Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Reeks ten einde

Gepost door Meneer 60% 
Meneer 60% 09 september 2024 09:48
Gisteren eindigde niet alleen de mooie carrière van Robert Gesink, maar ook een Nederlandse reeks van precies tien jaar.

Ik kan mij nog goed de grote rondes aan het begin van de eeuw herinneren, toen Nederland niet meedeed om zowel de etappes als in het klassement. We waren blij met Marc Lotz die top-10 reed in een Touretappe. Of met het presteren van Menchov, omdat ie voor een Nederlandse ploeg reed. In de Giro of de Vuelta deden meestal maar een paar Nederlanders mee, vaak als pelotonvulling.

Maar vanaf het eind van de jaren '00 ging het beter, met meerdere goede tot zeer goede klassementsrenners (Gesink zette de trend) en wat later ook sterke sprinters. Er kwamen weer meer etappezeges en ook top-10-plekken in het klassement. 'We' werden ook sterker in de breedte, waardoor er veel minder kleurloze rondes bijzaten vanuit Nederlands perspectief.

In de Vuelta van 2014 kwam het voor het laatst voor dat Nederland én geen etappe won én geen top-10 plek in het klassement behaalde in een grote ronde. En nu, precies tien jaar later, is dat ook weer gebeurd. De reeks werd de laatste jaren een paar keer ternauwernood in leven gehouden door bijvoorbeeld een onverwachte etappezege in de slotweek van Wout Poels, of Thijmen Arensman die zich nog de top-10 in reed. Maar nu was er niets meer aan te doen. Arensman viel uit en Kruijswijk had een mooie kans op een etappe, maar miste de benen.

Voor wie het wil checken

Etappezeges:
V24 x
T24 Groenewegen
G24 Kooij
V23 Poels
T23 Poels
G23 x
V22 Arensman
T22 Jakobsen, Groenwegen
G22 Bouwman (2), Van der Poel
V21 Jakobsen (3)
T21 Van der Poel, Mollema
G21 Van der Hoorn
V20 x
T20 x
G20 x
V19 Jakobsen (2)
T19 Teunissen, Groenewegen
G19 x
V18 x
T18 Groenewegen (2), Dumoulin
G18 Dumoulin
V17 x
T17 Mollema, Groenwegen
G17 Dumoulin (2), Van Emden
V16 Gesink
T16 Dumoulin (2)
G16 Dumoulin
V15 Dumoulin (2), Lindeman, Van Poppel
T15 x
G15 x
V14 x

Top-10-plekken
V24 x
T24 x
G24 Arensman
V23 x
T23 x
G23 Arensman
V22 Arensman
T22 x
G22 x
V21 x
T21 Kelderman
G21 x
V20 Poels
T20 Dumoulin
G20 Kelderman
V19 Kelderman
T19 Kruijswijk
G19 Mollema
V18 Kruijswijk, Kelderman
T18 Dumoulin, Kruijswijk
G18 Dumoulin, Oomen
V17 Kelderman, Poels, Kruijswijk
T17 x
G17 Dumoulin, Mollema
V16 x
T16 x
G16 Kruijswijk
V15 Dumoulin
T15 Gesink, Mollema
G15 Kruijswijk
V14 x
Erik S. 09 september 2024 11:34
Nou, dan mag Kelderman ook wel een World Tour koers winnen
Luijt 09 september 2024 13:42
Dat je dit allemaal hebt uitgerekend. Ontroerend.
Maar Nederlandse AK jongens of zelfs "vrijbuiters" zijn nauwelijks nog te vinden. Gelukkig wordt er her en der nog wel eens sprintje gewonnen en hebben we natuurlijk VDP. Maar dat is het dan wel. Kommer en kwel.
Meneer 60% 09 september 2024 14:18
Iedere gek zijn gebrek. In 2017 schreven media er ook over dat we zes rondes op rij een etappe hadden gewonnen. In de Vuelta van 2017 gebeurde dat niet, maar hadden we wel maar liefst drie top-10-plekken. Ook niet slecht. Toen bedacht ik deze ietwat kunstmatige reeks. Vooral omdat ik besefte hoe anders het niet zo lang daarvoor was. Bij elke grote ronde daarna dacht ik: 'hé, weer een etappe of een top-10 plek. De reeks is nog in tact'. Vorige week dacht ik er weer aan, toen ik het mis zag gaan. Vanochtend had ik tijd over en heb ik heb ik de namen opgezocht en het lijstje gemaakt. Klein half uurtje werk.

Conclusie: ik ben geen mensenschuwe kluizenaar, zoals je zou kunnen denken.
predator 09 september 2024 14:57
Etappes zie ik nog wel lukken de komende jaren, maar klassementen vind ik echt zorgelijk. Iemand een idee waarom er niks aankomt? Zelf denk ik (maar is onderbuik) dat jongeren in Nederland tegenwoordig helemaal niet meer willen fietsen (zonder hulpmiddelen).
Eindhovuh 09 september 2024 15:35
Ik vrees inderdaad dat de al langer aangekondigde "magere" jaren zijn aangebroken.
MvdP verbloemd heel veel. Maar we hebben zelfs amper subtoppers, zeker als van Baarle en Arensman een sukkeljaar hebben.
ton duk 09 september 2024 15:53
HOL heeft dit jaar Tour lAvenir mede bepaald met Graat op plek 3
Gr
ton duk 09 september 2024 15:55
Wereldtopper Kooij won gisteren nog...
Gr
Cyclad58 09 september 2024 20:32
We zijn soms toch te pessimistisch. Nu is het inderdaad wel wat mager.
Zoals Ton terecht zegt is Kooij zeker een wereldtopper en heeft nog groeimarge. Is als sprinter gewoon wereldtop, niets minder dan dat. Hoe kun je hem niet noemen?

Van de volgende jonge renners gaan er best een paar ver komen:
Huising, Graat, Van Bekkum, Van der Meulen, Wessel Mouris, Artz, Van den Broek, Krijnsen (let maar eens op hem!), Tibor del Grosso, Senna Remijn, Ruud Junior Nagengast, Jurgen Zomermaand, Pim Ronhaar.
Er zit een goed lichting aan te komen, daar ben ik van overtuigd.
Cyclad58 09 september 2024 20:37
Zitten daar klassementsrenners bij? Hangt er vanaf.
Tijmen Graat is denk ik de beste klimmer, maar minder allround dan bv Van Bekkum en Huising. Zo'n Huising heeft de mogelijkheden om heel goed te worden.
Senna Remijn behoort bij de 10 beste junioren ter wereld en als ik zie wat Jelte Krijnsen nu doet kan het niet anders dan dat hij echt gaat doorbreken. Huub Artz heeft weer alles in zich om een prima klassiek renner te worden. We moeten beslist niet wanhopen.
We missen alleen een echt goede sprinter in het rijtje beloften. Daar hebben we voorlopig Kooij en straks ook Van Uden voor. Die jongen komt er ook wel.
Cyclad58 09 september 2024 20:37
Ach ja, sommige prikkers hier lijken de jongere categorieën beslist niet te volgen.
Cyclad58 09 september 2024 20:39
Heeft Nederland niet het ploegenklassement in de Tour de l'Avenir gewonnen? Zegt ook wel iets......
betuweracer 09 september 2024 20:42
En ook een Jelte of Dumoulin laten en lieten zien dat het snel kan gaan. In verschillende grootheden.

Bovendien heb je slechts één ventje nodig die nu nog onder de radar rijdt als 17-jarige, maar over 3 jaar de nieuwe Pogacar kan zijn.

Zo is ook Mathieu er een en zijn dit helemaal geen magere jaren, maar rijkere jaren dan we in 30 jaar hebben gehad. Dumoulin was even (semi) wereldtop, Mathieu nu al wat langer. Onbegrijpelijk dat een zooitje sprintzeges en top 10 noteringen om des keizers baard worden weg gezet als rijke jaren, maar nu 'we' al drie jaar achter elkaar minstens 2 top 9 koersen (GR's, monumenten en WK) winnen , het een doffe ellende is. Hoe lang was dat hiervoor geleden? En nu dus drie jaar op rij.

Nu schaar ik die 9 wel op dezelfde hoogte en zal zeker niet iedereen dat doen, maar een zege in Roubaix telt toch zeker zwaarder dan een 4e plek in een grote ronde waarvan op elk moment duidelijk was dat die niet gewonnen ging worden? Terpstra is groter dan Gesink, Kruijswijk en Mollema.

Ondertussen wordt Arensman maar afgezeken, terwijl hij in de laatste 10 grote ronden als enige Nederlander top 10 reed, drie keer. Die maakt straks nog een overstap naar een Visma of UAE en maakt plots een enorme sprong.

Ook wat melodramatisch om al die lof nu op Gesink te spelden, hoe dol ik ook op hem ben (geworden). Die breedtelof komt alleen Rabobank toe. Hij was enkel de eerste. De huidige lichting Belgische klassementsrenners begint er wel een beetje op te lijken trouwens. Heel vroeg, heel professioneel begeleid, maar doordat het park gekapt bleef worden, weten ze niet hoe te winnen in het oerwoud.
lodjan 09 september 2024 21:16
Hoewel je gelijk hebt dat een monument winnen groter is dan top 5 in een grote ronde, ervaar ik dat momenteel niet zo. Enerzijds omdat je aan een ronde wekenlang plezier beleeft terwijl een monument na één dag alweer voorbij is. Anderzijds omdat er momenteel héél veel monumenten gewonnen worden waardoor het niet bijzonder meer is (MVDP, Van Baarle, Mollema, Terpstra, Poels).
betuweracer 09 september 2024 22:40
Ja, daar gaat het mis. Winnen is heel bijzonder. In eendagskoersen soms net wat toevaligger dan een grote ronde, maar daarom ook leuker. Die heilloze top 10 plekken worden veel te groot gemaakt.

Ik snap die naïviteit omtrent een klassememtsrenner die toch niet gaat winnen gewoon niet. Voor een grote ronde zijn er hooguit 3 of 4 serieuze kanshebbers. Wat boeit het nou of er een Nederlander 6e of 9e wordt? Buiten Dumoulin (2 of 3 keer), Kruijswijk en een keer Gesink was elke hoop op een eindoverwinning futiel. Meefietsers, met alle respect.

In een goed monument zitten vaak 23 keer zoveel omwentelingen als een grote ronde. Maar die monumenten worden ook schaarser. Zo eerlijk moet ik ook zijn. Mede met dank aan Matje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/09/2024 22:41 door betuweracer.
Eindhovuh 10 september 2024 13:41
Wanhopen is nooit verstandig. En jij hebt er veel meer zicht op dan ik, dus dank voor dit rijtje. Daarnaast kan iemand ineens flinke stappen gaan maken zonder dat we dat nu verwachten.

Ik ben van 1981 dus ik ben opgegroeid in de tijd dat we tussen 1988 (Adri) en 2014 (Terpstra) maar 1x een monument wonnen (Knaven 2001). Daarnaast tussen 1990(Breukink) en 2011 (Mollema na disq Cobo) geen podium in een grote ronde.

De laatste 10 jaar zijn we natuurlijk enorm verwend. Iets minder kan best maar terug naar het zwarte gat zou ik echt heel vervelend vinden.
Laatste 10 jaar immers 9x een monument( 6x vdP, van Baarle, Poels en Terpstra). En 5x podium grote ronde, 3x Dumoulin, Kruijswijk en Kelderman. (Waarbij ze alle 3 nog een keer meer hadden kunnen winnen zelfs).

(jaja ik ben een chauvinistische sportkijker)
De zwarte trui 10 september 2024 14:26
Kooij is 22. Als die net zo lang (en goed) door gaat als Cav, dan kunnen we wel een tijdje zonder nieuw sprint talent. grinning smiley

Zelf hoop ik op een goede bergop eendaagse renner, type Mollema / Boogerd, die elk jaar een (semi-) klassieker en een rittenkapersrit in een GR mee pakt. Wie weet hoe FvdB (23) zich ontwikkelt.
betuweracer 11 september 2024 00:19
Ik vind het zwarte gat daarvoor ook veel te groot gesteld. Ik noem bewust eerder dat al die Nederlanders die top 10 reden in grote ronden zelden of nooit echt een kans hadden om te winnen.

Boogerd eindigde 16 keer in de top 10 van een monument, waarvan 7 keer op het podium. In Luik en Lombardije. Alle 7 keer een andere winnaar. Die zat gewoon 6/7 jaar bij de allerbeste klimklassiekerreners die er waren. Misschien wel de constantste uit zijn tijd. Wereldtopper. Hij wist nooit een monument te winnen, maar je had altijd het idee dat het wel kon (en hij had er ook makkelijk 2/3 kunnen winnen). Maar bij 90% van die top 10 noteringen van Nederlanders in grote ronden wist je dat ze niet gingen winnen. In de jaren 1995-2010 hadden we twee goede renners die nooit iets groots wonnen. In de jaren 2010-2025 hadden we twee goede tot geweldige renners, waarvan er een heel veel won en de ander iets.

En er waren een Knaven en Poels. En Jakobsen en Groenewegen.

Zouden er in Slovenië nu ook zulke discussies zijn? Over wie deze lichting gaat opvolgen? Geniet van het moment (Mathieu) en accepteer dat alles in vlagen gaat en niets te voorspellen is (de Deense lente is ook alweer gesmoord, bijvoorbeeld). Spanje zat in een onomkeerbare mineur, maar hebben opeens Rodriguez Torres, Castrillo, Berrade.

Alleen met Frankrijk komt het waarschijnlijk nooit meer goed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2024 03:28 door betuweracer.
Meneer 60% 11 september 2024 09:29
Ik maak me zelf voor de korte termijn ook helemaal niet veel zorgen. Er komt echt wel wat aan, met namen die hier eerder genoemd zijn. Daarbij wordt vaak naar leeftijd gekeken, maar vergeet ook mannen als Bart Lemmen niet. Niet meer piepjong, maar later begonnen, dus nog genoeg groeipotentie.

Wel denk ik dat er factoren zijn die voor de langere termijn een probleem zijn. En dan doel ik vooral op het steeds drukker wordende verkeer en het verdwijnen van wedstrijden in Nederland. Dat zal negatieve gevolgen hebben voor de ontwikkeling van jonge renners en dat gaan we op een gegeven moment merken.
Cyclad58 11 september 2024 10:32
Ik zie in Frank van den Broek niet echt een klimmer voor het hooggebergte. Wellicht voor de kleinere rondjes, maar hij mag me verbazen. Als ik er dan 2 mag uithalen: Tijmen Graat en Darren van Bekkum. Zij hebben klimvermogen, Graat is zonder meer een pure klimmer, Van Bekkum is iets allrounder. Ze worden allebei prof volgend seizoen. Dan hebben we nog het enigma Max van der Meulen, die prima klimprestaties afwisselt met hopeloos falen. Kan goed komen. Ik vergat in mijn eerdere opsomming nog een naam: Wouter Toussaint. Heeft ook van die dagen dat hij met de beste klimmers mee kan.Werd 2e in de door megatalent Jarno Widar gewonnen bergetappe in de Giro Next Gen. Maakt wellicht volgend seizoen de overstap naar de hoofdmacht van Wanty.

Bart Lemmen heeft zeker nog groeipotentie, leeftijd zegt niet alles.
Cyclad58 11 september 2024 10:33
Frankrijk (ik denk dat je het gekscherend bedoelt) heeft bij de junioren hét grote rondetalent Paul Seixas. Onthoud die naam maar!
Cyclad58 11 september 2024 10:35
Er komt geen zwart gat. Hooguit een paar mindere jaren nu. Ook Nederland heeft talent genoeg om een partijtje te blijven meeblazen. Wat we wellicht ontberen is nieuw sprinttalent en echt tijdrittalent, alhoewel de broertjes Mouris potentie hebben. Straks maar eens kijken of "we" bij de jongere categorieën meekunnen op het EK Tijdrijden.
ton duk 11 september 2024 11:02
Meneer 60% Schreef:
----------------------------------------------------

> het verdwijnen van wedstrijden in Nederland.

Juist . Ronde v Drenthe m/v als voorbeeld 2024 , samen met parkoers RENEWI

Gr
betuweracer 11 september 2024 11:47
Ken Seixas wel. Gaat zoals vrijwel alle Fransen waarschijnlijk naar een Frans team. En die teams lopen al 40 jaar achter de feiten aan.
De zwarte trui 11 september 2024 12:11
Een keiharde 1-2-3 voor de Denen in Rüebliland. Ik ken het niveau niet van die koers, maar viel me wel op. Blijft de vraag hoe het die junioren vergaat over een jaar of 4...
ton duk 11 september 2024 12:16
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een keiharde 1-2-3 voor de Denen in Rüebliland.
> Ik ken het niveau niet van die koers

Ik zie die koers altijd wel als een graadmeter maar de bezetting en selecties zijn natuurlijk wisselend
Volgens mij waren wij 'r met DE HOL-selectie
Gr
Sub Culture 11 september 2024 15:08
Ik vind de reeks overwinningen in monumenten de voorbije jaren een pak impressionanter dan de zogenaamde hoogconjunctuur in het rondewerk.
Uiteindelijk is enkel Dumoulin diegene geweest die er toe doet, uitstraling, persoonlijkheid en een absolute topper.

Van wattenstaafjes als Gesink, Kelderman..en consoorten ga je als kleine jongen niet dromen van een wielercarrière.
Bijzonder knap wat ze hebben gepresteerd hé de ereplaatsen in algemene klassementen maar de manier waarop blijft niet hangen;

Wat de toekomst betreft van de Nederlandse wielersport vind ik het optimisme bij sommigen aandoenlijk, maar die oogt niet fraai.
Als je twee grote Nederlandse ploegen enkel buitenlanders aantrekken in de opleidingsteams begint het al van onder af aan.
Uijtdebroeks, Nordhagen gaan ook nooit knechten voor Graat, Huising, dat zal omgekeerd zo zijn.

Tel daarbij het opdoeken van prof- en jeugdkoersen, de onwelwillendheid qua politionele ondersteuning... MVDP houdt de schijn nog wat op, maar de magere jaren zijn echt aangebroken.
De zwarte trui 11 september 2024 15:27
lodjan 11 september 2024 15:37
Gezien het verschil in aantal profploegen én koersen in NL en BE is er al jaren een groot verschil in aantal renners in het peloton. De Belgen hebben toppers en veel renners in het middenveld. In Nederland moeten we het van een paar toppers en een smal middenveld hebben. De drie profploegen die we hebben, hebben dan ook nog eens veel buitenlandse renners en buitenlandse kopmannen. Ondanks dat doet NL het toch heel aardig (vooral dankzij MVDP en Kooij), al zijn de jaren niet zo moddervet als in België.
Sub Culture 11 september 2024 15:47
Het gaat hier toch helemaal niet om een vergelijkende studie tussen Nederland en België?
Cecchini 11 september 2024 16:04
Uitdebroeks kopman. Ha.
Luijt 11 september 2024 23:10
Klopt, met dien verstande dat er grote verschillen zijn tussen Gesink en Kelderman.
En dat over Graat is te voorbarig.
Maar, de magere jaren zijn ontegenzeggelijk aangebroken.
Luijt 11 september 2024 23:12
Eindhovuh 12 september 2024 10:04
Misschien kiest hij de weg van Julian Alaphilippe, een Franse renner waar het aardig goed mee gekomen is lijkt mij.
Luijt 13 september 2024 00:36
Je vergeet Jelle
Luijt 13 september 2024 00:37
Andere Peter 15 september 2024 18:22
Tussen Rabbah Madjer (hakje 1987) en Basile Boli (1993) scoorden alleen Nederlanders in de Europa Cup-1-finale. Dat waren de laatste finales voordat het CL werd, dus in zekere zin loopt de reeks nog steeds :-)

1988: geen goals (PSV wint)
1989: 2x Gullit, 2x Van Basten
1990: Rijkaard
1991: geen goals
1992: Koeman

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2024 18:23 door Andere Peter.
Andere Peter 15 september 2024 18:32
Ook Laporte zie ik als Franse topper. Bardet was dat en rijdt zijn kaatste 3 jaar niet-Frans. Het kwartje lijkt te vallen bij de Franse toppers.
Clavan 16 september 2024 09:25
Thijs Zonneveld meld in zijn podcast dat er plannen zijn om de Ronde van Nederland terug te brengen. Aanvraag bij de UCI voor 2025 is ingediend. Voor nu een 2.1 koers van 14-19 oktober. Dit onder organisatie van TIG sports, die ook bv. KLM Open en F1 Zandvoort organiseert.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/09/2024 09:29 door Clavan.
De zwarte trui 16 september 2024 11:24
Tijdrit kopje van Bloemendaal en 'de afsluitdijk op en neer' en veel omlopen. Als luchtballonnetjes voor mogelijke etappes.
Clavan 16 september 2024 11:55
ton duk 16 september 2024 13:28
Elk nieuw initiatief juich ik natuurlijk toe maar terugkeer R v Drenthe (m/v) en 2 HOL-etappes RENEWI zou al wat zijn...

Dat omloop / lus-idee is natuurlijk niet nieuw maar dat is wel het huidige wielrennen in Nederland en dan zijn er best 5 orginele etappes te verzinnen
gr
De zwarte trui 18 september 2024 12:38
Visma / WF over de magere jaren: [www.wielerflits.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen