolt zich in de 12e etappe van de Giro een golvend traject van 179 kilometer. Avonturiers die een Giro-etappe willen winnen, grijpen best hun kans.



Bra-Rivoli staat vermoedelijk in het teken van rust voor de mannen met klassementsambities. De volgende dag staat namelijk de etappe naar het Zwitserse Crans-Montana gepland. Op een route met meer dan 5.000 hoogtemeters en aankomst bergop valt daar tijdswinst te boeken.

Dat is niet het geval op de weg tussen Bra en Rivoli. Kaasstad Bra zal de baroudeurs inspireren om snel weg te zijn en de kaas niet van hun brood te laten eten. Het belooft een enerverende openingsfase te worden met in het eerste uur beklimmingen naar Cherasco (1,1 kilometer à 6,2%), La Morra (6 kilometer à 5%), Monforte d’Alba (2,1 kilometer à 4,8%) en Pedaggera (4,1 kilometer à 4,3%). Daarna dalen de renners naar de Povlakte en zetten koers naar het afsluitende circuit rondom Rivoli.

De eerste finishpassage vindt plaats met nog meer dan 50 kilometer te gaan en vervolgens gaat het naar Avigliana, waar de Colle Braida begint. Van voet tot top is dat een klim van 9,8 kilometer à 7,1%, maar die statistiek wordt vertekend door een stuk afdaling halverwege. In de laatste 5 kilometer stijgt de Braida met 8,1%.

Colle Braida lijkt de ideale plek om het kaf van het ontsnappingskoren te scheiden. Hier rijden de mannen weg van de jongens. Vanaf de top daalt de Giro in 15 kilometer naar Reano, waar een sectie van 1,7 kilometer à 3,3% voorafgaat aan 12 kilometer op het vlakke.


Bij de tweede tussensprint zijn er 3, 2 en 1 seconden te winnen, terwijl de eerste drie renners aan de finish 10, 6 en 4 bonificatieseconden krijgen.

De 12e etappe start om 12:30 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:15 uur.


Bron: [twitter.com]

Stage 12. The peloton is leaving the Apennines, will race over Adria again, and then enters the Alps today. The difference between these mountain belts is not just geographical: geologically, they're entirely different beasts! But it's a complex geometry.As we saw last week, the Apennines formed because Adria, the continent that underlies the Adriatic Sea and that is part of the African Plate, subducted below Europe and its sediments were offscraped. In the Alps, however, it's the opposite: Europe subducted below Adria. !


So for most of the day, the peloton races over the African Plate again, which in in the morning is a downgoing plate and in the afternoon an overriding plate. Sounds like an ancient Roman riddle, right? The transition is a geological mess called the 'Ligurian Knot'


At depth, the geometry is (a little) simpler: the European plate in the western Alps is diving eastwards, the African plate in the Apennines westwards. A similar geometry is also known from the SW Pacific region! Let's hope it's only the geology that is messed up today...
Clavan 18 mei 2023 11:01
Koppizoektwachtwoord 18 mei 2023 11:51
Bra... ik hoopte op wat mooie foto's.
Clavan 18 mei 2023 13:08
Ik heb getwijfeld. Maar ik voelde mij heel volwassen vanmorgen.
De zwarte trui 18 mei 2023 13:21
Goed! (zweeds)
De zwarte trui 18 mei 2023 13:22
De Mol is mee met 3 ploegmaats in een grote groep. Ook mee oa Van Wilder, Kuss, Hessmann, Matthews en Konrad. Geen Healy! wel Bettiol.
ton duk 18 mei 2023 13:52
Cecchini 18 mei 2023 14:41
Karsten begrijpt niet waarom 2 Jumbo’s in de kopgroep zitten. Hij is renner geweest.
Johan 18 mei 2023 14:52
Ik begrijp het ook niet. Het zijn geen vooruitgeschoven posten.
En voor de etappezege zijn ze ook niet kansrijk.
Cecchini 18 mei 2023 15:06
Niet kansrijk? Kuss de beste klimmer en Hessman is in orde. Kunnen misschien wat betekenen voor Roglic als de koers zich in een bepaalde richting ontwikkelt. Daarnaast is de hele ploeg nog in koers. Welke ploeg kan dat nog zeggen?
DeFin 18 mei 2023 15:37
De groep heeft 4 renners zomaar 3 minuten laten wegrijden, dus de kans op de ritzege lijkt wel verkeken.

Maar als Roglic straks Thomas er af kan rijden is het altijd handig om nog knechten voorop te hebben voor de vlakke slotfase.
predator 18 mei 2023 15:44
Ik kan me niet voorstellen dat Roglic dit fijn vindt. Vreemde actie.
Horsie is back 18 mei 2023 16:16
Om de prik wat op te vrolijken bij deze de knakkers, die het nog moeilijker hebben dan in de Giro. De edele wilersport (niet alleen) wordt tegenwoordig aan een grondig onderzoek ontworpen.
ton duk 18 mei 2023 17:19
Voor de echte liefhebber nu koers op sporza ...Charleroi 1.1
Gr
Carlos Danger 18 mei 2023 17:25
De zwarte trui 18 mei 2023 17:49
Het is een Giro waarin veel gebeurt, wat ziekte en valpartijen betreft. Hoe gaat Roglič daarmee om? “Je moet overleven, je moet doorbijten. Het is net zoals Rocky zegt: ‘Het gaat er niet om hoe hard je kunt slaan, maar om hoe hard je geslagen kunt worden.’ Ik bedoel: we zijn nog in koers en gaan door. Natuurlijk blijf ik lachen, ik moet wel.”

grinning smiley
ton duk 18 mei 2023 18:14
Hoe saai kan een koers zijn
Met Meeus wel een goede sprintwinnaar
Gr
Andere Peter 18 mei 2023 21:18
Ik moest dit 2x lezen en ik dacht eerst even dat dit een woordgrapje was.

Rijdt hij wel eens met rugnumer 19?
Horsie is back 19 mei 2023 12:34
De tijden van Ben Hur herleven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen