Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

111thTour de France(2.UWT) Stage 6»Mâcon›Dijon(163.5km)

Gepost door Clavan 
Clavan 04 juli 2024 07:47
111thTour de France(2.UWT) Stage 6»Mâcon›Dijon(163.5km)


Mark Cavendish leaves no doubt as to who won this stage, giving him his record 35th stage win, more than any other racer in Tour history. ASO photo.

GC after stage 5:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Points classification leader: Biniam Girmay (Ingermarché-Wanty)
Mountains classification leader: Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility)
Best young rider: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Teams classification leader: UAE Team Emirates
953 kilometers raced so far at an average speed of 40.978 km/hr

1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 23hr 15min 24sec
2 Remco Evenepoel Soudal Quick-Step @ 45sec
3 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike 0:50
4 Juan Ayuso UAE Team Emirates 1:10
5 Primoz Roglic Red Bull-BORA-hansgrohe 1:14
6 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 1:16
7 Mikel Landa Soudal Quick-Step 1:32
8 Joao Almeida UAE Team Emirates s.t.
9 Giulio Ciccone Lidl-Trek 3:20
10 Egan Bernal INEOS Grenadiers 3:21



[touretappe.nl] In 163,5 kilometer fietsen de coureurs in de 6e etappe van de Tour de France van Mâcon naar Dijon. Het parcours is, met maar 1.000 hoogtemeters, nagenoeg vlak.

Voor de tweede keer keer start de Tour de France in Mâcon, een stadje met 34.500 inwoners aan de Saône. Beide keren won er die dag een Thomas. In 2012 Voeckler en in 2019 De Gendt. De Vlaming deed dat door Thibaut Pinot en Julian Alaphilippe te verslaan na een dag in de vlucht met 3.750 hoogtemeters.

De 6e etappe is normaal gesproken een prooi voor de snelle mannen. Buiten een heuveltje in de beginfase is het parcours niet zo spannend. We zijn bijna aan het einde van de eerste week en er zijn vast nog genoeg sprintersploegen die zich willen opmaken voor een sprint in de straten van Dijon. Extra attractie in de finishplaats is, dat de weg de laatste 800 meter rechtdoor gaat.

De laatste Belgische ritzege in Dijon stamt uit 1991, toen Etienne De Wilde het sprintende peloton net voorbleef. Gerrie Knetemann tekende in 1977 voor het laatste Nederlandse dagsucces in de Bourgondische hoofdstad. Hij klopte Cees Bal in een sprint-à-deux. Een kleine minuut later won Gerben Karstens de pelotonsprint en zorgde zo voor een geheel Nederlands podium.

Mario Traversoni is de laatste ritwinnaar in Dijon. Hij kwam niet als eerste over de lijn. Dat was Bart Voskamp, die Jan Heppner klopte in de sprint van twee. Alleen, ze werden allebei gediskwalificeerd na een stevige potje schouderduwen, waarna de nummer drie het podium op mocht. Het was direct Traversoni’s grootste zege uit zijn loopbaan. We hebben het dan trouwens over 1997.


De 6e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:35 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:30 uur.






Knetemann in de tour van 1987 tijdens de ITT Dijon-Dijon

Yotube. Knetemann verslaat Bal in Dijon


Hinault in de ITT van de tour van 1979 in Dijon


Philip Leleu op weg naar Dijon in de tour van 1983. Hij won met een voorsprong van meer dan 9 minuten. De etappe was 291 km lang van Morzine naar Dijon



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2024 15:15 door Clavan.
opperman 04 juli 2024 08:18
Het ossenkopstuur!

Erg aerodynamisch ziet het er niet uit
ton duk 04 juli 2024 11:53
Voskamp-Heppner is wel de allerslechtste jurybeslissing ooit in het wielrennen
Gr
ton duk 04 juli 2024 16:17
We hadden even waaiers maar van korte duur.
Gr
ton duk 04 juli 2024 17:26
predator 04 juli 2024 17:26
Yes, DijonDylan!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2024 17:27 door predator.
De zwarte trui 04 juli 2024 17:29
Knappe sprint! Even De Lie voorbij blazen, die hem mooi aantrok.

Philipsen ouderwets de deur dicht doen voor WvA.
Clavan 04 juli 2024 17:34
Jakobsen geeft gewoon op. Hij zit met nog 3 man voor hem net voor de rotonde. En op de rotonde stopt hij met fietsen?
ton duk 04 juli 2024 17:37
Eerlijk gezegd had ik ,behalve korte ereplaatsen,geen overwinning verwacht van 'm maar ja,hij toonde maandag al zijn Amsterdamse bluf met ikbendesnelste
Gr
Tinuz 04 juli 2024 18:00
Sterke beer die Groenewegen. Sjongejonge dit hadden we echt wel even nodig.
Tinuz 04 juli 2024 18:01
Jakobsen heeft vooral een mentaal probleem, mijns inziens. Jammer, hij verdient weer eens een mooie overwinning.
De zwarte trui 04 juli 2024 18:08
Terechte declassering voor Jasper P. Daar gaan ook zijn kansen op groen als Bini zo blijft rijden.
De zwarte trui 04 juli 2024 18:19
Bauhaus schijnt gezegd te hebben "Ich war eindeutig der Schnellste." Schrijf die maar op voor zaterdag. Cav zat in zijn wiel en zwaaide hem uit.
Clavan 04 juli 2024 18:22
Bij Bauhaus moet ik altijd denken aan Bela Lugosi’s dead. Maar dat is wellicht iets voor de oudere krakers onder ons
Slimmerd 04 juli 2024 19:28
Even het parkoers bekijken van zaterdag, Bauhaus gaat niet bij de eerste 76 zitten
Cyclad58 04 juli 2024 19:54
Volledig mee eens!
Cyclad58 04 juli 2024 19:57
Geweldige zege van Dylan Groenewegen. Het was dus geen grootspraak deze week. Vandaag was hij de snelste in een zuivere sprint.
Philipsen hinderde Van Aert, die ver zou zijn gekomen (3 denk ik). Terechte deklassering voor Philipsen. Die jongen heeft dat toch niet nodig? Hij is de beste sprinter van de wereld in mijn ogen. Ik denk dat er bij Jasper nu ook een stuk frustratie bijkomt. Hij moet gewoon Poeleke volgen en het afmaken, meer niet. Zijn zege komt nog wel.
De zwarte trui 04 juli 2024 19:58
Je hebt gelijk. Vreemd dat dit als sprintkans benoemd wordt.
Cyclad58 04 juli 2024 20:26
Het si wel een sprintkans, maar niet voor Bauhaus.
Als het bij elkaar blijft (daar ga ik niet vanuit) moeten De Lie, Pedersen (mits hersteld), Matthews, Philipsen en Van den Berg dit wel aankunnen. Bini ook. Van Aert.
Types als Bauhaus, Ackerman, Bennett. Groenewegen, Thijssen, Cavendish, Kristoff, Gaviria, Jakobsen niet.
Eindhovuh 04 juli 2024 20:53
Schitterende overwinning in een eerlijke sprint. Mooi.
Had ik niet verwacht.
Andere Peter 04 juli 2024 22:18
Als het zo uitpakt, dan dikke complimenten aan de parcoursmakers vanwege de opbouw en variatie in week 1.
Cecchini 04 juli 2024 22:32
Ik heb wel ergere manoeuvres van Philipsen gezien dan vandaag. Maar nu wordt hij gediskwalificeerd. Laten we maar zeggen dat hij vandaag een oeuvreprijs heeft gekregen.
valse trage 04 juli 2024 22:47
Andere Peter 04 juli 2024 22:52
Het zou kunnejn dat dit een beetje klopt. Ik hoorde op de VRT enkele dagen geleden meen ik zeggen dat de jury of wedstrijdleiding bij de bus van enkele sprinters waaronder Philipsen langs was geweest om te zeggen dat de sprints op het randje waren of zoiets. Ik vind dat nogal merkwaardig en ik nam het niet zo serieus. Bestaat er dan zpiets als een officiële waarschuwing voor zoiets? Lijkt mij gemarchandeer.

Maar wat we vandaag zien lijkt dit verhaal toch te versterken. Kennelijk had Philipsen al een gele kaart.
El Chaba2 04 juli 2024 23:04
Idem hier.
Tijdens de etappe van vandaag werd er nog even aan gerefereerd (inclusief beelden) maar wat die Nederlandse juryvoorzitter (Jan Bruins, dacht ik?) destijds bezielde, mag Joost weten.
Zelfs de toenmalige Tourdirecteur Jean Marie Leblanc zei daarna dat dit de enige keer ooit was, dat hij zich totaal niet kon vinden in een beslissing van de jury.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/07/2024 23:06 door El Chaba2.
Andere Peter 04 juli 2024 23:18
Was inderdaad Jan Bruins. Ik denk dat iedereen dit raar vond. Behalve dan de Italiaan Traversoni, die door de diskwalificatie van Voskamp en Heppner zijn enige grote zege kreeg.

Voskamp speculeerde later dat het Nederlanderschap van de juryvoorzitter in Voskamps nadeel werkte. Vooral niet chauvinistisch willen lijken.
ton duk 04 juli 2024 23:19
Dit ging over gisteren en de niet rechte lijnen CAV en Philipsen.
Gr
Tinuz 04 juli 2024 23:46
Het wordt mijns inziens wel een keer tijd dat VDP zijn duivels ontbindt - de koersschuwe wereldkampioen die houdt van het Bourgondische leven.
Dit weekend zou voor hem moeten zijn.
El Chaba2 05 juli 2024 00:51
Frappant, dat was destijds namelijk ook mijn inschatting.
Andere Peter 05 juli 2024 02:56
Ik kwam deze tegen. Ik denk dat jij hier ook wel even doorheen wil scrollen.

Voskamp
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen