Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Grootste talenten van Nederland

Gepost door Luijt 
Luijt 13 mei 2024 17:20
Van Wielerrevue.nl

Wie vult na een decennium aan succes het gat in het Nederlandse wielrennen? Dit zijn de grootste talenten van Nederland!
De afgelopen tien jaar mag met gerust een bloeiperiode van het Nederlandse wielrennen worden genoemd, maar welke talenten hebben de potentie om het gat dat over een jaar of vijf zal ontstaan op te vullen?

Bij de profs laten meerdere jongens inmiddels zien het talent te hebben om ooit om de knikkers mee te gaan doen. In de schaduw van Mathieu van der Poel hebben Marijn van den Berg (1999) en Tim en Mick van Dijke (2000) laten zien hun mannetje te staan in finales van de grote voorjaarskoersen, terwijl eerder al Thymen Arensman (1999) doorbrak als klassementsrenner.


Wellicht dat Frank van den Broek (2000) daar ooit bij zal komen. De renner van Team dsm-firmenich PostNL won onlangs de Ronde van Turkije. Niet het hoogste niveau, maar de Warmonder is ook pas aan zijn eerste seizoen als prof bezig. In de sprints is Olav Kooij (2001) al wereldtop, terwijl Casper van Uden (2001) ook de potentie heeft om mee te gaan doen op het hoogste niveau.

Afgelopen winter was sowieso een goede transferperiode voor het Nederlandse wielrennen, want met Lars Boven (2001), Jardi van der Lee (2001), Pepijn Reinderink (2002), Loe van Belle (2002), Enzo Leijnse (2001) en Roel van Sintmaartensdijk (2001) werden naast Van den Broek liefst zeven Nederlandse beloften door een WorldTour-team vastgelegd.

Minstens 4 nieuw profs

Voor volgend seizoen zijn al vier beloften verzekerd van de stap naar de WorldTour: Menno Huising (2004) en Tijmen Graat (2003) worden prof bij Team Visma | Lease a Bike. Huising is een veelzijdige renner, die onlangs elfde werd in Parijs-Roubaix U23 maar afgelopen weekend ook zijn mannetje stond in de Ronde de l'Isard, waar hij derde werd. Graat is een echte klimmer die dit seizoen onder meer derde werd in de Circuit des Ardennes en zesde in Luik-Bastenaken-Luik U23.

De andere twee renners die prof worden: Huub Artz (2002) en Max van der Meulen (2004). Die eerste maakte afgelopen seizoen de overstap van Metec naar de opleidingsploeg van Intermarché-Wanty. In Belgische dienst rijgt hij de ereplaatsen aaneen. Hij beloonde zijn opmars met winst in Gent-Wevelgem voor beloften. Van der Meulen komt volgend jaar uit voor Bahrain-Victorious en won afgelopen week een rit in de Ronde de l'Isard.

Wie dat ook deed: Darren van Bekkum (2002). De klimmer van de opleidingsploeg van Team Visma | Lease a Bike won het eindklassement van de Franse rittenkoers. Hij is laatstejaars belofte en zal zich normaal gesproken geen zorgen over een profcontract hoeven maken. Voor Wessel Mouris (2002), die onlangs Eschborn-Frankfurt U23 won, is het de vraag of hij de stap van Metec naar de profs kan zetten.

Andere beloften met talent: Jesse Kramer (2003), onlangs op imponerende wijze winnaar van een rit in de Ronde van Bretagne en renner van Team Visma | Lease a Bike. Diens ploegmaten Sjors Lugthart (2005) en Tom Schellekens (2003), Team dsm-firmenich PostNL-jonkies Johan Dorussen (2003), Ryan Gal (2005), Thom van der Werff (2005) en Mees Vlot (2005) en Intermarché-Wanty-renner Wouter Toussaint (2004) hopen ook naar profniveau door te groeien. Dan zijn er nog de crossers die wellicht de stap naar de weg op korte termijn kunnen zetten: Pim Ronhaar (2001) en Tibor del Grosso (2003).

Junioren
Op de website FirstCycling houden ze ook nauwgezet de prestaties van junioren bij. Een circuit waar vroeger minder aandacht voor was, maar waar profteams nu al gretig rondneuzen. De 2006-lichting van Nederland doet het op dit moment vrij goed. Joeri Schaper, Keije Solen, Ko Molenaar, Jurgen Zomermaand, Ruud Junior Nagengast en vooral Senna Remijn zijn de namen om in de gaten te houden. Die laatste is al onder de pannen bij de opleidingsploeg van Alpecin-Deceuninck.

Ook een aantal eerstejaars junioren (2007) van Nederland is veelbelovend. Op de ranglijst van FirstCycling staan Gijs Schoonvelde, Michiel Mouris en Daan Dijkman het hoogste namens Nederland. Die laatste werd afgelopen weekend tweede in Luik-Bastenaken-Luik voor junioren. Achter het Franse toptalent Paul Seixas.
Luijt 13 mei 2024 17:22
Ik mis nog wel wat namen bij de jongere garde, maar in hun belang zeg ik maar niks (Luijt is geen Wagendorp he).
Kom er maar in Lodjan, Ad en Duk!
ton duk 13 mei 2024 17:43
Ik vrees dat die Wagendorp de voortdurende correspondentie tussen Cyclad65 en DUK gehackt heeft...

Noem iedereen en je kan over 5 jaar zeggen : in 2024 schreef ik 't al he
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/05/2024 17:44 door ton duk.
Luijt 13 mei 2024 18:55
Stukje is niet van Wagendorp, en Wagendorp lijkt me ook niet zo'n hacker
Cyclad58 13 mei 2024 19:25
Wie mis jij dan? Ik vind het een prachtig en volledig overzicht. Vooral bij de junioren hebben we een toplichting met voor al Senna Remijn, nu #3 op de wereldranglijst van de junioren.
Bert Wagendorp heeft inderdaad een luister- en ,leeslijntje met ons aangelegd. Prima.
Zekerheid: niet alle namen zullen een mooie carrière bereiken.
De beste kansen geef ik Pim Ronhaar, Senna Remijn, Max van der Meulen, Huub Artz en Menno Huising.

Ook wel wat vraagtekens, hoor. Thom van der Werff en Sjors Lugthart moeten echt wel wat meer laten zien denk ik. Tom Schellekens is zo'n renner die ineens op komt doemen en net als bv Frank van den Broek kan doorbreken. Chapeau voor de volledigheid van Wagendorp!
Luijt 13 mei 2024 22:59
Tim Beck, de schrijver van het artikel, heeft zich goed verdiept in wie er allemaal aan zitten te komen. Hij noemt in mijn ogen twee renners ten onrechte niet. Het zijn jongens hier uit de buurt uit 2004 en 2005 die om uiteenlopende redenen nog geen uitslagen hebben gereden, maar wel bulken van het talent. Ik hoop heel erg dat ze nog doorbreken. Aan het aantal traningskilometers ligt het niet zag ik op strava.
Tinuz 14 mei 2024 00:36
The mystery riders.
Cyclad58 14 mei 2024 09:26
Ik vrees dat ook Ton en ik die talenten uit jouw buurt dan niet kennen, Luijt.
Tinuz 14 mei 2024 11:15
Dave Haverdings (2004) zou 1-2 jaar geleden ook op dit lijstje hebben gestaan, denk ik.
Cyclad58 14 mei 2024 12:22
Ja, wat is er met hem gebeurd?
El Chaba2 14 mei 2024 12:47
Namen willen we horen Luijt, NAMEN..! winking smiley
De zwarte trui 14 mei 2024 12:48
Rugnummers waren het toch? grinning smiley
ton duk 14 mei 2024 13:23
Hartproblemen incl een operatie daarvoor
Gr
Clavan 14 mei 2024 15:14
[Marijn de vries modus aan] en Maud Rijnbeek dan? [modus uit]
Spaak 14 mei 2024 19:02
Dit is echt zo’n topic dat ik over een jaar of vijf nog eens terug wil lezen.
Bedankt voor het delen! thumbs up
ton duk 18 mei 2024 13:47
Ooit kwam er uit die contreien,meen ik,een geheim tip over een JB ?
Ik volg nu 2 JB's maar met vooral vergeefse moeite
Gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2024 13:47 door ton duk.
De zwarte trui 18 mei 2024 16:05
Ik zie net een rennertje van de Valleirenner de dikkebandenrace in Veenendaal winnen. Schrijf die maar op!
De zwarte trui 19 mei 2024 15:58
Max Rijvers vandaag 2e in de slotrit in Axel. Alle voorgaande etappes en het AK zijn voor INNHAUG DAHL Marius, die voor AG2R rijdt.
Cyclad58 19 mei 2024 19:22
Talent Tibor del Grosso wint een geaccidenteerde koers in the USA, o.a. voor het grote Belgische talent Milan Donie.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen