Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wielerkoers Dauphiné verandert na 78 jaar van naam: 'Weerspiegelt regionale wortels'

Gepost door Cecchini 
Cecchini 16 juni 2025 22:09
Van de NOS-site

Het zal even wennen zijn voor de fans als wielrenners zoals Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar aankondigen in welke koers zij zich gaan voorbereiden op de Tour de France. Vanaf volgend seizoen draagt het Critérium du Dauphiné namelijk een nieuwe naam.

De Tour Auvergne-Rhône-Alpes, zo gaat de belangrijke Franse rittenkoers heten. Dat maakte de organisatie een dag na de laatste editie 'oude stijl' bekend. Pogacar sloot zondag de 77ste en laatste editie van de Dauphiné af met de eindoverwinning.

"De nieuwe naam weerspiegelt de regionale wortels van de koers", aldus Christian Prudhomme, directeur van organisator ASO, ook verantwoordelijk voor onder meer de Tour de France.

Vanaf de eerste editie droeg de koers (een deel van) de naam van de regionale krant Dauphiné Libéré, die de wedstrijd in 1947 opzette. De etappes voerden door de voormalige graafschap Dauphiné in het zuidoosten van Frankrijk.

Dat voormalige graafschap ligt grotendeels in de Auvergne en Rhône-Alpes, die in 2016 tot een bestuurlijke regio fuseerden. "Het levendige landschapspalet van deze regio heeft de wedstrijd de afgelopen jaren naar een hoger niveau getild", meldt de organisatie in een persbericht.

"Als grote wielerregio organiseren wij elk jaar legendarische wedstrijden die belangrijk zijn voor de zichtbaarheid van ons gebied", zegt regiopresident Fabrice Pannekoucke. "Het maakt ons heel trots dat de koers de naam van de regio zal dragen."
ton duk 16 juni 2025 22:15
El Chaba2 16 juni 2025 22:37
Die nieuwe naam doet nu al pijn aan mijn ogen.
Wat een pannenkoek..!
Cecchini 16 juni 2025 22:48
Mijn nostalgisch hart bloedt. Na de Midi Libre verdwijnt de laatste etappe koers met een klassieke naam. Poulidor draait zich om in zijn graf.
Eindhovuh 17 juni 2025 12:36
Dit soort paarse broek marketeers maken zoveel kapot. Doodzonde weer.
Pyama 17 juni 2025 12:46
Wie betaalt, bepaalt! Er was ook nog een filmpje.
Surplace op souplesse 17 juni 2025 12:53
Waar en wat voor filmpje?
Pyama 18 juni 2025 10:40
Filmpje van de presentatie van de nieuwe naam:
[dai.ly]
Cyclad58 18 juni 2025 10:50
Laten we blij zijn dat de koers blijft bestaan. Er zijn zoveel koersen die qua naam veranderd zijn. No big deal. De wereld verandert nu eenmaal, de wielerwereld ook. Ik heb er geen moeite mee.
Pyama 18 juni 2025 11:05
Ik hou niet zo van veranderingen hoor. Noem het ook gewoon nog Dauphine Libere. Maar ja, ik hou ook niet van politici die in een ander land demonstreren tegen iets wat verboden is.
De zwarte trui 18 juni 2025 12:42
Oei politiek! Ze demonstreert niet tegen iets dat verboden is, maar de demonstratie / pride an sich is verboden door de overheid. Of heeft Hongarije ook straffen op homosexualiteit? Toffe peer die Orbán.
De zwarte trui 18 juni 2025 12:43
En: Maar burgemeester Karácsony zei eergisteren nog dat de mars op zaterdag 28 juni gewoon kan doorgaan. Omdat het gaat om een gemeentelijk evenement, kan de landelijke overheid volgens hem niet ingrijpen.

En: Ze zal ook meelopen in de Pride-mars, maar alleen als die wordt toegestaan. Anders zal ze aan een alternatief programma deelnemen.
Koppizoektwachtwoord 18 juni 2025 13:27
Niets is voor de eeuwigheid, wen er maar aan. Bovendien verandert de koers niet na 78 jaar van naam maar na 15 jaar, sinds in 2010 ‘Libéré’ uit de naam verdween.
In de beginjaren van de koers waren er ongetwijfeld lieden die het maar niks vonden: een wielerwedstrijd vernoemen naar de sponsor, een krant, dat doe je toch niet?!
Ik hoop wel dat ze de Ventoux af en toe nog in het parcours opnemen, ondanks z’n ligging in een concurrerende regio.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen