Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Guess who's back, bank again?

Gepost door De zwarte trui 
De zwarte trui 26 februari 2025 18:52
En in het geel zwart! Of gaat die herkenbaarheid ballon niet meer op? [nos.nl]

Rabobank keert terug in wielersport als co-sponsor bij Visma-ploeg en TeamNL
Rabobank keert na bijna negen jaar terug in de wielersport. De bank wordt co-sponsor van de Nederlandse wielerploeg Visma-Lease a Bike en gaat ook TeamNL financieel steunen. Dat wordt morgen bekendgemaakt op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht.

De bank gaat zich, net als in de voorgaande periode, richten op zowel het sponsoren van de topsport als breedtesport. Vanaf 1 juli prijkt de naam van de bank als co-sponsor op het shirt van de grootste Nederlandse wielerploeg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/02/2025 18:57 door De zwarte trui.
Cyclad58 26 februari 2025 19:15
Goed nieuws. Ik verwacht dat men een speerpunt maakt van het opleiden van jong Nederlands talent. Het is toch te gek dat talenten als Del Grosso, Artz en Krijnsen niet door de huidige ploeg gezien zijn.
Scouten en opleiden, dat is in het belang van de Nederlandse wielersport. Rabobank moet dat als taak zien, voor de naamsbekendheid hoeven ze het niet meer te doen lijkt me.

Ronde van Nederland ook op initiatief van Rabobank?
lodjan 27 februari 2025 06:49
Back on the back: op de kont.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2025 06:49 door lodjan.
Spaak 27 februari 2025 09:31
Uiteraard mooi nieuws voor de Nederlandse wielersport. En vanuit nostalgisch opzicht mooi, Rabobank was mijn eerste liefde als het om teams gaat.

Ik heb toevallig een paar maanden terug het boek de Raboploeg gelezen en ik zie wel veel parallellen met hoe het in 1996 gepresenteerd werd, nl. als een semi-megalomaan "totaalplan", ik hoop eerlijk gezegd niet dat het weer die kant opgaat. Kan ook verstikkend werken voor nieuw talent als ze weer zoiets als die Ardennenproef gaan opzetten.
Pyama 27 februari 2025 10:45
En toch heeft het wel wat om wat Niki Terpstraas en Remmert Wielingaas in het peloton te hebben die niet zijn geindoctrineerd. Wat Spaak zegt: als alle talenten in dezelfde ploeg rijden dan is er geen concurrentie meer, wordt er geen hardheid opgedaan en krijg je van die verwende figuren. Meer denken als de Australiers en Amerikanen: op je 16e alleen naar Europa en echt de beste willen (MOETEN) zijn om te slagen.
lodjan 27 februari 2025 11:51
Pyama 27 februari 2025 12:43
Ze kunnen ook de spaarrente eens verhogen ;-)
Andere Peter 27 februari 2025 14:22
Meteen weer dat negatieve argument tegen investering. Het is niet terecht. De baten voor de sport zijn veel groter dan de nadelen waar je steeds op wijst.

Je kunt ook zeggen dat Terspstra juist groot is geworden door zich af te zetten tegen de Rabobankcultuur. (Overigens om vervolgens in een andere (wolfpack-)sekte terecht te komen). Maar ondanks het bestaan van Rabobank heeft Tersptra zich kunnen ontplooien. En aan anderen een prima Plan B getoond. Dat toont niet een fout van Plan A, dat geeft juist aan dat het met die verstikking (die ik wel zie hoor) best nog meeviel.

Je hebt als talent (soms) de keuze om min of meer je eigen route te kieen. Een stevig opleidingsteam was daarin de afgelopen jaren een belangrijke optie die gemist werd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2025 14:57 door Andere Peter.
Andere Peter 27 februari 2025 14:27
Eens dat er in megalomanie wel verbinding zijn te leggen tussen 1996 en Visma. Maar er zijn natuurlijk wel meer ploegen waarvoor die overeenkomsten gelden.

Het kan inderdaad voor enkelen (niet voor de meesten) verstikkend werken. Toch denk ik dat de geschiedenis zich niet snel herhaalt, juist omdat iedereen gewaarschuwd is en extra alert is.

Ook: in alle jeugdplannen die je bedenkt vallen er wel eens talenten af door de structuur.
Andere Peter 27 februari 2025 14:43
Mooi nieuws. Deze zag ik totaal niet aankomen. Ik had de indruk (ook dankzij enkele kennissen bij de bank) dat wielrennen echt nog steeds een blinde vlek.was voor Rabobank. Toen de Vuelta in Utrecht startte was het epicentrum op nog geen 100 meter van het hoofdkantoor van de Rabobank, dat door de hoogte en aardige architectuur de omgeving domineert.

Dat is nog maar 2,5 jaar geleden. Alle ploegen reden direct na de start pal onder dat gebouw door. De avond dat Gesink gehuldigd werd op het Jaarbeursplein pal naast de bank, keek ik bewust rond om te checken of er ook maar iets van spoor was van verbinding tussen Rabobank en wielrennen. Nope, er was geen standje, er werd geen petje uitgedeeld, er was geen beeldscherm of VIP-onthaal bij de bank en op enorme kantoor waren alle lichten uit. Er was toen helemaal niets te zien van Wieler-DNA van de bank. En je kunt ervan uitgaan dat de Utrechts organisatie stiekem wel even bij de bank zal hebben aangeklopt. Er is nooit het begin van een flirt geweest, ze moeten direct nul op het rekest hebben gekregen.

Ik vond het jammer. Het leek mij dat zo'n evenement onder je hoofdkantoor het perfecte excuus was om weer wat verbinding te leggen tussen bedrijf en evenement, tiussen bedrijf en sport, tussen bedrijf en de eigen historie. Rabobank deed juist altijd veel voor de breedtesport en voor kleinere wedstrijdevenementen. Dat met die lange termijn-profilering van de bank niets meer gebeurde, maakte juist de kapitaalvernietiging door de kewstie in de topsport onnodig groter. Het Rabobank jeugd-criterium de avond tevoren op het parcours zou een veilige wijze zijn geweest die verbinding te leggen. Maar kennelijk was de wond toen echt nog te open.

Dat er toen krampachtig helemaal niets gebeurde, lijkt toch de conclusie te onderstrepen dat het nu vooral een keuze is voor de betrouwbaarheid van de ploeg Visma. Kenelijk biedt de structuur van die ploeg de bank wel vertrouwen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/02/2025 16:31 door Andere Peter.
Cyclad58 27 februari 2025 19:03
Natuurlijk, dat ben ik volledig met je eens. Nu is het echter andersom: er zullen na Graat en Huising geen Nederlandse talenten bij Visma gereden hebben die uit de opleiding zouden komen. Prima dat Rabobank dat weer oppakt. De Krijnsens en Del Grosso's zul je altijd wel houden. Daarnaast zal niet elk talent in het tioch wel vrij strakke keurslijf van Rabobank passen. Ik vind het ook prima als Rabobank andere nationaliteiten opleidt, maar nu ligt het accent bijna 100% op niet-Nederlandse talenten, terwijl die Nederlanders er wel zijn (Zomermaand, Remijn, Toussaint, Solen, Van der Eijnden, M, Mouris, bv)
Cyclad58 27 februari 2025 19:07
Ik ben het heel vaak niet met Pyama eens, maar hij heeft wel een punt. Niet alles wat goed is in NL moet naar Rabobank en niet alles wat goed is in het buitenand is ongeschikt voor Rabobank. Balans en cohesie, daar gaat het om. Renners moeten wel bij de ploeg passen en andersom. Daarom goed ditmaal dat de andere kant ook belicht wordt. Jij en ik zijn het er wel over eens dat de voordelen veel groter zijn en als Pyama eerlijk is geeft hij dat ook wel toe moody smiley
Spaak 27 februari 2025 20:43
Ik denk dat je gelijk hebt.
Naar mijn mening is er ook een wezenlijk verschil tussen de Raas-ploeg van de jaren 90 en de periode erna met Knebel/De Rooy. Op een bepaald moment moest en zou er een Nederlandse rondewinnaar uit die ploeg komen en focusten ze zich helemaal op jonge klimmers. En de grip op het Nederlandse jeugdpeloton was destijds zo groot dat ik denk dat er toen heel veel sprint- en klassiekertalent verspild is. En ik denk dat de scouting ook niet heel goed meer was op het eind, waardoor ze renners als Dumoulin konden laten glippen.

Maar ik denk dat Visma qua scouting echt de top van de wereld zijn, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het dit keer ook in de breedte goed gaat komen.
Pyama 28 februari 2025 17:06
Natuurlijk is een extra sponsor goed. In eerdere topics heb ik juist beargumenteerd dat de sport niet naar Den Haag en de belastingbetaler moet kijken maar commercieel moet denken. Elke sponsor extra is prima! Ik haakte aan op de discussie hierboven dat Rabobank niet precies hetzelfde moet gaan doen als in eerdere jaren. Met beleid investeren en andere ploegen niet dood knijpen. En natuurlijk ook geen uitgebreid doping programma starten ;-)
Pyama 28 februari 2025 17:08
Je kan je overigens afvragen of het het beste voor de sport (in NL) is dat Rabobank instapt bij Visma. Een Roompot achtige ploeg op het tweede niveau zou ook top zijn! Of instappen bij Lotto als tweede sponsor voor een Nederlandse/Belgische Benelux mixploeg zou mij meer aanspreken en voor de doorstroming n.m.m. ook beter zijn. Ik vind dit eigenlijk te makkelijk.
Spaak 28 februari 2025 22:41
In dat opzicht was de Tourstart van 2015 in Utrecht natuurlijk honderd keer confronterender voor de Rabobank, dus ik denk niet dat er bij de Vuelta 7 jaar later nog echt een haan naar kraaide.
Maar ik had het ook totaal niet verwacht om heel eerlijk te zijn.
Andere Peter 01 maart 2025 01:13
Eens dat een kleinere profploeg voor het NL wielrennen mooi zou zijn. Maar ik begrijp wel dat Rabobank de vingers niet brandt aan pakweg een soort Vacansoleilploeg. Ze kiezen overduidelijk voor de betrouwbaarheid die Visma uitstraalt.
Andere Peter 01 maart 2025 01:16
Waar zag je dan 'dood knijpen van andere ploegen' door Rabobank? Ik zag alleen maar vrij normale concurrentie.

Elders las ik 'verstikking'. Dat kan ik nog wel een beetje volgen, al vind ik het heel ouderwets (mercantilistisch) gedacht. Alsof elke investering in A de lucht wegneemt uit B. Dat is niet zo.

Je hoort ook zelden: ASML verstikt de Nederlandse technologiesector.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/03/2025 01:27 door Andere Peter.
Andere Peter 01 maart 2025 01:20
Yep dit is toch ook de visie van Raas zelf? Ik meen mij te herinneren dat hij dat wel eens liet doorschemeren. Toen er rondedoelen kwmen, verloor de ploegleiding de grip op het dopinggestunt van renners. In mijn hoofd was het merkwaardige aantrekken van Peter Luttenberger het startsein van de rondedoelen.
Andere Peter 01 maart 2025 01:26
Eens, in 2015 lette ik hier ook op. Echter, toen vond ik de stilte begrijpelijker omdat de wonden nog vers waren. En een Tourstart is ook zoveel groter. Enige promotionele activiteit van de Rabobank zou toen verkeerd zijn gevallen.

Maar in 2022 waren we echt al een wielergeneratie verder. De Vuelta is kleinschaliger, er is meer plek voor nuance. Elk zichzelfrespecterend bedrijf oangs het parcours maakte er een leuke avond voor de medewerkers van, hè? De stilte in het Rabo-gebouw contrasteerde daarmee fors.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen