Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

108thGiro d'Italia(2.UWT) Stage 20»Verrès›Sestrière (Vialattea)(205km)

Gepost door Clavan 
Clavan 31 mei 2025 10:00

Stage winner Nicolas Prodhomme

GC after stage 19:

GC leader: Isaac del Toro (UAE Team Emirates-XRG)
Mountains classification leader: Lorenzo Fortunato (XDS Astana)
Points classification leader: Mads Pedersen (Lidl-Trek)
Best young rider: Isaac Del Toro (UAE Team Emirates-XRG)
Teams classification leader: UAE team Emirates-XRG
1 Isaac del Toro UAE Team Emirates-XRG 73hr 47min 59sec
2 Richard Carapaz EF Education-EasyPost @ 43sec
3 Simon Yates Team Visma | Lease a Bike 1:21
4 Derek Gee Israel-Premier Tech 2:27
5 Damiano Caruso Bahrain Victorious 3:36
6 Egan Bernal INEOS Grenadiers 5:13
7 Giulio Pellizzari Red Bull-BORA-hansgrohe 5:32
8 Einer Rubio Movistar Team 6:39
9 Michael Storer Tudor Pro Cycling Team 9:11
10 Brandon McNulty UAE Team Emirates-XRG 9:33

[touretappe.nl] 'In de Giro van 2015 ging de finale van de 20e etappe over dezelfde wegen. Na een vlakke opening kregen de renners in de laatste 50 kilometer de Colle delle Finestre en de klim naar Sestrière voor de wielen. Rozetruidrager Alberto Contador verspeelde bijna 2 minuten, maar stelde wel zijn eindzege veilig, terwijl Fabio Aru naar de dagzege soleerde.

Aru in 2015

Contador in de achtervolging

Ook vormden de Colle del Lys, Colle delle Finestre en de klim naar Sestrière het decor van een van de meest spectaculaire Giro-ontknopingen ooit. We hebben het dan over 25 mei 2018, toen de Jafferau er nog achteraan kwam. Op de Finestre loste rozetruidrager Simon Yates en even later trok Chris Froome, met nog 80 kilometer te gaan, ten aanval. De Brit soleerde naar de overwinning én de roze trui, die hij twee dagen later in zijn koffer mee naar huis nam. Achteraf bleek het de laatste overwinning uit zijn carrière.'

Kruiswijk werd 5e in de etappe van 2015

Rujano, Simoni en Di Luca op de Finestre in 2005. De 1e keer dat deze pas in de Giro zat

Het moment van de etappe in 2018. Froome gaat en Dumoulin kan niet mee

Pyama 31 mei 2025 10:51
De etappe met Rujano/Di Luca (met eervolle vermelding voor Snuffel Vanhuffel en Il Falco) maar ook die met Aru/Contador staan mij nog goed voor de geest. Ook de etappe waarin ik eindelijk eens voor Froome kon supporteren omdat hij niet op de Sky trein vertrouwde maar ouderwets de aanval koos. Op naar een grote omwenteling? Hup Derek Gee en Pellizzari!
Pyama 31 mei 2025 12:05
31 renners voorop zonder Astana!
predator 31 mei 2025 14:05
Pfff, van Aert toch wel ver afgegleden, dat hij meedoet met een tussensprint.
predator 31 mei 2025 14:44
De zwarte trui 31 mei 2025 14:45
Yates laat weten het niet eens te zijn met de taktiek.

Carapaz demareert aan de voet. Del Toro dicht het gaatje en ze zijn weg met 2.
predator 31 mei 2025 14:47
Yates in de achtervolging
De zwarte trui 31 mei 2025 14:47
Aangezien Kruijswijk geen tempo maakt rijdt Yates maar solo weg bij de andere AK mannen.
predator 31 mei 2025 14:54
En Yates is weg!
predator 31 mei 2025 14:58
Carapaz ernaartoe
Cecchini 31 mei 2025 15:05
Dries de Bondt?
predator 31 mei 2025 15:08
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dries de Bondt?

Wraak op van Aert
De zwarte trui 31 mei 2025 15:08
De babbelbelg blijft maar roepen waar is van Aert? Karsten moet hem nu uitleggen dat het beter is dat Wout pas op de top door Yates ingehaald wordt...
De zwarte trui 31 mei 2025 15:09
Lekker potje pokeren tussen de zuid Amerikanen! Heerlijk.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:16
Vooraan rijdt Harper weg bij Verre
De zwarte trui 31 mei 2025 15:19
Virtueel roze!

Del Toro versnelt.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:20
Carapaz heeft Del Toro nu waar hij hem hebben wil.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:22
Del Toro zet zijn pokerface nog maar eens op. Hij laat Gee terugkomen.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:23
Waar is die wonder UAE ploeg nu?!
Eindhovuh 31 mei 2025 15:33
Heerlijke koers. Eerst om de beurt aanvallen, daarna poker van Carapaz en Toro. Dan plafonneren en nu met de moed der wanhoop de meubelen moeten redden.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:42
Tinuz 31 mei 2025 15:47
Verrassend toch wel. Richard Plugge zit nu met een dampende in z'n controlroom. En daar kan je het best maar even om lachen.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:54
Onbegrijpelijk toch wat Del Toro nu doet!?
De zwarte trui 31 mei 2025 15:55
Ze geven het gewoon weg nu.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:55
Als Ecuadoriaan kan je beter even niet naar Mexico gaan de komende tijd.
De zwarte trui 31 mei 2025 15:56
DE wet van de Finestre. Als Carapaz in je wiel zit ben je de lul.
De zwarte trui 31 mei 2025 16:04
Achteraf makkelijk, maar EF en UAE natuurlijk ook een faal door Wout 10 minuten weg te laten rijden.
Cecchini 31 mei 2025 16:11
De zwarte trui 31 mei 2025 16:36
Op de top van de Finestre 20 secondjes virtueel achter.
De zwarte trui 31 mei 2025 16:41
Simon vs Adam 2-0.
Cyclad58 31 mei 2025 17:07
Hoe ik het zag, maar schiet alsjeblieft als je het anders ziet: Carapaz en Del Toro toch nog niet goed genoeg. Yates was de beste. Bij Carapaz was het na een paar aanvallen op en Del Toro focuste zich te veel op Carapaz, maar kon het zelf ook niet. De aanwezigheid van Van Aert was de doodsteek, al leek de bonus van Yates toen al veilig. Hij maakte de finale en wint volkomen terecht de Giro.
Eindhovuh 31 mei 2025 17:20
Volkomen terechte overwinning.
Wel kwamen Carapaz en del Toro tot minder dan 10 seconde en gingen toen weer pokeren.
We zullen het nooit weten.
Cyclad58 31 mei 2025 17:25
Nee, dat is waar. Het loopt zoals het loopt. 2 dingen zeggen mij dat Yates sowieso de beste was: Zijn klimtijd op de Finestre en zijn power op de Sestrière. Ook al hebben Carapaz en Del Toro het opzichtelijk verkloot, het hoogstandje van Yates is er niet minder om.
Pyama 31 mei 2025 18:41
Ik weet niet waar je dat gezien hebt hoor Cyclad. Bij de aanval van Yates hadden beiden gewoon meegekund. Als ze samen achter hem hadden gekoerst was er niets aan het handje. Je zag dit ook doordat Gee steeds terug kwam en ze op een gegeven moment bijna stil stonden. Surplace bergop.

Het is net als een paar jaar geleden met Roglic en Nibali die Carapaz lieten vertrekken. Dramatische ploegleiding van UAE. Yates was de slimste vandaag maar het had net zo goed Carapaz kunnen zijn. De opdracht was duidelijk dat Del Toro alleen Carapaz in het vizier had en dan gebeurd dus dit. Wat mij betreft wint hij zeker niet volkomen terecht deze Giro; hij was namelijk tot vandaag erg kleurloos, maar is het vooral een duiding hoe laag het niveau dit jaar lag. Qua output, maar zeker qua tactiek. De andere twee hadden het meer verdiend maar hebben het zelf weggegeven.

Oh ik vond het nog wel leuk dat ze het favoriete fragment van Cecchini nog even herhaalde. Dumoulin met Lopez en Carapaz in het wiel.
Tinuz 31 mei 2025 18:51
Tja, Carapaz deed toen ook gene drol. Hij krijgt hier een koekje van eigen deeg, mede door het geschipper van een onervaren renner die blijkbaar ook geen goed advies van de ploegleiding kon krijgen.
predator 31 mei 2025 19:38
Vreemde reactie van Carapaz, hij had toch ook gewoon de Giro kunnen winnen vandaag.
Slimmerd 31 mei 2025 20:55
1.5 uur wielerspektakel die we niet vaak meer zien, extreem genoten.

Iedereen die Carapaz aanvalt, is echt idioot
Slimmerd 31 mei 2025 20:59
Na 45 minuten op kop rijden, met Del Toro in het wiel,op de Finestre, was het duidelijk dat Carapaz niet deze Giro ging winnen.

Dat Del Toro in de 27km daarna enkel blij een sprintje om plek 9 wilde winnen, zegt genoeg.

De terechte winnaar van de Giro, drie weken geen energie verspild en toen het moest de beste zijn.
Tinuz 31 mei 2025 22:02
Carapaz had Yates nooit zover moeten laten rijden en naar hem toe moeten rijden. Misschien had hij dat niet gekund, maar ik denk het wel.
Del Toro en Carapaz hebben zich sowieso blind gestaard op elkaar.
El Chaba2 31 mei 2025 22:28
De eerste en grootste fout ligt mijn inziens toch bij Del Toro en/of de ploegleiding van UAE.
Carapaz had best samen met Del Toro achter Yates aan willen rijden maar Del Toro wilde (of mocht) dat heel lang niet.
Pas toen hij voelde dat Yates teveel voorsprong begon te krijgen, wilde (of mocht) hij dat pas en toen had Carapaz zoiets van ‘ja, doei, bekijk het maar’ en terecht volgens mij.
Het is sowieso natuurlijk de eerste verantwoordelijkheid van de gele truidrager om Yates terug te halen en niet die van Carapaz.
Dikke faal van Del Toro/UAE dus..
Andere Peter 01 juni 2025 01:15
Zojuist pas teruggekeken. Ik kende de uitslag al, dan kijk je anders.

Yates wint paradoxaal genoeg dankzij de seconden die hij vrijdag verlóór. Dat maakte er ogenschijnlijk een tweestrijd van. Juist daardoor gingen ze elkaar meer beloeren. Dat opende de optie om te pokeren, tot het te laat was. Carapaz leek mij lang te denken dat hij later naar Yates zou springen. Onderschatte Yates daarmee, maar vooral: het was veel te opzichtig, waardoor springveer Del Toro zich in hem vastbeet.

Roze truidrager, my ass. Zou ik ook hebben gedacht als Del Toro. Dat is toch anders bij zulke kleine verschillen. Ouwe rot Carapaz moet reageren en jonkie + springveer Del Toro mag van mij speculeren. Bovendien moest Carapaz Del Toro echt lossen om de Giro te winnen.
Cecchini 01 juni 2025 01:41
Maar beiden verloren.
Cecchini 01 juni 2025 01:45
Ja, die Zuid of Midden Amerikaanse renners hebben altijd om onverklaarbare redenen de aaibaarheidsfactor, maar het zijn de grootste wieltjesplakkers die ik ken ( alhoewel Carapaz soms zijn dagen heeft). Vandaag in hun eigen val getrapt. Ik ben geen fan van die rare Yates Brothers maar vandaag gunde ik het Simon wel zeker na die catastrofe jaren terug op de Finestre na een Giro waar hij bijna elke dag kleurrijk in de aanval was.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2025 11:09 door Cecchini.
Cecchini 01 juni 2025 02:13
En voor de wielerliefhebbers die er echt van houden, het was weer een tactisch meesterwerk van Visma. Toch Pyama?
Eindhovuh 01 juni 2025 09:57
Jouw voorkeur voor dwars denken is bekend.
Maar del Toro verliest de Giro omdat hij weigerde ook maar een meter op kop te komen met een sur place tot gevolg.
Briljant van hem.
Surplace op souplesse 01 juni 2025 11:01
Het zegt wel iets hoe iedereen een andere koers of waarheid lijkt te hebben gezien. Een etappe als een rorschachvlek.

Carapaz wat mij betreft ook een winnaar, want degene die echt durfde te spelen en daarmee een heerlijke etappe verzorgend. Echt wel geprobeerd Del Toro te lossen, vele malen, maar met die in z'n wiel was naar Yates toerijden overbodig.

Del Toro en UAE leken met een idee fixe op Carapaz te zijn gestart en volstrekt incapabel dat vooropgezette koersgebod te versoepelen. Wellicht juist omdat alles te geforceerd was ingepeperd. Niet overnemen. Langzaam met beleid de demarrages dichtrijden. Carrapaz Yates laten terughalen. Een gemuilkorfde stier, ontdaan van alle koersinstinct.

Een en andere kortsluiting blijkt ook uit de uitspraken van Del Toro achteraf. Die heeft helemaal niets gedaan, maar was gepikeerd dat hij van Carapaz nul op rekest kreeg toen hij samen wilde gaan werken. Had gewoon over moeten nemen.

Ook claimt hij dat hij later idd op zijn ploeggenoten heeft gewacht, maar het helaas niet uitmaakte omdat ze geen hulp kregen. Toen Majka en McNulty aansloten was het schip al gezonken, maar tekenend voor de totale onkunde was wel dat Majka het nodig vond eerst nog even PicNic / Hamilton te laten werken alvorens samen met McNulty als een bezetene mee te draaien.

Het pakte perfect uit bij Visma, maar het was toch echt de UAE-disasterclass, veel.meer dan een Vismasterclass. Het sprintje en het goedlachse poseren met Pellizzari waren meer dan potsierlijk en wrang.

Derek Gee zal er ook niet veel fans er bij hebben gelregen. Het maakt uiteindelijk niet uit, maar hij verstoorde wel lang het spel door hersenloos door te fietsen. Dat doet hij voortaan maar op een binnenros.
De zwarte trui 01 juni 2025 11:07
Ik hoor dat gezeik op Gee veel. Terwijl hij juist wél deed wat Del Toro en (in mindere mate) Carapaz niet deden. Alles geven in de laatste rit van de Giro.

McNulty is wel lekker 9e geworden in het AK!
predator 01 juni 2025 12:09
Gee was inderdaad de enige die normaal reed. Carapaz en del Toro hadden prima naar Yates toe kunnen rijden bij de Finestre. Was het van Aert effect ook niet meer van toepassing geweest.
El Chaba2 03 juni 2025 20:19
Jij snapt het. thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen