Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

"Groot deel van het peloton geeft - uit angst voor dopingcontrole - op in Spaanse amateurkoers"

Gepost door Luijt 
Luijt 08 maart 2024 10:00
Van Wielerflits.nl

Marca komt vandaag met een wel zeer opvallend verhaal. Tijdens de zesde manche van de Spaanse amateurkoers Interclubs Vinalopo gaven maar liefst 130 van de 182 renners op. Volgens de Spaanse sportkrant omdat de Spaanse antidopingautoriteiten ter plaatse waren.

Veel renners moesten naar eigen zeggen vanwege een valpartij of lekke band de strijd staken, alleen was dit niet te zien op de wedstrijdbeelden. Uiteindelijk bereikten slechts 52 renners de finish, waar de CELAD – de Spaanse antidopingcommissie – hen stond op te wachten. De koers werd overigens gewonnen door de Spanjaard Andres Ripoll Lopez.

De nummer acht in de daguitslag, Alvaro Marza, uit op Instagram zijn ongenoegen. “De opgaves zijn te wijten aan de dopingcontrole achteraf”, stelt hij. “Het is geen ingewikkelde wiskundige uitleg, maar wel de harde realiteit. Ik hoop dat er maatregelen worden genomen, want dit is een grap. Ik heb de dopingtest trouwens drie keer afgelegd. Hopelijk krijg ik snel de resultaten en kan ik ze bekend maken.”

Organisatie: “We zetten ons in voor de strijd tegen doping”
De organisatie van Interclubs Vinalopo voelde zich op X ook genoodzaakt om te reageren. “We willen een evenement organiseren dat draait om schoon en eerlijk fietsen. We zetten ons in voor de strijd tegen doping. We geloven dat het essentieel is om de integriteit van onze sport te behouden, en de gezondheid van renners te beschermen. Doping is een vorm van bedrog.”

“Het geeft wielrenners een oneerlijk voordeel ten opzichte van degenen die op een eerlijke manier deelnemen aan wedstrijden. Het is niet alleen respectloos tegenover de sport en haar waarden, maar het kan ook ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid van renners. We houden ons dan ook aan de strenge antidopingregels van de UCI. Alle deelnemers aan het evenement worden onderworpen aan willekeurige dopingcontroles, zowel voor als na de wedstrijd.”
Horsie is back 08 maart 2024 11:52
Heel opmerkelijk Luijt. Leest U mij niet meer? hot smiley
Meneer 60% 08 maart 2024 14:22
Als je als amateursporter je gezondheid op het spel zet en doping gebruikt, wat gaat er dan mis in je hoofd? Of zijn dit koersen waarbij stiekem toch een leuk centje te verdienen valt?
El Chaba2 08 maart 2024 15:46
Ik dacht ongeveer hetzelfde.. winking smileygrinning smiley
[wielerprikbord.nl]
D. Marage 08 maart 2024 20:15
Vind dit een vreemd verhaal. Je bent als renner, na het tekenen van het startblad, deelnemer aan de koers. En dus, of je nou na 100 meter afstapt of de wedstrijd wint, onderhevig aan (mogelijke) dopingcontroles. De Spaanse dopingauthoriteit had dus gewoon kunnen eisen dat de afstappers een plasje kwamen doen. En wie er niet kwam opdagen kreeg een gemiste controle achter zijn naam. Of dit alsnog kan weet ik niet, maar dat dit geen zuivere koffie is is wel duidelijk.
Surplace op souplesse 08 maart 2024 20:16
Andres Ripoll Lopez zal een schone knakker zijn of alicht doof. Wel klinkt Ripoll als de nieuwste afvalknaller uit de kabinetten van Fuentes.

Het is in elk geval fantastisch nieuws. Als 130 renners in een Spaanse krabberkoers zich genoodzaakt zien de dopingcontrole te omeilen, in welk licht bezien we dan het feit dat Jumbo over een paar dagen wellicht met 5 verschillende renners een WT-etappekoers binnen een jaar won?

Het voorgaande Pro Tour / World Tour record gok ik op 2?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/03/2024 07:48 door Surplace op souplesse.
Horsie is back 08 maart 2024 20:51
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Het is in elk geval fantastisch nieuws. Als 130 renners in een Spaanse krabberkoers zich genoodzaakt zien de dopingcontrole te omzijlen, in welk licht bezien we dan het feit dat Jumbo over een paar dagen wellicht met 5 verschillende renners een WT-etappekoers binnen een jaar won?

Cut the crap zei de kok, terwijl de crab snel wegdook.
Luijt 12 maart 2024 13:43
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen