Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Gesink en Kelderman starten eerder ivm toename wind

Gepost door Kuiperberg 
Kuiperberg 04 juli 2015 11:09
Gesink en Kelderman starten eerder dan gepland. De weerexperts verwachten een toename van de wind in de loop van de middag. Goede en verstandige keuze ? Dumoulin en Martin starten gewoon op hun eerder geplande tijd, later in de middag.
Slimmerd 04 juli 2015 11:11
Zij stonden gister toch gewoon al vroeg op de startlijst? Nog verder naar voren mag nu toch niet meer?

Dumoulin start wegens dezelfde renner al niet als laatste renner van Giant.
Andere Peter 04 juli 2015 11:13
Hmm, okee. Dat klinkt wat logischer. Wat is je bron?

Regen/onweer zien we maar zelden in NL in de middag op dit soort hete dagen. Bijna altijd in de avond. Ook op de kaartjes van Buienradar heb ik geen moment gezien dat neerslag rond 16/17:00 uur aannemelijk zou zijn. Maar de toename van de wind die voor het onweer kan komen, kan er natuurlijk we al rond 16/17:00 uur zijn.
Pyama 04 juli 2015 11:16
In het westen is er nu al zeewind dus die zal ook wel naar Utrecht komen. Maar eens met Slimmerd.
Kuiperberg 04 juli 2015 11:19
In Zeeland staat momenteel al een westenwind kracht 5 - check Buienradar en de temperatuur is daar al gedaald naar 25 graden. In Utrecht is de wind nu ook al gedraaid naar west en is kracht drie.

Bron AD.nl:
Robert Gesink en Wilco Kelderman gaan vanmiddag al om 14.30 uur en 14.52 uur van start bij de tijdrit in Utrecht. Niet zonder reden: Lotto-Jumbo verwacht in de laatste uren een aantrekkende wind.,,Wat wij zien is dat in de loop van de middag de westelijke wind in kracht toeneemt van vrijwel niets tot kracht 3 of 4,'' verduidelijkt meteoroloog Michiel Severin, die weersverwachtingen maakt voor de Nederlandse ploeg. ,,Zeker in de laatste zeven kilometer kan de wind aardig op de kop staan, op de Biltstraat en de Maliesingel.''
Andere Peter 04 juli 2015 11:22
Andere Peter 04 juli 2015 11:24
Mja. In De Bilt nu 3 meter per seconde. In Rotterdam nu 5m/s. In Vlissingen 11 m/s. Windtoename in de loop van de middag is inderdaad aannemelijk.

Bron: teletekst 705 2/5.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2015 11:25 door Andere Peter.
rustdag 04 juli 2015 11:24
aan de kust staat ook een heel pittig windje.
JW 04 juli 2015 11:35
Die draaiende en wat toenemende wind werd al een paar dagen voorspeld op enkele weersites.
In hoeverre dat uitkomt, en of/wanneer een lokale bui valt is bij dit weer lang van tevoren nauwelijks te voorspellen.
Het blijft altijd een gok, waarvan pas achteraf blijkt dat hij verstandig was.

Op zich goed om zo'n (weloverwogen) gok te nemen, vind ik.
Kuiperberg 04 juli 2015 13:10
Toename wind aan de kust ter hoogte van Utrecht > naar windkracht 4. De gok van Lotto kon weleens goed uitpakken mbt wind kon weleens goed uitpakken.
Velodroom 04 juli 2015 14:12
De FIETS deskundigen Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen beschreven gisteren op de FIETS website al wat de invloed van windkracht 4 (6m/s) zou kunnen zijn op de tijdritprestatie van Tom Dumoulin.

23 seconden vertraging, waarbij uitgegaan werd van 25% tegenwind, 25% meewind en de rest met zijwind.

Fred zegt:"Als inderdaad de wind toeneemt, dan laten we de volgauto"s dichter op de renners rijden. Volgauto versnelt wielrenner immers door overdruk volgauto, lees ik hier in de NRC.".
ton duk 04 juli 2015 15:37
Heerlijk dit palaver over wind.Ik verheug me al op morgen
gr

ps: Wat mis ik de Ronde van het Groene Hart sad smiley
Kuiperberg 04 juli 2015 17:41
Vroege starters blijken voordeel te hebben gehadsmileys with beer, dus goed gegokt door Lotto-Jumbo.
JW 04 juli 2015 17:59
Dat de wind tijdens de race toenam blijkt niet uit de cijfers van buienradar. Hij fluctueerde de hele middag tussen 2 en 3 Bf, met zelfs om 17.15 uur nog weer 2.

De windrichting veranderde ook steeds een beetje, tussen nw en zw. In hoeverre dat nog wat uitmaakte weet ik niet.

Het kan natuurlijk wel dat de ene renner meer voordeel had van de fluctuaties dan de ander.
Velodroom 04 juli 2015 18:14
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat de wind tijdens de race toenam blijkt niet uit de cijfers van buienradar. Hij fluctueerde de hele middag tussen 2 en 3 Bf, met zelfs om 17.15 uur nog weer 2.
>
> De windrichting veranderde ook steeds een beetje, tussen nw en zw. In hoeverre dat nog wat uitmaakte weet ik niet.
>
> Het kan natuurlijk wel dat de ene renner meer voordeel had van de fluctuaties dan de ander.

Het is natuurlijk illusoir te denken, dat je op een rondparkoers gedurende 3 uren exact dezelfde windomstandigheden kunt hebben. Of dezelfde temperatuur.
Dus ja, er zullen zich ongetwijfeld fluctuaties in windrichting en windsnelheid voor of tegen hebben voorgedaan.
Maar niet echt substantieel.

De meeste laatstarters waren natuurlijk klassementsrijders, die op dit supersnelle parkoers onder tropische omstandigheden (nog sneller) met de daarvoor noodzakelijke aerodynamische posities, uiteraard in het nadeel waren. Contador zien rijden deed gewoon pijn aan de ogen. Froome harkte als vanouds.
Maar zodra die spillebeentjes aan de weg omhoog beginnen verandert de omgeving dramatisch.
Andere Peter 04 juli 2015 21:02
Klopt beiden. De fluctuaties waren voelbaar. Soms was er even helemaal geen wind. En 5 min later was er een behoorlijke bries. Waar ik stond was er veel wind toen Froome, Contador, Nibali reden.
Sub Culture 04 juli 2015 21:25
Het is een slimme zet gebleken van hun.

Kan je als Nibali zijnde eigenlijk gewoon ergens halverwege starten of ben je verplicht als uittredend winnaar als allerlaatste te starten?
ton duk 04 juli 2015 21:30
Verplicht als laatste
gr
Andere Peter 04 juli 2015 21:35
Als dat zo is dan is dat dus een winnaarsnadeel.
Koppi 04 juli 2015 21:54
Knap weer van de ploegmeteoroloog. Deed me denken aan de beroemde waaierrit, ook die zet was uitgedokterd met de weerman van dienst.
JdB 04 juli 2015 23:15
Sowieso lijkt het me handiger om op zo'n hete dag eerder te starten. Anders loop je ook het risico dat het asfalt zachter wordt als de zon er langer op schijnt. Met dunne bandjes ga je dat toch merken, lijkt me.
Velodroom 04 juli 2015 23:44
JdB Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sowieso lijkt het me handiger om op zo'n hete dag
> eerder te starten. Anders loop je ook het risico
> dat het asfalt zachter wordt als de zon er langer
> op schijnt. Met dunne bandjes ga je dat toch
> merken, lijkt me.

Vooral Tony Martin, der Panzerwalzer aus Preussen! smiling smileysmiling smiley
ton duk 05 juli 2015 08:21
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als dat zo is dan is dat dus een winnaarsnadeel.

aldus Breukink gister op tv
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen