Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

80th La Vuelta Ciclista a España (2.UWT) Stage 11 » Bilbao › Bilbao (157.4km)

Gepost door Clavan 
Clavan 03 september 2025 08:33

Jay Vine gets his second stage win this Vuelta. He also won stage 6. Sprint Cycling photo

GC after stage 10:

GC leader: Jonas Vingegaard (Visma | Lease a Bike)
Mountains classification leader: Jay Vine (UAE Team Emirates-XRG)
Points classification leader: Mads Pedersen (Lidl-Trek)
Best young rider: Giulio Pellizzari (Red Bull-BORA-hansgrohe)
Teams classification leader: UAE Team Emirates-XRG
1 Jonas Vingegaard Team Visma | Lease a Bike 37hr 33min 52sec
2 Torstein Træen Bahrain Victorious @ 26sec
3 João Almeida UAE Team Emirates-XRG 0:38
4 Tom Pidcock Q36.5 Pro Cycling Team 0:58
5 Felix Gall Decathlon AG2R La Mondiale 2:03
6 Giulio Ciccone Lidl-Trek 2:05
7 Matteo Jorgenson Team Visma | Lease a Bike 2:12
8 Jai Hindley Red Bull-BORA-hansgrohe 2:16
9 Giulio Pellizzari Red Bull-BORA-hansgrohe s.t.
10 Matthew Riccitello Israel-Premier Tech 2:43

Soler won in 2022 in de Vuelta in Bilbao

De Australiër Donald Allen won in 1975 de sprint in Bilbao voor Basso

In 1963 won Bas Maliepaard in Bilbao. Hij won dat jaar de groene trui en werd 4e in het AK in de Vuelta

Gustaal Deloor wordt afgevlagd als winnaar in de 3e etappe van de 1e Vuelta in 1935 in Bilbao
Clavan 03 september 2025 11:15

De Alto de Pike zat ook in de laatste km's van de 1e etappe van de Tour de France 2023. Pogacar en Vingegaard kwamen als 1e over de top. Uiteindelijk reden ze niet door en won Adam voor Simon Yates de rit

1 Adam Yates UAE Team Emirates 4hr 22min 49sec
2 Simon Yates Jayco-AlUla @ 4sec
3 Tadej Pogacar UAE Team Emirates 0:12
4 Thibaut Pinot Groupama-FDJ s.t.
5 Michael Woods Israel-Premier Tech s.t.
6 Victor Lafay Cofidis s.t.
7 Jai Hindley BORA-hansgrohe s.t.
8 Mattias Skjelmose Lidl-Trek s.t.
9 Jonas Vingegaard Jumbo-Visma s.t.
10 David Gaudu Groupama-FDJ s.t.
11 Wout van Aert Jumbo-Visma s.t.
12 Mikel Landa Bahrain Victorious s.t.
13 Carlos Rodriguez INEOS Grenadiers s.t.
14 Wilco Kelderman Jumbo-Visma s.t.
Slimmerd 03 september 2025 11:54
ton duk 03 september 2025 11:56
Bij deze renner hoort toch zeker zijn voornaam Ramses
Gr
predator 03 september 2025 12:54
Kroon vindt dit een stoere naam. Waarop de Belg aangaf dat katten en honden Ramses heten. grinning smiley
Pyama 03 september 2025 16:58
De extreemlinkse terroristen zijn weer bezig. En de overheid: die doet niets. Het lijkt Nederland wel.
Pyama 03 september 2025 17:13
Volgens Renaat: geen ritwinnaar en de tijden worden opgenomen op 3 km van de finish voor het klassement.
Pyama 03 september 2025 17:28
Pidcock als eerste boven en rijdt heel even Vingo los. De twee rijden nu samen naar het 3 km punt. Erachter een groepje met Almeida.
predator 03 september 2025 17:29
Mooi, de wereldrevolutie is begonnen
Pyama 03 september 2025 17:30
Aan de nieuwe finish:

1. Vingegaard
2. Pidcock
3. Groepje Almeida, Gall, Hindley, Jorgenson op 10 sec
Pyama 03 september 2025 17:31
Overheen rijden met een bulldozer.
predator 03 september 2025 17:32
IPT gaat uit de Vuelta gehaald worden thumbs up
Slimmerd 03 september 2025 17:35
Zelf geklokt? Want de tijdwaarneming deze Vuelta is niet altijd even scherp
predator 03 september 2025 17:37
Pidcock wint de rit grinning smiley
ton duk 03 september 2025 17:37
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pidcock als eerste boven en rijdt heel even Vingo
> los.

2x zelfs
Gr
Clavan 03 september 2025 17:37
Of met een trekker. Net zoals tijdens de rechtsextreme boerenprotesten bij het provinciehuis in Groningen paar jaar geleden.
Frederik D. 03 september 2025 17:53
Neen. Geen ritwinnaar.

Die propalestijnse protesten kunnen wel eens averechts werken. Maar afgezien van mijn afkeer van Hamas vind ik wel dat de Gazanen onvervreemdbaar recht hebben op eten, zorg, onderdak en jawel vrijheid van meningsuiting. Een wespennest, dat middenoosten.
Frederik D. 03 september 2025 17:56
Bom erop.

Maar toch. Ik zou zeggen: protesteer bij de politici. En op nette wijze. Neem ook afstand van Hamas. En niet alleen van die BN.
Tinuz 03 september 2025 18:21
Gezellig, een sportwedstrijd. Deze activistische poseurs moet je kei en keihard aanpakken. Dat is de enige taal die ze verstaan.
Cyclad58 03 september 2025 20:04
Volkomen mee eens!
Cecchini 03 september 2025 20:21
Zo denken de Israëliërs ook over de Palestijnen
Andere Peter 03 september 2025 20:23
Ik kan de protesten wel billijken. Wat ik ervan gezien heb, viel het gevaar wel mee. Ik hoor het graag als ik iets miste. Ik heb ook lang gevonden dat je sport en politiek moet scheiden zoals kerk en staat. Maar helemaal strikt gescheiden houden kan niet. Sport en politiek zijn innig verweven.

Dit protest is ook geen uiting van een impulsieve eenling, maar vertolkt het gevoel van een substantieel deel van de wereldbevolking. Als het verder hierbij blijft, met één gesneuvelde etappe op de 20, dan vind ik het protest niet buiten-proportioneel.

Er is wel iets aan de hand daar, dat alles overstijgt. En door de Amerikaanse blokkade is diplomatiek optreden tegen Netanyahu vrijwel zinloos.
Cecchini 03 september 2025 20:24
Wat zou Douwe Bob hiervan vinden? Of Dilan ?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2025 20:25 door Cecchini.
Cyclad58 03 september 2025 20:25
Ik ben gewoonweg de simpele, wellicht ietwat naïeve mening toegedaan dat politiek zich niet moet mengen in sportwedstrijden.
Cecchini 03 september 2025 20:29
Rusland mag al jaren niet meedoen met Internationale sportwedstrijden (op tennis na). Ik herinner me ook nog de Nazi Spelen van Berlijn, de aanslagen bij de OS in München. Nee sport en politiek moeten gescheiden blijven.
Andere Peter 03 september 2025 20:30
Zou kunnen ja. Of dat ze hun eigen conclusies trekken (wat ik niet verwacht).

Gezien de diplomatie muurvast blijft zitten verwacht ik dat in de loop van de komende maanden de beweging vol op gang komt om Israel te boycotten van sportevenementen, zoals dat ook met Rusland is gebeurd.

Als het militair en politiek niet beweegt dan wordt de strijd om genocide aan de orde te stellen helaas vanzelf maatschappelijk.
Cyclad58 03 september 2025 20:32
Andere Peter 03 september 2025 20:34
Dat is inderdaad lief maar naïef. Bij alle grote evenementen speelt politiek profileren een rol. Denk ook aan de WK voetbal in Qatar. En kijk niet vreemd op als de VS nog snel een voetbalstadion bouwt op Groenland, om Groenland toe te voegen aan de WK-hosts van 2026.
Andere Peter 03 september 2025 20:39
Ik zou ook willen dat er nog een wereld bestond waarin dat kan, maar het kan echt niet meer. Pierre de Coubertin is al effe dood.

Geen land organiseert nog de OS of het WK voetbal zonder dat de overheid zich daarbij profileert.

IPT is meer Israëlisch dan alleen in naam. Het is njet zoiets als Nationale Nederlanden. Het protest legitiem.En natuurlijk moreel minder verwerpelijk dan de wijze warop het (van 2 kanten) ging bij Ajax-Maccabi. Ook al een teken van die verwevenheid.
De zwarte trui 03 september 2025 20:39
Andersom ook niet. Vele regimes hebben de sport misbruikt. UAE doet dit in mijn ogen nog steeds.

Nu is Premier Tech natuurlijk geen door de staat gesponsorde ploeg. Maar de geldschieter is wel een radicale nationalistische gek.

Als de politiek niks doet dan moet het maar op deze manier. Druk opvoeren dat óf de organisatie Premier Tech met klem verzoekt de Vuelta te verlaten, desnoods met het excuus dat de veiligheid van de renners niet meer gewaarborgd kan worden óf dat Premier Tech zelf het besluit neemt. Al zie ik dat laatste niet gebeuren.
De zwarte trui 03 september 2025 20:44
Op WF blijkt dat de druk opde ploeg al toeneemt.

De technisch directeur onderstreept zodoende nogmaals dat het niet aan de organisatie is om Israel-Premier Tech uit koers te halen. “Ik heb gisteravond tot in de vroege uurtjes met de teammanager (van Israël) gesproken om te kijken of zij zelf merkten dat de druk toenam. Ik zal niet zeggen wat hun visie is, maar er is maar één oplossing. We kunnen het niet accepteren, maar tijdelijk en met prioriteit voor de veiligheid van iedereen, is er maar een oplossing: dat het Israëlische team zelf beseft dat het door hier te zijn de veiligheid van iedereen niet bevordert.”
Andere Peter 03 september 2025 20:45
Dat gebeurt natuurlijk ook al een hele poos. Echter, om verschillende redenen zit het militair en diplomatiek helemaal vast. Dan kun je je ongenoegen wel laten blijken bij je vertegenwoordigende politicus of besturend minister, maar die kunnen ook niks. E

Daardoor vindt het protest na 2 jaar noodzakelijkerwijs zijn weg naar de maatschappij, waaronder sport.
Andere Peter 03 september 2025 20:48
Mooie woorden inderdaad. Maar als die ''nationalistische gek'' daarvoor zwicht, dan zou hij ook tegen bommen op Gaza zijn. Die zijn namelijk niet echt veilig.

Dus het doel van die woorden lijkt mij om te tonen: ''kijk mij eens mooi praten''.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/09/2025 20:49 door Andere Peter.
Slimmerd 03 september 2025 21:24
Jij vond die beelden rondom de eerste passage niet te ver gaan? Op tv-beeld zag je al dat het fout moest gaan, op Twitter/sociale media zie je dat het al gewoon chaos was, waarbij ze net op tijd konden ingrijpen voor de eerste passage
Andere Peter 03 september 2025 22:50
Dat laatste heb ik niet gezien inderdaad. Twitter ligt op een schroothoop bij de Tesla die ik gelukkig nooit kocht.

Ik geloof het best hoor. Wat ik mij afvraag is in hoeverre men moedwillig gevaar stichtte of nalatig was. En of dat dan om een klein deel ging of om de meerderheid. Dat os voor mij van belang voor mijn persoonlijke taxatie dat ik het protest proportioneel vond (op basos van wat ik zag).
Eindhovuh 04 september 2025 13:47
De enige reden dat het gevaar "meeviel" was omdat een aantal mensen ingreep.
[x.com]
Gewoon gevaarlijk gedrag van mensen die geen idee hebben wat ze doen. Zodra je acties doet die lichamelijk letsel kunnen veroorzaken ben je heel fout bezig.
Inhoudelijk blijf ik liever uit deze discussie.
Surplace op souplesse 04 september 2025 14:42
Het was gevaarlijk en wellicht ook onnodig. Een zinderende sprint tussen Pidcock en Vingaard (waarvan ik overigens denk dat Vingegaard gewonnen had, want die had veel meer power op het vlakke) tussen een zee van Palestijnse vlaggen was mooier geweest, maar had dan wel minder publiek bereikt.
El Chaba2 04 september 2025 21:37
Helemaal mee eens (twee keer)! thumbs up
Andere Peter 04 september 2025 22:34
Lijkt mij duidelijk dat sommigen de weg wilden blokkeren. Niet heel veel anders dan boeren in de tijd van Hinault. Of acties van Occupy, Extinction Rebellion. Gevaarloos is het inderdaad niet. Lelijk is het zeker.

Dit is bij lange na niet het gevaarlijkste wat ik dit jaar in wielerwedstrijden heb gezien. Ik heb veel flauwe bochten gezien in eindsprints, razendsnelle afdalingen, slechte vluchtheuvelmarkeringen, ontbrekende dranghekken. Ik weet wel dat dit inherent is aan de wedstrijden, maar ik vind dat bij een externe factor dan wel eens schijnheilig en met liefde voor de slachtofferrol op de knop 'veiligheid' wordt gedrukt.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen