Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Geef mij hoop

Gepost door Surplace op souplesse 
Surplace op souplesse 08 november 2024 10:14
Koersen worden in 10 minuten tijd en op 100 kilometer van de streep beslist. Er zijn veel te weinig sjeuïge dopingrellletjes. De ene held heeft een plukje, de ander nu ook echt een matje. Er is dit hele jaar in geen enkele serieuze koers tactisch iets interessants gebeurd.

Deze hele sport is geen moer meer aan!

Tenzij de UCI snel en kordaat ingrijpt en de vrijwel enige noodgreep toepast die er te doen valt, de startploegen naar 4/5 renners terugbrengen, vrees ik dat we de sport als prettig kijkverdrijf kunnen begraven.

Wat jullie?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/11/2024 10:14 door Surplace op souplesse.
Meneer 60% 08 november 2024 16:49
Als het heel lang gesloten blijft en pas in de laatste 10 kilometer losgaat is het ook niet goed. Er zijn toch ook wel veel spannende wedstrijden geweest de afgelopen jaren? Dit jaar iets minder misschien, omdat Pogi en VDP er op hun terrein ver bovenuit staken. Maar wie zegt dat dat volgend jaar weer zo is? Als Van Aert terug is. Als Vingegaard hopelijk een goede voorbereiding op de Tour heeft. Het kan een heel mooi jaar worden.

Daarnaast heeft het wielrennen nu echt een aantal grootheden waar over 50 jaar nog steeds over gepraat gaat worden. Heel lang is dat niet zo geweest. Ik vind dit wel een heel mooie tijd om wielerliefhebber te zijn.
Tinuz 08 november 2024 17:25
Het matje is er af, zag ik via Freddy Ovett. De coupe dopage van Thibau Nys is wellicht interessant voor je.

Met totalitaire denkers als Plugge en Dracula Gianetti ziet het er niet meteen florissant uit, maar een nieuw jaar biedt altijd weer een andere dynamiek. Dat is zo'n beetje de hoop die ik kan geven.
Surplace op souplesse 08 november 2024 20:04
Denk je niet dat het vrij toevallig is dat we de laatste 20 (30) jaar in vrijwel élke sport de grootste ooit bezig hebben gezien? Voetbal - Messi. F1 - Verstappen (Schumacher / Hamilton). Tennis - Federer, Nadal, Djokovic. Zwemmen - Phelps. Atletiek - Bolt. Schaatsen - Kramer.

Misschien hebben we echt het golden era der sport meegemaakt, maar logischer is toch dat de meer en meer dichtgetimmerde professionaliteit elke zoveel deciannia heersers gaat geven in elke sport. Zo bijzonder zal het allemaal niet blijken. En individuele sporten als zwemmen en atletiek worden dus nog saaier, maar teamsporten kunnen nog altijd blijven verrassen. De ironie is dat je juist van wielrennen (iets) minder een teamsport moet maken om de spanning en verrassingen te waarborgen.
nachtwacht 09 november 2024 05:18
De World Tour laten zitten. 1.1 en 1.2 koersen zijn over het algemeen nog wel leuk en tactisch interessant.
ton duk 09 november 2024 11:18
Deel 2 van advies is te onderstrepen door DUK .
Een Mergelland of Brabantse Pijl is vaak leuker als een AGR of Luik
Gr
Pyama 09 november 2024 12:20
Wat een geklaag. Leukste seizoen in jaren. Gelukkig geen Wiggins, Froome of nog ergere Jumbo-Visma praktijken.
Museeuw 09 november 2024 15:02
Wielrennen wordt weer leuk als Pogacar wordt betrapt.
Surplace op souplesse 10 november 2024 13:11
Vertel dan even wat je zo ontzettend leuk vond, ouwe sjamberloek.
Surplace op souplesse 10 november 2024 13:14
Pogacar is niet het probleem. Optimale begeleiding gecombineerd met een systeem waarin controle op elke straathoek te koop is, is het probleem.
Luijt 11 november 2024 11:58
Over een tijdje wordt Pogi wel weer voorbij gefietst.
Sjorsoll 27 november 2024 12:56
De meeste sporten zijn wel relatief jong. Betaald voetbal in Nederland is bijvorbeeld zeventig jaar oud, mondiaal professioneel tennis pas 56 jaar (de veel gedane voorspelling dat niemand ooit nog 14 keer Roland Garros gaat winnen vind ik dan ook nogal voorbarig).
Hoe groot is nou de kans dat als we bijvoorbeeld nog 10.000 jaar professionele sport hebben, juist in de eerste 50 jaar alle records worden gebroken? Omgekeerd is die 20 jaar waar jij het over hebt best een groot deel van de tijd die we er nu op hebben zitten.

Over het afgelopen wielerjaar en de toekomst:

Dit soort dominantie blijkt meestal van kortere duur dan dat we vooraf denken. Sterker nog: mijn eigen voorspelling was na zijn tweede Tourzege dat Pogacar pakweg tien keer achter elkaar de Tour zou winnen.

Ik ben het trouwens totaal met je eens wat betreft de amusementswaarde. Er is op Milaan-San Remo na zelfs geen spannend monument geweest, zelfs het WK was saai. Ik heb op dat gebied nog nooit zo'n geestdodend wielerjaar meegemaakt. Hup Van Aert, hup Vingegaerd.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/11/2024 02:08 door Sjorsoll.
De zwarte trui 27 november 2024 15:42
In HOL wordt er volgend jaar weinig op de weg gekoerst: [www.wielerflits.nl]

Geef ons hoop.
El Chaba2 27 november 2024 17:11
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------
> Koersen worden in 10 minuten tijd en op 100
> kilometer van de streep beslist. Er zijn veel te
> weinig sjeuïge dopingrellletjes. De ene held
> heeft een plukje, de ander nu ook echt een matje.
> Er is dit hele jaar in geen enkele serieuze koers
> tactisch iets interessants gebeurd.
>
> Deze hele sport is geen moer meer aan!
>
> Tenzij de UCI snel en kordaat ingrijpt en de
> vrijwel enige noodgreep toepast die er te doen
> valt, de startploegen naar 4/5 renners
> terugbrengen, vrees ik dat we de sport als prettig
> kijkverdrijf kunnen begraven.
>
> Wat jullie?

Ik snap je punt en ben het (deels) ook wel met je eens qua saaiheid, alleen is de oplossing die je aandraagt ((veel) kleinere ploegen) bij voorbaat kansloos, omdat dat de werkgelegenheid van de profrenners behoorlijk rigoreus zou doen afnemen. En omdat het (ook) een teamsport is, is de solidariteit van de toppers en subtoppers met de (hun) knechten onder hen logischerwijze behoorlijk groot.

Overigens zou ik verder ook geen enkele andere oplossing voor het probleem van de saaiheid en voorspelbaarheid weten.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2024 17:12 door El Chaba2.
lodjan 27 november 2024 21:29
Bij meer, maar kleinere ploegen is er geen verschil qua werkgelegenheid.
nachtwacht 28 november 2024 11:16
Aantrekkelijkere koersen betekent meer kijkers en dus meer sponsors.
Andere Peter 02 december 2024 12:42
(Sjorsoll reageert in dezelfde richting). Met de laatste 20-30 jaar neem je best veel tijd. Dat is al ca 30% van de tijd dat de meeste sporten professioneel beoefend worden. En door wetenschappelijke kennis, voeding en technologie zit er natuurlijk een intrinsieke evolutie in. De gemiddelde mense wordt ook nog steeds groter, dus het is niet gek dat de toppers steeds hoger toppen.

Verder, ach:

F1 - Fangio, Senna
Voetbal - Maradona, Pele, Cruijff en dan Messi
Zwemmen - Spitz? (Er waren toen toch veel minder onderdelen?)
Atletiek - Lewis
Schaatsen - Heiden, Schenk, Koss

Dat die 3 beste tennissers ooit in 1 genereatie zitten is mij te toevallig. Bij tennis vind ik vooral de duur van de carrières van Federer, Nadal, Djokovic opmerkelijk. Ongetwijleld mede doordat de verzorging beter is. En een tennisser reist enorm veel. Daar moet je ook maar zin in hebben. Reizen is nu natuurlijk wel een stuk comfortabeler dan 50 jaar geleden. Commercie maakt het ook aantrekkelijker om langer te blijven oogsten.

Tenslotte denk ik dat de alomtegenwoordige tv en (sociale) media zorgen voor een al snel wat overtrokken beeldvorming. Of anders gezegd: de oudjes komen er bekaaid vanaf. We hebben niet zoveel scherpe filmpjes van Pele, Borg of Maradona als van Messi, Federer of Bolt.

Tav wielerennen zou het kunnen zijn dat tv een omgekeerd effect heeft. De camera toont vooral ook de mindere momenten, de ongeloofwaardigheid. De prestaties van Coppi maar zeker ook Merckx werden enorm ingekleurd door enthousiasmerende krantenverslagen. De tv prikt juist illusies door bij het wielrennen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen