Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Nieuwe wielercompetitie (mogelijk) in de maak

Gepost door Viren que? 
Viren que? 27 oktober 2023 22:18
Van NOS.nl

Jumbo-Visma met andere topteams in gesprek over nieuwe 'Super League' in wielrennen

Een aantal topteams, waaronder Jumbo-Visma en Ineos, is in gesprek met elkaar met als doel op termijn een nieuwe wielercompetitie op te richten. Deze 'Super League' zou ervoor moeten zorgen dat naast de organisatoren ook de ploegen gaan verdienen aan wielerwedstrijden.

De plannen moeten leiden tot een grotere bestaanszekerheid voor de wielerteams, die daarmee minder afhankelijk worden van externe sponsoren. "De wielersport is een slapende reus die een beter businessmodel verdient", laat Richard Plugge, algemeen directeur van Jumbo-Visma, weten aan Reuters.

"De enige manier om dat te bewerkstelligen, is een betere samenwerking", aldus Plugge. Ingaan op de gesprekken die er zouden zijn, deed hij niet.

Grote contracten
Een paar van de wielerteams hoorde woensdag ongetwijfeld knarsetandend aan hoe Jean Etienne Amaury, de baas van Tourorganisatie ASO, in Parijs aankondigde dat er diverse grote contracten zijn verlengd, nieuws waardoor de toekomst van het grootste wielerevenement ter wereld verzekerd is.

Onder meer het contract waarmee de ASO de tv-rechten aan France TV verkoopt tot 2030, werd genoemd. Dat nieuws zorgt er mede voor dat er tv-inkomsten blijven vloeien naar de kas van het Franse bedrijf en niet naar de bankrekening van de wielerploegen, zoals bijvoorbeeld bij het Champions League-model in het voetbal wel het geval is.

De enige inkomsten die wielerploegen krijgen van een Ronde van Frankrijk zijn de premies die naderhand door de ASO beschikbaar worden gesteld. Zo krijgt een etappewinnaar 20.000 euro premie.

Sinds 2020 zijn er gesprekken gaande tussen de grootste teams uit de WorldTour om precies daar iets aan te doen. In Nice zaten Dave Brailsford (Ineos), Patrick Lefevere (Soudal-QuickStep) en Richard Plugge (Jumbo-Visma) al eens bijeen om het daar over te hebben.

Lange termijn
Drie jaar later zijn de plannen nog steeds actueel. Persbureau Reuters bracht woensdagavond naar buiten dat er nu gekeken wordt naar een nieuwe Super League in de wielersport. Wederom zouden Ineos en Jumbo-Visma tot de gesprekspartners behoren.

Het is een geluid dat ook de NOS heeft opgevangen. Het zou gaan om plannen die pas op de lange termijn gaan spelen.

Minder teams, renners en wedstrijden
Momenteel wordt er door de teams gekeken naar mogelijke investeerders. In hoofdlijnen is het de bedoeling dat de nieuw op te richten competitie minder teams bevat dan de WorldTour, dat er minder wedstrijden komen, dat de grootste wedstrijden elkaar niet meer overlappen (zoals bijvoorbeeld Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico in het voorjaar) en dat er per ploeg minder renners in dienst zijn.


Mogelijk komt het pas na 2030 tot concrete plannen, want tot dat jaar heeft de ASO de tv-rechten voor de Tour verkocht aan France TV. Of dit betekent dat diezelfde rechten voor die periode ook weer aan de European Broadcasting Union worden verkocht, waardoor in Nederland en België de nationale omroepen de Tour kunnen uitzenden, is nog niet bekend. Momenteel lopen die contracten tot en met 2025.

Daarnaast verlengde de ASO ook de verbintenis met de Franse bank LCL voor de sponsoring van de gele trui. En Amaury kondigde aan dat er een vervolg komt voor de volgens hem "immens populaire" Netflix-serie Tour de France: Unchained.
Andere Peter 29 oktober 2023 20:20
Minder teams, minder renners, minder wedstrijden. Ik snap in alle gevallen wel waarom dit ploegbelangen/sponsorbelangen kunnen zijn. Maar voor de meeste renners lijkt mij dit nders te liggen. En heb ik als wielerconsument niet juist belang bij meer teams, meer renners en meer wedstrijden?.
El Chaba2 29 oktober 2023 21:41
Interessant artikel, maar helaas met een ondeugdelijke bronvermelding. Spaak loopt daardoor gevaar in de problemen komen. Wellicht kun je het nog even aanpassen?

[wielerprikbord.nl]
Cecchini 29 oktober 2023 21:52
Van NOS.nl staat er toch boven, en ik zie geen wijziging aangebracht. Wie heeft er nu een fittie met wie ?
Viren que? 29 oktober 2023 22:35
Stevie Wonder, zonder leesbril, zag de bronvermelding wel staan.
El Chaba2 30 oktober 2023 00:05
"Van Nos.nl" is absoluut niet genoeg. Op nos.nl staan talloze artikelen, dus dat alleen is geen juiste bronvermelding.
Het gaat erom dat je een directe link plaatst naar het artikel, dat je gekopieerd hebt. Net als jij gedaan hebt in jouw topic daarboven.
El Chaba2 30 oktober 2023 00:14
En nu net nog eens opnieuw kijkend naar jouw topic, de bronvermelding van de columns die je daaronder plaatst, is ook absoluut niet voldoende. Die zitten achter een betaalmuur van de Volkskrant, dus daar kan je niet eens een (werkende) link achter zetten. Dat is echt helemaal uit den boze.

Maar het maakt mij verder ook helemaal niet meer uit hoor, jullie doen maar wat jullie goed achten. Ik heb het al eerder bij Spaak gemeld, maar hij leest helaas zijn privéberichten (nog) niet, dus ter wille van hem en dit prikbord, heb ik het nu maar gedaan, hoewel ik bij voorbaat wist, dat dit commentaar zou komen. Het zij zo..
lodjan 30 oktober 2023 09:48
Ik gun de ploegen wel een beter verdienmodel.
Er zal naast de Champions League nog wel genoeg andere competities, ploegen en wedstrijden overblijven om van te genieten. Nu wordt ook niet alleen de Champions League uitgezonden. Met name op Eurosport en op de Belg worden ook kleinere wedstrijden uitgezonden.
GillesEmanuel 30 oktober 2023 10:21
Rare reactie. In de wereld van fake news en hoop surrogaat experts is de juiste informatie aan de juiste persoon/bron koppelen essentieel. Van NOS.nl voldoet in geen enkel geval als bronvermelding.
Andere Peter 31 oktober 2023 02:23
Zo dan dus.

De bron van dit topic

Een andere prikker kan in zulke gevallen natuurlijk Spaak helpen door die link te plaatsen.
Viren que? 31 oktober 2023 16:34
Dank (en in dat laatste heb helemaal gelijk)
El Chaba2 01 november 2023 09:53
Is dus niet voldoende.
Het helpt pas echt als jij het alsnog in je topic plaatst. Dat is toch een kleine moeite?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/11/2023 10:08 door El Chaba2.
Prikdude 02 november 2023 10:53
Cecchini en Viren que? zijn geen verstandelijk beperkten toch? Wiens luier door andere prikkers verschoond moet worden zodat Spaak niet de hele dag stront staat te ruimen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen