Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

111thTour de France(2.UWT) Stage 18»Gap›Barcelonnette(179.5km)

Gepost door Clavan 
Clavan 18 juli 2024 10:09

Richard Carapaz takes a solo win at Superdévoluy. ASO photo

GC after stage 17:

GC leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emirates)
Mountains classification leader: Tadej Pogacar (UAE Team Emriates)
Points classification leader: Biniam Girmay (Intermarché-Wanty)
Best young rider: Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step)
Teams classification leader: UAE Team Emirates
1 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 70hr 21min 27sec
2 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike @ 3min 11sec
3 Remco Evenepoel Soudal Quick-Step 5:09
4 Joao Almeida UAE Team Emirates 12:57
5 Mikel Landa Soudal Quick-Step 13:24
6 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers 13:30
7 Adam Yates UAE Team Emirates 15:41
8 Giulio Ciccone Lidl-Trek 17:51
9 Derek Gee Israel-Premier Tech 18:15
10 Santiago Buitrago Bahrain Victorious 18:35

[touretappe.nl] Van heuvel tot helling, dat is het recept van de 18e etappe in de Tour de France. Er staan een slordige 3.100 hoogtemeters op het menu in een race van 179,5 kilometer tussen Gap en Barcelonnette.

Barcelonnette heeft niets te maken met het grote Barcelona in Spanje, maar heeft wel alles van doen met rit 18. Opnieuw een opdracht voor de baroudeurs, maar ze mogen de spurtende overlevers à la Pedersen, Van der Poel of Van Aert toch niet vergeten.

Vluchtende lieden hebben best wel wat lekkers op het bord liggen om het verschil te maken. De Col du Festre bijvoorbeeld. Met 3,9 kilometer aan 6,3% gemiddeld is het een lekker aperitiefje voor de rest van de dag. De Côte de Corps (2,1 kilometer aan 7,2%), Col de Manse (5,1 kilometer aan 3,6%) vullen de Festre aan. Ze doen wat ze moeten doen: onrust stichten en vermoeidheid aanrichten.

Met de Côte à Saint-Apollinaire duiken we de voorfinale in. Op de 7 kilometer aan 5,5% gaan vermoedelijk de meest afgepeigerde wieltjeszuigers in de kopgroep overboord. Ook de ‘berg van de mooi geknipte jongedames’ – de Côte de Demoiselles Coiffées – doet mee aan de verdere spierafbraak, met een inspanning van 3,6 kilometer aan 5,4%.

Na die laatste top duurt het 4,4 kilometer voor de afdaling begint. Eenmaal beneden gaat een klimmetje van 2,7 kilometer aan 4,5% over in een kilometerslang vals plat. Dat voert naar Les Thuiles, en dan is het nog altijd 9 kilometer naar de meet. Die sectie is zo goed als vlak.

Startplaats Gap is ruim bekend in de Tour de France, finishplaats Barcelonnette een pak minder. Nog nooit finishte La Grande Boucle in de gemeente nabij de grens met Italië.

De eerste drie renners aan de meet krijgen 10, 6 en 4 bonificatieseconden.

De 18e etappe van de Ronde van Frankrijk start om 13:00 uur en de race finisht naar verwachting rond 17:40 uur.

1989. De 15e etappe was een ITT van Gap naar Orcières-Merlette(39km). Een klimtijdrit dus. Steven Rooks won

Lemond wint tijd op Fignon in deze rit en heroverde de gele trui

2003. De etappe van Bourg d'Oisans - Gap. De val van Beloki

1958 stage 20 Gap > Briançon: Charly Gaul in de hitte

Van Springel valt in 1970 in de etappe naar Gap. Merckx bekijkt het van dichtbij

Bruno Cornillet & Pascal Richard ontsnappen in de rit Gap > Briançon (Tour 1989)

Dit is mijn laatste bijdrage voor deze Tour de France. Vanaf morgen ben ik op reces in het mooie Italie. Groetjes
De zwarte trui 18 juli 2024 12:55
MvdP! 17 k*tetappes doorworsteld, paar van die prutsprintjes aangetrokken, vandaag is zijn jour de gloire. De witte WK gaat shinen in al zijn witheid. Boeken toe.
lodjan 18 juli 2024 13:03
Dank Clavan. Fijn reces!
De zwarte trui 18 juli 2024 13:37
Al 3x meegegaan met een demarage, maar voorlopig is het Stuyven die solo voorop rijdt en niemand anders komt weg.
De zwarte trui 18 juli 2024 13:58
Weer geen benen voor de WK. In de bergop rijdt er nu een hele grote groep weg. En de witte kan niet mee. Lemmen, de Wouten en FvdB dan maar.
De zwarte trui 18 juli 2024 14:03
De NOS zijn toch koekenbakkers. Poels 3x pontificaal in beeld geweest, PCS meldt hem. En nog hebben ze het niet in de gaten. Doe je werk voor volk en vaderland! Wat kunnen ons die Healy, Carpaz, Oier etc schelen. De jongens van Dietsen bloed die tellen! Dat is je taak als commentator.
ton duk 18 juli 2024 14:11
DANK Clavan en fijne vakantie (ook al is het in Italië)
Gr
ton duk 18 juli 2024 14:41
Mooi dat Lemmen en vooral FvdB dit nog in de 3e week kunnen
Gr
Andere Peter 18 juli 2024 15:18
Jounalist Renaat stelt de vraag die elke kijker wil weten van de radiomannetjes: is dit jullie eerste keer in Barcelonnette?

Navelstaarders, dat zijn het. Kuifje en Kapitein Haddock bespreken Kuifjes recensie van het boek Kuifje in Afrika.

#zap

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2024 15:23 door Andere Peter.
De zwarte trui 18 juli 2024 15:50
En als het dan een kort snel minuutje is, maar die Goor neemt zichzelf enorm serieus en blijft maar reutelen. Serge staat er verloren en hulpeloos bij als een schuchtere schooljongen die op het matje bij meester Christophe moet komen. En verwonderlijk voor een radiomannetje ook nog eens een heel vervelende stem om naar te luisteren. Ja 'de Belg' is niet meer wat het geweest is.
Koppizoektwachtwoord 18 juli 2024 16:15
Voorlopige hoogtepunt in de vlucht: de zak niet afgewogen M&M’s die rondgaat.
De zwarte trui 18 juli 2024 16:26
Allemaal corona morgen de M&M graaiers.

Bart LeMMen maakt een ijzersterke indruk. En schuift nu mee met 7 man. Wout moet zich in dienst stellen! Maar nee, Bart L schudt nu het hoofd... hij mag niet meer mee rijden. #freeBart!!
De zwarte trui 18 juli 2024 16:28
LeMMEn springt op alles wat los en vast zit. Met de vingers in de neus. Hij trapt in de boter.
De zwarte trui 18 juli 2024 16:29
Veel te lief die jongen, net als FvdB. Hij rijdt als een STRAALJAGER.
predator 18 juli 2024 16:42
Kutstrategie dit. Als je goed bent, gewoon rijden.
predator 18 juli 2024 17:25
Nou ja, in ieder geval een mooie winnaar.
Pyama 18 juli 2024 17:26
Lemmen zou toch gewoon op kop van de groep Van Aert moeten rijden?
Wanny 18 juli 2024 17:28
Campenaerts mag winnen van Kwiatkowski.

De onervaren Fransman in het pak gedaan.

Tactiek Visma onnavolgbaar. Met 1 knecht proberen 30 man bij elkaar te houden.
predator 18 juli 2024 17:35
Wanny Schreef:
-----------------------------------------------------

> Tactiek Visma onnavolgbaar. Met 1 knecht proberen
> 30 man bij elkaar te houden.

Nou dit dus.
De zwarte trui 18 juli 2024 18:14
Ja, vreemd om wel te reageren op Vercher en dan helemaal niks meer in de tank te hebben voor de sprint. Laat Campenaerts dat gaatje lekker dichten.
Cyclad58 18 juli 2024 18:44
Yes. Eens met jou.
Cyclad58 18 juli 2024 18:49
Ik vond het een prachtige rit met 2 onbetwiste uitblinkers: Victor Campenaerts en Bart Lemmen. Lemmen ijzersterk en Campenaerts zeer gedisciplineerd en gedecideerd naar winst. De 2 interviews met deze jongens waren ook briljant. Prachtige emotie bij Vocsnor en mooi realisme-ondanks-de-adrenaline bij Lemmen.
Logisch dat Visma-LaB voor Van Aert reed. Wat had anders gemoeten? Van Aert had met Kwiatkowski en Campenaerts/Vercher mee moeten springen. Kon hij dat niet? Dan houdt dat op. Lemmen had dan meteen vol moeten meerijden met Hindley en co. Plan B werd nu pas ingeschakeld toen het Van Aertkalf al verdronken was. Alternatief was geweest dat Lemmen zich laat terugzakken naar de groep Van Aert. Nu was het in de finale vlees noch vis. Daarmee wordt de prima rit van Lemmen eigenlijk in de schaduw gezet:
Cyclad58 18 juli 2024 18:50
Heeft het toch niets mee te maken? De tactiek was logisch. Pas toen bleek dat Van Aert het niet kon had men bij Visma-LaB moeten schakelen.
De zwarte trui 18 juli 2024 19:03
Tuurlijk is het de taktiek. Maar je kan je volledig voegen naar die taktiek of een Ayuso-tje doen en halve knecht spelen. Zodat je ook nog voor eigen kans kan rijden. Hij sprong op echt alles dat bewoog.
lodjan 18 juli 2024 19:03
Toen kon Bart ook niet meer.
Cecchini 18 juli 2024 21:42
Ik heb alleen de laatste 40 km gezien vandaag, en de kopgroep was al weg. Geen MVDP gezien, maar heeft hij nog geprobeerd om er bij te zitten? Zo niet, dan vind ik , dat hij wel een zeer teleurstellende Tour heeft gereden. Een enkel sprintje aangetrokken daar is het wel bijgebleven. Een wereldkampioen onwaardig vind ik, ook al wint hij straks goud in Parijs. Daar waar Vingegaard altijd ten onrechte een verdedigende koers houding wordt aangewreven is het juist MVDP die de laatste 2 seizoenen wel heel erg zuinig met zijn krachten omgaat. Tuurlijk waren zijn overwinningen in MSR, de E3 prijs, Ronde van Vlaanderen en Parijs Roubaix groots, maar hij koerst zo weinig (ik geloof dat hij in 5 koersen zijn uiterste best heeft gedaan). Het begint mij als oorspronkelijke MVDP fan een tikkie te irriteren. De erelijst afvinken, dat is het nú geworden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2024 21:44 door Cecchini.
Tinuz 18 juli 2024 21:43
Waarom zat Van Aert überhaupt mee vandaag? Visma heeft zijn krachten de komende 2 dagen hard nodig, lijkt me. In functie van de Deense troonpretendent.
Lemmen had mijns inziens gewoon voor eigen kans moeten gaan vandaag.
Tinuz 18 juli 2024 21:54
Het fanschap van VDP wordt inderdaad wel wat op de proef gesteld door zijn summiere grinta. Het komt allemaal iets te parttime over.
Vergelijk dat met bijvoorbeeld die Campenaerts - die fietst altijd met het mes tussen de tanden.
Andere Peter 18 juli 2024 22:25
@Sub Culture: van harte met nr 6 (ik tel de laatste tijdrit al)! Dit was de leukste Belgosche zege in de deze Tour, voor een zeer sympathieke en uitstekende renner die ook echt een etappe verdient voor zijn hele oeuvre.
Andere Peter 18 juli 2024 22:33
Van der Poel hoorde bij de allereerste aanvallers en bleef een poos meesprimgen. Ik denk eigenlijk dat hij deze etappe niet mee kon zijn omdat het er te dik bovenop lag dat hij deze etappe zou uitkiezen. Dan komt zo'n groep met Van der Poel minder snel weg.

Om dezelfde reden denk ik dat Van Aert er nooit bij zou zijn geweest in die laatste slag. Niemand rijdt met Van Aert naar de meet.

Als serieus het plan was dat Lemmen effe 36 man bij elkaar zou houden zodat Van Aert met de overlevers voor de rit kan sprinten, dan vind ik dat best naïef. Ik denk dat ze achteraf pas beseffen hoe goed Lemmen in vergelijking met de rest was. Misschien hadden ze hem met een kein groepje wel een keer mee moeten laten werken. Een kans van pakweg 1 op 4 was beter dan 2 op 36. En als je alleen maar op alles reageert en de benen stilhoudt, dan kan het eigenlijk ook alleen maar zo lopen dat je de slag mist. Ik vind dat de ervaren Van Aert dit had moeten aanvoelen en erop had moeten staan dat Lemmen ook eens wel mee zou rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2024 22:34 door Andere Peter.
ton duk 18 juli 2024 23:34
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vergelijk dat met bijvoorbeeld die Campenaerts -
> die fietst altijd met het mes tussen de tanden.

Als je vergelijkt...pak ff de overwinningen van beiden erbij
Ik begin : 3x RvV...nu bent uwes
Gr
El Chaba2 19 juli 2024 00:25
Haha, inderdaad! thumbs up
Stuyven, die een zak M&M's deelt met collega's in zijn buurt. Is natuurlijk een hele lekkere (maar ook hele foute) energieboost, die ze als modelprof zijnde maar zelden of nooit kunnen (en mogen) eten.
El Chaba2 19 juli 2024 01:14
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2024 01:15 door El Chaba2.
El Chaba2 19 juli 2024 01:16
Van Aert had zelf moeten gaan in die klim waar Lemmen vijf, zes keer achter elkaar iemand terug pakte en dan zelf met drie, vier, vijf man weg moeten komen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen