Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Red Bull breidt uit: nu ook wielerploeg

Gepost door Viren que? 
Viren que? 03 januari 2024 22:39
[www.nu.nl]

Red Bull gaat 51 procent van de aandelen van wielerploeg BORA-hansgrohe overnemen. De Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant breidt daarmee zijn imperium in de sportwereld verder uit.
Red Bull heeft eind december aanvragen voor de overname van de moederbedrijven van BORA-hansgrohe (RD Pro Cycling en RD Beteiligungs) ingediend. De Oostenrijkse mededingingsautoriteit gaat zich nog over de plannen buigen. De deal wordt naar verwachting op 26 januari bekrachtigd.

"Red Bull wil zijn betrokkenheid in het wegwielrennen vergroten door partner te worden van de ploeg van teammanager Ralph Denk", meldt BORA-hansgrohe op de site.

De energiedrankjesfabrikant ondersteunde de Duitse ploeg al op het gebied van onder meer talentscouting. Het bedrijf was niet eerder sponsor van een wielerformatie. Het is nog onduidelijk of de ploeg van naam verandert. Bij BORA-hansgrohe rijden onder anderen Primoz Roglic en Danny van Poppel.

Red Bull een gigant in de sportwereld
Met de aanstaande deal breidt Red Bull zijn imperium in de sport verder uit. De energiefabrikant is al actief in onder meer de Formule 1 en het voetbal. Drievoudig wereldkampioen Max Verstappen is de grote ster bij Red Bull Racing. AlphaTauri is het tweede Formule 1-team van het bedrijf.

Red Bull heeft ook veel geïnvesteerd in het voetbal. Onder meer RB Leipzig (Duitsland), Red Bull Salzburg (Oostenrijk) en New York Red Bulls (Verenigde Staten) maken deel uit van het imperium.

Het bedrijf ondersteunt ook individuele sporters, zoals wielrenners Wout van Aert en Tom Pidcock. Ook schaatser Kjeld Nuis, motorcrosser Jeffrey Herlings en voetballer Memphis Depay staan onder contract bij Red Bull.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/01/2024 22:41 door Viren que?.
Horsie is back 03 januari 2024 23:58
Krijg altijd hartkloppingen als ik een Red Bull op de weg tegenkom. Drink het ook niet, te energierijk en te veel cafeïne, alhoewel dat laatste hier als argument niet zoveel hout snijdt, want koffie drinken kan ik als de beste. Red Bull is dus niet zo geschikt voor wielrenners.

Vroeger hadden we nog wel eens discussies tussen AP en anderen over sportmarketing.

Interesseer me meer in de vraag hoe een paar gram Goud zo zwaar kan (door-)wegen. Go on Anna
Viren que? 04 januari 2024 00:27
Wanneer u dan toch iets over sportmarketing wilt horen/lezen: persoonlijk associeer ik Red Bull niet met wielrennen. Bij dat drankje i.c.m. sport denk ik meer aan autoracen, bobsleeën, snowboarden, ijshockey. Dat soort dynamisch werk. Niet aan graatmagere mannetjes die uren in een grote groep 10 minuten achter een kleiner groepje aan fietsen in een decor van uitgestorven Franse dorpjes en Spaans maanlandschap.
GillesEmanuel 04 januari 2024 11:25
Bij RedBull denk ik aan de extremen op zoeken. Dat wat de wielrenners doen is toch wel het extreme van het menselijke lichaam op zoeken.. Zeker een Tour de France. Is toch wel wat anders dan de 200m schoolslag van Arno Kamminga.
Frederik D. 04 januari 2024 11:34
Ik vind Red Bull ook niet gezond. En ook ik drink koffie als een koffieverslaafde. Wat mij betreft, mag er voor Red Bull antireclame gemaakt worden. En wat moet ik met vleugels?
Horsie is back 04 januari 2024 12:13
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vind Red Bull ook niet gezond. En ook ik drink
> koffie als een koffieverslaafde. Wat mij betreft,
> mag er voor Red Bull antireclame gemaakt worden.

> En wat moet ik met vleugels?

Spooky action at a distance. Dacht net aan Ode to Billie Joe over de onverschilligheid van praten over zelfdoding. Ooit door U geplaatst. Bij de Golden Gate Bridge zijn nu netten geplaatst, waardoor vanaf de brug springen eerst nog leidt tot zwaargewond raken. Dan kun je maar beter wel vleugels hebben.
Andere Peter 06 januari 2024 15:07
Het gaat hen er niet om dat jij bij Red Bull aan wielrennen denkt. Ze betalen opdat jij straks bij het wielrennnen kijken aan RB denkt. Al het andere is kletspraat van de sponsor die zich afficheert als blablabla.
Andere Peter 06 januari 2024 15:15
Ooit was het normaal dat sigarettenmerken in de sport sponsorden. Ik schat in dat dit voor fors suikerhoudende dranken binnen een jaartje of 20-30 verboden zal zijn. Zo rollen wij.

Rook verstandig, Rook Roxy Dual

Cruijff revancheerde zich overigens magistraal in de jaren negentig, nadat hij was hersteld van een hartaanval. Zo enorm kan het beeld van de maatschappij kantelen tussen 1978 en 1995. ''Almost took my life away'' klinkt sinds 2016 extra wrang.

Cruijff
Frederik D. 06 januari 2024 19:58
En komt er ook een vrouwenploeg van RB? Wellicht wordt het over vijf jaar verplicht dat elk manlijke sportploeg vergezeld gaat van een vrouwelijke tegenhanger.
Viren que? 07 januari 2024 02:25
En wie (of wat) zou dat gaan verplichten dan? En buiten dat: volgens mij is er geen enkele sport die niet door mannen én vrouwen reeds beoefend wordt. Ik ga om redenen van goede smaak de vrouwelijke sumoworstelaars niet googlen, ik geloof zo wel dat ze er zijn. En de feminiene versie van het american football zal ook zonder mijn visuele aandacht wel blijven bestaan. M.a.w. het verplichten van het opzetten van vrouwelijke tegenhangers in welke sport denkbaar zal onnodig zijn, want die zijn er al. Gekoppeld aan een mannelijke versie of niet.
Tjappie2 07 januari 2024 11:59
Frederik D. 07 januari 2024 12:33
GillesEmanuel 08 januari 2024 08:22
Ik begrijp wat het doel is Andere Peter, het ging hier boven of RedBull in wielrennen een markt zou kunnen zien. Ik denk dat die er is voor ze, wielrennen is extreem, dat is steeds zichtbaarder.
Surplace op souplesse 09 januari 2024 14:40
Kijk uit naar de shirts.

Andere Peter 09 januari 2024 20:52
Wordt er werkelijk gesproken over die verplichting?

Dat zou heel erg dom zijn. Wie dat wil verplichten heeft vertrouwen in noch de vrije markt, noch het vrouwenwielrennen.

Het zou de winstgevendheid van wielersponsoring verminderen. Het zou ertoe leiden dat er per saldo minder kapitaal wordt opgehaald dan wanneer beide takken op zichzelf staan. De damesploegen zouden sterfhuisconstructies kunnen worden. Het is absoluut niet in het belang van het vrouwenwielrennen, ik vermoed zelfs dat het bestaansbedreigend is.

Ik denk niet dat er zich in de sociale partners van het wielrennen, die toch al niet bekend staan om hun organisatietalent, zoveel domheid tegelijkertijd zou kunnen verzamelen. Ik verwacht dus dat deze verplichting er nooit komt.

Ik verwacht wel meer stimulans om beide investeringen te combineren. Vooral op lager nivo zou je sommige werkgeversregels minder scherp kunnen hanteren indien een ploeg in beide takken investeert (bv niet 2x30 contracten verplicht, maar ietsje minder).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/01/2024 20:58 door Andere Peter.
Andere Peter 09 januari 2024 20:54
Dat denk ik ook wel hoor. Maar bij de investering gaat het net om de andersom manier van denken dan Viren que, waarschijnlijk vernoemd naar Lasse Viren, doet.
Horsie is back 09 januari 2024 22:08
Neuh, Andere Peter. Die verplichting is een laten we zeggen soort Alptraum. smiling smiley
Viren que? 09 januari 2024 23:46
Ja, dat had prima gekund. Ik heb mezelf echter vernoemd naar Henk Vierenk en dat een beetje verfranst. Dat lijkt interessanter en wereldser. Vind ik.
Horsie is back 25 januari 2024 22:12
Zoe Backstedt nu ook geadopteerd door de Red Bull Family.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen