Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De schandpaal

Gepost door Pyama 
Pyama 16 augustus 2025 11:42
Van der Poel krijgt gezelschap:

Staan te juichen voor extra uitstoot

Allemaal met dank aan deze vervuiler van het CDA:
De zwarte trui 16 augustus 2025 12:00
Ik dacht dat je jezelf eraan ging nagelen.
Pyama 16 augustus 2025 12:38
Ik vlieg niet.
Slimmerd 16 augustus 2025 12:42
Wat een wereldverbeteraar ben je toch
Pyama 16 augustus 2025 12:56
Nee hoor, hoogstens geen wereldverslechteraar. Deze renners en organisator mogen hier best op aangesproken worden, maarde media nemen alles weer klakkeloos en vol bewondering over.
Cecchini 16 augustus 2025 13:15
Kun je even stukje duiding geven bij de foto’s ? Ik zie 3 wielrenners die ik ken, een vliegtuig en één voor mij onbekende man, die waarschijnlijk een keer bij de eerste 10 van een onbeduidend koersje ergens in de Karpaten heeft gereden.
Pyama 16 augustus 2025 13:37
Staat het niet in de Volkscourant?
Even zoeken op Etten-Leur / privejet.
Cecchini 16 augustus 2025 13:48
Ik dacht even dat Pyama de nickname was voor Jack van Gelder.
Luijt 16 augustus 2025 22:27
Een beetje moderator verwijdert dit ultralinkse gelul
Cecchini 16 augustus 2025 22:35
Luijt je weet toch wel, dat buiten dat geouwehoer van Pyama over privé jets hij (of zij) een fan is van het gedachtegoed van bruinhemden?
Koppizoektwachtwoord 17 augustus 2025 08:51
Pyama is alleen maar tegen vliegen omdat hij weet dat Van der Poel en z’n vliegende vriendjes door het WEF worden ingehuurd om ons te besproeien met chemtrails.
Cyclad58 17 augustus 2025 10:53
Kom op zeg, wat een non-issue
Pyama 17 augustus 2025 11:14
Dus jullie vinden het een non issue dat er zoveel gevlogen wordt om niets? Dan zijn jullie nog kortzichtiger dan ik dacht. Haal je kop eens uit het zand.
Klimaat is niet links of rechts, als de planeten dit tempo opwarmt komen je kinderen vanzelf in de hel.

Wielrenners hebben een voorbeeld functie. Sommige Nederlandse renners worden hier aanbeden als *** (zelf invullen wat bij je past). Dan past het een journalist om hierover kritische vragen te stellen aan Van der Poel, en nu dus ook de andere drie. De wielersport heeft sowieso een uitstoot probleem en kan hierin nog flinke stappen maken. Er is hiervoor echt geen enkel excuus. De poging van Van der Poel om dit recht te praten toen hij merkte dat zijn nieuwe sponsor voor oproer zorgde was tenenkrommend. Maar deze mannen zien alleen geld en eigenbelang.

Als je dit een non issue noemt heb je echt een enorme plaat voor je kop, die nog boven een oranje bril uitkomt.
Als je dit links gelul noemt heb je je feiten niet op orde. Geeft niet, er zijn veel domme mensen op de wereld.
Pyama 17 augustus 2025 11:14
Dit is natuurlijk onzin.
Cecchini 17 augustus 2025 11:28
Als Pogi ook met een privé jet vliegt, verwacht ik je gaarne terug.
Cyclad58 17 augustus 2025 11:41
Ik vind het een non-issue voor deze pagina. Ik heb hier zeker een mening over en die wijkt echt niet af van de jouwe, maar deze discussie hoort m.i. elders thuis.
Cyclad58 17 augustus 2025 11:44
Misschien nog even een toelichting: ik snap de link van je bericht met wielrennen heus wel, maar jij geeft deze topic een politiek tintje. Dat moeten we hier niet doen. Just my two cents.
Andere Peter 17 augustus 2025 11:57
Ik ben links-liberaal, maar ik heb niets met dit type schandpaaldenken.
Andere Peter 17 augustus 2025 11:59
Merkwaardig dat hier anti-oranje en anti-vliegen door elkaar lijken te lopen. Het is lastig te zien waar het in Pyama's hoofd begint. Het lijkt ook van belang dat sommigen aanbeden worden (ik zie dat overigens niet hoor), hetgeen mij voor de milieubelasting niet terzake doende lijkt.
Andere Peter 17 augustus 2025 12:18
Hier is best een wielergerelateerd onderwerp van te maken, maar dan moet je het anders stellen. En kom met een verbetervoorstel, Pyama. Hoe zou jij voorstellen om uitstoot door de wielerbranche te verminderen? En moet de UCI de kar trekken? Wat kan de UCI? Een gentlemen's agreemeent tussen de ploegen op basis van een gezamenlije milieudoelstelling, is dat realistisch? Kan het wielrennen zich veroorloven om een deel van de sponsoren te vervreemden?

Of wil je dat we oranje sinaasappelen naar Van der Poel gooien? Die oproep voel ik hier een beetje, vooral door de herhaling. Met schandpaal kom je in mijn ogen niet ver. Verbieden te vliegen dan? En dan alleen in privé-jets verbieden te vliegen? Of ook alle vluchten van onder de xxx kilometer op last van de overheid schrappen? Verbieden bepaalde sponsoren toe te laten?

Van mij mag het gebruik van een privé-jets stevig extra belast worden. En ik zou sowieso het stelsel van belastingen nog veel nadrukkelijker inrichten om vooral voor korte afstanden vliegen veel duurder te maken en treinreizen goedkoper. En op lokaal niveau hetzelfde met auto en fiets. Het zal Pyama verrassen, maar dan kom je in de hele Westerse wereld echt wat eerder uit bij linkse partijen, dan bij rechtse. Oh en misschien kunnen we sociaal-maatschappelijke sponsoring (bv een toprenner als uithangbord voor meer fietspaden) tegen een lager belastingtarief verrekenen dan reguliere sponsoring.

Ik vrees een hellend vlak bij deze moralistische denktrant: je gaat uiteindelijk alle sponsoren afmeten aan wat sociaal-maatschappelijk acceptabel is. Wat ook nog eens extreem subjectief ligt, in elk land anders zal vallen en aan historische veranderingen onderhevig is. Mag straks de KLM geen wielerploeg sponsoren maar Israël of een Arabisch land wel? Geen rookbedrijf en geen alcohol, maar wel suikerhoudende dranken en vleesindustrie?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2025 13:28 door Andere Peter.
Andere Peter 17 augustus 2025 12:29
Hij doelt hierop:

Link AD

Ik vind dit ook niet fraai. Maar het is ook niet schandpaalrijp. Als maatschappij richten we dit onhandig in als dit ondanks de maatschappelijke lasten betaalbaar is voor zo'n profronde. Ik denk ook dat die criteriums onder druk staan. Toppers (met een hoog basissalaris) verleiden om te komen, lijkt mij lastiger te zijn geworden.

Ik denk liever in oplossingen. Het is in het algemeen wielerbelang dat toppers zich af en toe tonen in criteriums. Er mogen van mij punten worden uitgedeeld voor het uitrijden van criteriums (bv tot een max van 10 criteriums per jaar). Dat zou zelfs een percentage van het werkelijke puntentotaal kunnen zijn. Dus om te starten in de Acht van Chaam krijgt Van Aert meer UCI-punten dan Van Sintmaartensdijk. Je zelf tonen in je eigen land is ook waardevol voor het wielrennen. Onley aan de start in GB, Lipowitz in Duitsland. Misschien zijn daar geen criteriums, maar dat geeft dan juist aan waar het in die landen in de basis tot dusver mis zit.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/08/2025 12:30 door Andere Peter.
Cecchini 17 augustus 2025 13:13
Ach Pyama vindt MVDP maar een non rennertje die het ook nog eens waagde dit jaar 3x zijn grote idool met succes op de pijnbank te leggen en zoekt daarom elke mug om MVDP te bashen.
Horsie is back 17 augustus 2025 14:10
Zag recent iemand alleen maar twee keer vliegen op een zogenaamde racefiets, waarvan verondersteld kan worden, dat dit karretje (je hebt hiervoor wel 50 Cash and Carry exemplaren) in een olympische teamsprintfinale de eindstreep misschien wel niet eens zou halen. Een racefiets dus, dat ook een le petit mort wordt vergund. Welke Horsie Versteher zou weten waar dit over gaat en wat zou het misschien wel (een stretch, soit) met een virtuele schandpaal te maken kunnen hebben. Ik gok op TD Prikbord met een kleurloze trui.
De zwarte trui 17 augustus 2025 18:58
Je was al vrij stil over de aangekondigde WUR, welke uiteindelijk zou mislukken. Maar 8.8 zal nu toch door Harrie zijn hoofd spoken.
Horsie is back 17 augustus 2025 20:36
De zwarte trui Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je was al vrij stil over de aangekondigde WUR, welke uiteindelijk zou mislukken. Maar 8.8 zal nu toch door Harrie zijn hoofd spoken.

Oorverdovend stil. Charlie Tanfield had het voordeel van zo'n 800m meer hoogte, maar hij was en is een subtopper, dus een WR zat er wat mij betreft niet in. Zijn pacing leek aanvankelijk toch wel op orde, totdat hij kennelijk oververhit raakte (en wellicht ook niet goed genoeg) begon te zwalken. In de laatste 10km was hij niet meer vooruit te branden en reed nauwelijks nog harder dan, remember, Vittoria Bussi in dezelfde fase tijdens haar WUR in Aguascalientes. Sterker nog, hij reed zelfs langzamer dan een C5 para-wielrenner, die een paar uur eerder wel een WUR met bijna 4km verbeterde.

De C5 para wielrenner in kwestie, Will Bjergfelt, heeft weliswaar een lichaam uit één stuk, maar is operatief a.h.w. in elkaar geknutseld (ongeluk).

Wereldrecords interesseren Harrie Lavreysen niet, want als het record niet onder optimale omstandigheden kan worden verreden, zoals bijvoorbeeld Aguascalientes 2013, waar Francois Pervis, zowel het wereldrecord op de 200m als de kilometer verbrak, kan het de dag erop bij wijze van spreken elders verbroken worden.

Parijs versus Konya (meer dan een verschil van een kilometer in hoogte), Konya heeft een steilere banking, Het was daar loeiheet, een superfiets nog net geschikt om er mee te sprinten. Door de ideale omstandigheden een groter gemodificeerd verzet kunnen gebruiken. Kortom helemaal in de stijl van Sub2 Marathon, Sub4 Mijl.

Of Matthew Richardson effectief progressie heeft geboekt valt moeilijk te becijferen. In de vergelijking niet onder de 9 seconden, denk ik.

Hij was natuurlijk al een enorme kluif voor Harrie Lavreysen, maar het eerstvolgende WK zal het nog nadrukkelijker aan de orde zijn. Baanwielrennen is echter een echte kampioenssport en doorgaans zijn deze Spartanen erbuiten zelden op hun best. Heel anders dan op de weg.
De zwarte trui 17 augustus 2025 20:49
De zwarte trui 17 augustus 2025 20:55
En dan laat Poel zich ook nog eens kloppen door Roglic!? Reed die door alle afspraken heen? In een HOL criterium. Of heeft Pyama hem dit ingefluisterd?!
ton duk 18 augustus 2025 07:22
Degene met minste Airmiles moest winnen ?
Gr
Luijt 18 augustus 2025 11:01
jullie en hunnie
ton duk 23 augustus 2025 10:29
[www.wielerflits.nl]

Hoewel ik binnenkort ook weer vlieg naar mijn schoonfamilie, sta ik wel achter de boodschap Pyama in deze ...
Gr
Andere Peter 25 augustus 2025 00:46
Niemand zal betwisten dat dit foeilelijk is. Maar wil je het ook verbieden? En hoe dan? Dat kon juridisch nog wel eens ingewikkeld worden (één Europa).

Ze genereren nu eenmaal geld met die buitenlandse uitstapjes.

Het enige waar ik in geloof is: breng de milieu-voetafdruk van een ronde (etc) in kaart. En belast dat extra of juist minder in geld en/of punten. Bij een goede milieurating meer UCI-punten voor alle prestaties. En misschien zijn er ook wel financiële douceurtjes te geven.

Kijk dan naar verplaatsingen, maar kijk daarnaast naar meer. Zijn alle volgauto's nog wel noodzakelijk anno 2025? Hoeveer is het van finish naar hotel naar start? Hoe gaat men om met plasticafval? Affijn verzin het maar.

Dat kan helpen om al te gekke uitstapjes oninteressant te maken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen