Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mollema over komende Vuelta

Gepost door Viren que? 
Viren que? 04 augustus 2023 23:01
Bron: RTV Noord


Geen Tour en WK, maar wel de Vuelta én de Mollema Tocht voor Bauke
Vandaag, 20:41



Bauke Mollema
© RTV Noord
Voor de Tour de France had hij een dikke maand geleden net niet de goede vorm, waardoor hij voor het eerst na twaalf deelnames verstek moest laten gaan. Maar niet getreurd. Zijn vijfde - bijna net zo mooie - Ronde van Spanje wacht. Maar zaterdag eerst nog even zijn tiende Bauke Mollema Tocht.
De 36-jarige Monegask won twee etappes tijdens zijn twaalf Franse opwachtingen, maar Mollema mocht er dit keer dus niet bij zijn. 'Het hele voorjaar liep niet zoals gewenst', zegt hij. 'Met name de Giro ging wat minder. Ik heb toen wel twee maanden zitten hoesten en kuchen, dat helpt meestal niet echt mee.'

Paar procentjes tekort
Daardoor kwam hij in juni net een paar procentjes tekort. 'En het niveau is tegenwoordig zo hoog... Er klopten jonge talenten aan de deur die ook heel graag naar de Tour de France wilden. Dus op het laatste moment, helaas, geen dertiende Tour voor mij.'
Dat hij alweer richting de 37 jaar gaat zal ook niet hebben meegeholpen. 'Al voelt het lichaam op zich nog steeds goed. Ik ben gezond. Vorig jaar was nog heel goed, maar dit jaar was het dus net een paar procentjes minder. Dan maar een keer de Vuelta. En volgend jaar hopelijk wel weer de Tour.'
Natuurlijk baalde ik de eerste Tourweek dat ik er niet bij kon zijn

Geen Tour en WK, maar wel de Vuelta én de Mollema Tocht voor Bauke
De eerste Tourweek viel hem zwaar, geeft Mollema toe. 'Ik baalde natuurlijk dat ik er niet was. Vooral toen ze in het Baskenland reden, met mooie etappes, waar ik zelf ook altijd graag koers. Toen had ik er wel moeite mee. Maar uiteindelijk heb ik nog best veel etappes gezien. Dat wielerhart blijft natuurlijk kloppen, en je wilt toch weten wat je ploeg doet.'
Dat hij straks de Vuelta rijdt - waar hij al eens de leiderstrui droeg, derde werd in de eindklassering en bovendien een etappe won - is ook geen straf. 'Spanje is ook een mooie ronde, daar heb ik altijd graag gereden. Ik heb zin om daar weer heen te gaan.'

Kansen met vluchters
Zijn ambities op het Iberisch schiereiland? 'Stiekem meedoen om een ritzege, toch wel', zegt hij. 'In de Vuelta komen altijd veel kansen voor vluchters, met veel aankomsten bergop.'



Bauke Mollema in een Feyenoordshirt
© Twitter/Bauke Mollema
Een levenlang Feyenoord-fan
Iedere gek heeft zijn gebrek. Zo is Bauke Mollema Feyenoord-fan. 'Gewoon de mooiste club van Nederland', zegt de renner uit Zuidhorn. Het begon al op jonge leeftijd. 'Ik zag een Feyenoordsticker in een winkel liggen. Die vond ik zó mooi. Zo is het begonnen, sindsdien ben ik fan.'


De Bauke Mollema Tocht is een dag waarop de fiets centraal staat

Maar eerst nog even de tiende Bauke Mollema Tocht. Zaterdag is het weer zover: om 8.30 uur geeft Mollema in het Stadspark zelf het startschot voor de 150-kilometer versie. Een half uur later gaan de 90 kilometerrijders van start. En uiteraard rijdt hij zelf weer mee.
'Een dag waarop de fiets centraal staat', zegt de Lidl-Trekrenner. 'Iedereen kan meefietsen. De afgelopen jaren was het vooral een toertocht voor wielrenners, maar we hebben nu veel meer activiteiten, vooral ook voor de breedtesport. We hebben wedstrijden voor kinderen en ook voor de gewone fietser hebben we familietochten. Dat uitdragen, mensen aan het fietsen krijgen, vind ik belangrijk.'
Bijzondere deelnemer
Hij vindt het moeilijk te bevatten dat de Tocht alweer toe is aan zijn tiende editie. Mét een bijzondere deelnemer dit keer: Mollema jr. 'Ja, m'n zoontje doet ook mee. Leuk om daar even bij te kijken. Jeugd tussen de 6 en 16 jaar rijden wedstrijden, op de drafbaan in het Stadspark, dus lekker veilig zonder verkeer. Ik heb er zin in.'
ton duk 05 augustus 2023 17:54
Dank voor delen
Gr
Luijt 05 augustus 2023 21:56
Nog 1x AK Bauke! Om t af te leren!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen