Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

106thGiro d'Italia(2.UWT) Stage 13»Borgofranco d’Ivrea›Crans-Montana(199km)

Gepost door Clavan 
Clavan 19 mei 2023 09:35

Nico Denz wins stage 12. RCS photo

In 199 kilometer verwerken de coureurs in de 13e Giro-etappe zo'n 3.200 hoogtemeters, terwijl ze van Borgofranco d'Ivrea naar skioord Crans-Montana in de bus zitten en ook fietsen. De Giro gaat dus naar Zwitserland. Onderweg liggen slecht weer, sneeuw en de Croix de Coeur in de weg, terwijl de slotklim 13,1 kilometer lang is.


Crans-Montana ontving tien jaar geleden een grote wielerrace, toen Bauke Mollema naar de zege soleerde in de Ronde van Zwitserland. De latere Touretappewinnaar finishte 11 seconden voor een achtervolgende groep met onder anderen Thibaut Pinot en de betreurde Michele Scarponi.


Het parcours van Borgofranco d’Ivrea naar Crans-Montana is overzichtelijk. De bussen met renners rijden over de Povlakte naar het noorden. Het enige obstakel is aanvankelijk een klimmetje van 5 kilometer à 4% naar Saint-Vincent. Maar de bussen kunnen dat waarschijnlijk wel aan

Vervolgens rijden de bussen naar de voet van de Croix de Coeur waar in Le Chable de renners op de turborollers gaan warmrijden in de lokale sporthal.

De Croix de Coeur is een een gigant: 15,4 kilometer lang en met een gemiddelde stijging van 8,8%. In de 4 kilometer onder de top loopt de weg op met 10,3%



De Giro daalt naar Riddes en een kleine 23 kilometer op het vlakke later begint de slotklim. Om in wintersportdorp Crans-Montana te komen fietsen de renners 13,1 kilometer lang omhoog tegen een gemiddelde stijging van 7,2%.


Bij de tweede tussensprint zijn er 3, 2 en 1 seconden te winnen, terwijl de eerste drie renners aan de finish 10, 6 en 4 bonificatieseconden krijgen.

De 13e etappe start om 11:00 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:00 uur.

GC after stage 12:

GC leader: Geraint Thomas (INEOS Grenadiers)
Mountains classification leader Davide Bais (EOLO-Kometa)
Points classification leader: Jonathan Milan (Bahrain Victorious)
Best young rider: Joao Almeida (UAE Team Emirates)
Teams classification leader: Jumbo-Visma
2,002.6 kilometers raced so far at an average speed of 40.840 km/hr

1 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 49hr 2min 5sec
2 Primoz Roglic Jumbo-Visma @ 2sec
3 Joao Almeida UAE Team Emirates 0:22
4 Andreas Leknessund Team DSM 0:35
5 Damiano Caruso Bahrain Victorious 1:28
6 Lennard Kämna BORA-hansgrohe 1:52
7 Edward Dunbar Jayco-AlUla 2:32
8 Thymen Arensman INEOS Grenadiers s.t.
9 Laurens De Plus INEOS Grenadiers 2:36
10 Aurélien Paret-Peintre Ag2r-Citroën 2:48


De afdaling van de Croix de Coeur is technisch en het asfalt ligt er slecht bij. Als het er vanmiddag nat bij ligt wordt het bibberen voor een hoop rijders


Zoetemelk, Criquelion, Fignon en Hinault in de Tour de France etappe naar Crans-Montana in 1984


Fignon en Arroyo op de Crans Montana in de tourrit van 1984


Fignon won deze etappe.
1. Laurent Fignon: 4hr 9min 16sec
2. Angel Arroyo @ 11sec
3. Pablo Wilches @ 17sec
4. Pascal Jules @ 34sec
5. Julian Gorospe @ 49sec
6. Pedro Munoz @ 1min 7sec
7. Antonio Agudelo @ 1min 8sec
8. Sean Kelly @ 1min 10sec
9. Pascal Simon s.t.
10. Bernard Hinault @ 1min 17sec



Thomas Dekker won in 2007 in de Ronde van Zwitserland de rit naar Crans Montana



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2023 11:29 door Clavan.
lodjan 19 mei 2023 09:55
De afdaling van de Croix de Coeur is technisch en het asfalt ligt er slecht bij. Als het er vanmiddag nat bij ligt wordt het bibberen voor een hoop rijders

De renners pleiten er nu voor om de col te schrappen.
Clavan 19 mei 2023 09:59
Als er uberhaupt gestart wordt....
Nelis! 19 mei 2023 10:04
Dat zou toch wel heel teleurstellend zijn, als de Croix de Coeur er ook nog eens wordt uitgehaald.

Verplaats de Vuelta en de Giro dan toch maar van plek...
De zwarte trui 19 mei 2023 10:23
Past wel bij deze Giro. Niet alleen kopmannen worden geschrapt, maar ook de hindernissen.
Clavan 19 mei 2023 10:32
Eurosport Orla:

The stage WILL go ahead today, but will be shortened, with a new race start. The riders will be bussed to the new start after the neutral roll out. All the details on the Breakaway in 5
De zwarte trui 19 mei 2023 10:33
DNS M. Pedersen (ziek)
Clavan 19 mei 2023 10:39
Hmmmm ze rijden dus in de bus naar de voet van de Croix de Coeur. Doen dus wel de klim en afdaling en klim naar de finish?!. De afdaling van de Croix de Coeur was dus niet de aanleiding?
lodjan 19 mei 2023 10:46
Het zal afhankelijk zijn van de weersomstandigheden op de betreffende cols.
Clavan 19 mei 2023 10:52
Start en gelijk 55 minuten bergop. Dat wordt zweten op de rollers voor de start.
De zwarte trui 19 mei 2023 11:03
De (neutrale) start moeten ze nog wel doen in de plenzende regen, startplek betaalt natuurlijk niet voor niks. Dan lekker nat de bus in.

Renners wilden gewoon starten en alleen de 2e klim eruit hebben. Maar dat kon niet vanwege route omlegging wat natuurlijk niet voorbereid is. Nu mogen ze met de bus naar de voet van de 2e klim. Afdaling van die klim in de kou zal geen pretje zijn.
De zwarte trui 19 mei 2023 11:04
Ook de Giro-organisatie zelf komt nu met meer duidelijkheid naar buiten. De 'nieuwe' etappe begint in Le Chable, aan de voet van de Croix de Coeur in Zwitserland dus. De rest van de etappe blijft ongewijzigd.

We zullen de originele tijdsplanning van de dag volgen, wat wil zeggen dat de start in Le Chable tussen 14.15 u en 14.40 u gegeven wordt.
Sinbad-the-Cyclist 19 mei 2023 11:04
Ik vind het wel wat hebben, dit hertekende profiel: kort en explosief, zo wordt geheid een strijd tussen de, weinige, groten in deze Giro. Met de oorspronkelijke aanloop was de kans juist groot dat er twintig à dertig renners met grote voorsprong aan de kleine grote, of grote kleine, Saint Bernard beginnen.
De zwarte trui 19 mei 2023 11:14
Dit dus:




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2023 11:15 door De zwarte trui.
Clavan 19 mei 2023 11:41

En ondertussen stroomt het www vol met foto's van vroeger toen alles beter was en de renners nog mannen waren.
Clavan 19 mei 2023 11:47
Carlos Danger 19 mei 2023 12:13
Wordt de tijdslimiet nog opgerekt?
De zwarte trui 19 mei 2023 12:23
Nu zijn er ook nog echte mannen!

‘We moeten gewoon koersen’
Ben Healy, de Ierse klassiekercoureur van EF Education-EasyPost, vindt juist het tegenovergestelde. “We moeten gewoon koersen. Dit zijn de condities in de Giro, dit kan je verwachten. Iedereen is aan het afzien”, zei Healy tegen Eurosport. Kansen voor de vluchters ziet hij nu niet. “Het wordt een zware en korte rit, die meer voor de klassementsrenners gemaakt zal zijn.”

Gianni Moscon deelt de mening van Healy. “Het is inderdaad slecht weer, en we zijn inderdaad moe, maar wat mij betreft zou er gekoerst kunnen worden. Als iemand zou willen stoppen, dan kan dat. Niemand dwingt ons om een renner te zijn”, aldus de Italiaan van Astana Qazaqstan tegen Tuttobiciweb.
Clavan 19 mei 2023 12:26
Ook verschijnen er foto's van de afdaling van de Col de Grand Bernard waar de zon schijnt, mooie brede wegen en een graadje of 8.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2023 12:27 door Clavan.
Horsie is back 19 mei 2023 12:47
Heeft iemand al beelden van de beklimming van de Cri de Coeur door Alberto Contador?
Cyclad58 19 mei 2023 13:09
Gisteren heeft Jay Vine het laten lopen. Of hij is niet in orde, of hij vlamt vandaag.
De zwarte trui 19 mei 2023 13:23
De afdaling wordt nog geveegd. De Zamboni's doen hun best. En iets verder naar beneden schijnt lekker de zon.





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2023 13:32 door De zwarte trui.
Nomath 19 mei 2023 13:52
Ik ben benieuwd of het peloton zonder massale valpartijen door de 6 km lange St. Bernard tunnel komt. Mijn eigen ervaring in de slechts 3,5 km lange Munt la Siera tunnel tussen Livigno en het Engadin, onderdeel van de Alpenchallenge, is dat je na enkele kilometers tureluurs wordt in die monotone tunnelbuis en je concentratie verliest.
ton duk 19 mei 2023 14:01
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik ben benieuwd of het peloton zonder massale
> valpartijen door de 6 km lange St. Bernard tunnel
> komt.
Die doen ze nu toch niet ?
Gr
DeFin 19 mei 2023 14:02
Ze gaan nu met het aangepaste parcours niet meer door de tunnel rijden (op de fiets tenminste).
Nomath 19 mei 2023 14:10
Sorry, het plaatje niet goed bekeken.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:05
Israel koerst lekker fris deze Giro. Gee / Williams / Frigo.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:13
EF grijpt hun kans. Carthy, Healy en Cepeda mee, met oa Pinot, Vine en Dombrowski.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:14
De Plus op kop dan Arensman en Thomas.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:17
Haig, klager over de rit, gelost.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:27
Dennis zowaar mee in eerste pelotonnetje. Begint te regenen.

Pinot, Armirail, Cepeda, Gee, Riccitello, Rubio en VPP vormen de kopgroep.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:34
Pinot die niet voor de bergtrui rijdt geeft er een snok aan. VPP lost, Armirail was al gelost. Gee rijdt er naar toe en lost zijn ploegmaat Riccitello.
DeFin 19 mei 2023 15:40
Vijf Jumbo's mee, maar geen Oomen.

Wel Dennis en Gloag
De zwarte trui 19 mei 2023 15:41
Gee gooit er 440W gem uit in de eerste 10 km.
De zwarte trui 19 mei 2023 15:43
Vlak onder de top ligt de weg er weer droog bij. Hopelijk krijgt Pinot nog een jasje voor de afdaling.
El Chaba 19 mei 2023 15:51
De zwarte trui 19 mei 2023 15:58
Niemand, behalve VPP, neemt risico's in de smalle gevaarlijke afdaling. Niet in de kopgroep en niet in het peloton. VPP is dus op en over de kopgroep gesprongen.
De zwarte trui 19 mei 2023 16:13
Pinot heeft er zin in. De hele afdaling vol op kop. En nu beneden aangekomen doet ie alle overtollige kleding uit. Man met een missie. Is de dubbel mogelijk? 4:48 achter in het AK en nu 3:52 voor. Zal (deels) afhangen van de komende 20 km in de vallei.
DeFin 19 mei 2023 16:33
Ineos rijdt wel op kop, als ik hun was zou ik dat niet doen.. gunstig als de boni's weg zijn en Pinot even in het roze scheelt ook.
De zwarte trui 19 mei 2023 16:52
Pinot maakt er een intervaltraining van. Maar Cepeda en Rubio komen steeds terug. Ook Gee dieselt zich terug.
De zwarte trui 19 mei 2023 17:06
Wat een clown die Pinot, ruzie maken met Cepeda. Cepeda demareert en Pinot is nu gelost. En richt zijn irritatie op Rubio. 5 km te gaan.
Museeuw 19 mei 2023 17:08
En wat cepeda doet is wel normaal?
De zwarte trui 19 mei 2023 17:12
Mourinho's heb je in elke sport, blijkt
De zwarte trui 19 mei 2023 17:16
haha, waar 2 honden...
DeFin 19 mei 2023 17:21
Slap gedoe bij de favorieten
De zwarte trui 19 mei 2023 17:26
Roglic op zijn dooie akkertje in het wiel bij een sprintende G. Eddie begint er zelf ook in te geloven en doet nog een late uitval. Veel tegenwind weer hoor ik van Dennis. Die 'een week off' had en zich rustig in vorm mocht rijden.

Zijn er beelden van Pinot die met een mooie links-rechts combinatie Cepeda neer hoekt?
Clavan 19 mei 2023 17:39
De admin van het EF twitter account is al vroeg aan de vrijdagmiddag borrel begonnen:

Grande Alexander ❤️

Third on the stage after a super showing on the final climb up to Crans-Montana. Our young Ecuadorian followed moves, launched attacks and rode his heart out.
De zwarte trui 19 mei 2023 17:50
Wiebes wint in Burgos. Maar slipt in de sprint (bergop) en valt bijna. Ze geeft Dygert daarbij een duwtje. De jury vindt dit een declassering waardig. Vollering is hier de lachende derde en pakt de winst.

[twitter.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2023 17:52 door De zwarte trui.
El Chaba 19 mei 2023 17:51
Dit was zo erg, daar had zelfs wijlen Rebellin in zijn beste dagen zich nog diep voor geschaamd.

Hij heeft vanaf het begin van de ontsnapping met vijf (al op de eerste berg) geweigerd om ook maar één meter kopwerk te doen en ook daarna dat hele lange stuk op het vlakke echt helemaal niets op kop gedaan. Zoiets heb ik echt nog nooit gezien, hoor..
El Chaba 19 mei 2023 17:55
'De waarheid' vertoont zich weer eens in vele vormen.. winking smiley
Horsie is back 19 mei 2023 18:17
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wiebes wint in Burgos. Maar slipt in de sprint (bergop) en valt bijna. Ze geeft Dygert daarbij een duwtje. De jury vindt dit een declassering
> waardig. Vollering is hier de lachende derde en pakt de winst.
>
> [twitter.com]
> 263597436931

In het voetbal kun je erom lachen, maar het is wel wielrennen. In deze Strade Bianche achtige setting was de snelheid beperkt, niettemin.
Een typische Peter Sagan actie, ga eens op zij jij. Lorena had het niet nodig, maar zo creërde ze ineens wel veel ruimte voor zichzelf.
Meneer 60% 19 mei 2023 19:40
Wat Capeda doet is natuurlijk laf en lelijk. Misschien onsportief, maar zeker niet verboden. Het is als een voetbalploeg die met 11 man op eigen helft speelt. Of als een tennisser die alleen maar verdedigt. De agressie van Pinot vindt ik kwalijker. Gewoon accepteren. Rij hem eraf of rij gewoon zelf ook niet meer mee zodat er niemand wint.
De zwarte trui 19 mei 2023 19:49
Ik herinner me ook een Pinot die lekker 40 km bij Tom in het wiel ging zitten met 2 andere laffe zuid amerikanen Carapaz en Lopez. Ja toen had Thibaut zelf andere belangen.
lodjan 19 mei 2023 20:05
Belachelijke deklassering. Gelukkig blijft de winst in de ploeg.
De zwarte trui 19 mei 2023 22:31
Hehe Karsten kon ook genieten van Jefferson! Precies tijdens zijn verhaal over hoe goed in een kopgroep te rijden the finger smiley

[twitter.com]
Nomath 19 mei 2023 22:48
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik herinner me ook een Pinot die lekker 40 km bij Tom in het wiel ging zitten met 2 andere laffe
> zuid amerikanen Carapaz en Lopez. Ja toen had Thibaut zelf andere belangen.

Die herinnering mag je wel eens aanpassen aan de feiten.
In die Giro etappe naar de Colle Finestre, in 2018, was het zo dat Dumoulin op de Col wachtte op Pinot en diens knecht Reichenbach om de achtervolging op Froome in te zetten. 'Laf' was toen eerder Dumoulin die een mano-a-mano gevecht met Froome niet aandurfde. Pinot is de etappe daarna zelfs uit Giro gestapt wegen uitputting en longontsteking.
De zwarte trui 19 mei 2023 23:00
Maar hoeveel trappen heeft Pinot toen zelf gedaan? Dat wachten op iemand die daalt als een oud wijf staat natuurlijk nog bij een ieder in zijn geheugen gegrift.

Pinot was toen alleen maar met zijn eigen kansen bezig en aan het pokeren; Dumoulin zijn bordje leeg eten en hopen dat Froome nog stil zou vallen oid. Pinot klom van plek 5 naar het podium NB in die etappe. Of dacht je dat hij toen al aan voelde komen dat hij ziek aan het worden was en Rome niet zou halen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2023 23:04 door De zwarte trui.
Nomath 19 mei 2023 23:14
Dat dalen als een oud wijf, was een uitspraak van Dumoulin over Reichenbach. Niemand verplichtte Dumoulin om op Reichenbach te wachten of achter dat oud wijf te blijven hangen! Dat was dus TD's eigenbelang. Pinot kon waarschijnlijk niet beter ; dat is ook niet laf. Of hij zich toen al ziek voelde, dat weet ik natuurlijk niet. Maar de volgende dag gaf hij al snel op.
En die twee Zuid-Amerikanen hadden geen enkel belang om voor TD te rijden.
Wat hier speelt, vooral in de discussies op en na die dag, was het goedpraten van de tactische beslissingen van Dumoulin.
Andere Peter 19 mei 2023 23:45
Discussie? Leuk!! Ik hoor graag of ik gelijk had. Dank. eye rolling smiley

:winking smiley
El Chaba 20 mei 2023 00:01
Maar dat is allemaal toch niet te vergelijken met wat Jefferson Cepeda vandaag deed? Al zo vroeg in de etappe totaal niet mee werken met een groepje vijf aanvallers, dat is echt absoluut 'not done' in het peloton en volgens mij nog nooit vertoond. Dat je zoiets op de slot klim doet is een ander verhaal, maar meer dan 60 km ook op het vlakke tussendoor, dat kan toch niet?
Nomath 20 mei 2023 00:09
Bedoel je je inbreng in deze discussie ?. Ik zie alleen maar irrelevante opmerkingen.
Nelis! 20 mei 2023 00:21
Cepeda was afgrijselijk vandaag. Of dat nu door de ploegleiding was ingefluisterd of niet, maakt mij geen ruk uit. In dat geval had hij zichzelf, zijn vluchtmakkers en de wielerliefhebbers moeten respecteren en de ploegleiding voor een blamage moeten behoeden. Dit was wanstaltig gedrag.

Ik heb erg voor Dumoulin gesupporterd, maar de vergelijking die met de girorit van Froome in 2018 wordt gemaakt, vind ik niet opgaan. Toen was het handelen van die andere coureurs verklaarbaar en uitlegbaar, nu niet. Nu was het sneu.
Andere Peter 20 mei 2023 00:33
Thanx, that's me inderdaad. cool smiley

Ach, irrelevant... het kan erger. Met dat verwijt is in de alsmaar uitdijende ruimte-tijd natuurlijk alles wel te relativeren. Ik lees wedstrijdbetrokkenheid en de uitdrukking van een gevoel. Ik herinner mij de behoefte om enkele in mijn ogen nauwelijks gefundeerde dopingverwijten (aan Froome en daarvoor Yates) te neutraliseren.
Cecchini 20 mei 2023 01:54
Nergens hier een woord gelezen over het defensieve rijden van de Jumbo’s. Twee seconden achter Thomas en dan met 5,6 renners geen ene flikker uitvoeren.
ton duk 20 mei 2023 07:55
2 seconden idd,geen 2 minuten
Roglic zal dat ene moment uitkiezen of all in klimtijdrit
Gr
Carlos Danger 20 mei 2023 10:24
Die dan op typisch Italiaanse wijze wordt afgelast en dan sta je met je twee seconden.

Het is een trend, die je steeds vaker hoort in de grote rondes; het wordt nog zo zwaar in de laatste week (dagen, dag).
De zwarte trui 20 mei 2023 10:53
Het wachten was een beslissing van Dumoulin zeker. Maar de wel/niet wachten discussie breng jij nu in, die wil ik niet opnieuw gaan voeren.

Mijn enige punt was dat Pinot zelf toen (bijna) geen trap gegeven heeft en zodra de slotklim begon reed hij en die andere 2 weg bij Dumoulin. Dus hij en die andere 2 hadden Dumolin zeker kunnen helpen. Maar kozen er voor om de etappe aan Froome te laten, een belang dat ze ook nog hadden om wel mee te rijden, en puur naar het klassement te kijken en te hopen dat ze over Dumoulin konden springen. Dat was een verkeerde keuze. En geen etappe en Dumoulin werd gewoon 2e in AK.

Het klopt dat Cepeda zich totaal niet achter een AK kan verschuilen en zich totaal belachelijk heeft gemaakt. Ook voor de rest van de Giro / zijn carriere weet iedereen nu wat een irritante sleper het is.
DeFin 20 mei 2023 11:05
Het is vooral een hele slappe ronde in de eerste twee weken, dan dat die slotweek nu zo bijzonder zwaar parcours heeft.

Zeker als die klimtijdrit nog afgelast of aangepast wordt inderdaad.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2023 11:06 door DeFin.
ton duk 20 mei 2023 11:49
Je mag hopen voor de amusementswaarde dat dat ene moment eerder komt dan zaterdag

Ineos controleert en TJV zit rustig in het wiel
Het lijkt mij vooralsnog logisch
Gr
Andere Peter 20 mei 2023 11:55
Dat is toch in zekere zin ideaal? Hoe vaak heb ik niet horen zeggen dat een klassementsrenner het liefst net niet in de leiderstrui rijdt, maar er een paar tellen achter staat?
Cecchini 20 mei 2023 12:05
Colombianen/Zuid Amerikanen hebben om onduidelijke redenen een hoge aaibaarheidsfactor, maar of ze nou Lopez, Uran, Cepeda, Rubio, Buitrago, Carapaz heten, ze hangen de hele dag maar in het wiel van een ander de vermoorde onschuld te spelen. Maar daar hoor je Pyama nooit over.
Cecchini 20 mei 2023 12:08
In de tijdritten in deze Giro heeft Roglic alleen maar tijd verloren op zijn grootste concurrent.
ton duk 20 mei 2023 12:11
Met all in geef ik ook aan dat dat een gok is...

1e tijdrit was ie sneller dan Thomas....

En verder lees ik nu interview Bouwman dat Roglic toch best last heeft van de Hart-val en volgen het meest logisch leek voor herstel
Gr



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2023 12:32 door ton duk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen