Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Waarom rijdt VDP toch zo dom?

Gepost door Remko 
Remko 25 maart 2024 08:21
Ja, het is spectaculair en mooi om naar te kijken. Maar waarom toch zo gretig? Zijn palmares wordt er in ieder geval niet beter door.
Hij vindt dat het ook bij zijn status van wereldkampioen hoort, maar je kunt m.i. ook overdrijven. WVA, ook een wereldtopper, kiest dan weer voor het tegenovergestelde (als VDP ook meedoet) door alleen maar op het wiel (van VDP) te rijden, dat hoeft mij mij nou ook niet, maar gewoon iets meer je verstand gebruiken is toch niet teveel gevraagd. Waarom 80 km voor de meet een half uur Milan achtervolgen met de voormalig wereldkampioen in je wiel?

Ik zie het scenario voor de RVV al helemaal voor me. Een kopgroep van zeven, met drie van Visma's, drie van Lidl + VDP. En wie rijdt er lekker mee vol op kop? Juist, VDP. Waarom?

En er zijn natuurlijk andere wereldtoppers die agressief en attractief koersen (Evenepoel, Poga), maar ben hen heb ik toch het gevoel dat het iets beter doordacht is.
Eindhovuh 25 maart 2024 08:54
Omdat van der Poel nu eenmaal van der Poel is.
Overigens rijdt hij in de echt grootste wedstrijden zoals RvV vaak een stuk behoudender en verstandiger.
Als je naar zijn pamares kijkt denk ik dat hij redelijk weet wat hij doet.
GillesEmanuel 25 maart 2024 09:02
Wat had MvdP precies anders moeten doen dan?
Remko 25 maart 2024 09:11
GillesEmanuel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat had MvdP precies anders moeten doen dan?

Een klein gokje wagen door Milan te laten rijden en gewoon in het groepje met MP gaan zitten. Rustig meedraaien en dan wordt die groep wrs teruggepakt. Dan zit je gewoon weer fris bij de volgende hellinkjes. Lijkt me niet dat Milan zomaar even solo naar de finish was gereden.
En VDP moet/kan toch veel meer gebruikmaken van het feit dat hij een hele goede sprinter achter zich heeft?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/03/2024 09:13 door Remko.
De zwarte trui 25 maart 2024 10:26
Omdat het een halve Belg is.

Serieus, eens met jouw analyse dat hij had moeten wachten. Ik denk dat het voor hem óók een doorgedreven training was voor RvV en PR.
El Chaba2 25 maart 2024 11:21
Helemaal mee eens. thumbs up
Horsie is back 25 maart 2024 12:30
Kent U dat gevoel ook? Dat je op een platform staat, dat zo laag is, dat je niet meer weet hoe je er vanaf moet komen.
Dat gevoel heb ik nu.
Sjorsoll 25 maart 2024 12:41
Eens met Remko, maar zoals De zwarte trui al zegt: die achtervolging op Milan en alles op het tandvlees daarna was wss training.
Tactisch was het te verantwoorden omdat Alpecin niets hoefde te doen zolang VdP ervoor reed.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/03/2024 12:42 door Sjorsoll.
Horsie is back 25 maart 2024 13:44
Too much power and not enough traction like this fellow.
ton duk 25 maart 2024 15:23
Remko Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zijn palmares wordt er
> in ieder geval niet beter door.

Dank voor deze hilarische zinsnede
Tis allemaal wat magertjes idd
Gr
Horsie is back 25 maart 2024 19:48
ton duk Schreef:
-------------------------------------------------------
> Remko Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Zijn palmares wordt er in ieder geval niet beter door.
>
> Dank voor deze hilarische zinsnede Tis allemaal wat magertjes idd
> Gr

Voor gisteren had 'em toch gelijk? Ik zag hem althans niet winnen.
Eindhovuh 26 maart 2024 07:40
Hij sprintte a deux voor denoverwinning toch? Ieder scenario met een grotere kans is ook maar een aanname.
GillesEmanuel 26 maart 2024 08:36
Precies dit. Het is niet dat Pedersen heeft lopen free wheelen in die 160km dat er koers gemaakt werd. Mathieu is op een patat gelopen, denk ik, omdat zijn focus op komende week ligt en hij de benen van vrijdag nog voelde. Zijn tactiek had daar minder vandien.
Eqquipo 26 maart 2024 09:18
Dit was, gegeven de situatie hoe de koers op dat moment was, de grootste kans voor Van der Poel om te winnen toch? Los van eventueel genoemd trainingsmotief, reed hij hier om de koers te winnen.
Daarom was het juist goed dat hij, wellicht tegen de wielerlogica in, wél 20 minuten gas blijft geven achter Milan aan. Zo blijft hij uit de greep van de achtervolgende groep.

Als Mathieu zich daar laat inlopen heeft hij verderop in de koers waarschijnlijk te weinig voorsprong om weg te blijven na laatste keer Kemmel. Want bij 20 a 30 seconden gaan er meer ploegen harder rijden voor hun sprinter om het gat dicht te krijgen en komt hij nooit met 2 naar de meet, dat heeft hij nu wel gerealiseerd, omdat ze 60 seconden hadden na laatste maal Kemmel.
Pedersen bleek beter dan vrijdag, maar dat weet je ook pas verderop in de koers, bij passages Kemmel. En dan nog heb je kans aan het eind de sprint te winnen.

Ander risico voor Mathieu bij laten inlopen zoals Remko zo stellig meldt dat 'verstandig' was geweest, is dat hij in een MSR scenario komt waar hij in de finale gaten moet dichtrijden voor Jasper. Allemaal situaties die de kans voor Van der Poel om zelf te winnen kleiner maken.

Dan over zijn door wielerliefhebbers gewaarde gretige manier van rijden; in de AGR die hij wint lijkt het ook niet verstandig om de laatste 5km bijna al het kopwerk te doen en helemaal de laatste 800meter met 8 man in je wiel. Maar hij wint wel. In de RVV tegen de snellere Van Aert zou je hem, tactischerwijs, wat zuiniger kopbeurtjes willen influisteren. Maar hij wint wel. Vorig jaar in de RVV rijdt hij, noodgedwongen, ook door achter Laporte(?) aan met een lachende Van Aert in zijn wiel. Een Van Aert die hij verderop laat staan helling-op. Daar lukt het wel (als was Pogacar sterker, maar daar was vorig jaar in de RVV voor niemand wat aan te doen). In deze Gent-Wevelgem lukt het niet t.o.v. een Pedersen die duidelijk beter was dan vrijdag. Soit. Gereden voor winst.

Dat is Mathieu die de koers bepaalt en niet ondergaat, net als in deze GW. En van al dat beuken, sleuren, versnellen lijkt hij eerder sterker dan slechter te worden de afgelopen periode. Met het voorbije WK als waanzinnig hoogtepunt tegen de sterkste renners van het peloton. En ook die dag was er even de schrik, "is dat niet te vroeg, waarom niet wachten op de laatste ronde?, als Pedersen, Pogacar en Van Aert gedrieën samenwerken achter jou, je laten zwemmen op 10 sec." maar ook hier pakte het goed uit. En hoe.

Vreemde titel van dit topic derhalve.
ton duk 26 maart 2024 11:14
Tis natuurlijk allemaal als,als...

Achteraf heeft LIDL het perfecte script geschreven...terwijl ik op dat moment v MILAN dacht: pfff, ga toch ronddraaien met zijn allen (min vDijke misschien)
Ik betwijfel nog steeds of die "aanval" (des Joops) wel zo gepland was eigenlijk.
MvdP had toen een trap meer moeten geven en tegen LidL moeten zeggen: tis draaien of ik doe niet meer mee
Dom ? Heerlijke koers !!!
gr
Horsie is back 26 maart 2024 13:36
Na een rustdag (=2) kan ik binnen 2 à 3 pedaalomwentelingen de supercompensatie a.h.w. "voelen". Na een dag training van enige intensiteit voel ik dat niet de volgende dag, sterker, mijn hart weet het dan al voordat het die dag "opstaat". Na een langduriger rustpauze kan dat effect van supercompensatie groter zijn, maar het is ook evident dat dit redelijk snel voorbij kan zijn. Zijn hersteltijd na de E3 was minder dan 40 uur en als je praat over "echte rust" nog minder. Je hoeft dan niet te proberen exact weer hetzelfde niveau van de E3 te halen. In de goede oude tijd van de amfetaminen reden de hotshots bijna allemaal "overal". Heel specifiek trainen was immers voor de dommen. Er was dus altijd min of meer sprake van een leveling field: Iedereen was dan vaak bijna even moe en nam dan de toevlucht tot mother's little helpers. Tegenwoordig start niet iedereen meer zo'n beetje overal, zeker de allerbesten niet. Aan het einde van dit gebochelde koersjaar maar eens uitrekenen hoeveel wedstrijden de Big Six hebben gereden ten opzichte van de Big Six van weleer.

Wat bij van der Poel begint op te vallen, dat hoewel hij wat men dan zegt een bijzonder explosieve demarrage (in wegwedstrijd termen) heeft, hij ook ineens kan stilvallen. Zijn motoriek stokt dan, biomechanisch oogt hij ineens als een beginneling. Beweging technisch overgeconcentrderd. Of is het ook iets psychisch? Heiligschennis wellicht. Daarbij moet natuurlijk altijd in ogenschouw worden genomen, dat de ander (hier Mad Pedersen ook bepaald geen minkukel). Als Pogi en Vingi bergop met 90% kracht wegrijden vallen alle vinken op sleeptouw al gelijk van hun stokje. Maar op het vlakke ligt dat toch net iets anders.

In topsport kun je alleen heel veel winnen als je in het domein een stevig surplus hebt en niet 100% van je kracht nodig hebt om in de ringen te blijven hangen.
Luijt 28 maart 2024 10:37
VDP wint eens een keer niet en wordt onmiddellijk beticht van dom koersen.
Dom gelul is dat.
VDP is een veelwinnaar omdat hij zo koerst.
Horsie is back 28 maart 2024 20:03
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> VDP wint eens een keer niet en wordt onmiddellijk beticht van dom koersen. Dom gelul is dat.
> VDP is een veelwinnaar omdat hij zo koerst.

Degene, die altijd maar wacht op het JUISTE MOMENT, komt er op de finish maar al te vaak achter onderweg geen JUIST MOMENT te hebben gezien.
Vrij naar een of andere wijsheid.

Kudo voor Luijt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen