Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Smeets verpersonificatie van waar het misgaat'

Gepost door Viren que? 
Viren que? 06 februari 2024 02:36
Getwijfeld of ik dit zou plaatsen (en of het blijft staan). Toch gedaan, het gaat hier immers om een prominent journalist die decennialang onlosmakelijk verbonden was met het wielrennen. En in die hoedanigheid ook "onderdeel" was van de (op dat moment) "heersende cultuur" op het Mediapark.

Inleiding voor wie één en ander gemist heeft: Mart Smeets was gisteren (maandag) aan het woord in een programma (Buiten Beeld) van Coen Verbraak over de mistanden bij programma's van de publieke omroep. Neem aan dat eenieder hier wel weet heeft van het rapport Van Rijn en de zaken die naar boven zijn gekomen omtrent grensoverschrijdend gedrag bij de NPO.

Delen van het interview met Smeets hier:

[twitter.com]



Reactie op de uitlatingen van Smeets (bron:radio 1)

Ontluisterend en bijna intimiderend", noemt tv-producent Paul Römer het optreden van Mart Smeets in de documentaire Buiten Beeld (NTR) over grensoverschrijdend gedrag in de tv-wereld. "Dit is precies het gedrag waar we het over hebben", zegt hij in het Mediaforum van Spraakmakers.


In de documentaire Buiten Beeld praat presentator Coen Verbraak over het televisievak en grensoverschrijdend gedrag. Een documentaire met bekende gezichten, maar ook een aantal voor het grote publiek onbekende redacteuren en producers die achter de schermen werken.

NOS Sport
Hoewel Römer de documentaire soms wat aan de oppervlakte vond blijven ("Verbraak had nog wat meer mogen doorvragen" ), werd hij verrast door het optreden van voormalig NOS Sport-presentator Mart Smeets. Hem werd gevraagd naar een incident met een vrouwelijke oud-collega, die in een Volkskrant-artikel vertelde hoe Smeets haar 'voor schut' zette ten overstaande van de hele redactie tijdens een kennismaking.

Smeets zegt zich niets te kunnen herinneren van dit voorval en noemt het een non-onderwerp. Smeets: "Ik kan het met níet herinneren. Ik kan me ook niet indenken dat ik dit A: tegen een levend mens zou zeggen en B: tegen een vrouw. Ik ben altijd vrij hoffelijk tegen vrouwen." Vervolgens dreigt hij presentator Coen Verbraak met een "rode kaart" als hij er nog eens naar vraagt.

Römer vindt deze reactie van Smeets hautain en ongelofelijk en de manier van praten tegen Verbraak "bijna intimiderend". "Dit was het standaard voorbeeld van het gedrag waar we het over hebben met z'n allen."

'Smeets verpersonificatie van waar het misgaat'
Het viel hoogleraar Marjan Olfers op dat Smeets zich niet aangesproken voelt. "Iemand zegt heel verdrietig te worden van je gedrag en hij heeft haar nog nooit gezien." Het voorval komt van Aïcha Marghadi, die zelfs ook heeft gepresenteerd bij NOS Sport. "Dus het is heel gek dat hij haar niet had gezien."

Met zijn reactie in Buiten Beeld is Smeets volgens Olfers de verpersonificatie van waar het allemaal misgaat.

bron: [www.nporadio1.nl]


Nagekomen puntje, to be fair: Smeets heeft inmiddels excuses gemaakt voor zijn uitspraken gedaan in het programma van Coen Verbraak



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2024 02:37 door Viren que?.
Cecchini 06 februari 2024 10:32
Dan hoop ik ook, dat hij dat ook doet voor zijn stuitende hautaine gedrag de afgelopen decennia.
Frederik D. 06 februari 2024 12:01
Het is maar de vraag of Smeets die dame voor schut zette. Misschien was hij gewoon verrast dat er plots een nieuw medewerker was en vroeg hij hardop en bot zich af wat hij met die nieuwe medewerker aan moest. Niets persoonlijks. Maar gewoon botte directheid in de hectiek van de voorbereidende sportverslaggeving. En op zich een normale, goede vraag.

Komt een monteur de werkplaats binnen en daar staat een nieuw apparaat. Wat motten we daarmee, vraagt hij zich hardop af. Zo gaat dat.

Die dame had die opmerking van Smeets ook kunnen interpreteren zoals ik die interpreteer. En haar van zich af kunnen laten glijden. Schouders ophalen. Misschien niet meteen. Maar wel later. Na enige reflectie.

Het koesteren van oud zeer lijkt me ook niet bepaald echt gezond.

Nu speelt iedereen de fijnzinnige welzijnswerker. O, wat is men toch goehoed..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/02/2024 21:07 door Spaak.
Noot 06 februari 2024 12:09
1. Smeets is een ijdele botte hork tegenover mensen die hij niet kent of mensen met een andere mening dan de zijne.
2. Alles is tegenwoordig sociaal onveilig, grensoverschrijdend, racistisch en seksistisch.


Dus ik heb moeite met partij kiezen.
Horsie is back 06 februari 2024 12:58
Buiten de Mart waren er meer gasten in dit programma. Hanneke Groenteman, "Ja, met Pauw", Amber Kortzorg, één van de Jakhalzen, Janine, en een aantal omroepbazen, redacteuren. De gewraakte passage over de rode kaart luidde: "Bij de vierde keer krijg je de rode kaart". Waarop Coen aangaf nu wel zin te hebben dit dan ook te doen. Hij deed het niet. Tenslotte zat daar een metershoge Bokito voor zijn neus en het was niet eens 2007.

Mart Smeets verbaasde me vooral door te zeggen, dat (zijn) het vak presentator niks bijzonders betekende en dat hij ook nooit een leidersfunctie had geambieerd.
Het vak is inderdaad als ieder ander vak, maar niet het aureool dat er rondom tv, film, radio et cetera hangt. Een dier kan gek worden van geuren, wij van beelden.
De passage rondom Aïda Marghadi was ronduit hallucinerend. De Mart had ook nog eens zijn vrouw bevraagd.

Het hallucinerende aan deze mastodont, is, dat bij alles wat je tegen hem zegt, je de indruk krijgt, dat hij er nog iets aan toe wil voegen.
Zou je hem E is mc in het kwadraat voorzetten, dan nog zet hij er een punt achter. Niks meer aan doen is niks voor deze Ernhemmer.
Cecchini 06 februari 2024 14:05
6 februari 2024/
Doortje Smithuijsen /tv recensente Volkskrant

Veel mensen hadden het als schokkend ervaren dat Mart Smeets Coen Verbraak bedreigde, in Verbraaks nieuwe interviewprogramma Buiten Beeld. Verbraak spreekt daarin mensen die televisie maken of dat hebben gedaan. Aanleiding is het rapport van de Commissie van Rijn, waaruit afgelopen week bleek dat drie van de vier ondervraagde NPO-medewerkers vorig jaar te maken kreeg met grensoverschrijdend gedrag.

Verbraak begint zijn interviews met de simpele vraag wat er zo magisch is, of zo anders dan anders, aan de televisiewereld. ‘Televisieland is een kookpot’, zegt Hanneke Groenteman, ‘omdat het een door iedereen verslonden medium is.’ Dat maakt het spannender dan, ze noemt maar wat, ‘de gezondheidszorg of de automobielindustrie’. ‘Die magie dat je iets maakt en dat iedereen daar dan naar kan kijken’, zegt EO-voorzitter Arjan Lock. ‘Ja, dat voel ik nog.’ Zodra je deel uitmaakt van een talkshowtafel krijg je het idee ‘de wereld te kunnen bespreken in vijftig minuten’, zegt Jeroen Pauw. ‘Je creëert een werkelijkheid met elkaar’, zegt Amber Kortzorg. ‘Dat plaatje wil je hooghouden.’

Alleen Smeets vindt de tv-wereld volslagen normaal. ‘Ik weet niet of het zo bijzonder is. Ik ben er ooit begonnen en ik ben er ooit gestopt.’ Hem was al die jaren niets geks opgevallen, kennelijk.


Smeets is vervolgens ook de enige die vindt dat presentatoren gewoon heel normale mensen zijn, precies hetzelfde als alle andere medewerkers aan een programma. Groenteman geeft toe dat je ‘iets groter wordt’ als je een programma presenteert. ‘Je blaast een beetje op.’ Kortzorg vertelt dat ze droomde van het presentatorschap omdat ze eigenlijk onzeker was. En ja, ze kan niet ontkennen dat het ‘heel prettig is’ als iedereen je vervolgens gedag zegt op een feestje. Jeroen Pauw voelt zich inmiddels een beetje ongemakkelijk over zijn bekende naam, maar weet nog goed hoe leuk het was om voor het eerst in het café herkend te worden door een kijker. De rest van de avond had hij zijn drankjes betaald.

Maar nee, Smeets blijft erbij: presenteren, ‘dat is niks bijzonders’. ‘Maar veel redacteuren kijken toch…’, Verbraak wijst met zijn hand omhoog, kan zijn vraag niet afmaken, omdat Smeets er al doorheen roept: ‘Nee, nee, nee.’

Waar veel mensen geschokt over waren, was Smeets’ reactie toen Verbraak hem later in het programma confronteerde met aantijgingen eerder geuit aan zijn adres door een oud-medewerker van NOS Sport. Smeets reageerde door drie keer te herhalen dat hij zich van het voorval niets kan herinneren, en te zeggen dat Verbraak moest ophouden met ernaar vragen, want bij de vierde keer zou hij van Smeets een ‘rode kaart’ krijgen. Toen Verbraak vroeg hoe die kaart er dan uit zou zien, verzekerde Smeets hem: ‘Rood.’

Je kunt je afvragen wat schokkender is: iemand die zich bedient van de voor hem ogenschijnlijk bekende strategie van intimidatie, of het gegeven dat zo iemand zich niet bewust wil worden van de positie waaruit die strategie is ontstaan.
El Chaba2 06 februari 2024 16:57
Goede column. thumbs up
Schokkend inderdaad, maar wat voor mij nog schokkender is, is dat deze cultuur van grensoverschrijdend gedrag plus het wegkijken en vergoelijken hiervan door de hoogste bazen juist dáár bij de NPO plaats heeft gevonden. Toch de (overkoepelende) publieke omroep, die zich al jarenlang profileert als de spreekbuis van progressief Nederland, die staat voor inclusiviteit en vrouwenrechten en opstaat tegen raciale en sociale onrechtvaardigheid. Hoe geloofwaardig ben je dan nog..?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2024 16:57 door El Chaba2.
De zwarte trui 06 februari 2024 17:18
bedreigde nog wel! Tja, de Mart is de geinterviewde. Als hij ergens niks meer over wil zeggen en de interviewer blijft er over doorgaan dan loop je de kans op een 'rode kaart' = einde interview. De gemiddelde voetbalverslaggever wordt wekelijks door Wout Weghorst of een willekeurige rechtsbuiten van Dordrecht zo bedreigd. Bij Op1 e.d. worden hele afspraken gemaakt over welke onderwerpen wel en niet besproken mogen worden.
Viren que? 06 februari 2024 17:27
De NPO als de spreekbuis van progressief Nederland met omroepen als PowNed, Ongehoord, TROS, EO, NCRV, KRO en MAX?

confused smiley

Tenzij jij een volkomen andere definitie van "progressief" kent dan de gangbare, vermoed ik dat je al een tijdje (jaar of 50) niet naar de NPO hebt gekeken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2024 17:28 door Viren que?.
Cecchini 06 februari 2024 17:30
Dan vergeet je de AVRO en WNL nog.
Horsie is back 06 februari 2024 17:47
Het bepalen van grensoverschrijdend gedrag lijkt me een buitengewoon moeilijk onderwerp, vooral omdat de panelen in onze tijd (een goede zaak) heel erg beginnen te schuiven. Doe iedereen ongezien eye-trackers op, lees ze later weer ongezien op de computer uit, en je komt tot de conclusie dat iedereen seksueel intimideert.

Doe eens aan reverse engineering en ga er eens van uit, dat het mannelijke brein per definitie een klootzak is. En wandel dan terug.

Your partners in crime, hit me up for a nickel and a dime, while the law looked the other way.
Wegkijken? Dan kunnen we nog even. Een heel dorp kijkt weg als een kind wordt misbruikt. Zelfs Louis Theroux wist Jimmy Saville niet te ontmaskeren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2024 21:27 door Horsie is back.
Frederik D. 06 februari 2024 18:52
NCRV-KRO loopt keurig in het gareel van populistisch onderbuiklinks. En de EO ook. Laat ik aardig zijn: een lekker goed voelend, ondoordacht en zeer narcistisch humanisme. Maar o wee, als je iets verder wil wroeten. Dan krijg je de volle laag van "Maak morgen liever". ON schuurt blijkbaar teveel en valt buiten boord bij de NPO. Maar Omroep Zwart daarentegen ... Kan niet stuk. Al zie ik daar enkel zwarte mensen alsof de blanke Nederlander, die er ook niets aan kan doen dat die blank is, niet meetelt. Hoezo inclusiviteit en diversiteit? Ik heb overigens niets tegen gekleurde mensen. Mij een zorg hoe je tint is. Wat mij betreft, mag je ook groen zijn en van Marsiaanse herkomst zijn. En een Joodse afkomst? Zal mij ook een zorg zijn. Dat Einstein van Joodse afkomst is? Zal wel. Mij een zorg. Wetenschap is niet aan etniciteit gebonden. Germaanse fysica? Nonsense. Kunst is ook niet etnisch bepaald. En je persoonlijkheid? Nou, in wezen ook niet, hoor. Maar ik wijk af. De vraag is: hoe fout was Mart Smeets? Nou, als die nieuwe medewerkster met haar misschien te lange teentjes het enige punt is tegen Smeets, dan valt het wel mee. En nee, ik ben verre van een Smeets-fan. Nooit geweest ook. Maar laat ik wel rechtvaardig proberen te blijven. Een enigszins bigotte ijdeltuit is niet per definitie een schoft. Jammer voor mij, dat wel. Kortom, leve het Afrikaanse wielrennen.
Horsie is back 06 februari 2024 21:09
Frederik D. schiet graag met hagel en raakt dan zeker wel eens de gekleurde olifant in de kamer, maar ook een rode vuurvlieg? Disclaimend, dat the Swift don't always win the race, maar how about Taylor or Utah Jutta?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/02/2024 21:27 door Horsie is back.
Viren que? 07 februari 2024 00:12
Gaat mijns inziens niet zozeer om het feitelijke incident met deze jongedame als wel om de houding van Smeets nadien én zijn bejegening van de interviewer in dit televisieprogramma.
Cecchini 07 februari 2024 12:31
En voordien, en toen ook altijd al die neerbuigende arrogante houding van hem, een narcist bij uitstek, die Smeets. Nee dat is niet per se grensoverschrijdend gedrag, maar of je zo'n iemand de spreekbuis van de NOS moet willen laten zijn is maar zeer de vraag. Gelukkig is gepensioneerd, maar jammergenoeg schrijft hij elk jaar weer boekje, en mag hij om dit uit te venten weer aan tafel bij één of andere talkshow.
Meneer 60% 07 februari 2024 12:51
Ik vind het niet echt op dit forum thuishoren, maar ik wil best mijn mening geven.

Het probleem van het grensoverschrijdend groepsgedrag zoals deze vrouw het heeft ervaren, is dat de pijn vaak zit in de optelsom van alles wat er gebeurt. De losse gevallen zijn op zichzelf gezien allemaal niet zo schokkend. Deze situatie met Smeets (als het precies zo gebeurd is, wat niet waarschijnlijk is, want het geheugen van mensen kan erg vertroebelen) is gewoon het gedrag van een lul, maar zeker niet iets dat juridisch strafbaar is of dat zou moeten zijn. Ik denk dat niemand er van staat te kijken dat Smeets een lul kon zijn of zelfs heel vaak was. De echte schuldigen in dit soort situaties zijn de leidinggevenden, die niet ingrijpen bij collectief pestgedrag. Ik geloof absoluut dat het voor slachtoffers aangrijpend kan zijn. Van de andere kant (los van dit geval, gewoon in het algemeen): mensen kunnen steeds minder goed tegen een stootje. Een beetje weerbaarheid is voor velen ook geen overbodige luxe.

Dit interview is gewoon Smeets die Smeets is. Altijd tegendraads. Nul zelfkritiek. Precies de redenen dat ik hem nooit heb gemogen. Maar ik zie hem hier niet grensoverschrijdend gedrag goedpraten. Bovendien: vergeet ook niet dat hij gewoon een oude man met waarschijnlijk een slecht geheugen is.

Dat Paul Römer er wat van vindt, is de hypocriete mediawereld in een notendop. Heeft hij zich al uitgesproken over zijn neefje die seksuele foto's en berichten naar kinderen stuurde? Hij is ook de man die Johan Derksen bij Talpa altijd de hand boven het hoofd hield.
Horsie is back 07 februari 2024 13:17
Viren que? is momenteel degene, die deze prik nog een beetje water geeft, dus dit onderwerp mag best op dit forum. Anders zou ik ook Uw mening gemist hebben.
Het is inderdaad overal Smeets. Volgens mij is De Mart de AA 737, die nogal eens de lucht inging met een aantal niet goed aangedraaide nuts and bolts of missend.
Tegendraads, daar zeg je me wat.
Frederik D. 07 februari 2024 13:30
Je zult maar het Verzameld Werk van Smeets bezitten. smiling smiley

Maar tv-sportverslaggever is een vak apart. Het vraagt om vlot, al te vlot gebabbel. Meer amusement dan diepgaande verslaggeving. Ik denk dat we het zo moeten zien. En de Smeetsen zouden het ook zo moeten zien. Zelfrelativering. Dat is ongeveer wat Pauw ook zei.
Frederik D. 07 februari 2024 13:39
Stelselmatig pestgedrag moet uiteraard hard worden aangepakt. Waar dan ook. Maar ik zie in Smeets geen pestkop. Wel een ijdeltuiterige flapuit. Maar geen sociopaat. En op zijn manier ook wel ruimhartig. En wat mij betreft dient men als coryfee op een werkvloer altijd aardig te zijn jegens het lagere werkvolk zoals de kantinejuffrouw, de schoonmakers en dergelijke. Beleefde omgangsvormen. Werkt ook prettiger. Een goede kantinejuffrouw die aardig wordt bejegend, doet dan echt haar best en is goud waard.
Horsie is back 07 februari 2024 14:39
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je zult maar het Verzameld Werk van Smeets bezitten. smiling smiley

Kijk even rond en wat zien ik: Niets is wat het lijkt. Hij is ook al de voorzienigheid.

> Maar tv-sportverslaggever is een vak apart. Het vraagt om vlot, al te vlot gebabbel. Meer amusement dan diepgaande verslaggeving.
Kennis van zaken, my friend. Ik hoor graag dingen, die ik uit mezelf niet weet.

De presentatie gaat meestal prima, want aan een hakkelende, onvoldoende kennis bezittende presentatoren en reporters hebben beide partijen niks.
Het gaat bij grensoverschrijdend gedrag hier bijna altijd wat er achter de schermen gebeurt, waarvan de kijker dan weer geen beeld van heeft.
In het beeld lopen ze met schoenen, maar buiten ernaast. Alhoewel naar verluidt had De Mart ook in beeld wel eens zijn erupties jegens collega's.

> Zelfrelativering. Dat is ongeveer wat Pauw ook zei.
Even the president of the United States sometimes has to stand naked.
Horsie is back 07 februari 2024 14:45
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------

> Een goede kantinejuffrouw die aardig wordt bejegend, doet dan echt haar best en is goud waard.

Zeg het met muziek
El Chaba2 07 februari 2024 21:37
Eens met elk woord. thumbs up
(Behalve dan dat dit niet op het forum thuishoort. Dat moet kunnen vind ik.)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/02/2024 21:43 door El Chaba2.
Horsie is back 07 februari 2024 22:57
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Eens met elk woord. thumbs up
> (Behalve dan dat dit niet op het forum thuishoort.
> Dat moet kunnen vind ik.)

Bovendien: vergeet ook niet dat hij gewoon een oude man met waarschijnlijk een slecht geheugen is.
El Chaba2 08 februari 2024 01:05
Over wie heb je het..?
Viren que? 08 februari 2024 01:24
Waarschijnlijk heeft hij het over Smeets. Al hebben oude(re) mensen natuurlijk niet per definitie een verminderd geheugen. Er zijn er die op hoge leeftijd nog bijzonder scherp zijn. En omgekeerd kan (helaas) ook: relatief jonge mensen die, bijvoorbeeld door een neurologische aandoening, amnesie ontwikkelen.
Horsie is back 08 februari 2024 11:39
El Chaba2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Over wie heb je het..? Apropos geheugen!

"Eens met elk woord", schrijft U. Dus ook met de door mij geciteerde passage uit het betoog van Meneer 60%.
Smeets wordt hier weggezet als een oude man met waarschijnlijk een slecht geheugen. Dit lijkt me niet Douwe D. En alsof dat een pré is.
Meneer 60% 08 februari 2024 12:05
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> El Chaba2 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Over wie heb je het..? Apropos geheugen!
>
>
> "Eens met elk woord", schrijft U. Dus ook met de
> door mij geciteerde passage uit het betoog van
> Meneer 60%.
> Smeets wordt hier weggezet als een oude man
> met waarschijnlijk een slecht geheugen. Dit lijkt
> me niet Douwe D. En alsof dat een pré is.

Oké, je hebt weer iets gevonden om me op te pakken. Het is inderdaad een te lomp geformuleerde zin met te weinig context. 'Slecht' geheugen is te lomp. De context: Smeets kreeg kritiek omdat hij Aïcha Marghadi niet meer goed kon herinneren en dat ene moment al helemaal niet. Voor iemand van 77 is dat niet onwaarschijnlijk.

Wat Douwe Doorduin ermee te maken heeft snap ik niet. En ja, ik weet uiteraard ook wie Douwe Draaisma is. Douwe de Vries ken ik ook. Draaisma is de minste wielrenner van de drie.

Mijn welgemeende excuses aan alle ouderen hier op het forum.
Horsie is back 08 februari 2024 13:38
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> > El Chaba2 Schreef:
> --------------------------------------------------

> > > Over wie heb je het..? Apropos geheugen!
> >
> > "Eens met elk woord", schrijft U. Dus ook met de door mij geciteerde passage uit het betoog van Meneer 60%.
> > Smeets wordt hier weggezet als een oude man met waarschijnlijk een slecht geheugen. Dit lijkt me niet Douwe D. En alsof dat een pré is.

> Oké, je hebt weer iets gevonden om me op te pakken. Het is inderdaad een te lomp geformuleerde zin met te weinig context. 'Slecht' geheugen is te
> lomp. De context: Smeets kreeg kritiek omdat hij Aïcha Marghadi niet meer goed kon herinneren en dat ene moment al helemaal niet. Voor iemand van
> 77 is dat niet onwaarschijnlijk.

> Mijn welgemeende excuses aan alle ouderen hier op het forum.

Dank U wel, Meneer 60%.

Overigens wil ik U er wel op wijzen, dat ik niet rechtstreeks kritiek op U uitoefende. Tenslotte moet je elkaar enige ruimte gunnen.
Het was uiteraard gericht tegen El Chaba2, die te kust en te keur laat weten het ergens woord voor woord mee eens te zijn.
Terwijl ik me dan ineens "gedwongen" voel deze tekst woord voor woord eens wat grondiger te lezen. En al dan niet spijkers op laag water zijn snel gevonden.

Waar komt dat bij U toch vandaan? Dat ik U op iets zou willen pakken.

Disclaimer: Eet nooit aardbeientoetjes door je Opa klaargemaakt.

Het geheugen van deze voormalige achtervolger is in orde,
ton duk 08 februari 2024 17:41
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Wat Douwe Doorduin ermee te maken heeft snap ik
> niet. En ja, ik weet uiteraard ook wie Douwe
> Draaisma is. Douwe de Vries ken ik ook. Draaisma
> is de minste wielrenner van de drie.

Het gaat in deze toch gewoon over Douwe Dabbert toch ?
Gr
Frederik D. 08 februari 2024 18:39
Iets nieuws. Het willen verbieden van houten paardjes op de draaimolen om alzo dierenleed te voorkomen. Het psychoterroristisch onderbuiklinks cultuurbolsjewisme stopt niet bij het willen verbieden van onschuldige Zwarte Piet. Men ruikt macht en men gaat door. Toch, mevrouw Sigrid Kaag? U wil toch ook eigenlijk Zwarte Piet keihard verbieden? Maakt meneer Smeets een schurende opmerking, hups, onderbuiklinks wil hem de muil snoeren. Intomen de vrijheid van meningsuiting. Weg ermee. Zo'n Koen van Brakel of wat zijn naam is, vertrouw ik minder dan een Mart Smeets. Teveel een Matthijs van Nieuwkerk blik. Wie het Inquisitoir Geweten van Nederland wil spelen, is erger dan een geharnaste calvinist uit Staphorst op zijn (s)malst. Farizeeërs. Ik zou zeggen: drie rode kaarten voor het onderbuiklinks cultuurbolsjewisme. Leve de houten paardjes op de kinderdraaimolen. Alsjeblieft, betrek kinderen niet bij de Kulturstreit. smiling smiley

Hoort hier eigenlijk niet thuis. Sorry dus. Maar ik wilde het algemene culturele klimaat schetsen van ondoordachte hapsnapmeninkjes, dat vooral in Hilversum regeert en dat onze blik op het wielrennen plus zijn context kan vertroebelen. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/02/2024 18:50 door Frederik D..
Horsie is back 08 februari 2024 20:27
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iets nieuws.

All the tired horses lay down their bandanas and bow their head to inspect this horse shit.
El Chaba2 08 februari 2024 21:06
Meneer 60% 09 februari 2024 11:10
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Iets nieuws. Het willen verbieden van houten
> paardjes op de draaimolen om alzo dierenleed te
> voorkomen. Het psychoterroristisch onderbuiklinks
> cultuurbolsjewisme stopt niet bij het willen
> verbieden van onschuldige Zwarte Piet. Men ruikt
> macht en men gaat door. Toch, mevrouw Sigrid Kaag?
> U wil toch ook eigenlijk Zwarte Piet keihard
> verbieden? Maakt meneer Smeets een schurende
> opmerking, hups, onderbuiklinks wil hem de muil
> snoeren. Intomen de vrijheid van meningsuiting.
> Weg ermee. Zo'n Koen van Brakel of wat zijn naam
> is, vertrouw ik minder dan een Mart Smeets.
> Teveel een Matthijs van Nieuwkerk blik. Wie het
> Inquisitoir Geweten van Nederland wil spelen, is
> erger dan een geharnaste calvinist uit Staphorst
> op zijn (s)malst. Farizeeërs. Ik zou zeggen: drie
> rode kaarten voor het onderbuiklinks
> cultuurbolsjewisme. Leve de houten paardjes op de
> kinderdraaimolen. Alsjeblieft, betrek kinderen
> niet bij de Kulturstreit. smiling smiley
>
> Hoort hier eigenlijk niet thuis. Sorry dus. Maar
> ik wilde het algemene culturele klimaat schetsen
> van ondoordachte hapsnapmeninkjes, dat vooral in
> Hilversum regeert en dat onze blik op het
> wielrennen plus zijn context kan vertroebelen. smiling smiley

Peta laat een totaal onrealistisch proefballonnetjes los en gelijk is heel conservatief Nederland in rep en roer. Grappig hoe dan werkt. Natuurlijk slaat woke soms door, zoals nu. Maar persoonlijk zie ik liever mensen die strijden tegen slechte gewoontes en daarin een flink aantal stappen te ver (of te snel) gaan, dan mensen die hun ogen sluiten dingen niet kloppen en zich krampachtig willen vastklampen aan wat ze kennen. Of mensen die overal een machtscomplot in zien.

Vergeet niet dat vrouwenkiesrecht, het afschaffen van slavernij, stoppen met lijfstraffen etc. ook ooit zeer omstreden waren.

Terug naar wielrennen. Ik zeg: draaimolens vol met fietsen. Met ook een powermeter en ingebouwde weegschaal. Merijn Zeeman staat naast de draaimolen om talentvolle kinderen gelijk een opleidingscontract aan te bieden.
Horsie is back 09 februari 2024 12:23
Grensoverschrijdend gedrag is van alle tijden en lift uiteraard (aangepast) mee met de opkomst van de sociale media. De mensheid heeft eeuwenlang in de waan geleefd, dat dit een natuurverschijnsel was. Dus daarom maar Blowing in the wind of banaler pissen in de wind. Sinds "Me too", BLM, etc waait er toch een andere wind in het besef, dat hoe de praktijk soms anders doet vermoeden, "we" allang geen holbewoners meer zijn. Overigens is het beeld van de woeste Neanderthaler in de laatste jaren behoorlijk positief bijgesteld.

Ik zie Merijn Zeeman vooral Fisherman's snoepgoed uitdelen aan de kinderen. Het bijdehante jochie zegt: "Kan ik hier dat tijdritkarretje van JV ook even leasen?"
El Chaba2 09 februari 2024 20:14
Grensoverschrijdend gedrag is van alle tijden en lift uiteraard (aangepast) mee met de opkomst van de sociale media. De mensheid heeft eeuwenlang in de waan geleefd, dat dit een natuurverschijnsel was. Dus daarom maar Blowing in the wind of banaler pissen in de wind. Sinds "Me too", BLM, etc waait er toch een andere wind in het besef, dat hoe de praktijk soms anders doet vermoeden, "we" allang geen holbewoners meer zijn. Overigens is het beeld van de woeste Neanderthaler in de laatste jaren behoorlijk positief bijgesteld.

In het (vrije) 'Westen', behoorlijk ja (maar nog genoeg te doen) en gelukkig maar. Maar in nagenoeg de hele rest van de wereld is daar helaas nog helemaal geen sprake van, integendeel. Sowieso steeds meer totalitaire regimes en in verreweg de meeste van die landen in de rest van de wereld heerst een absolute mannencultuur - al dan niet religieus getint (vaak ook 'gewoon' de heersende machocultuur) - waar vrouwen en hun rechten in alle geledingen en op allerlei niveau's zwaar benadeeld worden.

Ik zie Merijn Zeeman vooral Fisherman's snoepgoed uitdelen aan de kinderen. Het bijdehante jochie zegt: "Kan ik hier dat tijdritkarretje van JV ook even leasen?"

Ik vrees - de huidige tijdsgeest indachtig - dat het ietsje anders zal verlopen: het jochie zal meer dan waarschijnlijk vragen of hij de F1 modelauto van Max Verstappen (waar je bij de Jumbo elk jaar voor kunt sparen) mag hebben.. winking smiley
Viren que? 10 februari 2024 00:04
Ter aanvulling/correctie: er zijn niet méér totalitaire regimes (en ook niet meer dictaturen) wereldwijd. Sterker nog, het aantal loopt gestaag terug. Zie, bijvoorbeeld, de Freedom Index, voor feitelijke ondersteuning van het door mij beweerde.
Cecchini 10 februari 2024 16:20
Iets nieuws. Het willen verbieden van houten paardjes op de draaimolen om alzo dierenleed te voorkomen. Het psychoterroristisch onderbuiklinks cultuurbolsjewisme stopt niet bij het willen verbieden van onschuldige Zwarte Piet. Men ruikt macht en men gaat door. Toch, mevrouw Sigrid Kaag? U wil toch ook eigenlijk Zwarte Piet keihard verbieden?

Help ! Is er een dokter in de zaal. Er draait hier op het prikbord iemand helemaal door.
Luijt 11 februari 2024 15:43
Noot schreef:

"
1. Smeets is een ijdele botte hork tegenover mensen die hij niet kent of mensen met een andere mening dan de zijne.
2. Alles is tegenwoordig sociaal onveilig, grensoverschrijdend, racistisch en seksistisch.

Dus ik heb moeite met partij kiezen.
"

Noot heeft mijn visie op het geheel daarmee aardig samengevat, hoewel de eerste zin had na het woord "hork" had mogen eindigen.

Het is met de jaren wel erger geworden met Mart, die eigenpijperij.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2024 10:04 door Luijt.
ton duk 11 februari 2024 17:02
Luijt Schreef:
>
> Het is met de jaren wel erger geworden met Mart,
> die eigenpijperij.

Wat op zich wel apart is want ikzelf word niet veel leniger naarmate ik ouder word
Gr
Horsie is back 11 februari 2024 19:05
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Luijt Schreef:
> >
> > Het is met de jaren wel erger geworden met Mart, die eigenpijperij.
>
> Wat op zich wel apart is want ikzelf word niet veel leniger naarmate ik ouder word
> Gr

Maar ook niet wijzer! tongue sticking out smiley
Horsie is back 11 februari 2024 19:09
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Noot schreef:
>
> "
> 1. Smeets is een ijdele botte hork tegenover
> mensen die hij niet kent of mensen met een andere
> mening dan de zijne.
> 2. Alles is tegenwoordig sociaal onveilig,
> grensoverschrijdend, racistisch en seksistisch.
>
> Dus ik heb moeite met partij kiezen.
> "
>
> Noot heeft mij visie op het geheel daarmee aardig
> samengevat, hoewel de eerste zin had na het woord
> "hork" had mogen eindigen.
>
> Het is met de jaren wel erger geworden met Mart, die eigenpijperij.

U lijkt me een goeie shrink. Hoeveel kost een divansessie bij U?
Luijt 13 februari 2024 09:49
's Ochtends de zonnegroet helpt Duk!
Spaak 13 februari 2024 14:08
Sterk argument, een nieuw apparaat vergelijken met een mens van vlees en bloed.

Mart Smeets, geweldige vakman, maar nu hij weg is uit het vak blijft alleen een walgelijk mens over. Dit staat los van de woke-cultuur en het feit dat iedereen tegenwoordig lange tenen heeft. Ik vergeet nooit die Profiel-uitzending van een jaar of 15 geleden ( [www.youtube.com] ). Als mijn kinderen later zo over mij zouden praten zou ik mezelf doodschamen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/02/2024 14:09 door Spaak.
Andere Peter 19 februari 2024 02:29
Het is maar wat je daar wil zien. Ik vind die kids juist heel liefdevol in hun openheid, inclusief wat kritiek. Ik hoop dat mijn kids ooit zo over mij praten!

Het meest verhelderende zit in het begin, wanneer Smeets schets dat nuance eigenlijk niet oast bij soirtjournalistiek. Als je dat zo voelt, dan kleur je dus soms buiten de lijntjes.

Ik ben vooral verbaasd over de verbazing, het lag er allemaal 40 jaar kang metersdik bovenop.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2024 02:30 door Andere Peter.
Andere Peter 19 februari 2024 03:01
Ik ben al een oaar jaar enorm verbaasd over de (selectieve) verbazing. Alsof we dit niet allemaal al 50 jaar wisten. Iedere regelmatige kijker naar DWDD moet hebben begrepen dat daar momenten waren met zulke uitspattingen op de redactie. Ik zag bij de Voice of Holland volwassen machtige kerels voortdurend piepjonge afhankelijke meisjes knuffelen en vastpakken. Op camera!. Hoe kun je dan verwachten dat er in die snelkookpan van macht en carrièrewens nooit iets mis zal gaan? Ik zag en hoorde hoe turnstertjes van een jaar of 14 moesten trainen, welke lichamen daarbij nodig waren en hoe lichamelijk de relatie met de veel oudere coach was..Zoals ook de politiek (Arib, Wiersma, Gundogan) zijn eigen mores en spanningen kende van iets te ver doorschietende directheid.

Al die werkplelkken brachten dergelijke risico's met zich mee. Voor Smeets en Studio Sport gold dat natuurlijk ook. Smeets werd groot door (soms sarcastisch) een gevoel bij een gebeurtenis onder woorden te brengen. Kijk dan niet vreemd oo dat dit commentaar er soms ook was als er achter de schermen iets gebeurde waar nog geen duiding bij was. En zeg me niet dat jullie in een kantine of kleedkamer nooit dergelijke opmerkingen over vrouwen gehoord hebben. Wie is er verbaasd dat er van die sfeer iets doorsijpelt op een 24-uurssportredactie?

Ik begrijp er helemaal niets van dat kennelijk half Nederland dat al die jaren niet doorzag. Ik kan daar met de pet niet bij. Sterker nog: ik geloof het zelfs niet. Men houdt zichzelf voor de gek en drukt de herinnering weg.

De normen zijn veranderd. Naar mijn gevoel veel te ver doorgeschoten naar politiek/sociale correctheid. Maar vaststaat dat ze enorm veranderd zijn, ook als je bv 2024 afzet tegen 2019, tav Metoo. Ik denk dat velen door de bril van de normen van 2024 kijken naar handelingen in 2016, 2014, 2009, 2002, 1995 etc.En dat slaat net zozeer nergens op als in 2024 op de buis komen met beenwarmers aan, of vol rokend in het beeld, of een tribune zien met alleen maar mannen met hoeden. Dat past niet meer.

Snap nu dat het gewoon tijdsbeelden zijn. Onze meningen hierover zijn net zozeer gewijzigd als onze meningen over abortus, euthanasie, softdrugs, homoseksualiteit. Dat begrijpen we wat beter omdat de algemene opvattingen daarover in 60 jaar vrijer zijn geworden. Maarb er zijn ok zaken minder vrij geworden. Dierproeven voor ciosmetica: we pikken het niet meer. Praten over pedofilie kan echt niet meer zoals Koos Postuma dat deed in 1973. Roken mag bijna nergens meer. Vlees eten en suiker eten: ze zijn op hun retour.

De jacht op metoo-daders doet zo langzamerhand denken aan McCartyisme.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/02/2024 03:01 door Andere Peter.
Horsie is back 19 februari 2024 12:47
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

> De jacht op metoo-daders doet zo langzamerhand denken aan McCartyisme.

De MeToo beweging en ook Black Lives Matters als zodanig zijn tekenen van morele progressie.
Aan de andere kant zien we ook maar al te vaak, dat elke revolutie zijn eigen kinderen opvreet.

Als iemand verbijstering van het scherm wil afscheppen is aan te raden de twee docu's van Louis Theroux over Jimmy Saville te bekijken.
De originele en de terugblik (zelfonderzoek).

Ook bij het aanschouwen van de raid's van Pantasaurus moet iedereen "geweten hebben", dat hier sprake was van something fishy.

Het toekijken doet de wereld al sinds haar bestaan: als individu, als dorp, als stad, als land, als wereld, als universum.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen