Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tour of Slovenia (2.Pro)

Gepost door Pyama 
Pyama 03 juni 2025 20:24
Weer een nieuw Pro stage race deze week, we gaan naar Slovenie. Spanning gegarandeerd want Astana doet niet mee winking smiley. 5 dagen koers dus t/m zondag. Altijd een mooi rondje en ook te volgen op Eurosport.

2024
1 ALEOTTI Giovanni
2 BILBAO Pello
3 PELLIZZARI Giulio
4 POZZOVIVO Domenico
5 CASTRILLO Pablo

Parcours

Etappe 1
Etappe 1 lijkt een sprint te kunnen worden.

Deelnemers
UAE: Grossschartner / Molano / Morgado
Jayco: Groenewegen + trein
Bahrein: Kepplinger / Bauhaus
Lidl: Lopez / G.Hart / Teutenberg

Kern Pharma: Berrade / Sosa
Q: Christen / Badilatti
Polti: Penalver
Unibet: Bomboi / Maire
UNO X: Kulset
Bardiani: Colnaghi
Caja Rural: Barcelo / Molenaar
Solution Tech: Tsarenko / Rajovic / Gonzalez
Burgos: Fagundez / Bouglas / Aparico
Euskaltel: Juaristi / Lopez

Adria Mobil: Finkst
Pierre Baguette: Jurik
Benotti:
Factor: Wright
Pogi Team:
ton duk 03 juni 2025 20:48
Matige deelnemerslijst in vergelijking voorgaande jaren
Gr
Pyama 03 juni 2025 21:07
Zeker! Het is ook opvallend dat de 4 onderste WT-teams hier geen punten komen rapen. Met een goede bergrit op zaterdag kan je weer 20+200 punten bijschrijven. Op zich wel logisch nu de Giro net is afgelopen, zondag de Dauphine start, Suisse voor de deur staat en er natuurlijk een lucratief Belgisch blok aan komt.

Meer punten voor de ploegen rond de top 30 dus!

De vraag voor morgen is natuurlijk: door wie laat Groenewegen zich ringeloren?
De zwarte trui 03 juni 2025 22:58
Leuk rondje voor Bax om wat te laten zien. Hopelijk ringeloort Krijnsen Groenewegen.
Slimmerd 04 juni 2025 01:03
Iemand enig idee of Krijnsen weer fit is? Stapte zondag af en in de 4e etappe van Boucles...
Cyclad58 04 juni 2025 09:47
Ah, hij is uiteindelijk toch toegevoegd. Dan zal hij fit genoeg zijn. Maakt geen kans, de aankomst bergop is te zwaar voor hem. Hij zal ook wel aan de bak moeten voor Groenewegen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/06/2025 09:49 door Cyclad58.
Pyama 04 juni 2025 10:12
Heb jij het nu over de eindzege voor Bax? eye popping smiley Er is toch ook maar niemand die daar aan denkt.
Cecchini 04 juni 2025 15:51
Overtuigende sprintzege van Dylan Groenewegen
Pyama 04 juni 2025 16:55
Ik vind het wel lullig (en typisch) dat Visma zo last minute heeft afgezegd. Zoveel renners zijn er toch niet out?
Slimmerd 04 juni 2025 17:51
Waarom typisch?

Noem even alle andere voorbeelden van koersen waar ze zich op het laatste moment voor terugtrokken?
Slimmerd 04 juni 2025 17:52
Waarom is deze koers eigenlijk twee weken naar voren gehaald?
Pyama 04 juni 2025 19:49
Zo, wat vraag je dat lief!

Misschien ben je recent Frankfurt vergeten? Omdat Kooij er niet was hebben ze last minute de hele ploeg terug getrokken. Hierdoor missen jonge(re) renners kans op WT-ervaring. Ze hadden daar prima met een man minder kunnen starten. Lekker er in vliegen zonder sprintkopman. Maar bij deze ploeg zitten ze liever met zn allen op een berg. Daarom typisch.

Ik vind het disrespect naar een organisator. Die verwacht een top 5 WT ploeg aan de start te hebben maar enkele dagen van te voren zeg je af; zodanig laat dat je geen vervanger kan oproepen. In Frankfurt had vast wel een extra wildcard team willen starten (bijv. Total Energies). In Slovenie en omstreken zal er vast wel een (Italiaans) (P)CT te vinden zijn. Er zijn maar een paar zieken (en Cian is nog appjes aan het lezen). Ze hebben het devo-team. Rijden geen Belgisch blok en Ronde van Belgie. Volgens mij is Plugge alleen met zn Champions League bezig en interesseren de kleine koersjes hem niet. Maar daar is wel het fundament van deze sport op gebouwd.

Oftewel: schrijf je van te voren voor minder koersen in. Of: koers gewoon wat meer.
Cyclad58 04 juni 2025 19:59
Ik ben het nu alweer met je eens. Huising kan niet rijden begreep ik, maar Graat en Van Belle en andere youngsters wel. Dat had Visma wellicht 4 man gehad, 2 erbij uit het Development Team en je bent er. Inderdaad, net als in Frankfurt disrespect naar de organisatie. Daarbij teken ik ook op dat renners als Graat en Van Belle voor de 2e keer door dit beleid een mooie koers door de neus worden geboord. Dat is ook disrespect.
lodjan 04 juni 2025 21:23
Eens met beiden.
Cecchini 04 juni 2025 21:56
Dat gefixeer op de Visma ploeg (afgelopen week de Giro gewonnen alsmede met een jeugdige ploeg de Ronde van Noorwegen waar ook lang niet alle ploegen reden) begint een beetje over de top te worden. Graat heeft dit jaar 28 koersdagen waaronder LBL, WP, Strade, en Huising zelfs 32 koersdagen. Niet al teveel afwijkend van andere jonge renners van andere ploegen. Graat en Huising staan overigens opgesteld voor de Ronde van Zwitserland, een iets meer uitdagender rondje dan Slovenië. Het UAE management vond het bijvoorbeeld ook niet nodig een afvaardiging te sturen naar Duinkerken (de eendagskoers en etappe koers). Ik zou me meer zorgen maken over het nivo dat Graat, van Belle, en Huising momenteel aantikken. Ik vind het zwaar tegenvallen. Dit in tegenstelling tot Brennan, slechts 19 jaar, en prominent aanwezig in Parijs Roubaix, 2 etappes in Catalonië gewonnen, 1 in Romandië, en de renner met de meeste overwinningen in het huidige wielerpeloton.
nachtwacht 05 juni 2025 03:32
Volledig eens.
lodjan 05 juni 2025 07:56
Wat vind je van de late afmelding waardoor de organisatie en andere ploegen (die wel graag hadden gereden) worden gedupeerd?
Cecchini 05 juni 2025 08:21
Een hele grote schande, die zijn weerga niet kent.
De zwarte trui 05 juni 2025 10:07
Affini naar de Tour! Nog niet officieel bevestigd.
Pyama 05 juni 2025 16:16
Fabio Christen (Q) wint de 2e etappe na deklassering van Rui Oliveira en pakt de leiderstrui. Groenewegen vroeg gelost en na hard werk van Lidl/UAE niet meer teruggekeerd in het voorste peloton.
De zwarte trui 05 juni 2025 17:00
Bax lekker bezig in de etappe. De declassering is vrij zwaar, Christen had ruimte genoeg om zelfs met een zijspan nog tussen het hek en Oliveira door te gaan?
De zwarte trui 05 juni 2025 17:01
Poel 'gewoon' naar de Dauphiné en de Tour.
Robobas 05 juni 2025 19:32
Ik zie een eerste teken van leven van Geoghegan Hart dit jaar.
Pyama 05 juni 2025 20:02
Pas op hoor, zwarte trui. Als je hier iets vind van een onterechte deklassering door een jury die zelf nooit gekoerst heeft, dan ben je vast een enorme fan van Oliveira.
Pyama 05 juni 2025 20:03
Goegan Hart was er ook al in de bergrit in Portugal helemaal begin op het jaar. Hij meende toen zelfs dat hij naar de Tour mocht, mits in goede conditie als ondersteuning voor Skjelmose.
Cecchini 05 juni 2025 21:11
Ik ben benieuwd hoe het met de geestestoestand van Oliveira is gesteld toen ie hoorde dat ie gedeklasseerd was. Zelden iemand zo blij gezien (tegen het hysterische aan) met een etappe zege in een toch vrij onbetekenend rondje. Het wordt een hele zware klus deze Oliveira nog op te lappen voor het resterende deel van deze koers.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/06/2025 21:12 door Cecchini.
De zwarte trui 05 juni 2025 22:26
LeCourt mag gewoon een meter opschuiven. [youtube.com]
Pyama 06 juni 2025 10:43
Etappe gekeken op Eurosport. Wat een dramatisch commentaarduo. Sander Kleikers had beter persman van Visma kunnen blijven. Totaal niets zeggend. En dan de co-commentator, ik had niet verwacht dat ze Lars vd Berg nog zouden vragen na zijn gevloek tijdens de reportage van Eschborn Frankfurt. Is toch een ongeschreven regel dat je dat niet doet. Gelukkig is er een mute-knop.
Cyclad58 06 juni 2025 11:53
Nu ga ik je tegenspreken. Graat, Huising en Van Belle hebben nog geen enkele koers voor eigen kans mogen rijden, behalve onlangs in een (etappe)koers, waarin Van Belle een geweldige solo reed en Huising in een etappe veel indruk maakte. Dat was niet in het nieuws, maar ik heb die koersen via stream bekeken.

In Zwitserland zullen de jonkies weer moetenwerken. Slovenië zou nu juist een koers zijn waarin Graat zijn klimtalenten kon etaleren en waarin Huising en Van Belle zich meer in de picture konden rijden. Brennan kan wedstrijden winnen, logisch dat de Nederlandse jonkies veel voor hem werken. Nordhagen valt overigens ook nog niet mee (Noorwegen, daar had de ploeg en hijzelf ook meer van verwacht). En Per Strand Hagenes? Prima coureur, maar altijd in de knechtenrol. Daar hoor ik je niet over.

Het afzeggen van een koers die wel wordt uitgezonden via Eurosport/HBP Max is dé reden dat volgers zoals Cecchini (en vele anderen) geen reële kijk op onze talenten hebben. Jammer. Ik kan dat jullie niet kwalijk nemen. We oordelen op uitslagen (niet altijd terecht) en op hetgeen we zien. We zien Graat, Huising en Van Belle te weinig in TV-koersen. Zo'n stream zoals onlangs in die Franse koers geeft wel inzicht. Van Belle was in Tour de Doubs en Huising in Duinkerken.

Graat hebben we gezien in Romandië. Werd 45e en heeft toen ook veel werk verricht.
Kortom, resultaten kun je alleen verwachten als die jongens voor eigen kans kunnen gaan. Daarom een gemiste kans, deze afzegging (al had Huising niet kunnen rijden)

Ik blijf zeggen dat Visma-LaB zich te veel focust op de WT-koersen, de kleinere koersen te veel mijdt (of afzegt!) waardoor de jonkies zich niet kunnen bewijzen naar hun mogelijkheden. Voor Huising en Graat geldt dat ze slechts 4 maanden prof zijn. Van Belle is wel een jaar verder. Met name Huising en Graat zou ik toch wat meer krediet willen geven.
Cyclad58 06 juni 2025 11:54
Ik ben geen enorme fan van Oliveira, maar deze deklassering vond ik ook wel zwaar gestraft. Als dit de trend wordt zullen er in elke (massa)sprint renners gedeklasseerd worden. Jury komt dan ogen tekort.
Cecchini 06 juni 2025 12:34
Nordhagen, 20 jaar, begon het seizoen ziek. Werd 13e in Romandië en 25e in de Waalse Pijl en deed belangrijk werk voor Brennan in Noorwegen. Verdient voorlopig nog wel wat krediet. Brennan bewijst maar eens dat je als goed genoeg bent je eigen weg mag gaan. In Parijs Roubaix hoefde hij niet eens te wachten voor Wout. In de Ronde van Zwitserland zijn de “ kopmannen “ Benoot, Kruijswijk en Benoot. Ik mag aannemen dat Graat en Huising daar hun eigen vrije gang mogen gaan. Ik mag me vergissen, maar ik vrees dat ze gewoon topkwaliteit tekort komen. Ik dacht ook dat de broertjes van Dijcke ook veel te weinig ruimte kregen bij Visma, maar tot op heden zie ik niet zoveel vooruitgang bij Bora H.
Cecchini 06 juni 2025 15:31
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/06/2025 15:31 door Cecchini.
Cecchini 06 juni 2025 15:33
2e etappe zege alweer van Groenewegen in dit rondje.
Cyclad58 06 juni 2025 15:54
Ik denk inderdaad dat je je vergist. Waarom Nordhagen (terecht) wel krediet geven en Graat en Huising niet? Die 2 moeten eens voor eigen kans kunnen rijden. ik wed dat je de 2 streams waar ik Huising en Van Belle aanvallend zeer sterk heb zien rijden, niet gezien hebt. Die 2 kunnen echt wel wat.
Cyclad58 06 juni 2025 15:58
Prachtige ronde. Schitetrende omgeving, strijd (vooral gisteren. Meer WT-waardig dan Renewi wat mij betreft. Het deelnemersveld is nog niet fantastisch, maar dat komt wel. Zit zeker potentie in deze ronde.

Oh ja, mooie zege. Vrij gemakkelijk zelfs, al reed Tim Torn Teutenberg niet slim door zich tussen Molano en Groenewegen vast te schroeven. Had anders een kansje gehad.
Cyclad58 06 juni 2025 16:00
Op die lijn voortbordurend zie je ook geen vooruitgang van Krijnen bij Jayco, Bax en Van der Meulen bij Bahrain en Van Bekkum bij Astana?
Het moet ook eens goed vallen, zoals bij Daan Hoole dit jaar bij Lidl-Trek. Ik herinner me dat sommigen vorig seizoen (weet niet of jij dat was) ook zeiden dat Hoole blijft hangen.
Pyama 06 juni 2025 20:31
Het lijkt nu net alsof je Slovenie voor het eerst kijkt, en dat geloof ik niet. De koers gaat juist wat achteruit de laatste 2 jaar, maar vooral dit jaar. Rond 2020 waren er veel meer WT ploegen en goede PCT's aan de start. Altijd een leuke strijd in de bergetappes.

Groenewegen blijft zijn trein kwijtraken; dat kan in dit deelnemersveld met amper 5 concurrenten nog goed komen maar straks in de Tour tegen de sprinttop wordt dat lastig. Hij ligt er ook nog steeds snel af bij de heuveltjes.

En ik wil ook nog even reageren op je laatste post over de Nederlanders. Krijnen moet echt wel even aanpassen aan WT-niveau. Ik zie daar nog weinig vooruitgang, dat is niet erg, dat komt volgend jaar wel. Ik mag hopen dat de ploeg Reinders dit jaar niet meeneemt naar de Tour; dat is echt zo'n 13 in een dozijn type. Bax rijdt natuurlijk bij Q. En Van Bekkum heeft echt nog niets laten zien dit jaar. Dat is niet zo raar want hij zit al een maand of 2 in de lappenmand en is ook eerstejaarsprof. De jonge Nederlanders mogen best wat krediet krijgen maar je kan ook overdrijven. Op dit moment zijn ze net zo inwisselbaar als de Fransen van Cofidis.
Cecchini 06 juni 2025 20:52
Allereerst, kan ik me niet herinneren, dat ik Hoole ooit negatief heb beoordeeld. Maar ga nou niet zeggen, dat Hoole nu zoveel kansen meer heeft gekregen dan Graat of van Belle. Hij is a. al wat ouder, en b. en was de laatste jaren vooral knecht. Deed veel prima kopwerk voor Pedersen of Milan. Hij ontwikkelt zich erg goed in het in tijdrijden, en krijgt daar natuurlijk zijn kansen, en pakt die dan ook. Volgend seizoen mag hij knechten voor Kooij. Hij zal buiten het tijdrijden om weinig kansen meer krijgen (misschien Parijs-Roubaix of GW)

Ik begrijp niet waarom ik Graat en van Belle moet vergelijken met Bax, Krijnsen, van der Meulen en van Bekkum. Bax is ook alweer 29, en rijdt bij een veel kleinere ploeg, die al blij zijn met elk UCI punt van welke renner dan ook en mag daarom vermoedelijker ook wat vrijer rijden wat de koersdiscipline betreft. Krijnsen had een slecht voorseizoen (ziekte) en is in Slovenie ook niet veel anders dan een knecht. Van der Meulen (was niet zo lang geleden hét Nederlandse klimtalent) en maakt weinig progressie. Middelmatige resultaten tot op heden, en was in Romandie inmiddels ook de knecht van dienst. Van Bekkum viel tot aan AGR op door kleurloos rijden. Na de AGR heeft hij door een val niet meer gekoerst, maar ik verwacht van hem ook geen grootse carriere.

Gezien de samenstelling van de Visma ploeg voor Zwitserland, kunnen Huising en Graat hun volledige gang gaan, ook nog eens in een echt grote koers. We zullen zien. Andere jonge jongens als Brennan, Tulett en Hagenes, gaan wel hun vrije gang en zijn veel bepalender in hun koersen, en zelf ook het nodige winnen.

Laten we het eens over Huib Artz en Tibor del Grosso hebben, daar zie ik veel meer perspectief in.
Cyclad58 07 juni 2025 10:05
Zeker, ze mogen krediet krijgen en ik zeg ook niet dat ze het wel even gaan maken. Maar om ze meteen af te branden, zoals Cecchini doet, gaat mij te ver.

En het deelnemersveld is toch zo slecht niet? In elk heb ik genoten van de strijd tussen Q en UAE donderdag. Hopelijk vandaag weer zo'n spetterende rit.
Verder kan ik je betoog prima onderschrijven. En waarom ik Q en Bahrain door elkaar haal weet ik niet. Het overkomt me vaker. Soort blinde vlek op mijn oude dag smiling smiley
ton duk 07 juni 2025 11:00
Ach, ik doe ook een duitje in de zak

Brennan is natuurlijk een supertalent en om die als meetlat te gebruiken is natuurlijk niet eerlijk
TdG is ons grote talent en al die anderen , hier eerder genoemd, van FvdB tot Graat zijn talenten

Ik gebruik altijd de CQ-ranking als meetlat. Brennan gaat voor top 5...TdG voor top 10/25 en al de andere genoemden top 100/200 ( er staan in magere en vette jaren tussen de 5 en 8 HOL in die top100)

Graat als GR-renner (zie de Avenir en GiroGen 2023 -2024) is straks een logische verwachting. Volgend seizoen...of over meedere jaren..ja,denk ik

Bax,Krijnsen, FvdB,Artz , MvdB, Huising,Belle,Bekkum,Graat,Zijlaard,Pluimers, vUden en Leemreize ...(vul gerust aan) ...Mouris (2x)...
Genoeg "jong en oud " talent voor die top200

En dan hebben we nog/al MvdP , Kooij en Arensman
Gr
Cecchini 07 juni 2025 11:27
Ik brand ze niet af, ik vrees alleen dat ze zoals Pyama terecht zei 13 in een dozijn renners zijn. Niet erg, maar om nu te zeggen, dat ze geen kansen krijgen lijkt mij onjuist. Als ze er zijn, dan moet je ze wel pakken. Ik kan me wel vinden in Ton Duk’s mening, dat het renners zijn, die op hun top tussen de 100 en 200 kunnen staan op de wereldranglijst. Benieuwd wat Graat en Huising, verlost van kopmannen en sprinters, in Zwitserland laten zien. Ik hoop op een eerste voorzichtige doorbraak.
ton duk 07 juni 2025 11:41
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik kan me wel vinden in Ton
> Duk’s mening, dat het renners zijn, die op hun
> top tussen de 100 en 200 kunnen staan op de
> wereldranglijst.

Zo bedoelde ik dat natuurlijk niet...in de top 100 (kan 40e,80e,120e of 198e ) - 200

En dan ff vermelden dat op de Current CQ-ranking vUden en Hoole resp 194e en 198e staan
Gr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2025 11:46 door ton duk.
Cyclad58 07 juni 2025 12:28
Prima aanvulling. Ton.
Cecchini gooit er zoals gewoonlijk weer zijn eigen sausje overheen.

Dat klinkt wellicht onaardiger dan ik bedoel: eigenlijk doen we dat natuurlijk allemaal smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07/06/2025 12:31 door Cyclad58.
Cecchini 07 juni 2025 12:52
Een fijn rondje dat Slovenie, hoe klein ook, maar het wakkert weer discussies aan op dit prikbord.
Surplace op souplesse 07 juni 2025 12:55
Meerdere dingen kunnen tegelijk waar zijn.

- Het niet op komen dagen bij koersen als Frankfurt en Slovenië is gewoon matig en weinig fatsoenlijk.
- Wel heeft juist dit jaar Visma een stapje gezet met het creëren van kansen voor hun wielerpubers.
- Ze presenteren dit op typische Vismanier: als een gigantische innovatie, terwijl andere teams dit al decennia doen.
- En de uitvoering laat ook nog te wensen over. Dat ze allemaal voor nieuwbakken überwinnaar Brennan rijden is zeer te billijken, maar het lijkt alsof Visma in elke koers een leider aan moet wijzen én conserveratief moet koersen. Dus dat gebrek aan kansen zie ik ook wel - een beetje.
- Cyclad heeft kennelijk allemaal schitterende exploits gezien (nouja, na alle obscure streams te hebben bekeken goed en wel twe aanvalletjes van een Nederlandse wielerpeuter?), maar ik zie ook wel eens een of ander en die White Jersey koters zelden of nooit aanvallen. Moeten ze niet juist met vroege vluchten mee? Véél vrijer kunnen koersen?
- Wat werkt motiverender voor een jonge renner, knechten voor Per Strand Hagenes of knechten voor Jonas Vingegaard?

De fixatie op de toekomst van het oranje paspoort peleton blijft verder aandoenlijk. Beste voorjaarscoureur ooit in de sterkte van z'n wielerleven mogen aanschouwen, record aantal etappezeges in de Giro. Nee, beetje heen en weer plassen over de Van Bekkums en Graats van deze wielerwereld.

Alsof je in bed ligt met een droomvrouw, maar ondertussen aan het scrollen bent op KinderTinder voor een date over 5 jaar.
Cecchini 07 juni 2025 14:54
En maar lullen over Tao Geoghan Hart ipv over de koers
Slimmerd 07 juni 2025 16:46
Echt weggegooid geld van Lidl
Pyama 07 juni 2025 21:07
Mooie zege voor onze Oekraiense vriend! Was al goed bezig dus daarom ook speciaal voornoemd in het openingstopic. Maar je vraagt je wel af waarom hij niet aan het front staat.
Cecchini 07 juni 2025 22:20
Dat zei onze verzetsheldin Mona Keizer ook al.
Hobbylosser 07 juni 2025 23:53
Heel simpel: hij is daar (nog) te jong voor. 25 jaar is de minimumleeftijd in Oekraine om te moeten/mogen vechten.
De zwarte trui 08 juni 2025 12:08
Oomen en JP Lopez proberen een Yates-je.
De zwarte trui 08 juni 2025 12:10
Urriarte en Parra óók.
Pyama 08 juni 2025 12:12
In de vorige eeuw dachten ze daar wel anders over. We zijn hem dus in oktober kwijt?
Pyama 08 juni 2025 12:13
Eén keer raden: voor jou is dit weer een onbekende renner?
Slimmerd 08 juni 2025 12:48
Bestaat er een slechter commentaarduo dan Marijn de Vries en Servais Knaven?
Pyama 08 juni 2025 12:52
Brrrrrr. Nou Jose Been + Bobbie Traksel bezorgt mij nog koude rillingen.
De zwarte trui 08 juni 2025 13:05
Oliveira met 2 middelvingers.

JP Lopez geeft het uit handen, slechts 10 seconden voorsprong op de laatste klim, maar weifelende achtervolging eerst en dan alsnog teruggepakt in de laatste km.
Pyama 08 juni 2025 13:07
Voor de duidelijkheid: Ivo Oliveira.
Wel mooi: twee broers die beide een etappe winnen in dezelfde koers.
De zwarte trui 08 juni 2025 13:44
Ivo met zijn 3e van het seizoen. Krijnsen te voorzichtig? 6e.
Pyama 08 juni 2025 15:55
Er is ook nog Parijs Brussel. Wat een goede prestatie van Jelle Johannink in de kopgroep!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen