Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Selectie WK weg en tijdrit Rwanda

Gepost door Cyclad58 
Cyclad58 11 augustus 2025 19:05
KNWU-selectie elite vrouwen WK Wegwielrennen 2025

Tijdrit
Demi Vollering
Anna van der Breggen

Wegrit
Shirin van Anrooij
Yara Kastelijn
Pauliena Rooijakkers
Marianne Vos
Puck Pieterse
Demi Vollering
Anna van der Breggen

Reserve tijd- en wegrit
Riejanne Markus

Hulde aan Laurens. Selectie kan niet beter. Ben wel benieuwd of er nog luitjes zijn die hier kritiek op hebben.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2025 07:58 door Clavan.
Cecchini 11 augustus 2025 20:04
Het gaat niet om de kwaliteit van de ploeg, maar of er chemie is tussen de meiden. Ook bij de OS van Tokyo droop de kwaliteit van de ploeg af, de Gouden medaille hoefde alleen maar afgehaald te worden. Ze zitten nu nog met een trauma. Ze hadden toen wel een waardeloze coach. Die zijn we gelukkig kwijt.
ton duk 11 augustus 2025 20:51
en WK 2024 was zo lachwekkend dat het geen trauma is geworden ..

(niet)Gezien de zwaarte parkoers kan ik echt niemand anders bedenken, hoe graag ik ook vderBreggen zou schrappen
Gr
El Chaba2 11 augustus 2025 20:53
Wat heb jij tegen Van der Breggen? Serieus benieuwd naar..
predator 11 augustus 2025 21:09
Van der Breggen is kanshebber, maar dat is waarschijnlijk meteen het probleem.
Horsie is back 11 augustus 2025 21:47
"Ik ben niet super, super dun", doet in elk geval niet mee. En neen, ze komt niet uit Pays-bas.
Pyama 11 augustus 2025 21:54
Eens met Cecchini. Dit zijn wellicht de beste vrouwen maar soms kan je beter een goede (kop)vrouw thuis laten en een echte knecht meenemen. Femke de Vries ipv Van der Breggen bijvoorbeeld. Of een maatje van Vollering. Amber Kraak? De Belgen doen het ook vaak zo dat er 2 of 3 kopmannen zijn die elk een maatje mee mogen nemen. De Nederlandse dames hebben natuurlijk een reputatie.

Over dat parcours: elk jaar is het een zwaar parcours op het WK en vervolgens valt het best mee. Als Van Aert als kanshebber bij de mannen wordt genoemd is het geen bergrit.
Horsie is back 11 augustus 2025 22:00
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------

> Als Van Aert als kanshebber bij de mannen wordt genoemd is het geen bergrit.

Que?
lodjan 11 augustus 2025 23:22
De selectie van Rwanda is als volgt:

INGABIRE Diane
NZAYISENGA Valentine
NIRERE Xaverine
MWAMIKAZI Jazilla
IRAKOZE NEZA Violette
NTAKIRUTIMANA Martha

Tijdrit:
NIRERE Xaverine
ton duk 12 augustus 2025 07:10
Ook hier kan de selectie niet beter....
Gr
Cyclad58 12 augustus 2025 10:28
Er is altijd nog Longo Brghini, Gigante, Labous, Kopecky, Niewiadoma.

Overigens zie ik het kopvrouwenprobleem niet. Vollering zal de kopvrouw zijn, met Van der Breggen en misschien Vos in een beschermde rol. Van Anrooij, Rooijakkers en Kasteleijn kunnen prima in dienst rijden. En op zo'n parkoers heb je meer aan deze rensters dan aan pakweg Amber Kraak of Femke de Vries.
Meneer 60% 12 augustus 2025 11:38
Het zijn veel hoogtemeters. Maar, terwijl er bij de mannen nog een lus met een lange klim inzit, zijn het bij de vrouwen alleen de lokale rondjes. Twee klimmetjes per ronde. 800 meter aan 8,1% en 1,3 kilometer aan 6,3%. Die laatste is op kasseien. Dus Vlaanderen/AGR-achtig, maar dan met de klimmetjes nog dichter op elkaar. Als Kopecky haar topvorm op tijd vindt, kan zij zeker winnen. Ik denk dat Pieterse dit ook zeker moet kunnen. Iemand als Gigante met haar slechte stuurtechniek verwacht ik niet. Kim Le Court is ook heel gevaarlijk. Zal als Afrikaanse misschien ook extra gemotiveerd zijn tijdens het eerste WK in Afrika. Al weet ik niet zeker hoe Afrikaans inwoners van Mauritius zich voelen.

Voor de Nederlandse ploeg (lees: Vollering) is het heel jammer dat die lange klim er bij de vrouwen niet inzit. Daar hadden ze Kopecky en Le Court de duimschroeven aan kunnen draaien.
Pyama 12 augustus 2025 11:39
Van der Breggen als knecht voor Vollering? Ik moet het nog zien. Nederland zal de koers moeten dragen dus je hebt ook werkers in het eerste uur nodig. Wie gaat dat doen? Ik zou in ieder geval altijd de kopvrouw een maatje mee laten nemen. Misschien zit die hier bij, maar op het eerste oog niet. De vrouwen rijden de extra lus niet he, dus dit is niet meer dan een Ronde van Vlaanderen of LBL. Ik zal altijd gaan voor vorm en commitment boven naam. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik ook de selecties van Italie bij de mannen maar ook de Belgen. Die nemen vrijwel altijd harde werker Benoot en Stuyven mee ipv de beste 8.
ton duk 12 augustus 2025 12:30
Meneer 60% Schreef:
> Voor de Nederlandse ploeg (lees: Vollering) is het
> heel jammer dat die lange klim er bij de vrouwen
> niet inzit. Daar hadden ze Kopecky en Le Court de
> duimschroeven aan kunnen draaien.

Dan moeten er natuurlijk geen HOL in de kopgroep gaan zitten zoals in 2024.....
Gr
Cyclad58 12 augustus 2025 13:13
Kim le Court is zeker kanshebster. Ze heeft alleen geen ploeg, is dus op zichzelf aangewezen. Dat verkleint haar kansen aanzienlijk tegen landen die een overtalsituatie zouden kunnen uitspelen.

Het profiel past inderdaad Kopecky-in-vorm uitstekend, maar ook Vos is niet kansloos.
predator 12 augustus 2025 16:25
Het verleden wijst uit dat je prima zonder ploeg wereldkampioen kunt worden. En misschien dat een teamgenoot ergens nog een helpende hand kan bieden.
De zwarte trui 13 augustus 2025 16:46
Vollering skipped Romandie wegens ziekte in voorbereiding op het WK.
Andere Peter 13 augustus 2025 20:38
Ironisch genoeg zie ik niet meteen een type Laurens ten Dam. Lang meekunnen en in de finale de reflex hebben het gat in het belang van een ander te dichten.

Ik voel wel mee met een zorg van Pyama. Wie gaat het in het belang van een ander rechtzetten als NL de slag heeft gemist (en ongetwijfeld een profploeggenoot wel vooropzi)? Dat dient dus voorkomen te worden.

Het is wel een prima ploegje om vanuit een vlucht de anderen tot actie te dwingen. Aanvallers mogen pas wegrijden als het een serieus groepje subtoppers is met 2 Nederlandsen op een groep van 8 a 12. Dan hebben pakweg Le Court of Kopecky al snel een probleem. Samensmelting op 2,5 ronde van het einde? Dan direct Van der Breggen of Vos in de aanval.

Wie niet mee zit, werkt voor de beschermde rensters. Dat zijn ieder geval Vollering, misschien Van der Breggen en als Cyclad gelijk heeft dat ze kan winnen: ook Vos.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/08/2025 23:06 door Andere Peter.
predator 13 augustus 2025 22:07
De Belgen hebben al problemen om een ploeg bij elkaar te krijgen.
El Chaba2 13 augustus 2025 22:07
Surplace op souplesse 13 augustus 2025 23:39
Je beschrijft zo ongeveer de koers van vorig jaar, tot Vollering het besloot dicht te rammen.
Surplace op souplesse 13 augustus 2025 23:41
Gelet op wat er allemaal (bij de mannen dan toch) lijkt af te reizen, al een kleine verdienste dat er veel kwaliteit is. Het is gewoon de taak van de bondscoach om een helder plan te smeden en iedereen daarnaar te laten luisteren. Behoorlijk benieuwd wat ie er van bakt.
De zwarte trui 15 augustus 2025 17:09
Wel je GPS volgsysteem monteren anders volgt nog voor de start een DSQ.

Lijkt een potje powerplay te zijn van de UCI die een eigen GPS volgsysteem wil opleggen, terwijl 'de' ploegen meer zien in een bestaand systeem. Het NOS artikel gaat niet op die details in. Maar Visma, PiPo, EF, Canyon-Sram en Lidl trokken samen op en weigerden het UCI systeem. Daarop zijn deze volledige ploegen uit Romandie gezet.
Pyama 15 augustus 2025 17:17
Ik snap dit toch niet heel erg van de ploegen. Wat zijn nu hun argumenten? Ze mogen zelf een renner selecteren die met de tracker rijdt en dat wilden ze niet want de uci moest kiezen? En als de uci kiest, willen ze zelf kiezen. Ik ben niet vaak voor de uci, eigenlijk nooit, maar hier mis ik nog even wat toelichting vanuit de ploegen. Of gaat het dan inderdaad over het velon initiatief van enkele betrokken ploegen?
De zwarte trui 15 augustus 2025 17:21
Het lijkt idd puur powerplay tussen Velon en UCI.
predator 15 augustus 2025 17:30
Op social media gaan wielerwappies al helemaal los. DE UCI WIL ALLE DATA HEBBEN drinking smiley
Pyama 15 augustus 2025 17:37
Velon heeft geen officiële status dus ik snap niet hoe je hier tegen kan zijn.
Sowieso, wat is hier moeilijk aan. Iedereen rijdt met een Garmin of Wahoo, die laat je bij de ploegleidersauto live binnen komen en klaar.
predator 16 augustus 2025 21:30
Gigante mist WK door gebroken dijbeen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/08/2025 21:31 door predator.
Cecchini 16 augustus 2025 22:44
Gevallen in een afdaling?
De zwarte trui 18 augustus 2025 16:23
Aangezien deze mannen selectie echt ondergeschikt is aan de vrouwen zal niemand er wakker van liggen dat hij hier wat weggemoffled wordt:

Weg: Arensman, Oomen, Poels, Van den Broek, Bouwman en Mollema
Tijdrit: Arensman

Koos neemt zekerheidshalve het woord anticiperen maar in de mond. Dat lijkt me verstandig anders zullen er weinig oranjehemden aan het front te zien zijn in de 2e helft van de koers.
lodjan 18 augustus 2025 17:07
Pas dan wel even het onderwerp aan.
Mocht NL niet meer renners selecteren? Adne van Engelen! Die kent de weg daar.
Cyclad58 18 augustus 2025 19:15
Niet bij de UCI Top 6, dus maar 6 renners toch?

We moeten niet al te moeilijk doen over de selectie, maar Bouwman? Is sowieso al geen eendagsrenner, en draait een beroerd seizoen.
In zijn plaats had je Artz, Huising, Graat of Reinderink beter kunnen meenemen. Verder okay, we zullen daar toch geen potten breken.

Ben wel benieuwd of Arensman, die in zijn jonge jaren een voortreffelijk eendagsrenner was (LBL, Parijs-Roubaix korte uitslag) in zo'n koers wat kan. Mollema kan misschien top 20 rijden. Dat is het dan wel.
Cecchini 18 augustus 2025 20:38
Ja de selectie van Bouwman begrijp ik ook helemaal niet.
ton duk 18 augustus 2025 20:42
Ik mis Jan Maas
Gr
Cecchini 18 augustus 2025 20:45
En ik nog meer Alex Molenaar. Heeft een goed seizoen, opgesteld voor de Vuelta, en was erg sterk eerder dit jaar in de GP Indurain. Werd daarin 2e in een goed deelnemersveld. Op één geaccidenteerd terrein.
ton duk 18 augustus 2025 21:59
Dit lijkt me teveel eer voor deze oud-Axelwinnaar
Ik zou een transfer Movistar wel leuk om 's te kijken wat ie op WT-niveau kan , maar ik denk dat ie nu zijn niveau rijdt met af en toe leuke uitschieters Spaanse koersen
WK te hoog gegrepen
Gr
lodjan 18 augustus 2025 23:05
Ik had liever Wilco gezien.
Cecchini 18 augustus 2025 23:42
Nou zaterdag begint hij aan WT nivo koers. Kunnen we het snel genoeg beoordelen. Ik begrijp ook helemaal niet om nu al te selecteren. Arensman en Oomen okay. Hebben zich dit jaar redelijk bewezen, maar Mollema lijkt me toch echt wel over the hill. Bouwman rijdt echt een shit seizoen. Laten we gewoon de komende weken eerst naar de komende koersen kijken, wie is in vorm, wie is okay.
predator 19 augustus 2025 00:32
Eens, ik begrijp ook niet waarom je nu de selectie zou moeten weten. Ik zou Wilco sowieso logischer vinden dan Bouwman.
Slimmerd 19 augustus 2025 09:05
Volgens mij heeft een hoop ook te maken met wie er überhaupt wil
De zwarte trui 19 augustus 2025 10:00
De UCI landenranking van deze 19 augustus is leidend voor de quota’s op het WK. Ieder land dat in de top-10 staat, mag acht renners afleveren. Nederland staat negende en kan het maximale aantal deelnemers inschrijven. Dat doet Moerenhout dus niet. “Het WK in Rwanda kent een loodzwaar parcours, waardoor niet iedereen daarvoor in aanmerking komt. Je hebt ook te maken met aparte omstandigheden: het is op hoogte, een Afrikaans klimaat en je moet er een aantal vaccinaties voor nemen. Dat zijn bijkomende factoren. Als je dan twijfelt om te gaan, ga je niet.”
ton duk 19 augustus 2025 12:35
De Zwarte Trui geeft al diverse redenen aan mbt vroege selectie...

Koos belt Sam : wil je mee?
Sam: graag ..bel munne maat Koen ook maar . die wil op zeker
Gr
Cecchini 19 augustus 2025 12:38
Alex Molenaar is misschien wel de Luc Suykerbuyk van deze tijd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2025 12:40 door Cecchini.
ton duk 19 augustus 2025 12:51
Mooi, uwes noemt een van mijn favoriete renners .
Ik heb altijd al wel een zwak gehad voor renners die avontuurlijk een geheel andere route volgen naar goede prestaties...
Gr
Luijt 19 augustus 2025 14:22
Ik niet. Wilco presteert nooit iets in een eendagskoers. Hoe hoog ik Poels, Mollema en Oomen ook heb zitten. Ik heb ze dit jaar nog niet de pannen van het dak zien rijden. Sterker, ze worden door hun eigen ploeg niet meer geselecteerd voor de grote koersen. Idem voor Bouwman. Sterkte Arensman!
Luijt 19 augustus 2025 14:27
Ik mis Jo Maas
Luijt 19 augustus 2025 14:29
Ik denk ook dat Pieterse dit zou moeten kunnen, mits veel beter in vorm dan in de tour.
predator 19 augustus 2025 18:35
Luijt Schreef:
> Ik denk ook dat Pieterse dit zou moeten kunnen,
> mits veel beter in vorm dan in de tour.

Zit toch bij de selectie?
Cecchini 19 augustus 2025 21:16
We hebben ook nog Alexander Konijn. En we hebben het legendarische boek De Renner te danken aan de keuze van Tim Krabbé om tijdelijk te gaan wonen in de Cevennes (ik meen Anduze).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/08/2025 21:17 door Cecchini.
Cyclad58 20 augustus 2025 10:54
Konijn.....leuk dat je hem noemt. Is geen klimmer, maar wel een nobele onbekende die het niet verkeerd doet in Frankrijk.
En ja, Molenaar zou best bij de selectie gepast hebben.
Cecchini 20 augustus 2025 13:07
Van de site Wielerverhaal

Alexander Konijn is een naam die nog niet veel belletjes doet rinkelen. Desalniettemin gaat de carrière van de 24e jarige Nederlander steil omhoog. Dit jaar 2024 maakt hij zijn debuut bij de profs. In Franse loondienst nog wel. Tijd voor een kennismaking.

MBO4
Alexander Konijn reed vanaf 2021 bij het Franse A.V.C. Aix-en-Provence. Deze clubploeg is gekend om zijn doorstroom van talent. Maar hoe komt de geboren Abbekerkenaar in de Provence terecht? “Mijn eerste 3 jaar bij de beloften reed ik bij de Nederlandse belofteploeg Westfrisia”, vertelt hij. “We reden veel wedstrijden in Frankrijk en dankzij enkele sterke uitslagen kwam ik in contact met A.V.C. Aix-en-Provence.”

“Ik had net mijn MBO4-diploma (vergelijkbaar met een Belgisch middelbaar diploma, red) gehaald en had dus wel oren naar een buitenlands avontuur.” Konijn blinkt uit als er met het voorwiel omhoog gereden moet worden. De keuze voor A.V.C. Aix-en-Provence was dus voor de hand liggend. In zijn 1e jaar bij de Franse equipe liet Konijn zich onmiddellijk opvallen met een 7e plaats in de GP Lleida en een 4e plaats in de 2e etappe van de Vuelta a Zamora.

In 2022 ging hij op dat elan door met ereplaatsen in prestigieuze wedstrijden als Dijon-Auxonne-Dijon en l’Esitvale Bretonne. Als hoogtepunt won hij in Italië de Memorial Alberto Vescovo. Vorig jaar 2023 trad hij met zeges in de GP de Cintegabelle en de Boucles du Haut Var nog meer op het voorplan. Tel daar ook nog talloze ereplaatsen bij en dan weet je dat Konijn zicht in de kijker reed.

Goede leven
Met dank aan deze knappe resultaten dwong Konijn een transfer af naar de Franse continentale ploeg Nice Métropole Côte d’Azur. Konijn zette er de stap naar het profniveau en dat vergde enkele aanpassingen. “Ik moest erg wennen aan de wedstrijden. De races zijn langer en het tempo ligt veel hoger”, vertelt hij. “En wanneer de finale nadert, valt het tempo niet meer stil.” Ondanks deze zware aanpassingsperiode begon hij in april 2024 zijn draai te vinden. “Ik voelde dat ik eindelijk een finale kon rijden”, zegt hij trots.

Echter fietste Konijn nog geen persoonlijke successen bij elkaar, op enkele top-10 plaatsen in de Ronde van Marokko na. “Dit 1e jaar heb ik veel voor anderen moeten werken, maar dat deed ik met plezier. Want we zijn echt een hecht team vrienden.” Konijn hoopt hier later de vruchten van te plukken. “Dit jaar is het vooral zaak om te investeren en dan hoop ik volgend jaar 2025 meer resultaten te pakken. Ik heb sinds ik hier ben en mijn Franse avontuur begon, geleerd om in het moment te leven en niet te veel in de toekomst te kijken.”

Konijn hoopt de komende jaren een grote stap voorwaarts te zetten. Top 5 en podiumplaatsen ambiëren is het devies voor 2025. Sinds zijn transfer woont Konijn in de befaamde regio rond het aan de Côte d’Azur gelegen Nice. Hij wilt er graag blijven. “Het is hier het goede leven, zowel op en naast de fiets”, lacht hij.

Universe Cycling Team
Zeggen dat Konijn een vreemde eend in de bijt is zou niet correct zijn. Nederlanders hebben er een handje van weg om exotische oorden op te zoeken. Denk maar aan het Universe Cycling Team van Bart Buijk, dat op elk continent actief is. Onlangs verscheen bij ons op WielerVerhaal nog een reportage over hen. Met het Global-team stond er ook een Nederlandse ploeg aan de start in de Ronde van Kameroen. Die ploeg is overal ter wereld actief, behalve in Nederland zelf.

Niet enkel ploegen maar ook Nederlandse renners vinden de weg naar exotische oorden. Jeroen Meijers komt uit voor het Filipijnse Victoria Sports Cycling Team, terwijl Adne van Engelen de Ronde van Thailand won voor zijn Thaise werkgever Roojai Insurance. En zo zijn er nog talloze voorbeelden.
predator 20 augustus 2025 23:20
Pieterse gaat niet mee.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen