Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Politiebegeleiding bij wielerkoersen

Gepost door Afoort 
Afoort 12 februari 2025 19:57
Thijs Zonneveld stelde deze vraag vandaag op X, en heeft nog geen plausibel antwoord gekregen. Ik ben ook erg benieuwd naar de reden, iemand op dit forum met een verklaring?

Vraag van Thijs:
Kan iemand me uitleggen waarom voetbalwedstrijden, braderieën of optochten geen enkel probleem lijken te hebben om politiebegeleiding te regelen, maar wielerkoersen nog geen wijkagent kunnen krijgen?
ton duk 12 februari 2025 20:22
Volgens mij gaat het hier dan ook vooral om motoragenten en niet direct om agenten
Gr
Pyama 12 februari 2025 21:01
Volgens mij zijn er vrij weinig motoragenten die begeleiding kunnen doen. Je ziet dit ook terug bij bijv. Ambulance spoed begeleiding.
Braderieën en optochten worden door de wijkagent gedaan. Voetballen door de ME haha. Zoals gebruikelijk dus een domme constatering van Zonneveld.

Zoals in een eerder topic al aangegeven: waarom denkt Zonneveld/BEAT steeds zo maar een beroep te kunnen doen op uit gemeenschapsgeld gefinancierde werknemers voor een paar wielertochtjes op amateurniveau? Bel de lokale motorbende op, leidt zelf vrijwilligers op net zoals in België. Nog duurzaam ook.
Brieske 12 februari 2025 22:25
Braderieën en optochten worden gewoon beveiligers voor ingezet hoor, politie op de achterwacht. Die gaan hun kostbare tijd echt niet hiervoor inzetten. Zelfde als met festivals etc, zijn vaak in tweede ring wel surveilleren maar eerste taak veiligheid ligt echt bij de evenement beveiliger.

Voetbalwedstrijden liggen ook bij beveiligers en stewards. Pas als er in de openbare orde gehandhaafd moet worden komt de politie (of ME), die je hier dan ook vaak in de tweede ring ziet.

Zorg dat er bij wielerkoersen doorgeflipte Löwikfans aanwezig zijn, om de kilometer een 'Allez Opi Omi' bordje staat en explosieve rock racing fans alle bussen afbreken en je zult voldoende politie zien hoor ...

Groet
Afoort 13 februari 2025 03:34
Voor de spoedbegeleiding van medische transporten, die natuurlijk kleinschaliger zijn dan wielerkoersen, is er een wettelijk kader waarin gesteld is dat elke politieregio dag en nacht agenten beschikbaar heeft. Maar dat terzijde.

Je idee om vrijwilligers van buiten de politie te gebruiken voor de begeleiding van wielerwedstrijden loopt tegen een manco op: deze mensen mogen niet zelfstandig handhaven. D.w.z. ze mogen geen wegen afzetten, mensen tegenhouden, auto's omleiden of het andersinds het verkeer regelen. Dat mag alleen onder supervisie van de politie. Er zijn dus altijd agenten nodig om een wedstrijd op de openbare weg te organiseren.
Daarnaast, maar dat is een aanname van me, vermoed ik dat verzekeraars van de ploegen en renners er op staan dat wedstrijden zo veilig mogelijk verreden worden. En dat zij wellicht niet uitkeren bij schade (aan mens of roerende zaak) als blijkt dat een wielerwedstrijd in hun ogen onveilig (dus zonder politie bijv.) verreden werd.
Sjoerd102 13 februari 2025 11:03
Als motoragent dien je een specifieke goedkeuring/examen/licentie te hebben om wielerkoersen te begeleiden.
Niet elke motoragent heeft dit.

Dat 'burgermotards'(bv Euromotard Service) dit nog niet volledig kan overnemen heeft ermee te maken dat politiemotards (als enige!) een stopteken vanaf de motor mogen geven.
Burgermotards dienen te stoppen, af te stappen, stopteken te geven, weer op te stappen.
TE tijdrovend bij een snelbewegend object als een wielerkoers.
Tjappie2 15 februari 2025 14:39
Het heeft er denk ik ook simpelweg mee te maken dat vrijwel niemand (op wat verstokte diehards na) het heel erg vindt wanneer er een Nederlandse wielerkoers niet doorgaat.

Als de braderie of de optocht op Koningsdag niet door zou kunnen gaan in een stad/dorp heeft dat meer impact op meer mensen en dus zal er ook meer moeite worden gedaan (ook vanuit de (lokale) overheid) om een dergelijk evenement plaatst te kunnen laten vinden. Hetzelfde geldt voor voetbalwedstrijden. Wanneer een eredivisiewedstrijd niet door kan gaan raakt dat veel meer mensen dan wanneer bijvoorbeeld de ZLM Tour afgelast wordt.

Thijs zit in een wielerbubbel. Dat geeft niet. Soms is het schattig, soms is het irritant. Net als het gedrag van peuters eigenlijk.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen