Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

111thTour de France(2.UWT) Stage 9»Troyes›Troyes(199km)

Gepost door Clavan 
Clavan 07 juli 2024 11:38

Biniam Girmay wins the stage

GC after stage 8:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Jonas Abrahamsen (UNO-X Mobility)
Points classification leader: Biniam Girmay (Intermarché-Wanty)
Best young rider: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Teams classification leader: UAE Team Emirates
1,325.2 kilometers raced so far at an average speed of 42.266 km/hr

1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 31hr 21min 13sec
2 Remco Evenepoel Soudal Quick-Step @ 33sec
3 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike 1:15
4 Primoz Roglic Red Bull-BORA-hansgrohe 1:36
5 Juan Ayuso UAE Team Emirates 2:16
6 Joao Almeida UAE Team Emirates 2:17
7 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 2:31
8 Mikel Landa Soudal Quick-Step 3:35
9 Matteo Jorgenson Team Visma | Lease a Bike 4:03
10 Aleksandr Vlasov Red Bull-BORA-hansgrohe 4:36


In de 9e etappe van de Tour wacht de renners een heuvelachtige uitdaging die nog eens extra wordt gekruid met veertien gravelstroken. De etappe start en finisht in Troyes en is 199 kilometer lang.





Er staan in totaal veertien gravelstroken op het programma en die worden in de eerste 145 kilometer afgewisseld met korte klimmetjes. Daarna is het parcours zo goed als vlak, maar met de witte wegen is het dan nog niet gedaan. Meer precies: er zitten er zeven in de heuvelzone en zeven in de laatste 45 kilometer.

Al met al hebben de renners 32 kilometer aan gravelwegen voor de wielen, terwijl de route zo’n 2.000 hoogtemeters herbergt.

De eerste stofstrook verschijnt na 47 kilometer en even later volgt de eerste klim, de Côte de Bergères (1,7 kilometer à 5,2%). Ook de tweede grindbak gaat gepaard met een helling, de Côte de Baroville in dit geval: 2,8 kilometer à 4,8%.

Na 95 kilometer fietsen de renners het zware middenstuk van de race in. Die duurt 36 kilometer en bevat vier stofstroken en drie heuvels. Een korte klim van 1,5 kilometer à 5,2%, die wordt gevolgd door een stuk gravel, trapt deze fase af. De twee witte wegen erna lopen allebei omhoog, respectievelijk in 2,2 kilometer met 5% en in 3 kilometer met 4,3% op. Het zware middenstuk sluit vervolgens af met een gravelstrook die ook niet geheel vlak is.

Er is op dit punt nog 70 kilometer te gaan. Via twee wat verdwaalde witte wegen binnen 20 kilometer komen de coureurs op een sectie waarin binnen 18 kilometer vijf vlakke gravelstroken volgen. Daarna is er nog één te gaan en die verschijnt weer 7 kilometer later, op een kleine 10 kilometer van de finish.

Troyes is niet bepaald een nieuwkomer in de Tour de France. Al zestien keer was La Grande Boucle op bezoek in de plaats aan de Seine. Voor het laatst in 2017, toen de 6e etappe er finishte en de 7e etappe er startte. Marcel Kittel is de laatste ritwinnaar in de historische hoofdstad van de Champagne.

Kittel wint in 2017 in Troyes

De 9e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:15 uur en de race finisht naar verwachting rond 18:00 uur.


Zabel wint in 2000 in Troyes


1987. Bontempi komt als 1e over de streep in Troyes. Maar hij werd gedeclasseerd de BH renner Manuel Jorge Domínguez in de achtergrond krijgt de overwinning


Roger de Breuker wint in 1963 in hondenweer de Tour de France etappe van 1963 in Troyes


Pierre Beuffeuil in 1960 in Troyes


1954. Alfred de Bruyne wint de 22e etappe van de Tour de France in Troyes


De 1e Tour de France etappe die finishte in Troyes werd gewonnen door Rene Le Greves


Troyes is ook de geboorteplaats van de Simon broers. Hier zie je Pascal Simon die 6 dagen in het geel reed in 1983. Maar in de 16e etappe naar Alpe d'Huez, die Peter Winnen won, ten val kwam en moest opgeven.


Jerome Simon won in 1988 de 9e etappe


Regis, Jerome en Pascal Simon voor de start van een etappe in de 1988 Tour de France


Francois Simon was de enige van de broers Simon die geen Touretappe won. Maar reed wel 6 dagen in het geel


Regis Simon (rechts) naast Pascal en Jerome won een touretappe in Pau in 1985. Deze etappe 18 b was een etappe nadat 's ochtends een korte felle etappe van 52 km naar de Aubisque was gereden gewonnen door Roche



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2024 12:50 door Clavan.
De zwarte trui 07 juli 2024 14:02
De Lie rijdt als een dolle stier in de rondte. Leuk maar niet echt het moment, zeker niet als je ook nog een ploegmaat in de kopgroep hebt.
De zwarte trui 07 juli 2024 14:03
Iedereen 200 bonus wegens zeer geanimeerd begin grinning smiley
De zwarte trui 07 juli 2024 14:20
MvdP ook al met 2 inspanningen
De zwarte trui 07 juli 2024 15:00
Kermistoestanden op de 2 steile strook, lopende mensen. Visma met de hele ploeg vol gas. Roglic gelost. Poel op tandvlees mee met Evenepoel , Pogacar en Visma.
De zwarte trui 07 juli 2024 15:04
Ineos komt mee helpen Roglic de nek om te draaien. Alleen Wout is niet mee van Visma. UAE met 5 en Remco heeft 1 helper bij zich.
De zwarte trui 07 juli 2024 15:20
Bij de tussensprint rijdt Roglic zelf het laatste stukje dicht
De zwarte trui 07 juli 2024 15:41
Vingegaard inmiddels op de fiets van Tratnik. Strook 3 zorgt voor verschuiving van de verhoudingen. UAE nu vol op kop en Visma gedwongen in de afwachtende rol.
Cecchini 07 juli 2024 16:24
Evenepoel voelt zich erg goed. Veel te goed. Er komen nog 2 weken. Vingegaard wordt op Sporza weer verafschuwd
Johan 07 juli 2024 16:43
Toch relatief saai koersverloop voor een op papier interessante etappe
Cecchini 07 juli 2024 16:46
Dat noem ik nou blasé zijn
Eindhovuh 07 juli 2024 17:29
Wat een kut ploeg is Visma geworden.
Hup Pogi!
Pyama 07 juli 2024 17:31
Altijd al geweest toch. Laf ploegje.
Eindhovuh 07 juli 2024 17:33
Niet mee eens. Nu wel.
Cecchini 07 juli 2024 17:39
Laffe MVDP vandaag
Eindhovuh 07 juli 2024 17:42
Die valt niet mee, maar doet wel zijn werk



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/07/2024 17:43 door Eindhovuh.
Cecchini 07 juli 2024 17:48
Visma vandaag niet dan ? Hebben het meeste tempo vandaag gemaakt. Wout, Laporte, Kelderman. Vingegaard komt van een hele zware blessure terug, en de hele dag op de fiets van Tratnik.
predator 07 juli 2024 17:53
Wat een finale! Turgis wint
Tinuz 07 juli 2024 18:08
Turgis verdient deze overwinning wel denk ik.
MVDP rijdt helaas weer als een krant - lijkt ook te zwaar te staan/motorisch out of shape. Volgens mij heeft die na het voorjaar geen zin meer gevoeld. Zou hij al spijt hebben van zijn contractverlenging? Op deze manier duurt enkel de rest van dit seizoen al erg lang.
ton duk 07 juli 2024 18:15
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een kut ploeg is Visma geworden.
> Hup Pogi!

Volledig eens hoewel ik ... gebruikt zou hebben
Gr
ton duk 07 juli 2024 18:17
Interview MvdP leek me meer realistischer
Gr
ton duk 07 juli 2024 18:21
Zeldzaam ,een kopgroep ,die wordt ingehaald door top3 AK , om daarna weer kopgroep te zijn met de winnaar
Stuyven zal slecht slapen...
Gr
PVW 07 juli 2024 18:49
Bedankt voor de openingpost weer Clavan. Heerlijk, de broertjes Simon. Jeugdsentiment.
De zwarte trui 07 juli 2024 19:18
Wat heeft hij / Trek, Lutsenko / Astana misdaan?

Een April Poel zou wel mee de sprong hebben kunnen maken?
Eqquipo 07 juli 2024 21:02
Zeker. En met 2 minuten voorsprong solo aankomen.
Eqquipo 07 juli 2024 21:05
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat heeft hij / Trek, Lutsenko / Astana misdaan?
>
> Een April Poel zou wel mee de sprong hebben kunnen
> maken?


Lutsenko rijdt altijd als een malledolle, no matter what. Die zou in staat zijn om op deze wijze het gat op een ploegmaat toe te rijden in de laatste 2km.
El Chaba2 07 juli 2024 21:54
Welnee joh, alles in dienst van de opbouw naar de OS.
Zelf zei hij na afloop dat hij vandaag wel goed was, maar niet super en ook dat dat hij zich langzaam langzaam beter voelt worden (waar Ton Duk ook aan refereert).
El Chaba2 07 juli 2024 21:55
Frederik D. 07 juli 2024 22:40
Hier een mietoetje. smiling smiley
GillesEmanuel 08 juli 2024 09:09
Dit is denk ik gelijk het grootste verwijt dat je van der Poel kan maken.. Hij kan alleen koersen winnen door ze te domineren. Als hij 95% is dan is het meestal gelijk al van "laat maar" in plaats van door met slimmigheidjes en/of te strijden tot ergens te komen. Zonde want ik denk dat als hij echt had gewild, hij wel met de vlucht van de 3 mee had gekund. Als dat niet zo is vergeet Parijs dan ook maar want dit was 100000% zijn terrein vergeleken met die 3 heren.
predator 08 juli 2024 09:38
Het is tot nu toe in ieder geval geen overtuigende tour van MvdP. Of het is wel heel erg als training bedoeld.
Johan 08 juli 2024 09:52
Ik had het idee dat hij daar zat om op Pogi te wachten en dan samen op te trekken richting de finish.
Dat ging net niet door vanwege Jörgensen.
Die 50 seconden op de kopgroep was sowieso niet te dichten met dat groepje.
Meneer 60% 08 juli 2024 09:56
predator Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is tot nu toe in ieder geval geen overtuigende
> tour van MvdP. Of het is wel heel erg als training
> bedoeld.

Vorig jaar was Van der Poel zeker niet beter, als ik het me goed herinner. Nuttig in het aantrekken van de sprints, maar totaal niet overtuigend in de wat zwaardere etappes. Toen werd hij twee weken na de laatste etappe met een zelden vertoonde overtuiging wereldkampioen. Ik maak me nog geen zorgen.

Verder eens met de meeste opmerkingen hier over hem. Tactisch zet ik ook regelmatig mijn vraagtekens. Gisteren had er voor mijn gevoel ook meer ingezeten.
ton duk 08 juli 2024 12:59
Meneer 60% Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tactisch zet ik ook regelmatig mijn
> vraagtekens. Gisteren had er voor mijn gevoel ook
> meer ingezeten.

Tja,als Vermeersch in de kopgroep gelost wordt en men bij Alpecin liever Ghijs dan Riesebeek meeneemt ...was er in ieder geval geen ploegtactiek ...

En verder (Teunissen en MvdP hebben dat goed uitgelegd bij de NOS) kan je een voirjaarsklassieker P-R niet vergelijken met gravelrit Troyes

Gr
Cecchini 08 juli 2024 14:01
Ach Pyama 1 keer per maand prikt ie nog een reactie om met een amechtige poging om alles wat naar Rabo, Belkin, Jumbo, Visma ruikt op de mesthoop te gooien, geheel negerend wat die ploeg met aanvallend koersen in klassiekers en Grote Rondes de afgelopen jaren heeft gewonnen danwel de koers nadrukkelijk bepaald heeft. Als je al 2 jaar achtereen in teamverband de beste renner van deze generatie naar de kloten rijdt verdient dat toch enige waardering.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/07/2024 14:04 door Cecchini.
Eindhovuh 08 juli 2024 14:26
Van der Poel had ook zonder Gravel natuurlijk vooraan kunnen zitten.
Maar hij is gewoon niet super.
Johan 08 juli 2024 17:18
Vlasov naar huis
Clavan 09 juli 2024 11:07
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen