Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

111thTour de France. Rustdag 2 en etappe Stage 16»Gruissan›Nîmes(188.6km)

Gepost door Clavan 
Clavan 15 juli 2024 13:57

GC after stage 15:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Points classification leader: Biniam Girmay (Intermarché-Wanty)
Best young rider: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Teams classification leader: UAE team Emirates
2,641 kilometers raced so far at an average speed of 42.638 km/hr

1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 61hr 56min 24sec
2 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike @ 3min 9sec
3 Remco Evenepoel Soudal Quick-Step 5:19
4 Joao Almeida UAE Team Emirates 10:54
5 Mikel Landa Soudal Quick-Step 11:21
6 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 11:27
7 Adam Yates UAE Team Emirates 13:38
8 Giulio Ciccone Lidl-Trek 15:48
9 Derek Gee Israel-Premier Tech 16:12
10 Santiago Buitrago Bahrain Victorious 16:32
11 Felix Gall Decathlon Ag2r La Mondiale 17:01
12 Matteo Jorgenson Team Visma | Lease a Bike 20:15
13 Ben Healy EF Education-EasyPost 29:26
14 Simon Yates Jayco-AlUla 35:09
15 Steff Cras TotalEnergies 37:32
16 Guillaume Martin Cofidis 38:28
17 Laurens De Plus INEOS Grenadiers 38:56
18 Jai Hindley Red Bull-BORA-hansgrohe 45:51
19 Javier Romo Movistar 48:05
20 Richard Carapaz EF Education-EasyPost 56:26
21 Egan Bernal INEOS Grenadiers 57:12
22 Enric Mas Movistar 1:02:06
23 Wilco Kelderman Team Visma | Lease a Bike 1:03:55

26 Ilan Van Wilder Soudal Quick-Step 1:14:41

34 Romain Bardet Team dsm-firmenich PostNL 1:41:57
35 Warren Barguil Team dsm-firmenich PostNL 1:46:49

38 Geraint Thomas INEOS Grenadiers 1:49:36

47 Tiesj Benoot Team Visma | Lease a Bike 2:09:09

51 Maxim Van Gils Lotto Dstny 2:23:14

53 Frank Van Den Broek Team dsm-firmenich PostNL 2:27:12

58 Wout Van Aert Team Visma | Lease a Bike 2:31:38

60 Wout Poels Bahrain Victorious 2:32:35

64 David Gaudu Groupama-FDJ 2:39:05

72 Kobe Goossens Intermarché-Wanty 2:46:36
73 Tim Wellens UAE Team Emirates 2:48:45
74 Jasper Stuyven Lidl-Trek 2:48:58

77 Oliver Naesen Decathlon Ag2r La Mondiale 2:50:55

80 Mike Teunissen Intermarché-Wanty 2:53:51

83 Victor Campenaerts Lotto Dstny 2:56:46

85 Brent Van Moer Lotto Dstny 2:57:55

89 Mathieu Van der Poel Alpecin-Deceuninck 3:00:55

91 Bart Lemmen Team Visma | Lease a Bike 3:02:48

101 Gianni Vermeersch Alpecin-Deceuninck 3:12:30

112 Marijn Van Den Berg EF Education-EasyPost 3:23:12

119 Piet Allegaert Cofidis 3:28:49

122 Laurenz Rex Intermarché-Wanty 3:30:58

124 Arnaud De Lie Lotto Dstny 3:36:01
125 Danny Van Poppel Red Bull-BORA-hansgrohe 3:36:22
126 Cédric Beullens Lotto Dstny 3:38:49

128 Yves Lampaert Soudal Quick-Step 3:40:19
129 Jasper Philipsen Alpecin-Deceuninck 3:40:54

137 Lenny Martinez Groupama-FDJ 3:52:23

139 Harm Vanhoucke Lotto Dstny 3:56:54
140 Robbe Ghys Alpecin-Deceuninck 3:57:33

144 Dylan Groenewegen Jayco-AlUla 4:04:00
145 Elmar Reinders Jayco-AlUla 4:04:01
146 Nils Eekhoff Team dsm-firmenich PostNL 4:05:40
147 Cees Bol Astana Qazaqstan 4:07:22

152 Davide Ballerini Astana Qazaqstan 4:21:11

Stage 16»Gruissan›Nîmes(188.6km)

[ touretappe.nl] De slotweek van de Tour de France opent met een race door Occitanië, van Gruissan naar Nîmes. De 16e etappe is een overwegend vlakke rit van 188,6 kilometer.

De 2e etappe van de Vuelta van 2017 ging in precies tegengestelde richting. De race van Nîmes naar Gruissan was meer dan 200 kilometer lang en herbergde nog geen 600 hoogtemeters. Vlak dus. Er stond destijds een stevige bries en waaiers braken het peloton in de slotfase in stukken. Yves Lampaert ging er in de laatste kilometer vandoor en pakte de dagzege én de leiderstrui.

Pont du Gard, Nimes

Het Amphitheater in Nimes

Waar Gruissan nog niet eerder in de Ronde van Frankrijk figureerde, geldt het tegendeel voor Nîmes. Het afgelopen decennium was de Tour driemaal in de stokoude stad. De Romeinse Arena is een van de vele tastbare herinneringen aan een rijke en ook behoorlijke bloederige historie. Destijds was het zaak om leeuwen en collega-gladiatoren een kopje kleiner te maken, nu is het genoeg als je eerder dan je collega-fietsers over de streep komt. Recentelijk slaagden Alexander Kristoff (2014) en Caleb Ewan (2019) in die opzet door de sprint te winnen, terwijl Nils Politt drie edities geleden in Nîmes succesvol was vanuit de vlucht van de dag.

Politt wint etappe 12 in Nimes in 2021

Als de sprintersploegen zich misrekenen, zou er weer een vluchter kunnen zegevieren in Nîmes, maar een massasprint ligt meer voor de hand. Het parcours is vlak tot glooiend. Halverwege komen de coureurs over de Côte de Fambetou, en dat is – met 1,2 kilometer à 5% – direct de lastigste helling van de dag.

Het moge duidelijkheid zijn: waaiers zijn het enige wat een rechttoe rechtaan massasprint kan voorkomen. En hard waaien, dat kan het zeker in deze hoek van Occitanië.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 16e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:05 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:40 uur.

2019. Caleb Ewan wint de sprint in Nimes

Alexander Kristoff wint in Nimes

2008. Cavendish was er toen al bij en won in Nimes.

In 2004 was er ook geen sprint. Aitor Gonzalez won solo in een rit over 293 km!

Aitor Gonzalez (Fassa Bortolo) 4hr 18min 32sec
2. Nicolas Jalabert (Phonak) @ 25sec
3. Christophe Mengin (FDJ) s.t.
4. Pierrick Fedrigo (Credit Agricole) @ 29sec
5. Peter Wrolich (Gerolsteiner) @ 31sec
6. Marc Lotz (Rabobank) s.t.
7. Igor Gonzalez de Galdeano (Liberty Seguros) s.t.
8. Santiago Botero (T-Mobile) @ 37sec
9. Inigo Landaluze (Euskaltel) @ 41sec
10. Egoi Martinez (Euskaltel) @ 43sec
11. Robbie McEwen (Lotto) @ 14min 12sec
12. Thor Hushovd (Credit Agricole) s.t.
13. Danilo Hondo (Gerolsteiner) s.t.
14. Stuart O'Grady (Cofidis) s.t.
15. Erik Zabel (T-Mobile) s.t.

In 1935 was Nimes het decor van een aankomst en vertrek van een touretappe. etappe 13 a eindigde in Nimes. En etappe 13b vertrok 's middag s weer vanuit de stad

Nimes is ook bekend van het verhaal van de Algerijn Abdelkader Zaaf. Zaaf en Marcel Molines (beiden Algerijn ) ontsnappen in de rit van Perpignan naar Nimes. Het is die dag bloedheet. Zaaf neemt een bidon aan met vermoedelijk alcohol. HIJ voelt zich niet goed en valt in slaap onder een boom. Omstanders merken hem op, maken hem wakker en hij stapt op zijn fiets. Maar hij rijdt direct de verkeerde kant op en zal ook niet finishen in Nimes

Zijn landgenoot rijdt door en wint in Nimes. En is daarbij ook de 1e etappe winnaar uit Noord-Afrika

Zaaf maakt na deze rit gebruik van het verhaal en maakt gretig reclame voor allerlei zaken
De zwarte trui 15 juli 2024 14:43
Vingegaard ziet het nog zitten (niet deze etappe natuurlijk grinning smiley )

Strijdvaardig
In het algemeen klassement is het verschil inmiddels opgelopen naar 3.09, maar dat verschil weerhoudt hem er niet van in het geel te blijven geloven. “Ik leg mij niet zomaar neer bij deze uitslag. Deze wedstrijd heb ik al twee keer gewonnen. Ik ben hier niet gekomen om tweede te worden. Ik ga er alles aan doen om dat te realiseren.”

“Pogacar ziet er op dit moment heel sterk uit. Maar we weten ook dat hij in het verleden in week drie wel eens een slechte dag heeft gehad. Er kan nog heel veel gebeuren. Mentaal kraak ik nooit. Ik blijf vechten, met alles wat ik heb. Ik heb nog geen geloof verloren”, klinkt het strijdvaardig.

Tadej aanvallen
Aan het verdedigen van zijn tweede plek wil hij voorlopig nog niets weten. “Remco (Evenepoel, red.) rijdt ook écht heel sterk. Dat hebben we gisteren en eergisteren gezien. Maar om eerlijk te zijn kijk ik niet achterom, maar juist vooruit. Ik ga liever proberen Tadej aan te vallen.”

Bron:WF
Wanny 15 juli 2024 15:00
Waarom zou ie achterom kijken? Evenepoel verliest dit weekend bijna 2,5 minuut op Vingegaard. Op een kilometer of 15 klimmen.
Tenzij de waardeverhoudingen dramatisch veranderen gaat ie die 2 minuten niet dicht rijden.
Slimmerd 15 juli 2024 19:30
DNS Van Gils
DNS Harper

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/07/2024 10:58 door Slimmerd.
ton duk 15 juli 2024 19:39
Wat jammer,reageer ik empatisch..
Gr
De zwarte trui 15 juli 2024 21:21
Toch weer een stukje veiliger als het morgen een sprint wordt.
De zwarte trui 15 juli 2024 21:30
Corona lees ik op Sporza.
lodjan 15 juli 2024 22:03
Mike Teunissen is verkozen tot beste knecht/ploeggenoot van de 2e week.
Vele Eritreërs over de hele wereld hebben op hem gestemd. Andere genomineerden waren Dillier, Politt en Jorgenson.
Cecchini 16 juli 2024 01:09
ton duk 16 juli 2024 07:36
kreeg geen enkele stem uit Eritrea..
Werd enkel door Luijt genomineerd
Gr
Johan 16 juli 2024 09:10
Adam Yates, die had de grootste impact.

Wie is verkozen tot beste knecht/ploeggenoot van de 1e week?
Eqquipo 16 juli 2024 11:11
Johan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Adam Yates, die had de grootste impact.
>
> Wie is verkozen tot beste knecht/ploeggenoot van
> de 1e week?

De ploegleidersauto van Astana. 2de week ook trouwens.
Tinuz 16 juli 2024 11:39
Jammer hoor, voor Wilant.
Cecchini 16 juli 2024 12:16
Chris Harper DNS
Cyclad58 16 juli 2024 12:56
Het begint nu toch wel op te lopen, het aantal Coronapositieven in Tour.
Thomas en waarschijnlijk Turner, die doorfietsen.

Bernal, Harper en Van Gils die vanwege een positieve test niet starten vandaag. Volgen er nog meer? Ongetwijfeld!
Ik vrees nog steeds dat de strijd tussen de grote 3 niet alleen sportief wordt beslecht, maar dat Corona 1 van die 3 weleens kan uitschakelen of verzwakken.
Enfin, we hebben het niet in de hand. Op de één of andere manier kijk ik toch anders naar de Tour. Iets met de rem erop. Hoop echt dat tot en met Nice de strijd niet beïnvloed wordt door dat rottige virus.
ton duk 16 juli 2024 13:40
Cyclad58 Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Bernal, Harper en Van Gils die vanwege een
> positieve test niet starten vandaag.

Bernal wel gestart
Gr
Pyama 16 juli 2024 13:44
Kan volgend jaar een paar wildcards worden uitgedeeld aan Bardiani, Corratec en Euskaltel? Dan gebeurt er misschien nog wat in de vlakke ritten.
ton duk 16 juli 2024 13:51
Ik nomineer TdT
Gr
Johan 16 juli 2024 15:11
Is het dit jaar voor het eerst dat we sprintetappes zien zonder vluchters?
Ik vind het echt een groot dieptepunt.
Een kansloze eenzame vluchter was triest, maar dit is nog erger.
Cecchini 16 juli 2024 17:47
Renaat Schotte maar al te blij met de valpartij van Girmay
Frederik D. 16 juli 2024 18:05
ik een stuk minder, Girmay is een mooie smaakmaker, vind ik. En groen past hem goed. smiling smiley
Pyama 16 juli 2024 19:28
Als ik me goed herinner in voorgaande twee jaren soms ook al eens met moeite een of twee renners. Maar de enorme weerzin om aan te vallen is bizar dit jaar. Wanty rijdt vol voor Girmay. Normaal altijd in de vlucht. Maar zelfs een Arkea, Ag2r, Cofidis, FDJ en in mindere mate UnoX en Total hebben er weinig zin in. Terwijl je toch mooi uren in beeld kan komen voor je sponsor. Kennelijk is het allemaal niet zo zwaar in sponsorland.

Volgend jaar maar weer renners mee als Gougeard, Delaplace en Van der Hoorn.
El Chaba2 16 juli 2024 22:43
Zo'n beetje de enige echte aanvaller in de vlakke etappes tot nu toe was Abrahamsen. En in de bergetappes waren het vooral Healy en Carapaz, die mij opvielen met meerdere - tot nu toe vruchteloze - pogingen.
Cecchini 16 juli 2024 23:58
Heerlijk Jos van Emden bij de Avondetappe die Kobe Goossens afserveert omdat die zo opzichtig Girmay ná zijn valpartij met zijn handen voortduwt (“ God zie mij de ideale knecht zijn “). Vanavond zowel Vive Velo als de avondetappe gekeken. Vive Velo is vreselijk saai, en zonder ondertiteling nauwelijks te volgen. De gasten Tom Boonen en Eli Yserbiet leken zo uit een film van de gebroeders Coen te komen lopen met hun vreemde hoofden. Dan is de Avondetappe toch stukken plezanter, zou een Vlaming zeggen
Tinuz 17 juli 2024 00:54
Van die Suske en Wiske koppies. De NOS heeft de afgelopen paar jaar een (onverwachte) inhaalslag gemaakt en de VRT lijdt waarschijnlijk aan de wet van de remmende voorsprong naast de ingeslopen decadentie bij verschillende medewerkers.
Andere Peter 17 juli 2024 01:14
Was inderdaad genant. Ik keek die finale met 5 uur vertraging. Ik heb hem even teruggespoeld, want ik vroeg mij af of ik het nu goed hoorde. Maar Schotte ziet eerst de val (akkoord). Roept dan opgewonden dat de groene trui erbij ligt (akkoord). En in de seconde daarna, terwijl van Girmays lot nog nauwelijks iets duidelijk is roept Schotte verheugd dat er een pak punten klaar ligt voor Philipsen. Direct brengt De Cauwer gelukkig de focus op de gezondheid: je moet maar hopen dat hij er niets aan overhoudt. Maar Schotte interpreteert dat als potentieel goed nieuws voor Philipsen om ook de komende dagen nog punten in te halen.

Een beetje chauvinisme is prima. Is ook best leuk. Ik kijk ook bv graag BBC als Engeland voetbalt. Maar ik vond dit echt niet kunnen.

Ik stond hier neutraal in, maar ik hoop nu dat Philipsen in de tussenliggende etappes met 1 punt voorsprong het groen overneemt van Girmay. En ik hoop dat in de laatste bergrit Philpsen een zwaar overdreven puntenstraf krijgt wegens stayeren na pech ofzo. Liefst zie ik dat een Eritrese juryvoorzitter dit uitlegt. Dat Girmay zo alsnog het groen terugkrijgt en dat die Schotte nooit bijkomt van alle onrecht en opwinding. Karma is a bitch.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2024 01:36 door Andere Peter.
Andere Peter 17 juli 2024 01:22
Ik maak mij zorgen, maar ik ben het opnieuw eens met Cecchini. De vragen in VLV zijn ook nog eens hopeloos, schoolkrant-niveau. En dan renners vragen voor de start 20 push-ups te doen. En er zelf bij zeggen hoe waanzinnig dat idee is, maar er wel mee rondgaan. Je reinste navelstaarderij: je eigen kunstje belangrijker vinden dan de koers.

Er zijn mindere momenten, maar qua professioalisme en afwisselende gasten die iets toe te voegen hebben is Avondetappe een pak volwassener. Van der Zanden niet vervangen, maar laten opvolgen door razende reporters Boogerd, Dumoulin (spat van het scherm, hij kan de Nederlandse Lineker worden als ze hem goed blijven opleiden) en Clement pakt heel aardig uit. Ik erger mij alleen nog aan die rebus. Was een aardigheidje, maar als er paralympiërs als antwoord kunnen gelden dan lijkt mij dat echt iets te inclusief.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2024 01:33 door Andere Peter.
Andere Peter 17 juli 2024 01:32
Dat is in mijn ogen al zeker 10 jaar aan de gang (maar wordt inderdaad steeds erger). Het is altijd Kuifje in Afrika. Kijk ons eens praten met Cancellara/Cavendish/Contador. En zo'n 25 jaar geleden werd eens aan Armstrong gevraagd: wat vind je deze Tour van Kurt van de Wouwer (Kurt reed volslagen anoniem de hele Tour als pakweg 13e rond en dat was Lance, die nu eenmaal niet 5 minuten achter zich kon kijken, nog nauwelijks opgevallen). Al die veldrijders en jonge talenten die aanschuiven bij VLV zijn inwisselbaar. De meeste tafelgasten bij Dionne voegen echt iets toe. En ze heeft dan gerichte vragen voorbereid, die ook helpen dat aspect voor het voetlicht te plaatsen.
Andere Peter 17 juli 2024 01:44
Ik heb de eerste uren niet gezien hoor. Maar was dat niet een gepast collectief protest tegen een vlakke rit van 189 km in dit stadium van de koers?
ton duk 17 juli 2024 08:49
En vEmden die zijn ongezouten mening over Philipsen verkondigde ..

De Avondetappe was gisteren een stuk leuker dan de etappe (ok,niet heel moeilijk)

Clement en de reclamekaravaan was hilarisch !!

Gr
Sub Culture 17 juli 2024 10:32
En zo tikt de teller toch alweer aan tot 4 etappeoverwinningen.
Iemand stelde zich hier kort geleden nog de vraag waarom een Robbe Ghys zonodig mee moest naar deze Tour ipv pakweg Riesebeek, mja.

De finale van de etappe op Sporza eens herbekeken, van alle vermeende euforie omtrent de val van Girmay bij Schotte was uiteraard geen sprake.
Dat hij meteen benoemd dat dat de strijd voor het groen mogelijks weer opengooit is een evidentie.
Sommigen horen graag wat ze willen horen;
Cecchini 17 juli 2024 10:47
Ha de zegetrein is ook weer voorbij gekomen
Cecchini 17 juli 2024 10:53
Fijn dat Dumoulin opmerkte dat hij geen voorstander is van korte etappes, omdat hij vindt dat dit ten koste gaat van de uithoudingsproef die de Tour is. Toen iemand daartegen inbracht dat die lange etappes toch veel te saai zijn voor de TV kijker, merkte Dumoulin terecht op, dat je toch niet de gehele etappe hoeft te zien, en dat je ook een uur voor het einde van de etappe hoeft in te schakelen, zoals gisteren.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2024 10:54 door Cecchini.
Andere Peter 17 juli 2024 12:11
Ik ben voor variatie. Het duurvermogen kun je ook testen door er enkele etappes van 225 km in te plaatsen, misschien af en toe eentje van 260.

Maar in zo'n rit als gisteren hadden de kms echt geen meerwaarde. Je moet groeiend gras niet uitzenden. Dat is nog iets anders dan het wel uitzenden en tegen je consument zeggen dat hij niet hoeft te kijken. Een restaurant laat toch ook niet een slecht gerecht op de menukkaart staan met als motivatie dat de gast het niet hoeft op te eten?

Stokpaardje-alarm. Dit was nu het perfecte voorbeeld van een zinloze rustdag. Dan kun je beter die etappe in tweeën knippen. Rijd maandag 80 km (bv tot waar de tussensprint lag, mooi juist na een klimmetje). En rijd de 2e helft van de etappe dinsdag. Dan maken de renners evenveel kms. Rustdag is hier echt slechts een schaamlap (ooit werd de 2e rustdag ingevoerd als reactie op kritiek dat de Tour doping zou uitnodigen ivm onmenselijke prestaties etc)..

Het grote voordeel is dan de extra uitslag, extra winnaar, extra finale, extra exposure. Ik denk dat het voor de renners zelfs 'rustiger' is. Nu gaan ze op de rustdag ook een paar uur fietsen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/07/2024 12:47 door Andere Peter.
Andere Peter 17 juli 2024 12:15
Kom je hier nu alleen nog om het Belgische telraam bij te werken? Maar het klopt hoor, de 4 saaiste ritten zijn door Belgen gewonnen. Heb je genoten van het EK?

Nee, Schitte, dat was echt ver over de grens van betamelijkheid. Het zit hem in de nuance. Joris op de NOS zei meteen: hier kan Girmay zijn puntenklassement in gevaar brengen. De invalshoek van Schotte was: hier kan Philipsen een pak punten winnen. Dan heb je echt heel erg de verkeerde reflex.
Sub Culture 17 juli 2024 12:42
Wat een kleuteresk gedrag zeg en dan ben ik nog niet eens ingegaan op je 'karma is a bitch' betoog. Wat heeft het EK hier zelfs mee te maken?

Denk dat de enige verkeerde reflex hier jouw interpretatievermogen is.
Andere Peter 17 juli 2024 12:53
Laten we het erop houden dat we de reactie van Schotte heel verschillend interpreteren. Ik leg uit waar het verschil hem in zit tussen hoe Schotte reageerde en hoe een neutraal journalist met oog voor de feiten en empathie voor de gevallene reageert. Daar ga je niet op in.

Tuurlijk, die EK-opmerking van mij is flauw. Maar flauwheid roep je ook op met je telraampje, als dat bijna het enige is wat je komt melden. Het maakt dat ik inschat dat jij niet de meest geschikte persoon bent om een neutraal oordeel te vellen over het doorgeslagen supporterschap van Calimero Schotte.

We hebben inderdaad met zijn allen enorm genoten van die 75 meter van Robbe Ghys.
Surplace op souplesse 17 juli 2024 21:04
Eens met het schrappen van alle rustdagen, dus ook (de meeste) biljartlakenritten, die nu enkel nog voor drie zaken goed zijn:

- Een kans op een ritzege voor de sprinters, die in het totaalplaatje van de Tour echter geen enkele rol spelen
- Een extra rustdag voor de klassementsrenners, want op deze manier is het niet meer dan een beetje bijtrainen.
- Onnodige kans op valpartijen. Plugge noemde de gravelrit (of een kasseienetappe) het opzoeken van de (on-) geluksfactor, maar daar kun je als klassementsrenner tenminste nog verschil maken. Vlakke ritten leveren alleen maar gevaar op.

Ben er ook van overtuigd dat als je de sprintritten zwaar verminderd er dan minder sprinters naar de Tour komen. De kans op een ontsnapping in die ritten wordt dan ook weer groter en het spel om daar in te komen maakt de rit weer zwaarder. Ook zou ik de UCI-punten voor vlakke ritten veel minder maken (met al argument dat ze niet van invloed zijn op het klassement) en als gezegd de tijdslimiet omlaag doen.

En als er dan af en toe een sprint is zullen we daar ook van genieten.

Als organisatie de sport voorop zetten en niet het te verwaarlozen geld van enkele aankomststeden en het idee dat je om de zoveel jaar in een vlak departement moet komen (wat alsnog kan).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen