Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

106thGiro d'Italia(2.UWT) Stage 20 (ITT)»Tarvisio›Monte Lussari(18.6km)

Gepost door Clavan 
Clavan 27 mei 2023 12:04

Santiago Buitrago left everyone else behind. RCS photo

GC after stage 19:

GC leader: Geraint Thomas (INEOS Grenadiers)
Mountains classification leader: Thibaut Pinot (Groupama-FDJ)
Points classification leader: Jonathan Milan (Bahrain Victorious)
Best young rider: Jonathan Milan (Bahrain Victorious)
Teams classification leader: Bahrain Victorious
3,209.2 kilometers raced so far at an average speed of 39.170 km/hr

1 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 81hr 55min 47sec
2 Primoz Roglic Jumbo-Visma @ 26sec
3 Joao Almeida UAE Team Emirates 0:59
4 Damiano Caruso Bahrain Victorious 4:11
5 Edward Dunbar Jayco-AlUla 4:53
6 Thibaut Pinot Groupama-FDJ 5:10
7 Thymen Arensman INEOS Grenadiers 5:13
8 Lennard Kämna BORA-hansgrohe 5:54
9 Andreas Leknessund Team DSM 6:08
10 Laurens De Plus INEOS Grenadiers 7:30
11 Einer Rubio Movistar 7:40
12 Santiago Buitrago Bahrain Victorious 10:03
13 Ilan Van Wilder Soudal Quick-Step 10:19
14 Aurélien Paret-Peintre Ag2r-Citroën 12:05
15 Sepp Kuss Jumbo-Visma 12:30



Etappe 20, de voorlaatste, is voor 98% van het peloton misschien wel de verschrikkelijkste. Niet langer dan 18,6 kilometer, maar tegen de klok. En, dat vooral, grotendeels bergop! Na een vlakke aanloop stijgt de weg in de laatste 7,3 kilometer met 12,1% naar de finishlijn.




Op de voorlaatste dag doemt een brute test op. De laatste keer dat de renners in een grote ronde als 20e etappe een klimtijdrit kregen voorgeschoteld, zette Tadej Pogacar de corona-Tour van 2020 in lichterlaaie. Hij flikkerde Primoz Roglic, ondanks een minuut voorsprong, uit het geel en won zijn eerste Ronde van Frankrijk. Om maar te zeggen: een klimtijdrit is een hel voor vermoeide benen.

De Giro 2023 kopieert het recept van de Tour 2020. Tussen Tarvisio en Monte Lussari ligt een parcours van 18,6 kilometer te wachten. De eerste 10,8 kilometer is relatief vlak. Wat glooiingen, meer niet. Maar dan begint het. De Monte Lussari. Een knoert: 7,3 kilometer, 12,1% gemiddeld, en vooral het begin is beestachtig. Vanaf de voet van de klim gaat de weg 5 kilometer lang met ruim 15% omhoog.


Stevige kost die loodzwaar op de maag kan liggen, zeker als de tijd in het nadeel tikt.

Er zijn drie tussentijdse meetpunten – na 10,8 kilometer (aan de voet van de klim), na 14,3 kilometer en na 17,8 kilometer.

De finish van klassementsleider Thomas wordt rond 17:50 uur verwacht.

Belangrijkste starttijden:
eerste golf
11:30 – Nicolas Dalla Valle
12:05 – Edoardo Affini
12:14 – Davide bais

tweede golf
13:50 – José Joaquin Rojas
13:53 – Michael Hepburn
13:54 – Thomas Gloag
14:07 – Michael Matthews
14:14 – Ben Healy
14:21 – Alberto Bettiol
14:22 – Bauke Mollema
14:29 – Edoardo Zambanini

derde golf
16:05 – Bob Jungels
16:09 – Jay Vine
16:14 – Brandon McNulty
16:38 – Ilan Van Wilder
16:23 – Derek Gee
16:47 – Laurens De Plus
16:50 – Andreas Leknessund
16:53 – Lennard Kämna
16:56 – Thymen Arensman
16:59 – Thibaut Pinot
17:02 – Eddie Dunbar
17:05 – Damiano Caruso
17:08 – João Almeida
17:11 – Primoz Roglic
17:14 – Geraint Thomas


Graham Watson. Today's narrow, steep and twisty TT to Monte Lussari carries the whiff of chaos that made Plan de Corones so special in 2008 and 2010..!





Monte Lussari voordat het geasfalteerd werd verleden jaar
Eqquipo 27 mei 2023 12:19
Hoe lang doen de toppers over de klim, 30+ minuten oid, o wel 35minuut?

Ik denk dat Evenepoel hier minimaal een minuut aan zijn broek had gekregen, ook in goede vorm. Vorig jaar in de Vuelta verteerde hij de echt steile klimmen ook niet goed meen ik mij te herinneren.
Eqquipo 27 mei 2023 12:35
Fiorelli is de eerste renner die voluit gaat / lijkt te gaan, hij voltooit de klim als niet klimmer (van T1 tot aan de finish) in 35minuten.
ton duk 27 mei 2023 12:40
Volgens mij haalde de 2-voudig S Sebastiaan-winnaar juist zijn voorsprong in de Baskische en Asturische 1e week (steil dus)
Gr
De zwarte trui 27 mei 2023 12:51
Ik lees voorspellingen van rond de 41 minuten voor de hele tijdrit. Zelfs met 30% tijdslimiet is Dalle Valle met zijn 55 minuten dan buiten tijd.
De zwarte trui 27 mei 2023 12:57
Kanshebbers ritzege, de huidige top 3 plus Vine, Kuss en Van Wilder?

Bizar dat ze nu al bezig zijn! 50 minuten pauze tussen de 3 blokken waarin de renners starten tikt natuurlijk al lekker aan.
De zwarte trui 27 mei 2023 13:01
Milan ook boven de 55 minuten!
De zwarte trui 27 mei 2023 13:04
Die 30% komt van de NOS, de 41 minuten van een WF prikker. Denk dat als dit klopt de organisatie er snel 40% van gaat maken...
Eqquipo 27 mei 2023 13:05
Maar verderop in de Vuelta werd hij toch juist zwakker op de steilere klimmen en moest hij best wat renners voor laten gaan? Of herinner ik mij dat niet goed?
De zwarte trui 27 mei 2023 13:09
Op PCS staat 50%... zou ook wel heel sneu zijn.

Edit. Ook op WF

Eerder werd gemeld dat de tijdslimiet 30% bedraagt van de snelste tijd. Nu wordt er gemeld dat de tijdslimiet is vergroot naar 50%

Iedereen kan dus op zijn gemak naar boven peddelen en genieten van de tifosi.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 13:16 door De zwarte trui.
DeFin 27 mei 2023 13:11
Ik denk dat gewoon iemand uit de top 3 wint.

Maar denk dat De Plus en Arensman ook wel bij de besten daarachter horen, eerder dan iemand als Vine of van Wilder...
ton duk 27 mei 2023 13:13
Dank Defin,scheelt mij weer tikken
Gr
Cecchini 27 mei 2023 13:24
Tijdslimiet is toch niet voor niets bedacht. Als je over een tijdrit er 50% langer over mag doen verdien je het predikaat renner niet. Ook al ben je Italiaan met een paarse trui.
Horsie is back 27 mei 2023 13:44
Eqquipo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe lang doen de toppers over de klim, 30+ minuten
> oid, o wel 35minuut?
>
> Ik denk dat Evenepoel hier minimaal een minuut aan
> zijn broek had gekregen, ook in goede vorm. Vorig
> jaar in de Vuelta verteerde hij de echt steile
> klimmen ook niet goed meen ik mij te herinneren.

De watt goeroe van het internet, de spreekwoordelijke Fin (Ammattipyöräily), becijfert voor 6,4w/kg (65kg) een tijd van 27:52.
De aero goeroe, Xavier Disley, pleit echt voor een zogenaamd negative split (qua vermogen dan), want er valt in goede doen vooral bergop veel te winnen.
Overall zou het verschil tussen Thomas en Roglic 6 Watt zijn. Almeida zit op 15 Watt.

Eén kilo extra aan massa staat voor 19 sec. Doe daar een (extra) drinkbus bij en je zit al op een dead heat.

De werkelijkheid zit echter zo niet in elkaar natuurlijk. De toppers plachten te doen wat ze altijd doen en maken als het goed is geen beginnersfouten.
Maar los van alle potentiële factoren plus en min, is het uiteindelijk toch de fysiologische prestatie van de renner in spé, die het verschil zal (moeten) maken.
Geraint Thomas staat op pole position. Faites vos jeux.
predator 27 mei 2023 13:47
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tijdslimiet is toch niet voor niets bedacht. Als
> je over een tijdrit er 50% langer over mag doen
> verdien je het predikaat renner niet. Ook al ben
> je Italiaan met een paarse trui.

Ik vind het echt een afgang.
Horsie is back 27 mei 2023 13:47
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik lees voorspellingen van rond de 41 minuten voor de hele tijdrit. Zelfs met 30% tijdslimiet is Dalle Valle met zijn 55 minuten dan buiten tijd.

De Fin gokt op 41:42, de Brit evident onder de 40 minuten.
Het wordt hoe dan ook een showdown van jewelste, al zullen we de verbijstering op het gezicht van Tom Dumoulin moeten missen.
Horsie is back 27 mei 2023 14:03
Als het verschil met Thomas door Roglic uitsluitend op de klim goed gemaakt zou moeten worden, dan betekent dat zo'n lousy 0,13w/kg beter.

Eens te meer wordt duidelijk, dat er op de top van de Olympus doorgaans heel weinig plaats is.
Horsie is back 27 mei 2023 14:06
Op Eurosport toch wel enge beelden van een Zwift parkoers. Nu moet in de late namiddag nog duidelijk worden of the Swift ook altijd winnen.
Horsie is back 27 mei 2023 14:37
Na T1 de Fin nog altijd op kop met 13:50. Tijdrijder Barta op 19 seconden gevolgd door Ben Swift Healy op 41 seconden. Bauke Mollema op 25 seconden.
Het ziet er niet naar uit, dat de Fin gaat winnen. Op de klimtijd heeft hij meer kans op succes.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 14:39 door Horsie is back.
Horsie is back 27 mei 2023 14:53
Thomas Gloag krijgt alvast de prijs voor de entertainer van de dag.
predator 27 mei 2023 15:26
Knap van Riccitello. Dat belooft wat voor die jongen.
De zwarte trui 27 mei 2023 16:40
Vine snelste inmiddels bij T1, paar seconden voor op McNulty. Van Wilder start met de nekcondoom. Lekker warm straks bergop.
De zwarte trui 27 mei 2023 16:46
Vine had 51 sec voorsprong nog maar 10 over bij T2
De zwarte trui 27 mei 2023 16:58
Vine mag heel even naar de hete stoel. Hij houdt 3 seconden over. Maar McNulty is al (veel) sneller onderweg.
De zwarte trui 27 mei 2023 17:02
McNulty 45:30 is 46 seconden sneller dan Vine aan de meet
predator 27 mei 2023 17:05
UAE boys in vorm
De zwarte trui 27 mei 2023 17:12
Kuss inmiddels de snelste bij T2, 18 seconden voor op McNulty.

Roglic vertrekt!
Eqquipo 27 mei 2023 17:13
De ticker versus wat in beeld komt qua tussentijden van Kuss komt niet overeen(?)
predator 27 mei 2023 17:18
Kuss 2 seconden sneller
Eqquipo 27 mei 2023 17:19
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vine snelste inmiddels bij T1, paar seconden voor
> op McNulty. Van Wilder start met de nekcondoom.
> Lekker warm straks bergop.


Die had ie toch wel af kunnen gooien en nieuwe helm opzetten tijdens fietswissel?
De zwarte trui 27 mei 2023 17:19
Kuss pakt hem met 2 secondjes.
predator 27 mei 2023 17:26
Kutwissel Thomas
Horsie is back 27 mei 2023 17:27
De Fin mag uit de hot seat.
De zwarte trui 27 mei 2023 17:28
Zo Thomas durft! Wisselt op zijn gemak van helm. Scheelt toch een seconde of 5.
predator 27 mei 2023 17:29
Roland Garros over 1 dag
Eqquipo 27 mei 2023 17:31
Puppy paws in beeld geweest van Primoz..(?)
De zwarte trui 27 mei 2023 17:32
Ja. De vraag is of dat mag in een TT. Denk het niet?
Sjorsoll 27 mei 2023 17:32
Nog 22 seconden over
De zwarte trui 27 mei 2023 17:32
Arensman zelfde tijd als McNulty bij T2
Eqquipo 27 mei 2023 17:34
Ik vrees een diskwaliicatie daneye popping smiley
Sjorsoll 27 mei 2023 17:35
Volgens mij alleen verbannen in wegwedstrijden
De zwarte trui 27 mei 2023 17:36
De Plus na al zijn gewerk nog een seconde sneller dan de condoom aan de meet.
Eqquipo 27 mei 2023 17:38
Klinkt logisch. Ik hoop het.
Sjorsoll 27 mei 2023 17:38
Nog 18 seconden over. Thomas nog 5,5 km
predator 27 mei 2023 17:42
Strakke tijd Arensman
predator 27 mei 2023 17:47
Roglic lijkt op weg naar zege
Sjorsoll 27 mei 2023 17:47
Nog 11 seconden over
predator 27 mei 2023 17:48
Pech Roglic!!!!!!!
Sjorsoll 27 mei 2023 17:49
Ketting Roglic eraf. Man man man
De zwarte trui 27 mei 2023 17:50
Hehe daar sta je dan met je single speed vooraan. Fucking SRAM!
Eindhovuh 27 mei 2023 17:56
Wat een waardeloze sportdag.
En dan moet NAC nog.

Edit, toch Roglic dus. Gun het Thomas net zo, maar niet met pech.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 17:58 door Eindhovuh.
predator 27 mei 2023 17:57
predator 27 mei 2023 17:59
Slovenië wordt gek
De zwarte trui 27 mei 2023 18:01
Mooie revanche voor Roglic! 1 berg te veel voor Thomas
Horsie is back 27 mei 2023 18:01
Roglic is vannacht in zijn slaap weer teruggekeerd naar de Olympus van Tokyo om inspiratie op te doen.
Sjorsoll 27 mei 2023 18:03
Wat klasse dat hij zo goed doorging en niet mentaal instortte. Het is hem gegund!
predator 27 mei 2023 18:05
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat klasse dat hij zo goed doorging en niet
> mentaal instortte. Het is hem gegund!

Ben geen Roglic fan, maar dit is echt megaknap.
Horsie is back 27 mei 2023 18:11
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hehe daar sta je dan met je single speed vooraan.
> Fucking SRAM!

Leg eens uit. Who's to blame? Systeem, renner, wegdek of een prank van de buitenaardsen.
Anatomy of a mechanical is het bovenschrift.

Reed door een gaatje, hoorde ik net. Dan blijft toch de vraag: is het ene systeem gevoeliger dan het andere voor malheur?
Horsie is back 27 mei 2023 18:12
To crack or not to crack, but be a crack, zei Shakespeare al.
Cecchini 27 mei 2023 18:13
Ik ben wel een Roglic fan. Wat een palmares zeg. Deze tijdrit met suspense maakte meer indruk dan die van Dumoulin destijds.
Eqquipo 27 mei 2023 18:41
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hehe daar sta je dan met je single speed vooraan.
> Fucking SRAM!

prikker nachtwacht meldde dit na eenzelfde euvel van Mollema in de mixed TTT op het WK voorbije september:

"Het is niet alleen SRAM. Ze rijden tegenwoordig met 12 speed, wat betekent dat de ketting nog weer dunner is. Je ziet daarom steeds vaker dat de ketting eraf loopt. Als je dan ook nog met 1 voorblad rijdt, is de kans op tijdverlies nog groter. Ten eerste valt bij aflopen de ketting niet op het binnenblad waarna je weer makkelijk op zou kunnen schakelen. En ten tweede kun je de ketting ook niet meer terug op het buitenblad krijgen met de shifter."
Eqquipo 27 mei 2023 18:45
Ik zie weinig discussie over de puppy-paws van Roglic in de wielermedia, dus het zal met een sisser aflopen, hoop ik.
Tegelijk had je bijvoorbeeld ook renners die op hun wegfiets van start gingen in deze tijdrit en dus niet hoefde te wisselen onderweg. Die waren in beeld op het vlakke stuk er reden daarbij NIET met de ellebogen op het stuur. Dat zou dan weer een indicatie zijn dat het niet is toegestaan, anders hadden deze renners dat heus wel gedaan de eerste 7 kilometer vandaag.

De regelgeving die ik heb kunnen vinden zie ik ook niet expliciet de uitzondering dat het wel mag in een tijdrit op een wegfiets.
Eindhovuh 27 mei 2023 18:45
10 nationaliteiten in de top 10? Is dat weleens voorgekomen?
De zwarte trui 27 mei 2023 19:18
G solidair met Gee [twitter.com]

Thomas was echt gekookt op het einde, verliest 11 seconden in de laatste relatief makkelijke twee minuten

Roglic met chain drop het snelst van iedereen op T2 -T3. Alleen Kuss was Roglic 6 secondjes te snel af in het eerste deel van de klim (T1-T2), op alle andere segmenten was Roglic de snelste.

Roglic 1,2,1,1
Thomas 2,3,5,15

En in tijd Roglic vs G:
+2,+14,+13,+11 = 40 seconden

13:49,20:14,8:17,2:03 de tijden van Roglic op de 4 segmenten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 19:24 door De zwarte trui.
JW 27 mei 2023 19:19
Na zo'n tegenslag een heel dik verdiende overwinning. Hij leek die laatste kilometers alleen maar harder te gaan. Adrenaline ?
Deed me vooral denken aan die val van Menchov in de afsluitende tijdrit, toen hij de Giro won.
Vooral de reacties van toekijkende ploeggenoten leken erg op mekaar.
De zwarte trui 27 mei 2023 19:20
Rijden ze bij JV ook zonder 'kettingvanger'? Zou echt ongelooflijk zijn om voor die 10-20 gram dit risico te lopen. Dan kan je nog steeds je ketting eraf krijgen, zoals WvA ooit overkwam in de cross, bij het achteruit trappen, maar dat doe je niet zo snel op de weg...
De zwarte trui 27 mei 2023 19:33
Ja het is Primoz, Primoz, Primoz Roglic, hij is de allerbeste op een fiets:
[twitter.com]

Bedankt supporter:
[twitter.com]

De puppy paws (die dus mogen volgens de regels in een TT):
[twitter.com]

Mooi naast elkaar de ongeveer 7 seconden die Thomas verliest bij de fietswissel:
[twitter.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 20:10 door De zwarte trui.
Horsie is back 27 mei 2023 19:37
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hehe daar sta je dan met je single speed vooraan.
> Fucking SRAM!


Relevantie
De zwarte trui 27 mei 2023 19:46
In de etappe van gisteren dus niks te zien van een 'kettingvanger'

Horsie is back 27 mei 2023 20:26
Marginal gains waren vandaag en zijn dat feitelijk nooit doorslaggevend. Geraint Thomas kraakte echt stevig in het 3,3 km segment, want verloor gemiddeld 1 seconde per 100m. De voorsprong van Prinosz Roglic ging van 16 naar 29 seconden, terwijl Roglic minimaal 20 seconden verloor met zijn chaingate. Dat hij in de laatste 800m ook nog 11 seconden verloor week daar niet zoveel van af. Eens te meer blijkt in grote ronden, dat je een grote ronde in een paar kilometer kunt verliezen. Het verloopt niet lineair. Negative splitting in power was the code of the road.

Oom Antoine gaf Primosz al weer 420 Watts etalon en memoreerde in zijn toespraak: Niet normaal, wat jij allemaal kunt, Primosz. Keep on trucking.
Cecchini 27 mei 2023 20:52
Ondanks het gebral van Patlev en Ilan van Wilder (de kloon van Remco) dat deze tijdrit Giro onwaardig was, vond ik het een prima parcours vandaag. Ik heb veel erger gezien. Deze tijdrit zette die van Fignon tegen LeMond in de schaduw. Volgens Traksel zou van Wilder dik in de top 10 hebben gestaan als hij al dat kopwerk voor Remco niet hoeven te doen. Waar was Laurens de Plus dan wel niet geëindigd, want de Plus mag toch wel de knecht van deze Giro genoemd worden. Arensman voor de 2e keer zesde in een Grote Ronde. Vier rondes gereden, zonder problemen en zonder valpartijen elke keer moeiteloos uitgereden en telkens weer in de laatste week naar topvorm groeiend. Opvallend hoe weinig hij bij valpartijen ligt. Zijn probleem lijkt wel de eerste week van een Ronde te zijn.
DeFin 27 mei 2023 21:00
Zoveel heeft van Wilder niet op kop hoeven rijden voor Evenepoel, want er is amper een halve bergrit gereden toen Remco nog op de fiets zat.
Bovendien had hij in dat fictieve scenario ook niet in de etappe die Denz won vele minuten mogen pakken in een ontsnapping.
Cecchini 27 mei 2023 21:04
ton duk 27 mei 2023 21:09
En ik beaam weer
Gr
Horsie is back 27 mei 2023 21:24
Het waren wel hallucinant mooie fietspaden in de aanloop naar de klim welteverstaan. Daarna was het meer voor springbokken. Theo de Rooij, voormalig wielrenner, schreef zelfs op twitter, dat in zijn tijd jaar een tijdrit als vandaag niet eens gehouden had kunnen worden, want de oertijd, toen er nog wel eens gelopen moest worden, waren immers allang passe. Met name de betonnen segmenten op het wegdek zelf stonden mij persoonlijk erg tegen, maar ik ben ook geen wegrenner in een grote ronde. Je beseft op een gegeven moment echter wel, dat al deze renners een flinke plaat voor hun kop moeten hebben (aardig bedoeld overigens) om deze ontberingen vol te houden. Ook blijkt en dat is toch bevredigend, de top veel breder is dan vaak ingeschat, wat dus ook de "saaiheid" van sommige etappe's met zich meebrengt. Overigens: de Strava KOM cowboys hoeven na vandaag niet meer voor de KOM deze helling op.
ton duk 27 mei 2023 21:34
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
>. Zijn probleem
> lijkt wel de eerste week van een Ronde te zijn.

Dat wat hijzelf ook al aangegeven heeft...

Het scenario deze Giro viel wel precies in Arensman's straatje met de opgaves ,valpartijen en manier van koersen ."We" waren allemaal bang dat hij in het Ineos-knechtenwerk zou verzeilen
Gr
Cecchini 27 mei 2023 21:44
Ja de Belgen (Patlev cs) die klagen over beton segmenten op het parcours. Gekker moet het niet worden.
De zwarte trui 27 mei 2023 22:27
Frederik D. 27 mei 2023 22:31
Kortom, die jongen moet de week voor een grote ronde een kleine ronde van een week rijden.
Frederik D. 27 mei 2023 22:34
Ik voorspelde: Thomas wint de Giro, er komt nog een strijd om de tweede plaats. Wel, ik zat er goed naast. Maar ik genoot vandaag. Die Roglic toch. Ooit een grote ronde verloren in de slottijdrit, nu een grote ronde gewonnen in de slottijdrit. Ik hoop dat die Spanje doet. Met Evenepoel.
Horsie is back 27 mei 2023 22:49
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik voorspelde: Thomas wint de Giro, er komt nog een strijd om de tweede plaats. Wel, ik zat er goed naast. Maar ik genoot vandaag. Die Roglic
> toch. Ooit een grote ronde verloren in de slottijdrit, nu een grote ronde gewonnen in de slottijdrit. Ik hoop dat die Spanje doet. Met Evenepoel.

Het ging toch best lang goed met Uw voorspelling. U gaat vooruit! grinning smiley

Tijdgenoten dienen zich in het algemeen te onthouden van het te stellig beoordelen van een actuele sportgebeurtenis of juist ook andere gebeurtenissen.
Maar zoals de Roemeen, dacht ik, het mooi verwoordde. Roglic heeft nu de vloek van de Planche des Belles Filles overwonnen.

Na alle "saaiheid" tot dusverre was de ontknoping toch best historisch te noemen. Rogleriaans zogezegd.
Horsie is back 27 mei 2023 23:07
Historische Finse woorden: "Predictions straight to bin". Nog eerlijker dan Frederik D. smiling smiley
De Fin realiseerde zich, dat een ruw wegdek toch redelijk kan uitmaken voor de zogenaamde rolweerstand. Geeft een indicatie (voorbeeld) van 0,08w/kg. Bij 65 kg dus ruim 5 Watt. Lousy? Nou, dat was wel ongeveer het verschil tussen de twee contrahenten voorafgaand aan de tijdrit. Ook vraagt hij zich af of stijginspercentages van 15% en hoger in termen van wattages een enigszins vertekend beeld kunnen geven. M.a.w. er bestaat toch een optimale stijging in termen van vermogen. Zoals de hele sport en niet alleen daar vergeven is van zichtbare en onzichtbare wetmatigheden.
Horsie is back 27 mei 2023 23:12
Op de keper beschouwd deed Primosz Roglic niet anders dan anders (op steilste deel niet de snelste). Hij besliste het in de eindsprint, al duurde die wel wat langer. grinning smiley
Meneer 60% 27 mei 2023 23:13
Een Nederlandse jongen van 23 die zesde gaat worden in de Giro. Er zijn (magere) jaren geweest dat we daarvoor een nationale vrije dag hadden gekregen. Hulde voor Thymen.

Roglic: wat een held! Afgerekend met het verleden. Prachtige zoete Hollywood-ontknoping.

Hulde ook voor het last minut bij elkaar geraapte team JV. Die hebben dan wel geen roze hoeven te verdedigen, maar hebben het toch heel knap gedaan. Na afloop bleek ook duidelijk de teamspirit. Mooi om te zien.
Cecchini 27 mei 2023 23:17
Hij heeft voor de Giro de Tour of The Alpes gereden en vorig jaar voor de Vuelta waarin hij ook 6e werd, de Ronde van Polen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 23:17 door Cecchini.
Meneer 60% 27 mei 2023 23:17
Ik herinner me trouwens David Millar die in een Tourproloog met een enkel voorblad reed en bij wie ook zijn ketting eraf schoot. Moest ik aan denken. Hij verloor die proloog daardoor, volgens mij van Bradley McGee.
Carlos Danger 27 mei 2023 23:44
Er gaat toch niets boven het Grote Ronde werk.
Sjorsoll 27 mei 2023 23:44
Je hebt een goed punt.

1.3.008. Forbidden positions include sitting on the top tube. Using the forearms as point of support on the handlebar is prohibited except in time trials.”

Specifieker dan dit kan ik die regel niet vinden. Het mag wel in een tijdrit, waarschijnlijk ongeacht op wat voor een fiets je rijdt.

Hoe betrouwbaar bovenstaande is weet ik niet, want eronder staat het volgende:

The penalty for cyclists who violate the rules of conduct can be up to 1,000 CHF and 25 UCI ranking points at WorldTour races, the world championships, and the Olympics.

Marianne Vos is er ooit voor gediskwalificeerd. Dus dat is iets anders dan hierboven staat.

Bron: [cyclingmagazine.ca]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/05/2023 23:45 door Sjorsoll.
Museeuw 28 mei 2023 01:29
Het was een matige giro, maar ik geniet van de negatieve reacties van de belgjes op hln. Goh, wat hebben die lui een hekel aan roglic, heerlijk.
Horsie is back 28 mei 2023 02:39
Frederik D. 28 mei 2023 08:58
Inderdaad, toch mooie ontknoping. En weer inderdaad, voorspellingen zijn aardig maar hebben weinig om het lijf. Gelukkig maar. Voor de één duurt de Giro een week te kort, voor de ander twee dagen te lang. Dat is toch het mooie van een langere ronde.
Frederik D. 28 mei 2023 08:59
Cecchini 28 mei 2023 10:24
Er is in ieder geval nog 1 Belg, die waardering voor Roglic kan opbrengen



Door Jonas Creteur /Sportredacteur bij Knack.

Primoz Roglic is dé springveer van het peloton, niet alleen op steile aankomsten, maar ook na elke tegenslag. Telkens als de Sloveen wordt ingedrukt, jumpt hij vroeg of laat weer sterker omhoog. Dat bewees hij nog maar eens in de Giro. Een portret van de eeuwige positivo.

De tranen stonden in zijn ogen toen hij het podium betrad. Eerder had hij, puur uit ongeloof, meermaals zijn handen voor het gezicht had gehouden, en zijn ploegmaats een voor een bijna had doodgeknuffeld.

Zou Primoz Roglic ooit zo emotioneel en uitbundig geweest als zaterdagavond, toen hij besefte dat hij in extremis de roze trui had veroverd?

Nochtans had het noodlot in de klimtijdrit wéér toegeslagen, toen zijn ketting plots afliep en hij zo bijna twintig seconden verloor. De hele wielerwereld dacht meteen terug aan die fameuze klimtijdrit op La Planche des Belles Filles, waarin de Sloveen de Tourzege aan zijn landgenoot Tadej Pogacar moest afstaan.
Zou hij nu ook de Giro verliezen door een dom kettingincident?

Nee. Want aangevuurd door zijn vele Sloveense fans langs de weg en voortgestuwd door adrenaline, zette Primoz Roglic ijzig kalm, als een killer, zijn tocht voort. Zo snel dat hij rozetruidrager Geraint Thomas met uiteindelijk 14 seconden van de leidersplaats verdrong.

Waarop Roglic in het interview, als kersvers Girowinnaar, op zijn typische, laconieke manier perfect omschreef met welke mentaliteit hij elke tegenslag omarmt.

‘I dropped the chain, it’s part of it, huh. I didn’t fail at all, I put it back and I started, and I just went.’

‘For sure, you don’t want these things to happen, huh. But like I said, I put the chain back on, and restarted.’

Tegenslag direct accepteren. Niet denken aan falen. Gewoon weer opnieuw starten, en ervoor gaan.

Het is de reden waarom hij de tijdrit én de Giro won. Een ronde waarin hij nochtans meerdere keren tegen de vlakte ging, een diepe schaafwonde en een heupblessure opliep, leed onder het regenweer en daardoor nooit zijn beste niveau haalde. Maar geen moment verloor hij zijn glimlach. Hij bleef geloven dat hij de Giro toch kon winnen.

En dat deed hij ook.

Om zijn vechtlust zal Roglic lang na zijn carrière worden herinnerd. Het zal zelfs, meer dan zijn intussen imposante palmares, zijn grootste erfenis worden.

‘I mean, it’s not in the end about the win, it’s about the people‘, zei de Sloveen in het interview na de finish. Het gaat in de eerste plaats niet om de zege, het gaat om mensen inspireren. Door terug te vechten, altijd weer op te veren als je wordt ingedrukt. En door die boodschap ook uit te dragen.

Pintjes uitdelen
Dat doet Roglic nu, na een nieuw succes. Maar dat heeft hij altijd gedaan, ook na diepe ontgoochelingen. Zoals na de achtste rit van Tour 2021, waar Dylan Teuns in Le Grand Bornand na een uitgeregende bergetappe triomfeerde. Na hem degradeerde Tadej Pogacar de concurrentie, de Tour had hij dan al half op zak.

Ruim een halfuur later, als 175e en voorlaatste van de grote bus, bolde Primoz Roglic met pijnlijk gelaat over de finish. Hij werd al vijf dagen lang gekweld door hevige pijn aan zijn staartbeen, waar hij in de derde rit, na een vermeende ‘bodycheck’ van Sonny Colbrelli, op gevallen was. Op weg naar Le Grand Bornand had Roglic al overwogen om op te geven, maar hij zette toch door. ‘Mensen waren me aan het aanmoedigen. Dan kon ik moeilijk in de auto stappen.’



Met pijn in het hart besloot Roglic om de volgende dag niet meer te vertrekken. Zijn gele droom, zijn hoop op revanche na de verloren Tour van 2020, was toch allang vervlogen. Hij reed vervolgens met zijn vrouw Lora, die de Tour in hun campingcar volgde, naar Tignes, de aankomstplaats van de volgende rit. De Sloveen is er thuis, want hij traint er vaak, ook met zijn Jumbo-Vismaploeg. Hij kreeg er een warm onthaal van kennissen en Sloveense supporters.

Hoewel hij verscheurd werd door ontgoocheling, wilde hij hen bedanken. De dag nadien trakteerde Roglic hen, en alle mensen die langs zijn camper passeerden, op flesjes bier. Hij wilde immers met een ‘plezante herinnering’ de Tour afsluiten. ‘Tenslotte ben ik niet in het ziekenhuis beland. Het had veel erger gekund.’

Na zeven dagen legde hij thuis in Monaco zelfs al een test van anderhalf uur op de tijdritfiets af, met het oog op de olympische weg- en tijdrit in Tokio eind juli. Roglic trapte tijdens die test zijn beste vijfminutenwaarde ooit. Niet helemaal tot verbazing van zijn coach Marc Lamberts, want voor de Tour had zijn poulain al veel op de tijdritfiets getraind.

De vraag was echter: kon hij ook langere trainingen aan? Lamberts plande een dag later een trainingsrit van maximaal zes uur. Kort na de middag stuurde Roglic hem al zijn trainingsfile door: zeven uur en negen minuten, waarin hij 189 kilometer en ruim 4700 hoogtemeters had afgelegd. Vertrekuur: vijf uur ’s morgens! Zo wilde hij zijn lichaam al voorbereiden op het tijdsverschil met Tokio.

Roglic vloog met herwonnen vertrouwen naar Japan. Een urenlange busrit naar de start van de wegwedstrijd deed zijn rugspieren echter geen goed. Al na twintig kilometer stak een felle pijn op. Hij probeerde alles: fietsen met één been, fietsen met zijn voet op het stuur, stretchen, drie keer afstappen. Niets hielp. Huilend van de pijn reed hij toch door. Nog 200 kilometer! Tot de finish. Hij was niet naar Tokio gevlogen om na 20 kilometer op te geven.

Hoewel hij nog als 28e eindigde, op zes minuten van winnaar Richard Carapaz, sloeg de twijfel na de aankomst toe. In de tijdrit kon hij onmogelijk op volle kracht presteren. Roglic zei tegen bondscoach Andrej Hauptman dat hij Pogacar of een andere landgenoot moest laten invallen. Hauptman gaf zijn renner nog wat respijt: nog vier dagen tot de tijdrit.

Veel massages en osteopathie deden inderdaad wonderen. In de chronorace fietste Roglic de tegenstand op een hoopje. De tweede, Tom Dumoulin, was ruim een minuut trager. Voor de Sloveen betekende zijn gouden medaille bijzonder veel. Op het podium maakte hij zich de bedenking dat hij geen olympisch kampioen geworden is in de sport waar hij als kind van droomde en die hij in zijn tienerjaren en als jonge twintiger beoefend heeft, het schansspringen.

Tot decompressie leidde het echter niet. Al de volgende morgen begon hij om zeven uur aan een training van drie uur. De Vuelta stond immers voor de deur. Die zou hij voor de derde keer op zijn naam schrijven, amper twee maanden nadat hij in Tignes, met een geradbraakt lijf, pintjes bier had uitgedeeld. Het staat symbool voor een hele sportcarrière van (letterlijk en figuurlijk) springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan – vele malen opnieuw.

Mijnwerkersmentaliteit
Die onverzettelijkheid erfde Roglic van zijn ouders Polde en Anita, twee hardwerkende mensen. Zijn moeder was tandartsassistente, zijn vader arbeider in een waterzuiveringsinstallatie. Polde werkte eerder in de mijnen, in de voetsporen van zijn en Anita’s vader. ‘Zwaar werk, superheet, de hele dag graven. Ik zal hun sterke gestel en mentaliteit geërfd hebben’, zei zoon Primoz daarover later.

Even veelzeggend is de quote die hij ooit op Instagram postte: ‘Twee dingen bepalen wie je bent: je geduld als je niks hebt en je attitude als je alles hebt.’ Een reminder voor zichzelf dat je nooit mag vergeten waar je ooit begonnen bent. In zijn geval: Strahovlje, een gehucht te midden van de bossen en de heuvels in het hart van Slovenië.

In het nabijgelegen Zagorje, waar de jonge Primoz schoolloopt, kiemt op zijn zevende zijn eerste grote sportieve droom: de beste schansspringer ter wereld worden. Een droom die hij veertien jaar lang zal najagen, tevergeefs. Op zijn zeventiende wordt Roglic in Tarvisio – toevallig ook de startplaats van de laatste tijdrit in de Giro dit jaar – wel vijfde op het WK voor junioren én verovert hij goud met de Sloveense nationale ploeg. Vijf dagen later verliest hij op de beruchte schans van Planica echter zijn balans en smakt hij keihard op de grond. Als een levenloze pop schuift hij tientallen meters verder.



Als bij wonder loopt Roglic alleen een hersenschudding, een neusbreuk en blauwe plekken op. Hoewel hij fysiek volledig herstelt, blijkt er in hem iets gebroken. Hij springt nog vier jaar voort, maar bij de senioren zit er niet meer in dan verre ereplaatsen. Wanneer hij in januari 2011 een knieligament scheurt, besluit hij op zijn 21e definitief te stoppen met schansspringen. De droom om een wereldtopper te worden bleek een utopie.

Tijdens zijn revalidatie raadt zijn arts hem aan om te fietsen. Hoewel hij geen enkele connectie heeft met wielrennen – hij heeft zelfs nooit een koers op tv gezien – is het liefde op het eerste gezicht. Wanneer blijkt dat hij bijzonder hard kan trappen, groeit er een nieuwe droom: profcoureur worden. Ook daar heeft hij alles voor over. Naast een deeltijdse managementstudie aan de unief van Kranj aanvaardt hij zelfs twee jobs om zijn (goedkope) fietsmateriaal te kunnen betalen.

In een ochtendshift, vanaf vier uur, roltrappen in winkelcentra schoonmaken en overdag schoonmaakproducten verkopen, tussen de vele trainingssessies en weinige studie-uren door. Met het verdiende geld kan hij ook het lidmaatschap voor wielerteam Rog-Radenska in Ljubljana op tafel leggen. Toen Roglic daar solliciteerde naar een plaatsje, had sportief directeur Andrej Hauptman, de latere bondscoach, hem eerst weggelachen. ‘Jij, een schansspringer, die renner wil worden? Wees serieus.’

Roglic zal de volgende jaren het ongelijk van Hauptman en andere sceptici bewijzen. Na enkele zeges en podiumplaatsen in Italiaanse Gran Fondo’s wordt hij uiteindelijk prof, bij het Sloveense Adria Mobil. Een avontuur met horten en stoten, want hij moet álles nog leren: van koerstactiek over plassen op de fiets en in waaiers rijden tot etenszakjes aannemen, met vele valpartijen tot gevolg.

Nooit zal hij zijn eerste rittenkoers, de Settimana Coppi e Bartali in 2013, vergeten. Al na twee etappes kan hij, door compleet verzuurde benen, ’s avonds amper de trap af. Roglic houdt vol en zal uiteindelijk als zestigste eindigen, op 25 minuten van Diego Ulissi, Damiano Cunego en Ivan Basso. ‘En dit doen ze in grote rondes dríé weken lang? Hoe ga ik dat ooit kunnen?’, vraagt hij zich af.

Later zal hij zelfs toegeven dat hij misschien nooit in dat koersavontuur gestapt was als hij had geweten hoe hard de sport is. Anderzijds blijkt dat ook een voordeel: hij heeft geen ideaalbeeld van het wielrennen dat kan uiteenspatten. En vooral: hij heeft niets te verliezen. Hij kan alleen proberen zijn droom waar te maken.

Dat lukt door te doen wat hij altijd, van kleins af, heeft gedaan: keihard werken om de beste versie van zichzelf te worden. Het gaat gepaard met tegenslagen en hoongelach over die zonderling uit het schansspringen. Het zij zo. Roglic verliest geen energie en tijd aan meningen van anderen. Hij is alleen gefocust op het geloof dat hij ‘een speciaal iemand’ kan worden in de wielersport. Met naar eigen zeggen een groot pluspunt: hij weet dat hij mentaal niet rap zal breken, welk obstakel er ook op zijn pad opduikt. Al moet hij die eerste jaren als prof leren écht af te zien, om zijn pijngrens alsmaar te verleggen.

Trotser op podiumplek
Het zal de rode draad doorheen Primoz Roglic’ carrière worden: een mokerslag incasseren, maar nog harder terugslaan. Zoals in 2019, wanneer hij na een bijzonder dominant begin in de Giro teruggeslagen wordt door een val en ziekte, en hij ‘pas’ als derde finisht in het eindklassement. Waarop hij zich maniakaal voorbereidt op de Vuelta en die wint, ondanks weer een crash in de ploegentijdrit. Toch zegt Roglic dat hij trotser is op zijn podiumplek in de Giro, omdat hij daar veel dieper is moeten gaan.

Nog straffer: zijn counterpunch een jaar later, in het uitgestelde coronaseizoen 2020. Wanneer hij, na een eerdere val en opgave in de Dauphiné, op La Planche des Belles Filles de gele trui alsnog kwijtraakt aan Tadej Pogacar. Een immense ontgoocheling, die veel renners knock-out zou slaan. Twee weken erna wint Roglic echter al Luik-Bastenaken-Luik, weliswaar door een te vroeg zegegebaar van Julian Alaphilippe. En een maand later schrijft hij zijn tweede Vuelta op zijn naam, minstens evenveel op karakter als door fysieke overmacht, na een fel gevecht met Richard Carapaz in de voorlaatste rit.

Het verhaal van 2021, met de opgave in de Ronde van Frankrijk en de daaropvolgende olympische glorie en derde Vueltazege, hebben we al beschreven. Dat van 2022 is al even symbolisch voor de veerkracht van Roglic. In de kasseirit van de Tour kegelt een losgeraakte strobaal hem omver. Zijn schouder gaat voor de zoveelste keer uit de kom. Hij breekt daarnaast twee ruggenwervels, maar hij ploegt voort.

Hoewel hij vergaat van de pijn, speelt hij een cruciale rol in de putsch van Jumbo-Visma tijdens de etappe naar de Col du Granon. Herhaaldelijke aanvallen met ploegmaat Jonas Vingegaard aan de voet van de Galibier lokken geletruidrager Pogacar uit zijn kot. Zo kan de Deen de achilleshiel van de onoverwinnelijk gewaande Sloveen op de Col du Granon doorboren.

Roglic komt op ruim elf minuten van Vingegaard als negentiende boven, aan de zijde van ploeggenoot Sepp Kuss. Net voor de finish legt hij met glinsterende ogen zijn arm op de schouder van de Amerikaan, de andere vuist gebald. Blij is hij ook ’s avonds, bij de viering in het hotel. Oprecht geniet hij van het succes van Vingegaard, zijn ‘kleine broer’ over wie hij zich de jaren ervoor heeft ontfermd.

Vier dagen later dwingt zijn blessure hem om de Tour te verlaten. Te laat, vertelt hij later aan Radio Slovenia. ‘Ik maak mezelf altijd wijs: ik ben oké, ik kan racen, maar uiteindelijk moet ik de realiteit aanvaarden. Ik zou vlugger herstellen als ik vlugger zou opgeven.’ Dat pas na de Tour de juiste diagnose werd gesteld (twee gebroken ruggenwervels), heeft daar niet bij geholpen, vertelt hij.

Primoz Roglic verliest geen energie en tijd aan meningen van anderen. Hij is alleen gefocust op het geloof dat hij ‘een speciaal iemand’ kan worden in de wielersport.

Niettemin laat Roglic ook nu zijn hoofd niet hangen. Op Instagram post hij een foto van zichzelf in de zetel, met een boek in de handen, zijn vele schaafwonden bedekt met pleisters en kompressen. ‘Langzaam aan het herstellen, denkend aan de toekomst, geïnspireerd door Kilian Jornet (een bekende Spaanse trailrunner, nvdr) en zijn boek Nothing is Impossible. ’ Gevolgd voor de veelzeggende hashtags #cyclingislife #cestlavie.

Die weerspiegelen perfect Roglic’ mentaliteit: hij leeft voor het wielrennen, maar hij kan ook vlug een tegenslag accepteren en doorspoelen. Of zoals zijn vrouw Lora zegt: ‘Primoz kan even goed winnen als verliezen.’ Toen haar man in 2020 in extremis de Tour aan Tadej Pogacar verloor, moest hij haar troosten, niet andersom. In een interview met Le Dauphiné Libéré zei Roglic twee jaar later zelfs dat zijn herinneringen aan die Tour vooral pósitief zijn. ‘Een unieke ervaring, drie weken lang zo’n sterk team leiden.’

Een positivo in hart en nieren, die ook na zijn opgave in de jongste editie benadrukte dat hij niet in vervloekingen gelooft. Dat nooit de Tour winnen niet het einde van de wereld is. Een c’est la vie-mindset die Roglic eerder had toegelicht in een interview met cyclingnews.com, in november 2021, toen de coronapandemie de wereld in haar greep had. ‘Ik ervaar tegenslagen met de glimlach, zie ze niet als een probleem maar als een uitdaging. What doesn’t kill you, makes you stronger, huh. ’

De coronapandemie sterkte zelfs de levenswijze van de Sloveen. ‘Wat er nu in de wereld gebeurt, moet ons ertoe aanzetten om meer te genieten, elke dag. Als ik niet zou genieten van koersen, van trainingen, zelfs van de pijn en het afzien, dan zou ik iets anders zoeken dat me plezier schenkt. Ik wil happy zijn, fun hebben. Dat is het belangrijkste.’

Dagboek
Voor Roglic was op zijn 23e profwielrenner worden immers een onvoorstelbare droom, die ook tien jaar later blijft duren. ‘Ik had me nooit durven in te beelden dat ik dit allemaal zou beleven. Ik heb al zoveel mooie wedstrijden gewonnen. Waarom zou ik dan klagen na een nederlaag of een val in de Tour? Een eigenschap van kampioenen is dat ze altijd terugvechten. Zolang je dat doet, je op het beste blijft hopen, dán pas kun je slagen’, legde hij in maart vorig jaar uit in L’Equipe.

Roglic hoopt dan ook dat wielerfans hem later niet alleen zullen herinneren als de toprenner met een uitpuilend palmares, maar nog meer als de renner die altijd is blijven knokken.

Een renner die telkens analyseert waarom iets gebeurd is. Zijn emoties en ervaringen zelfs neerschrijft in een dagboek, iets waarmee hij in zijn periode als schansspringer begon en nooit gestopt is. Zo kan hij letterlijk en figuurlijk vlug de pagina omdraaien – hij leest later nooit wat hij geschreven heeft – en meteen focussen op de volgende dag, de volgende koers.

Het is een continue ontdekkingstocht waarin hij nieuwsgierig blijft. ‘Want als je denkt dat je genoeg hebt geleerd, zal het leven jou een les leren’, aldus Roglic. Hij heeft naar eigen zeggen slechts één doel, meer dan het winnen op zich: zichzelf blijven pushen om zijn best mogelijke niveau te halen. En daarvan vooral blijven genieten. Zoals hij als kind al deed toen hij elke schooldag chronometreerde hoeveel tijd hij nodig had om van de bushalte naar huis te lopen en elke keer zijn record probeerde te verbeteren.

Diepste dal
Het is die mindset die Roglic in staat stelt om uit het diepste dal van zijn carrière te kruipen wanneer hij in 2022 na zijn opgave in de Tour ook uit de Vuelta valt. Met amper twee weken training was hij er aan de start verschenen, waardoor hij pas in de derde week op toerental raakte en zelfs nog een bedreiging voor leider Remco Evenepoel leek te vormen.

Tot het noodlot in Tomares wéér toesloeg, na een botsing met Fred Wright in de sprint. Nooit voorheen hing de Sloveen zó geblutst in de touwen. De zonnebril scheef, het bloed sijpelend langs zijn elleboog. Zich afvragend: waarom wéér ik?

De uppercut te veel, leek het, die ook de dagen na zijn opgave nazinderde, toen hij het even helemaal gehad had. Even – want na een schouderoperatie begin oktober werd de zoveelste tegenslag een zoveelste nieuwe uitdaging. Roglic hervond snel het plezier in het fietsen en sprong weer op zijn mentale, immer veerkrachtige trampoline.

Zeker nadat zijn vrouw Lora hem begin 2023 het allermooiste cadeau schonk: een tweede, gezonde zoon. Waarna hij, vroeger dan oorspronkelijk gepland, in Tirreno-Adriatico en de Ronde van Catalonië zelf slagen uitdeelde aan de concurrentie. En in de Giro d’Italia, waarin hij weer moest afrekenen met valpartijen en zelfs een aflopende ketting in de slottrijdrit, in extremis de roze trui veroverde.

Met de glimlach van een eeuwige, leergierige, perfectionistische, onverzettelijke en strijdbare positivo.

‘Life is good, huh.’

ton duk 28 mei 2023 11:03
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> . Vier rondes
> gereden, zonder problemen en zonder valpartijen
> elke keer moeiteloos uitgereden.

5, 3x Vuelta en 2x Giro
Gr
ton duk 28 mei 2023 11:11
Interessant vraagstuk idd
En dan ook nog zijn "hitteprobleem"
Ineos lijkt me dan een juiste ploeg om dat aan te pakken
Gr
DeFin 28 mei 2023 11:17
Ik ben helemaal niet van de anti-vliegen lobby, maar dat het hele peloton nu voor 1 ritje naar Rome moet vliegen vind ik wel een beetje vreemd.

Waarom niet gewoon Milaan of Verona?
De zwarte trui 28 mei 2023 12:46
Bedankt voor het plaatsen Cecchini
Frederik D. 28 mei 2023 14:10
Andere Peter 28 mei 2023 18:36
Ik weet niet of het klopt, maar ik lees dat de vent die bij de pech van Roglic van die berg kwam afstuiven om hem adequaat aan te duwen, een oud-ploeggenoot van het skispringen is. Nu snap ik wel dat op die berg de kans dat je een Sloveen tegenkomt wat groter is dan de kans dat je een Welshman tegenkomt. Maar het is dan toch wel bizar gevalletje van: alles valt eens een keertje op zijn plek.
Carlos Danger 28 mei 2023 23:38
...nu alleen de ketting nog.
sijbriskie 29 mei 2023 00:44
Mooie en zeer terechte ode aan Roglic. Geweldige kerel.
El Chaba 29 mei 2023 03:08
Sjorsoll 29 mei 2023 12:50
Prikdude 29 mei 2023 18:23
Haha.

'Alles valt eens een keertje op zijn plek' ook wat bevreemdend dramatisch voor een drievoudig Vuelta winnaar, Olympisch kampioen, laureaat van LBL en 215-voudig winnaar van een weekrondje.

Lennard Hofstede reed in de op een na laatste etappe van de Vuelta in 2020 ook precies een keertje op de goede plek, Alaphilippe juichte in LBL eens een keertje te vroeg, in de Touretappe naar Laruns van 2019 reed een motard eens een keertje lekker voor hem uit.

Hij gaat gretig en vaak ernstig onderuit, maar zeker in combinatie met het late starten van z'n wielercarrière heeft hij een gigantische erelijst en kan ik me eigenlijk alleen die ene Tour heugen als moment waarop hij zo dichtbij was dat je kan stellen dat het de verkeerde kant op viel. Al had dat nauwelijks of niet met pech, maar eerder met onderschatting of overmacht van Pogacar te maken (ze vonden de tijdritvoorsprong te geruststellend).

Sterker: als je de verhouding van eerste en tweede plekken van Roglic (en dan helemaal enkel kijkend naar eindklassementen, eendagskoersen en tijdritkampioenschappen) vergelijkt zul je bevinden dat hij een soort omgekeerd evenredige Poulidor is en het bijna altijd op z'n plek valt.

Vooral dus een gevalletje duiding van mevrouw van Zetten uit Tiel.
__________________________________________________

Wel is het natuurlijk een heerlijk moment. Helaas moet doorheen dat ontzag ook de kanttekening worden gemaakt dat iemand die ondanks z'n valse sportstart, talloze ernstige valpartijen en met een dergelijk gebrekkig kwaliteitenpalet zo veel ronden wint ook pijnlijk duidelijk maakt wat er allemaal mis is met het ronderennen. Kzal alvast geen poging doen een eventuele kleinnazaat te gaan uitleggen wat voor geweldenaar die Primoz Roglic wel niet moet zijn geweest.
Andere Peter 29 mei 2023 18:57
Ik heb natuurlijk nergens gezegd dat alles in de hele carrère van Roglic altijd maar verkeerd viel. En ik heb dat ook niet willen suggereren. Ik zeg dat nu allemaal (eens een keertje) goed viel. De laatste 4 (!) weken (denk aan de corona-gevallen) waren er best wat tegenslagen. Met als meevallers allicht het wegvallen van 2 concurrenten. Het zag er op veruit de meeste momenten naar uit dat Roglic (net) niet zou winnen. Als je dan op de valreep met lichte achterstand nog een dramatische tegenslag krijgt, dan kun je toch wel spreken van een engeltje dat daar langs de weg stond.

Je ziet toch zelf ook dat het hem emotioneel meer doet dan bij voorgaande zeges? Hoe zou dat komen, denk je? En er is natuurlijk de déja-vu van de tijdrit in de Tour. Dan kun je best eens aanstippen hoe bijzonder dat mazzeltje is. Overigens niet besissend, want hij wint er uitteraard geen 14 secocnen mee.
ton duk 29 mei 2023 19:07
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> dan kun je toch wel spreken van een engeltje dat
> daar langs de weg stond.

Inmiddels zou zelf bij uwes toch bekend moeten zijn dat die Engel gewoon een Sloveense ex-ploegmaat schansspringen was .....
Gr
Horsie is back 29 mei 2023 19:42
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Haha.
>
> 'Alles valt eens een keertje op zijn plek' ook wat
> bevreemdend dramatisch voor een drievoudig Vuelta
> winnaar, Olympisch kampioen, laureaat van LBL en
> 215-voudig winnaar van een weekrondje.
>
> Lennard Hofstede reed in de op een na laatste
> etappe van de Vuelta in 2020 ook precies een
> keertje op de goede plek, Alaphilippe juichte in
> LBL eens een keertje te vroeg, in de Touretappe
> naar Laruns van 2019 reed een motard eens een
> keertje lekker voor hem uit.
>
> Hij gaat gretig en vaak ernstig onderuit, maar
> zeker in combinatie met het late starten van z'n
> wielercarrière heeft hij een gigantische erelijst
> en kan ik me eigenlijk alleen die ene Tour heugen
> als moment waarop hij zo dichtbij was dat je kan
> stellen dat het de verkeerde kant op viel.
> Al had dat nauwelijks of niet met pech, maar
> eerder met onderschatting of overmacht van Pogacar
> te maken (ze vonden de tijdritvoorsprong te
> geruststellend).
>
> Sterker: als je de verhouding van eerste en tweede
> plekken van Roglic (en dan helemaal enkel kijkend
> naar eindklassementen, eendagskoersen en
> tijdritkampioenschappen) vergelijkt zul je
> bevinden dat hij een soort omgekeerd evenredige
> Poulidor is en het bijna altijd op z'n plek
> valt.

>
> Vooral dus een gevalletje duiding van mevrouw van
> Zetten uit Tiel.
> __________________________________________________
>
>
> Wel is het natuurlijk een heerlijk moment. Helaas
> moet doorheen dat ontzag ook de kanttekening
> worden gemaakt dat iemand die ondanks z'n valse
> sportstart, talloze ernstige valpartijen en met
> een dergelijk gebrekkig kwaliteitenpalet zo veel
> ronden wint ook pijnlijk duidelijk maakt wat er
> allemaal mis is met het ronderennen
. Kzal alvast
> geen poging doen een eventuele kleinnazaat te gaan
> uitleggen wat voor geweldenaar die Primoz Roglic
> wel niet moet zijn geweest.

Prikdude is weer lekker consistent bezig.
Horsie is back 29 mei 2023 19:43
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Andere Peter Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > dan kun je toch wel spreken van een engeltje dat daar langs de weg stond.
>
> Inmiddels zou zelf bij uwes toch bekend moeten zijn dat die Engel gewoon een Sloveenseex-ploegmaat schansspringen was .....
> Gr

Wel wat flauw.
Andere Peter 29 mei 2023 22:40
Daar verwees ik zelf naar, Ton. Drie posts hierboven. Dat zou toch zelfs bij uwes bekend moeten zijn. Met dat gelukzalige toeval begon ik dit draadje.
El Chaba 30 mei 2023 00:02
Prikdude 30 mei 2023 16:04
Analfabeet hij hem toe.
ton duk 30 mei 2023 16:28
Horsie is back 30 mei 2023 20:45
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Analfabeet hij hem toe.

Zet Stevie Winwood nog eens op: "Can't find my way home".
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen