Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lars Boom, mpcc, cortisonen, geen start , stop

Gepost door Clavan 
Clavan 03 juli 2015 22:17
Volgens Twittert
Clavan 03 juli 2015 22:19
Clavan 03 juli 2015 22:22
Cortisol dus weer.
NoekieM 03 juli 2015 22:23
Zoals elk jaar, de MPCC (Beweging voor een geloofwaardige wielersport) vroeg de UCI om cortisone niveaus gevonden door het peloton te communiceren tijdens de controles door de Internationale Federatie voor de start van de Tour. Een ingestort cortisol werd gezien in Lars Boom, het Nederlandse team Astana. Overeenkomstig Verordening MPCC, werd het Kazachse team in kennis gesteld van controle vanavond en hij werd gevraagd om Boom, teamgenoot van de winnaar van 2014 Tour Vincenzo Nibali, de startlijst te verwijderen.

Recall dat tarief ingestort, betekent niet dat de rijder is gedoteerd. Het kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een behandeling met geneesmiddelen die het onderwerp van een TUE (Therapeutisch Gebruik Authorization) is geweest. Dit is geen doping strafbaar en alleen de vrijwillige naleving van de regels door de MPCC Astana vereist het team om zijn loper trekken, met als doel om zijn gezondheid te behouden.

Alexandre Vinokourov vroeg telefonisch aan de internationale federatie om de vervanging te maken (voor de Italiaanse Alessandro Vanotti), maar de leiders weigerden, met als argument dat de beslissing kwam na de vergadering van de ploegleiders. Nu de Kazachse manager zal niet gaan met 8 lopers. "Of de UCI stelt ons in staat om Boom te vervangen, of delen met ons. Zo veel voor de MPCC, "vertelde hij ons deze avond.

Vrij vertaald
Blueprint 03 juli 2015 22:25
Astana uit de MPCC dan?
Clavan 03 juli 2015 22:26
: Vino: "We starten met negen. Als we geen vervanger voor Boom mogen, dan start Lars gewoon. Jammer dan met je MPCC."
Goozzer 03 juli 2015 22:28
Wel linke beslissing, al kan de UCI (mochten ze dat al willen) er niet heel veel mee in principe. Wel leuk dat een Nederlander voor problemen zorgt in die, volgens sommigen, buitenlandse boevenploeg...
Leon 03 juli 2015 22:30
Vorige maand was er toch al een Nederlandse ploeg die uit de MPCC stapte omdat de cortisoltests niet 100% waterdicht waren. Als ik Vino was zou ik daarnaar verwijzen en Boom gewoon laten starten.
Marcos 03 juli 2015 22:35
Vino stapt gewoon uit het MPCC ja
Goozzer 03 juli 2015 22:45
Zou ik ook doen, maar Astana ligt natuurlijk onder een (extreem) vergrootglas. Zal er wel behoorlijk heftig aan toe gaan nu daar, vermoed ik...
Ron Meijers 03 juli 2015 22:49
Lars Boom start morgen niet in de Tour. Dat meldt de Franse krant L’Equipe. De cortisolwaarden in het bloed van de renner van Astana zouden niet voldoen aan de eisen van de MPCC, de vereniging van professionele wielerteams voor een geloofwaardige wielersport. Dat betekent trouwens niet dat Boom is betrapt op dopinggebruik.

Voor de UCI is een lage cortisolwaarde geen reden om een renner een startverbod op te leggen, maar de MPCC hanteert strengere regels. Volgens de MPCC mag een renner met te lage cortisolwaarden acht dagen niet starten. Een lage cortisolwaarde zou kunnen duiden op een verminderde gezondheid.

Astana-ploegleider Alexandre Vinokoerov heeft volgens l'Equipe geëist dat hij Boom mag vervangen voor de Tour. De organisatie staat echter niet toe dat een renner zo kort voor de start nog wordt gewisseld. "Of de UCI stelt ons in staat een vervanger op te roepen of Boom gaat gewoon van start'', zou Vinokoerov hebben gezegd.
Bennet voor de Giro

De Nieuw-Zeelander George Bennett van Lotto-Jumbo overkwam eerder dit jaar hetzelfde als Boom, vlak voor de start van de Giro d'Italia. Later bleken de cortisolmetingen van de MPCC niet helemaal waterdicht te zijn, waarop de Nederlandse ploeg Lotto-Jumbo uit de MPCC stapte.

[nos.nl]
lodjan 03 juli 2015 22:50
AD:
Het MPCC heeft Astana gevraagd om wielrenner Lars Boom zaterdag niet te laten starten in de Tour de France vanwege lage cortisolwaarden. Dat meldt de Franse sportkrant l'Equipe vrijdagavond. Boom rijdt voor de Astana-ploeg, die is aangesloten bij de beweging voor een geloofwaardige wielersport MPCC. De regels van de MPCC schrijven voor dat renners met lage cortisolwaarden preventief acht dagen niet mogen worden opgesteld in wedstrijden, omdat dit kan duiden op een verminderde gezondheid.

Wielerbond UCI voert altijd voor de start van de Tour dopingcontroles uit. Daarbij zou gebleken zijn dat Boom een laag cortisolgehalte heeft. Astana is door het MPCC in kennis gesteld en gevraagd om Boom terug te trekken voor de Tour, die morgen start in Utrecht.
 
Volgens l'Equipe heeft ploegleider Aleksandre Vinokoerov van Astana geëist dat hij Boom mag vervangen voor de Tour. De organisatie staat echter niet toe dat een renner zo kort voor de start nog wordt gewisseld ,,We starten met 9 man. Als we geen vervanger kunnen oproepen, dan rijdt Boom'', aldus Vinokoerov.  Astana hoeft zich niet te houden aan de voorschriften van de MPCC. 

Kort voor de start van de Giro haalde LottoNL-Jumbo de Nieuw-Zeelander George Bennett uit de koers vanwege een laag cortisolgehalte. Dit bleek later veroorzaakt door medicijngebruik. Bardiani-CSF had ook een renner met een te lage cortisolwaarde, maar liet die wel rijden. Uit protest stapte LottoNL-Jumbo uit het MPCC.

Boom was niet direct bereikbaar voor commentaar. De Brabander geldt als een belangrijke knecht van de Italiaanse titelverdediger Vincenzo Nibali.
Ron Meijers 03 juli 2015 22:51
Tourstart in eigen land, bepaald niet kansloog in de eerste etappe (het is GVD geen proloog) ... Je zult maar Lars Boom heten nu.
Slimmerd 03 juli 2015 22:57
Niks Lands en Aru die verdacht zijn, gewoon onze Boom!
PVW 03 juli 2015 22:58
(ex) rabo/blanco/belkin/jumbo renners zijn schijnbaar erg gevoelig voor lage cortisolwaarden.
Is er uberhaupt ergens een lijstje van te vinden van de afgelopen jaren? Waarschijnlijk alleen degenen die van de MPCC niet mochten starten, maar weet iemand dat te vinden?

Edit: was ie niet naar astana verkast dan was jumbo voor hem net op tijd uit de mpcc gestapt en had er waarschijnlijk niets van naar buiten bekend geworden...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/07/2015 23:11 door PVW.
PVW 03 juli 2015 23:09
Voor Boom is het ook als ie wel start een vervelende situatie. Hij zal in dat geval bedolven worden onder de persaandacht en waarschijnlijk ook wel wat scheve blikken van collegarenners en zeker de franse organisatie. Mocht ie vervolgens opnieuw een rit winnen of op andere wijze sterk ogen, zijn helemaal de rapen gaar...
Carlos Danger 03 juli 2015 23:12
Toi, toi, toi, Tony! Lars und Baumbruch.
Rudy t. 03 juli 2015 23:18
Rolland bos Bennett boom kan ik me herinneren...
Tinuz 03 juli 2015 23:25
Dekseltje op de neus voor Beum.
Blueprint 04 juli 2015 00:54
Overigens is het wel een raar systeem dat de deadline voor het inschrijven van renners voor de uitslag van de gezondheidscontrole ligt.
arki 04 juli 2015 01:06
Zeker in combinatie met de aangetoonde onbetrouwbaarheid van de test is dit inderdaad vreemd. Als je dan ook nog bedenkt dat de concurrenten van Nibali (Froome, Quintana en Contador) allen geen lid zijn van de MPCC, lijkt het me ook met het oog op de ploegentijdrit terecht dat Astana met 9 renners wil starten.
Ron Meijers 04 juli 2015 01:10
Anderzijds toont dit wel de vrijblijvendheid van dat moralistische clubje aan natuurlijk. Dat verliest op dit moment alle geloofwaardigheid. Voor zover topsport en schoon al geloofwaardig zijn natuurlijk.
Blueprint 04 juli 2015 01:19
Astana heeft ook gewoon de keuze om met negen renners te starten: de ploeg is niet door de UCI verplicht om zich aan de MPCC-regels te houden.
AK 04 juli 2015 01:26
Was Horner niet ook zo'n geval?
Sub Culture 04 juli 2015 01:26
Ik rook al onraad toen bleek dat hij in de RVV het wiel een tijdje kon houden van Tiesj.

Heb hier geen zicht op dus ga hier geen uitspraken over doen.
Feit is dat Boom zich nu ongetwijfeld enorm kut voelt en dat Astana naar de buitenwereld toe met nog meer argusogen zal worden bekeken.
Ron Meijers 04 juli 2015 01:36
Dat zegt evenveel over Tiesj als over Lars dan. ;-) Ik kijk met argusogen naar veel ploegen, helaas. Astana misschien in de eerste plaats, maar ook Katjoesja, het zgn. schone Sky ... Vooroordelen? Wellicht. Helaas aan de vooravond van de Tour wat te veel programma's over een niet zo grijs verleden gezien. Misschien ben ik naïef, maar ik hoop bijna dat een 'gezonde' Fransoos als Bardet of Pinot de Tour wint. De Fransen zijn toch de enige schone wielrenners? Ach, laat mij dromen ...
veluweracer 04 juli 2015 01:54
Dit 'probleem' lijkt mij niet direct dopinggerelateerd. Deze mening is tot stand gekomen na het lezen van info die ik via onderstaande link met jullie wil delen.

[mens-en-gezondheid.infonu.nl]
Massimo 04 juli 2015 02:20
De ploeg heeft gewoon "getekend" voor deze afspraak, dus ze moet niet gaan miepen als ze nu ineens de "dupe" wordt.
Rudy t. 04 juli 2015 07:22
Dacht t wel idd...
rustdag 04 juli 2015 07:45
Boom gewoon laten rijden, Vino gaat ons niet teleurstellen.
droomteam 04 juli 2015 09:42
Nu als ik het bekijk dat ze dit jaar 2x over fout zaten zou ikBoom gewoon laten starten achteraf gelijk krijgen heeft geen zin je start dan wel met 1 man minder
Wanny 04 juli 2015 10:09
De wielersport weet er als altijd wel weer een potje van te maken. Wel starten volgens UCI, niet volgens MPCC. Waar dan weer niet iedereen lid van is.

Voor iedere renner zouden dezelfde regels moeten gelden. Is raar als Boom hierdoor zijn beroep niet mag uitoefenen en inkomsten mis loopt, terwijl Froome in dezelfde situatie wel gewoon zou starten.

Blijkt ook gelijk dat een MPCC geen zin heeft als niet alle ploegen mee doen. Daarvoor zijn de belangen veel te groot. Voor de Omloop van de Sarthe werkt zoiets wel, dan zou Astana Boom gewoon thuis houden. De Tour is een heel ander verhaal.
El Chaba 04 juli 2015 10:35
Cyclad 04 juli 2015 10:40
Dat was te verwachten. Eens kijken hoe ongezond Lars nu echt is.
Andere Peter 04 juli 2015 10:41
Zat erin. Zeg mij wat de belangen van een ploegleider zijn en ik zeg je wat zijn principiële standpunt is.
rustdag 04 juli 2015 10:47
Boom van start in Tour
Van onze Telesportredactie

Lars Boom gaat voorlopig gewoon van start in de tijdrit van de Ronde van Frankrijk, die straks om 14.00 uur in Utrecht begint.



Boom geeft in de vroege ochtend nog een interview voor de camera's van NOS, gaat daarna trainen om vervolgens op het 13,8 kilometer lange parcours door de Utrechtse straten gewoon te gaan knallen.

Het enige obstakel is nog zijn dat de druk vanuit de buitenwereld richting de Astana-ploeg vlak voor de start nog flink wordt opgevoerd. Maar de kans dat Boom niet in de Tour de France verschijnt, is inmiddels uitermate klein geworden.

Boom raakte vrijdagavond in opspraak omdat bij hem lage cortisolwaarden zijn geconstateerd. Volgens de regels van MPCC, een vereniging voor geloofwaardige wielersport waarbij Astana is aangesloten, mag de Nederlander gedurende acht dagen niet starten. Astana hoeft zich echter niet aan de regels van MPCC te houden en stapt nu zo goed als zeker - zoals Lotto-Jumbo eerder deed - uit de organisatie.

Bij Boom werd overigens een 'abnormaal laag' cortisolgehalte aangetroffen, iets wat in de meeste gevallen duidt op een verminderde gezondheid. Zijn ploeg Astana geeft om 12.00 uur een statement.
JW 04 juli 2015 11:50
Naast de overeenkomsten zijn er in deze zaak ook verschillen tussen Jumbo en Astana.
Jumbo ging in de Giro (èn in de Vuelta) met een man minder van start en stapte pas daarna uit de MPCC. En verklaarde na verbetering van de testmethode weer te willen toetreden.
Astana negeert gewoon de regels van de organisatie, waar ze lid van zijn, nu hen dat niet uitkomt.

Of dat verstandig is van een team dat toch al onder een vergrootglas ligt betwijfel ik. Als ze het niet met de regel eens zijn hadden ze er eerder uit moeten stappen. Of nu met 8 man van start moeten gaan en het lidmaatschap (voorlopig) op moeten zeggen.

UCI en MPCC moeten m.i. ook hoognodig om de tafel om voor dit soort zaken een oplossing te vinden.
El Chaba 04 juli 2015 11:57
In de Franse media noemen ze het alweer "de affaire Astana".
El Chaba 04 juli 2015 11:59
Nee, de MPCCC moet verdwijnen wegens overbodig en contra-productief. De halve wereld heeft het nu alweer over doping terwijl daar totaal geen sprake van is.
El Chaba 04 juli 2015 12:03
Blueprint 04 juli 2015 12:07
Best bijzonder eigenlijk dat Boom en Astana nu imagoschade lijden, omdat ze lid van de MPCC zijn. Anders hadden we hier nooit iets over gehoord.
Andere Peter 04 juli 2015 12:10
Ja. Maar dat is tevens een schitterend metafoor voor het hele wielrennen. Hoe schoner je je voordoet, des te groter de imagoschade. Dat is al jaren waar het misgaat.
El Chaba 04 juli 2015 12:13
Precies, zoals ik al zei 'contra-productief'.
JW 04 juli 2015 12:38
De UPCC is voor zover ik weet meer als alleen "cortisol-bewaker".
Bovendien: iedereen moet zelf weten of hij er lid van wordt. En als je dat doet conformeer je je m.i. ook aan het reglement.

Dat de halve wereld het nu weer over doping heeft, zegt veel over die halve wereld.
Meevaller dat die andere helft hier geen doping in ziet winking smiley
JW 04 juli 2015 12:43
"...Hoe schoner je je voordoet, des te groter de imagoschade."

Dat is juist, maar die zin zou je m.i. moeten aanvullen met "als blijkt dat je zelf ook fraudeert"

Daarvan zijn in het dagelijks leven talloze voorbeelden te vinden.

Iemand die zich schoon voordoet, maar ook nooit in de fout gaat, lijdt geen imagoschade !
ton duk 04 juli 2015 12:43
Ik wel hoor,JW...hoop vooral dat het werkt bij Lars
gr
lodjan 04 juli 2015 13:01
Dat zou wat zijn, een ongezonde renner die het geel pakt! Hoewel, topsport is per definitie ongezond.
veluweracer 04 juli 2015 13:11
Topsport is fopsport.
Andere Peter 04 juli 2015 13:19
Zonder die toevoeging klopt het ook al hoor. Het gaat om de negatieve associatie die je erin pompt. Die werkt niet gunstig. Nooit.

Een biermerk dat het publiek wil laten weten dat het bier niet naar urine smaakt, doet er ook slecht aan om een reclamecampagne te starten met:
AMSTEL BIER, NU ZONDER URINE.

Daarbij is de toevoeging (zoals de jouwe) dat de campagne extra slecht is als er eenmaal urine wordt gevonden in dat bier feitelijk juist. Maar het was ook al een slechte campagne zonder die nieuwstijding.
JW 04 juli 2015 14:09
Het voorbeeld van jou is uiteraard juist, maar wel een beetje gezocht.

In de categorie:
- een Katholieke kerk die zich aanprijst met "hier géén kindermisbruik";
- een politicus die in de campagne roept: "ik garandeer dat ik àlles ga doen wat ik in verkiezingstijd beloof",
etc.

Met een wielrenner die beweert dat hij tegen doping is, en er absoluut geen gebruik van wil maken, is m.i. niks mis. Tenzij hij daarna zelf betrapt wordt, dan weegt dat (logischerwijze) extra zwaar tegen hem.

Misschien ook een kwestie van persoonlijke perceptie ?
Ik geloof dat er renners zijn die dat roepen en dat ook nakomen.
Rudy t. 04 juli 2015 15:02
Dit is natuurlijk typerend voor de wielrennerij. Veel roepen totdat het jezelf betreft.

Zie ook giant, totdat kittel bleek z'n bloed bewerkt te hebben, of garmin, totdat vaughters en hesjedal zelf met de billetjes bloot moesten.
Eazster 04 juli 2015 18:04
Het hele standpunt vind ik altijd al ver gezocht. Met de gevallen Bos en Bennet waren al vele twijfels ,ook Lampre stapte er meen ik gemakkelijk uit zonder verdere consequenties
Ze moeten vals spelen bestrijden ,en daar is hier geen sprake van. Sowieso kunnen renners met hun ploegartsen toch wel zelf vaststellen of ze zich verantwoord sterk genoeg voelen om te starten. Het is een farce. Wat Thijs aan het brabbelen is daar word ik ook niet goed van. Alsof Boom niet bij Astana zou tekenen omdat die zich aangesloten hebben bij het MPCC. Zo van ja stel ik heb een te lage cortisol waarde ooit ,laat ik maar niet tekenen voor zo'n grote ploeg waar ik met een Tourwinnaar kan samen fietsen.
Dat is zoiets als voor je werk maar geen verklaring van goed gedrag willen tekenen mocht je ooit iets slechts van plan zijn.
Blueprint 04 juli 2015 20:13
Is ergens gebleken dat Boom fraudeert dan? De heren die vandaag het podium haalden, zitten overigens helemaal niet bij de MPCC...
Andere Peter 04 juli 2015 21:07
Eens dat ik chargeer met die vergelijking. De functie van zo'n vergelijking is uitvergroten om het punt beter zichtbaar te maken.

Een wielrenner die er alles aan doet om het publiek te overtuigen dat hij geen doping gebruikt, versterkt hoe dan ook bij het publiek de associatie tussen wielrennen en doping.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen