Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

111thTour de France(2.UWT) Stage 11»Évaux-les-Bains›Le Lioran(211km)

Gepost door Clavan 
Clavan 10 juli 2024 08:59

Jasper Philipsen wins stage 10. ASO photo

GC after stage 10:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Jonas Abrahamsen (Uno-X Mobility)
Points classification leader: Biniam Girmay (Intermarché-Wanty)
Best young rider: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Teams classification leader: UAE Team Emirates
1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 40hr 2min 48sec
2 Remco Evenepoel Soudal Quick-Step @ 33sec
3 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike 1:15
4 Primoz Roglic Red Bull-BORA-hansgrohe 1:36
5 Juan Ayuso UAE Team Emirates 2:16
6 Joao Almeida UAE Team Emirates 2:17
7 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 2:31
8 Mikel Landa Soudal Quick-Step 3:35
9 Derek Gee Israel-Premier Tech 4:02
10 Matteo Jorgenson Team Visma | Lease a Bike 4:03


[Touretappe.nl] In de 11e etappe van de Tour de France trekt de karavaan door het Centraal Massief. De renners fietsen van Evaux-les-Bains naar Le Lioran. Daar hebben ze 211 kilometer en 4.350 hoogtemeters voor nodig.





Evaux-les-Bains debuteert in de Ronde van Frankrijk, maar dat geldt niet voor Le Lioran. In 2016 finishte de Tour in het skigebied in het Centraal Massief na een finale met de Pas de Peyrol, Col du Pertus en Col de Font de Cère. Exact diezelfde beklimmingen krijgen de coureurs dit keer weer voor de wielen in de laatste 31 kilometer. Dat betekent achtereenvolgens 5,4 kilometer klimmen tegen 8,1% (laatste 3 kilometer à 12%), 4,4 kilometer tegen 7,9% en 3,3 kilometer tegen 5,8%.

Vanaf de top van de Col de Font de Cère is het nog 2,5 kilometer naar de finish. Dat gaat grotendeels heuvelaf, waarna de weg in de laatste paar honderd meter met 6% stijgt.



In 2016 won Greg Van Avermaet de rit naar Le Lioran vanuit de vlucht. Op de Col de Pertus liet hij zijn medeaanvallers achter en soleerde in een slordige 20 kilometer naar de dagzege én de leiderstrui. Thomas De Gendt maakte het Belgische feestje compleet door als tweede te finishen en de bergtrui te pakken.


2016. Greg wint in Lioran

Zo zetten Van Avermaet en De Gendt een Belgische traditie voorzichtig in de steigers, want toen de Tour in 1975 voor het eerst in Le Lioran finishte, kwamen er ook al twee Belgen als eerste en tweede binnen. Michel Polentier won destijds de rit voor Eddy Merckx.


1975. Albi-Super Lioran 260km. Pollentier gaat solo. Merckx kijkt het aan


Pollentier komt solo aan. Met 25 seconden voorsprong op Merckx

Welk Belgisch tweetal geeft de traditie op woensdag 10 juli 2024 nog wat extra smoel?

Ten opzichte van 2016 is het laatste race-uur nog eens extra zwaar, want direct voor het trio Peyrol/Pertus/Font de Cère verwerken de coureurs dit keer ook nog de Col de Néronne, een punchy geval van 3,8 kilometer à 9,1%. Van start tot finish overwinnen de coureurs 4.350 hoogtemeters.

In aanloop naar de genoemde beklimmingen is het ook allesbehalve vlak. De Côte de Mouilloux en de Côte de Larodde springen eruit in de eerste helft van de race, respectievelijk met 1,9 kilometer à 6,3% en 3,8 kilometer à 6%, maar als we eerlijk zijn komt het toch echt aan op de laatste 50 kilometer. Het kan bijna niet anders of dat wordt vuurwerk.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden, terwijl er op de top van Col de Pertus – met nog 14,6 kilometer te gaan – 8, 5 en 2 seconden te winnen zijn.

De 11e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 11:20 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:10 uur.


In 2020 lag de finish op de Pas de Peyrol met daarvoor ook de col de Neronne. DF Martinez won vanuit de vlucht. Roglic en Pogacar vochten nog een robbertje in de achtergrond gewonnen door Primoz


in 1985 was de Pas de Peyrol (Le Puy Mary) voor het eerst opgenomen in de Tour in de etappe Saint-Etienne›Aurillac. Chozas kwam toen als 1e boven en won ook deze etappe met een voorsprong van +9 minuten


In 2011 was de Pas de Peyrol ook onderdeel van deze wonderbaarlijke etappe. In de ''natte' afdaling van de pas de Peyrol kwamen Alexandre Vinokourov, David Zabriskie, Jurgen Van Den Broeck en Fredrik Willems ten val en moesten opgeven. Het peloton hield de benen stil maar de kopgroep reed gewoon door o.l.v. Voeckler. Later deze etappe werd Hoogerland van de fiets gereden het prikkeldraad in. En uiteindelijk won LL Sanchez voor Rabobank de etappe
De zwarte trui 10 juli 2024 10:10
UAE gaat de knuppel gooien in Visma-hok op de Peyrol. Tis te hopen dat Van Aert weer eens zijn knechtenbenen onderschroeft en vanuit de vroege ontsnapping het schriele lijfje van Jonas kan redden in de laatste 30 km.

Bardet betaalt FvdB terug en Frank soleert naar de zege.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2024 10:25 door De zwarte trui.
Cyclad58 10 juli 2024 10:21
De 5e uitvaller in de Tour is Tim Declerq. Hij is al enkele dagen niet fit en is nu te ziek om te starten.
ton duk 10 juli 2024 10:45
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> UAE gaat de knuppel gooien ...

En in afdalingen Evenepoel onder druk zetten...
>
> Bardet betaalt FvdB terug en Frank soleert naar de
> zege.

Sprint a deux met the one and only Wout
Gr
ton duk 10 juli 2024 12:13
Het zal organisatorisch niet meer kunnen maar dit was mooie gelegenheid geweest voor de aloude 2 etappes op 1 dag. De 11a en 11b van beiden 80 km
nachtwacht 10 juli 2024 12:24
Ideale lengte voor de standaard sprintetappes.
Cecchini 10 juli 2024 15:24
Wout van Aert heeft niets geleerd van Dwars door Vlaanderen door in aanloop naar klim onverantwoorde risico’s te nemen. Bijna had hij Vingegaard en Jorgensen in zijn val meegenomen.
Pyama 10 juli 2024 15:43
predator 10 juli 2024 15:56
Bardet is toch eigenlijk gênant?!
predator 10 juli 2024 16:02
Nog 2 favorieten over
predator 10 juli 2024 16:35
De zwarte trui 10 juli 2024 16:38
Wat een etappe! UAE kreeg de knuppel even keihard terug in het gezicht. De bijna valpartijen van Pogacar en Vingegaard, de echte val van, wie anders, Roglic in de laatste haarspeld. Wilco de beste Visma knecht bergop. Man, man, smullen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/07/2024 16:38 door De zwarte trui.
ton duk 10 juli 2024 16:41
ton duk 10 juli 2024 16:42
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
>Wilco de
> beste Visma knecht bergop.

En moet wachten op een andere knecht...
Top10 door de neus
Cecchini 10 juli 2024 16:43
Heerlijke wielersport. Dit was een etappe voor de eeuwigheid.
Frederik D. 10 juli 2024 16:46
Eindhovuh 10 juli 2024 16:54
Hele fijne etappe met 2 toppers op hun uiterste.
Wel grappig dat je zo duidelijk 2 toppers hebt en dan zo duidelijk 2 best of the rests. Kan ik me niet herinneren zo gezien te hebben.
Meneer 60% 10 juli 2024 17:05
Prachtige etappe. Met dit soort parcoursen mogen ze de Tour volgooien voor mij. Maar de renners werkten natuurlijk ook mee. Vingegaard koerste nu wel met 'big balls'. Dat moest ook wel, natuurlijk. Verder zie je wat je vaker ziet. Pogacar wil aanvallen. Heerlijk. Hij is enorm explosief in het wegrijden, maar plafonneert dan. Denk bijvoorbeeld aan de AGR die hij met minuten voorsprong leek te gaan winnen, maar waar hij uiteindelijk wat hulp van Leo van Vliet nodig had om Healy te verslaan. Evenepoel leek helemaal te breken, maar houdt de schade dan toch beperkt. Gebeurt ook vaker. Tijdrijder pur sang. Heeft zijn krachten goed leren inschatten. En Vingegaard heeft gewoon de grootste motor van het zwikkie. Die kan blijven geven. Dit belooft echt wat voor de tweede helft van deze Tour. Ik zou mijn geld nu Vingegaard zetten. Grote mentale tik vandaag. Pogacar droomt over hem vannacht.
Clavan 10 juli 2024 17:16
3 km regel vandaag want geen finish ‘bergop’. Dus Roglic gewoon in de tijd van REV
Cecchini 10 juli 2024 17:39
Belachelijk, gewoon zijn eigen domme fout die valpartij. Hoort toch gewoon bij het wielrennen?
GillesEmanuel 10 juli 2024 19:34
Leek alsof de motor er ook iets mee van doen had. Als dat niet zo is, ronduit belachelijk..
ton duk 10 juli 2024 21:34
Motor reed er gewoon achter
Gr
Tinuz 10 juli 2024 21:57
Mooi dat Potjecar eens bij zijn kuif gepakt werd vandaag - daar had de wielrennerij echt nood aan, denk ik.
De zwarte trui 10 juli 2024 23:08
UAE heeft Pogi naar een hongerklopje gereden. Vingegaard heeft geen ploeg nodig. Ze slopen zichzelf.
De zwarte trui 10 juli 2024 23:14
Rodriguez is de durfal in de afzink. Vandaag en op de Galibier bezorgt hij Remco een verkoudheid. Toch gek dat hij met dat lange lijf en wat gebochelde positie op de fiets zich zo naar beneden weet te gooien.
Tinuz 10 juli 2024 23:51
Wellicht wat overmoed vandaag bij UAE en Potjecar.
Als Vingegaard niet top was had het goed uitgepakt lijkt me, en er was reden om te vermoeden dat hij (nog) niet top was.
Cecchini 11 juli 2024 09:27
Ik blijf het zorgwekkend vinden, dat een legendarische etappe ( de mooiste in jaren) met een spectaculair verloop zo weinig reacties oproept. Waar blijven Luijt, Cyclad, El Chaba, AP met hun meningen over wat we gisteren allemaal gezien hebben.
Tinuz 11 juli 2024 15:12
Het jarenlange gure politieke klimaat heeft ook op dit prikbord zijn sporen nagelaten.
Ik maak me wel wat zorgen om Horsie. Zijn diepteanalyses waren voor sommigen niet altijd makkelijk om te volgen maar voor mij vaak toch het lezen waard.
Sjorsoll 11 juli 2024 16:13
Veel mensen hebben het over een hongerklop. Maar bij een echte hongerklop kun je toch niet nog zo'n sprint rijden?
De zwarte trui 11 juli 2024 17:47
Nee bij een echte ram van de honger parkeer je volledig. Zijn tank was wel helemaal leeg. Daarom kon ie niet meer sprinten. Mazzel gehad dat de hongerklop net na de meet kwam.
Andere Peter 11 juli 2024 22:29
Ik ben er soms nog en ik heb genoten. Ik was effe lekker druk met mijn werk en dat is bij ook op zaterdag en zondag. Ik heb een stuk of 4 etappes pas met een dag vertraging gekeken. Vanaf nu zal ik vaker live in de lucht zijn.

Maar inderdaad, de aanvalslust is geweldig Pogacar en Vingegaard, dat jarenlange duel is niets minder dan Coppi en Bartali, maar dan met camera's erbij.
Luijt 12 juli 2024 09:27
Cecch, ik heb op dit moment nauwelijks tijd om hier te verkeren. Pré vakantie drukte.
Zelfs de ritten zelf zie ik alleen in de korte samenvatting.
Vanaf dit weekend meld ik me vanaf de vakantieadressen. Helaas bevinden zich niet meer, zoals vroeger wel vaak het geval was "stomtoevallig" in de nabijheid van tourparcours.
Mooi dat Vingegaard er toch nog een echte wedstrijd van lijkt te gaan maken. En mooi interview ook na de etappe.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen