Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Paardenkracht ontstond door een afwijking

Gepost door Horsie is back 
Horsie is back 31 maart 2025 01:38
Door een toevallige genetische verspringing, miljoenen jaren geleden, werd het paard de wandelende krachtcentrale die hij is. VK van 29 maart 2025.

Las zonet de bespiegelingen van een aantal prikkers over de afwezigheid van ene Horsie. Daarvoor uiteraard nog hartelijk dank.

De ware reden van mijn afwezigheid was uiteindelijk toch het gebrek aan motivatie. Tijdens de Olympische Baanwedstrijden zat ik immers nog halverwege de R-chop chemokuur (in totaal 4 maanden) voor de behandeling van lymfeklierkanker, in wezen toen al ruim 9 maanden manifest. Ik ben nu precies een half jaar hersteld.

Verder voor alle helderheid.

Door in 2013 de schildklierziekte Morbus Graves (hyperthyreoïdie) tot de allerlaatste seconde te laten uitrazen, liep ik ook nog eens tegen acuut hartfalen op en wanneer niet fataal wordt dat chronisch hartfalen. De schildklier werd in 2015 "stilgelegd" en sindsdien slik ik kunstmatig hormoon.

De diagnose chronisch hartfalen staat nog altijd overeind, alhoewel ik nu (eigen initiatief) al bijna twee jaar behalve bloedverdunners geen hartmedicijnen meer slik. Intussen heb ik ook met de cardioloog in kwestie gebroken. Het gaat allemaal over de ejectiefractie (EF), de zogenaamde pompfunctie.
De fractie is hier de hoeveelheid bloed per hartslag uitgepompt, uit te drukken in een percentage van de hoeveelheid bloed vooraf aanwezig.
Uitwerping van 50 ml bloed bij een hartinhoud van 100m bloed betekent dus 50%. Normbreedte is 52-70%.
Eind december 2013 was het echter nog maar 15%. Twee weken later 30% en na 8 weken met de MRI (Gouden Standaard) 47%. Sindsdien tussen de 45% en 50%.

In 2014 trainde ik al weer na 3 weken en dit eindigde pas weer in mei 2024.

In een berucht onderzoek onder een groot aantal TDF renners uit 1995 en 1998 (deels dubbelop) kwam een tiental percent ook met een verlaagde ejectiefractie uit de bus (42% als minimum). Hiervoor kon geen absoluut sluitende verklaring worden afgegeven, alhoewel uiteraard het Tour de Dope spook boven de markt bleef zweven. Een paar jaar geleden werd in een Brits onderzoek in vergelijkbare percentages hetzelfde fenomeen beschreven.

Ik ben weliswaar geen duursporter in de betekenis van TDF renners, niettemin was ik decennialang 500 tot 700 uren per jaar onderweg. Een paard houdt nu eenmaal van hollen en stilstaan. Kortom sprintwerk, voornamelijk anaeroob. Dus extreme vormen van drukbelasting van het hart in combinatie met volumebelasting.

Als je in het medisch circuit zit, dan is altijd maar één parameter belangrijk, wat is uw geboortedatum? grinning smiley
En wat is daarop Uw antwoord, Horsie? 29 april 1948.
Surplace op souplesse 31 maart 2025 07:40
Verrassend bericht op de maandagochtend. Welkom terug, Horsie. En dat het je nu lichamelijk weer voor de wind mag gaan.
De zwarte trui 31 maart 2025 09:54
Goed om je weer te lezen horsie! En natuurlijk al het beste toegewenst.
Frederik D. 31 maart 2025 13:26
Heel fijn van je dat je hier weer schrijft. Man, ik wens je heel veel goeds, zowel fysiek als psychisch.
predator 31 maart 2025 14:26
Zo dan, dat is nog eens tof nieuws, het paard is terug! En veel sterkte met je fysiek hot smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2025 14:26 door predator.
ton duk 31 maart 2025 14:43
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Als je in het medisch circuit zit, dan is altijd
> maar één parameter belangrijk, wat is uw
> geboortedatum? grinning smiley

En die van jou vraag ik dan wederkerig
Minzaam glimlachje, geen antwoord
Gr
Luijt 31 maart 2025 15:05
"Ik ben nu precies een half jaar hersteld."

Fijn en gefeliciteerd!

Het gebrek aan motivatie is herkenbaar.
Clavan 31 maart 2025 15:20
Fijn om weer een teken van leven te zien. Goed om te lezen dat de gezondheid zich ietwat hersteld.

Voor een steuntje in de rug hier een foto van Sean Kelly die in 1975 in Cork Iers kampioen werd op de sprint over 1 mijl op een grasbaan.

Koppizoektwachtwoord 31 maart 2025 21:50
Hé Horsie! Ik had je al lang dood en begraven verklaard, maar dat was dus niet geheel terecht. Fijn dat je er weer bent!
Voortaan wel even melden als je echt de pijp uitgaat hè? winking smiley
Tinuz 31 maart 2025 21:52
Welcome back, Horsie.
Horsie is back 31 maart 2025 23:23
Koppizoektwachtwoord Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hé Horsie! Ik had je al lang dood en begraven verklaard, maar dat was dus niet geheel terecht.
> Fijn dat je er weer bent!
> Voortaan wel even melden als je echt de pijp uitgaat hè? winking smiley

Dank je!

Een bucketlist heb ik niet, maar het WUR voor 105-jarigen zou wel iets kunnen zijn. Het tegenwoordige record staat uiteraard op naam van Robert Marchand, die alwel vertrok, de kampioen van de Côte d'Azur. Matthew Richardson, de enige, die momenteel Harrie Lavreysen wel eens schrik aanjaagt en zelfs een paar keer versloeg, werd recent het WR 200m met vliegende start ontnomen, omdat hij buiten de veiligheidszone belandde.

Harrie Lavreysen had in Konya geen off-day maar een day-off, hetgeen hem hoogstwaarschijnlijk het WR 200m tijd met vliegende start kostte. Nu behield hij het toch, omdat de nieuwe WR tijd werd geannuleerd. Konya ligt op ruim 800m hoogte, dus is er sprake van sterk verlaagde luchtweerstand. En ineens popt Aguascalientes op.
Andere Peter 01 april 2025 01:27
Fijn dat je weer in het zadel zit, Horsie! You have been through the desert on a horse with no name.

Het had slechter kunnen aflopen: They shoot horses, don't they?
Eindhovuh 01 april 2025 09:36
Goed dat je er weer bent Horsie!
Frederik D. 01 april 2025 17:59
Hier zijn allemaal bijzondere exemplaren. Allemaal mensen met hun eigen besonges, karakters en bijzonderheden. Ook mijn opponenten zijn me lief. Wild, wild horses, we ll ride them some day. Geen sterk nummer van Zwerfje en de Keien maar wel met een blijde boodschap, die men als men wil, door de plee mag spoelen. Maar Horsie is toch een soort hobbypaardje van me en daarom draag ik aan hem het volgende nummer op:

[www.youtube.com]

Maar voorlopig blijven we bestaan. Toch?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/04/2025 18:01 door Frederik D..
Horsie is back 01 april 2025 19:09
"You gotta move" is de boodschap van Frederik D.

Ok. Zolang het maar niet tegen de richting van de klok in bewegen of hier beter fietsen wordt, zoals de UCI vandaag voorstelde. grinning smiley
Meneer 60% 02 april 2025 11:39
Mijn hart maakte een sprongetje toen ik het woord 'Horsie' hier weer tegenkwam. Fijn dat je terug bent. Hopelijk nog heel veel jaren in goede gezondheid in volle galop voor de boeg!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2025 11:41 door Meneer 60%.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen