Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

80th La Vuelta Ciclista a España (2.UWT) Stage 20: Robledo de Chavela - Bola del Mundo

Gepost door Cecchini 
Cecchini 13 september 2025 13:10

Klassement na etappe 19
1. Jonas Vingegaard (Den)
2. João Almeida (Por) + 0:44
3. Tom Pidcock (Gcool smiley + 2:43
4. Jai Hindley (Aus) + 3:22
5. Giulio Pellizzari (Ita) 4:23
6. Matthew Riccitello (VS) + 5:21
7. Felix Gall (Oos) + 5:24
8. Sepp Kuss (VS) + 7:30
9. Torstein Træen (Noo) + 7:46
10. Matteo Jorgenson (VS) + 10.21

Mosquera voor Nibali in 2010 op dezelfde aankomst / Zuivere koffie ? Volgens Pyama natuurlijk wel
Pyama 13 september 2025 14:24
Ik dacht al wat een gekke opmerking voor Clavan, maar jij bent het.
Mosquera is in 2010 daadwerkelijk positief getest dus volgens mij is hier geen discussie over. Het was wel een leuke renner die ook een aantal jaar op rij goede resultaten behaalde. Maar iedereen wist wel dat dit geen slimme transfer was van Vacansoleil. Net als Ricco. What were they thinking?

Het is een verschil met iemand als Laiseka die hier vanuit de onderbuik werd beschuldigd.

2010: het jaar van Igor Anton; die was nog beter dan het duo op de foto op de aankomsten bergop maar sturen op het vlakke was zo lastig.
Slimmerd 13 september 2025 14:30
UAE en RB willen koers, best prettig zo eens in deze Vuelta
Slimmerd 13 september 2025 14:31
13 jaar geleden voor het laatst aankomst op Bola Del Mundo begreep ik? Viviani was er ook toen al bij...
De zwarte trui 13 september 2025 15:28
ES zowaar met een echt sport programma. WK atletiek en WK MTB vullen de saaie vlakke aanloop in de Vuelta. Moeten ze vaker doen.
De zwarte trui 13 september 2025 15:29
PCS is gehakt. Wie ligt er voorop in Italië?
De zwarte trui 13 september 2025 15:37
Storer en Tesfatsion zie ik op UTube. Minuutje voor met 30 km te gaan.
Cecchini 13 september 2025 15:58
Jardi van der Lee nog steeds zelfverzekerd in de kopgroep met toch mooie namen er in. We hebben weer een klimmer.
El Chaba2 13 september 2025 16:01
Laten we vooral niet vergeten dat Mosquera vier jaar later alsnog werd vrij gesproken!
Cecchini 13 september 2025 16:14
.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2025 16:14 door Cecchini.
Cecchini 13 september 2025 16:16
Nog maar 5 renners voorop, Amirail, Bernal, Landa, Ciccone en …….. van der Lee. Klein peloton op ruim 1 minuut..
Pyama 13 september 2025 16:20
Zeker, maar dat leek meer op een Spaans onderonsje toch? Herinner me dat het een beetje vaag was allemaal. Net als toen met Heras. Volgens mij heeft hij zijn uitslagen ook niet terug gekregen.
Slimmerd 13 september 2025 16:21
Storer wint solo voor de doorbrekende (?) Delettre en Tesfatsion. Albanese sprint af voor plek 4
De zwarte trui 13 september 2025 16:21
Storer met een Freire-tje, demareert op 4 km aan de andere kant van een rotonde, en rijdt naar de winst. Delettre haalt Tesfatsion op 200m van de meet bij en wordt 2e, Tesfatsion 3e.
Pyama 13 september 2025 16:29
*verwijderd*

P.s. Wanneer stoppen jullie, dus beide kanten, met het plaatsen van berichten die alleen bedoelt zijn om een reactie uit te lokken. Ik dacht dat hier allemaal volwassen mensen op de prik zitten. Helaas zitten we in een tijdperk waar gewoon met elkaar discussiëren schijnbaar niet meer mogelijk zonder extreme uitschieters die vooral onmacht uitstralen. Van mij mag het best knetteren. Maar stop met dit kinderachtige gedoe. Ik heb geen zin om hier als een kleuterjuf gele- en/rode kaarten uit te delen. Jullie weten heus wel wat niet door de beugel kan hier.
Als je wil dat er iets veranderd in de maatschappij ga dan in het weekend vrijwilligers werk doen bij bv sportverenigingen. Probeer vanuit daar de jeugd een beetje moraal en fatsoen bij te brengen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2025 19:57 door Clavan.
Cecchini 13 september 2025 16:29
Clavan kom er maar weer in.
Pyama 13 september 2025 16:29
Hup Israel, dat Riccitello de zege mag krijgen vandaag.
De zwarte trui 13 september 2025 16:30
Comienza Puerto!
El Chaba2 13 september 2025 16:31
Heb je het wel gezien..?
Echt schandalig en levensgevaarlijk wat ze deden!
predator 13 september 2025 16:32
De Rebellen slaan weer toe!
Pyama 13 september 2025 16:36
Ga jij nou maar de Volkskrant lezen samen met die kerel van school en uni.
De zwarte trui 13 september 2025 16:36
Renaat en José kunnen er ook wat van. Wat willen ze dan, dat de renners hun vak niet meer kunnen uitoefenen, dat alles stil komt te staan?

Nee sukkels, simpelweg een boycot van alles dat gelieerd is aan de genocidestaat.
Cecchini 13 september 2025 16:36
Afschieten, zo zo.
El Chaba2 13 september 2025 16:39
Dus het doel heiligt de middelen? Onschuldige mensen in gevaar brengen?
De zwarte trui 13 september 2025 16:39
De doodstraf voor openlijke geweldpleging. Laat die onderbuik vrijuit oreren!

En voor de goede orde, het was totaal onacceptabel wat daar gebeurde. De weg blokkeren prima. Maar van de renners blijft je af!
De zwarte trui 13 september 2025 16:40
Nee. Zie boven.
Pyama 13 september 2025 16:41
Genocide is niet juridisch bewezen. Oorlog is niet mooi.
Ze misbruiken het demonstratierecht om renners georganiseerd te bedreigen. Dat is terrorisme. Dit gaat allang niet meer om de deelname van Israël. Dit zijn profi relschoppers die rellen om het rellen ipv vredelievend demonstreren. Als renner zou ik ze aanklagen wegens bedreiging.

Hup Israel.
De zwarte trui 13 september 2025 16:47
Jij kent die mensen en hun beweegredenen?

Het rellen om te rellen. Omdat ze vasthoudend zijn? Rijdt PT nog steeds in deze Vuelta?
Cecchini 13 september 2025 16:50
Ook verwijderd. Je kan dit soort stellingen over wat Pyama zou vinden niet zomaar opschrijven. Volgens mij heeft hij dat nooit geroepen.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2025 20:04 door Clavan.
De zwarte trui 13 september 2025 16:51
Landa is bij Ciccone gekomen. Nog 45 seconden voorsprong met 7 km te gaan.

Grossschartner is klaar. Vine nu met het tempo.
De zwarte trui 13 september 2025 16:52
Pelisari lost. Gaat Riccitello het wit pakken?
El Chaba2 13 september 2025 16:53
Grote kans ja, verschil is maar een minuut.
De zwarte trui 13 september 2025 16:53
Gall kiest zijn eigen tempo.
Cecchini 13 september 2025 16:53
Tulett is toch wel de ronde verrassing van Visma
El Chaba2 13 september 2025 16:56
Hij kon bewijzen dat het middel oraal was toe gediend en alleen het injecteren was verboden. winking smiley
De zwarte trui 13 september 2025 17:00
Het is wachten tot het geitenpad begint.

Vine hengelt de 2 langzaam maar zeker binnen.
De zwarte trui 13 september 2025 17:03
Vine is klaar. We zijn aan de laatste 3 km begonnen. Alles samen.
De zwarte trui 13 september 2025 17:04
Almeida sleurt door.
De zwarte trui 13 september 2025 17:05
Vingegaard, Pidcock, Hindley en Kuss volgen. Riccitello op een gaatje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2025 17:07 door De zwarte trui.
De zwarte trui 13 september 2025 17:07
Hindley neemt over. Vingegaard volgt, Almeida heeft het moeilijk.
De zwarte trui 13 september 2025 17:11
Vingegaard vertrekt.
De zwarte trui 13 september 2025 17:11
Pyama zet de tv uit.
De zwarte trui 13 september 2025 17:15
200m voor de meet een zucht van verlichting bij Jonas. grinning smiley
De zwarte trui 13 september 2025 17:16
Kuss, Hindley, Pidcock, Almeida en Riccitello volgen de Deen op de Bola.
De zwarte trui 13 september 2025 17:18
De bleke Vueltawinst toch nog een beetje opgepoetst.
De zwarte trui 13 september 2025 17:19
Het wit wisselt van schouders.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2025 17:23 door De zwarte trui.
Pyama 13 september 2025 17:20
Nee hoor, Vingegaard is de beste. Het is duidelijk dat hij van de week ziek was (is bevestigd) want het was allemaal erg bleek. Als je amper een minuut pakt op de knecht van Pogacar dan ga je niet met veel plezier naar de Tour toe. Hij zal wel de Giro gaan rijden.

Israel mooi op het eindpodium!

Ik wacht nog wel een beetje op al het beulswerk van Pellizarri (ja dat is met opzet haha) om Hindley op het podium te krijgen. Ik weet nog iemand die dat doet.
De zwarte trui 13 september 2025 17:20
Volgend jaar alle ballen op de Giro. De trilogie vervolmaken voordat de kannibaal dat doet.
ton duk 13 september 2025 17:31
Mooi en verwarrend interview Pidcock
Gr
El Chaba2 13 september 2025 17:32
Het is toch Pellizarit..? grinning smiley
Cyclad58 13 september 2025 17:35
Als je de Vuelta wint heb je sowieso plezier. Of hij nu op economie wint, minder was omdat hij ziekjes was en toch wint, dat mag de pret niet drukken. Bovendien doe je Almeida tekort door hem als knecht te kwalificeren. Almeida is een topper, maar minder dan Pogacar en Vingegaard. Verder kan hij denk ik iedereen hebben, al zal Del Toro hem volgend seizoen wel voorbij vliegen.

Verder ontzettend knappe Vuelta van Riccitello en voor mij toch ook een onverwacht sterkte Vuelta van Traeen en Lecerf. laatstegnoemde toont aan behalve goed te kunnen klimmen toch ook inhoud te hebben. Chapeau.

Tegenvallers genoeg. Tiberi, Bernal toch ook en verder vrijwel alle Nederlanders, op Kelderman, Van Baarle (zaten vast in hun rol) en Van der Lee na, die wat stappen maakt en laat zien toch wel wat in zijn mars te hebben.
Clavan 13 september 2025 19:59
Ik neem aan dat je demonstranten bedoelt. Protestanten zijn de roomse afvalligen.
Cyclad58 13 september 2025 22:01
Cyclad58 13 september 2025 22:05
Ik had Riccitello de ritzege ook gegund, maar dat heeft helemaal niets met Israel te maken. Ik zou het echt fijn vinden als politieke standpunten hier buiten blijven.
Riccitello is een attractief renner die altijd strijd levert.
Politieke standpunten heeft iedereen en het dondert mij niets of die extreem links of extreem rechts zijn. Ik wil ze alleen hier niet lezen. Daar zijn vast andere fora voor.
Cyclad58 13 september 2025 22:06
Inderdaad, van de renners blijf je af!
Andere Peter 13 september 2025 22:25
Ik vond het opnieuw wel weer meevallen. Ik snap dat het er zeker live indrukwekkend uitzag. Maar er zijn opnieuw geen renners van de fiets getrokken ofzo. En dat type terrorisme kan natuurlijk heel makkelijk als ze dat zouden willen. Ik zie geen mensen die erop uit zijn om renners in gevaar te brengen. Het geworstel met ordebewakers ziet er altijd indrukwekkend uit. Je hebt als snel zo'n kluwe mensen.

Uit alle beelden die ik zie (en ik zit niet in de gedrochten van sociale media alles na te speuren en zeker niet op het riool van sociale media: X), blijkt dat ze de koers (even) willen stilleggen.

De Vuelta 2025 was niet gevaarlijker dan de meeste andere Grote Ronden. En stond qua gevaar niet in verhouding tot het leven van een kind in Gaza. De protesten waren niet disproportioneel. Ze komen voort uit frustratie omdat het diplomatiek muurvast zit. Er hoeft geen 100% wetenschappelijk vastgesteld bewijs van genocide te zijn voordat je je tegen oorlogsmisdaden (die zijn er zeker) uitspreekt. Zoals bij het Songfestival: het is tijd dat maatschappelijke organisaties hun eigen afweging gaan maken. In het wielrennen geldt dat voor ploegen, organisatoren en bonden. Doen ze dat niet, dan worden ze kwetsbaar voor alsmaar aanzwellende protesten uit de onderbuik. Ik zou daar zelf overigens nooit aan deelnemen en ik keur die protesten af. Maar ik begrijp ze wel.

Verantwoordelijk voor de veiligheid blijven organisatie & politie. Laten ze een evenement doorgaan terwijl duidelijk is dat er protesten in de lucht hangen, dan nemen zij het veiligheidsrisico.

Het zou veiliger en rechtvaardiger zijn als Israël (inclusief Israëlische afvaardigingen als IPT en Maccabi Tel Aviv) voorlopig wordt geweerd van grote blikvangende culturele evenementen. Zoals Rusland en ik meen soms ook Wit-Rusland. Zoals Zuid-Afrika in de jaren '80 (waarbij het culturele isolement volgens protestleiders wel degelijk bijdroeg aan de sociale druk die leidde tot een min of meer vreedzame omwenteling).
Andere Peter 13 september 2025 22:36
thumbs up Inderdaad. Hier is geen sprake van broodroof en er wordt ook niet gepoogd het eveneemt als geheel onmogelijk te maken.

Er wordt (op een verkeerde manier!) gewezen op een terecht punt: dat organisaties, ploegen, bedrijven, landen, omroepen voor een morele keus staan. Ga je door met je door met je eigen ding doen alsof er geen oorlogsmisdaden zijn?

Ik ben heel blij dat de OS van 1940 (toegewezen aan vijand Tokio en later Helsinki) werden gecanceled. En die van 1944 (Londen) ook. En het WK voetbal van 1942 (Het Derde Rijk en Argentinië waren kandidaat). Ook het WK van 1946 (Brazilië) ging nog niet door. Tour en Giro stopten gelukkig tijdens de Wereldoorlogen. De Vuelta bestond nog niet in 1914, maar stopte tijdens de Spaanse Burgeroorlog en WO2.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/09/2025 22:43 door Andere Peter.
Cecchini 14 september 2025 00:51
Ik doe vrijwilligerswerk bij Stichting Vluchtelingenwerk.
Cecchini 14 september 2025 01:06
Gek genoeg vindt Clavan een opmerking om demonstranten ter plekke af te schieten wel akkoord, maar kritische opmerkingen daaromtrent niet. Dat Pyama indirect maar zeer duidelijk verwijzingen maakt naar de de moord op Charlie Kirk, die zeer bedenkelijke opmerkingen maakt ( abortus is kwalijker dan de holocaust) kan dit op tegenreactie rekenen. Om in zo’n discussie te stellen dat feiten ook maar meningen zijn is pijnlijk om te lezen. Maar ja Clavan, ik denk toch 100 procent beter in het leven te staan dan oproerkraaier Pyama. Soms gaat polderen net iets te ver. Ik begin de discussie niet, maar als Pyama het heeft op mitrailleur op die demonstranten en Slimmerd over afschieten die gasten, mag daar iets tegen ingebracht worden. En dat jij nu de mening bent toegedaan dat wij even gewelddadige en gelijkwaardige gedachten hebben is pijnlijk om te lezen. Ik roep nergens op tot geweld.De heren Slimmerd en Pyama wel.
Andere Peter 14 september 2025 01:37
Ik interpreteer Slimmerds 'afschieten' als overdrachtelijk. En niet als oproep tot geweld.
Cecchini 14 september 2025 01:42
Ja zo kun je alles weglullen. Afschieten staat niet tussen aanhalingstekens en ik zie de overdrachtelijkheid niet. De heren Slimmerd en Pyama willen gewoon niet dat ze in hun hobby gestoord worden ( ik zelf vind het ook jammer, maar ik heb er begrip voor), en ze komen dan met voorstellen om zeer draconische en gewelddadige maatregelen te nemen, die als je aangifte zou doen door de politie zeer serieus zouden worden genomen. Spreek Pyama en Slimmerd er op aan, maar niet mij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2025 01:44 door Cecchini.
Andere Peter 14 september 2025 02:05
Ik heb de verwijderde opmerkingen van Pyama en jou niet gezien.
El Chaba2 14 september 2025 04:41
Natuurlijk is dat overdrachtelijk bedoeld.
Toen ik de beelden vanmiddag live zag, kreeg ik (uiteraard ook overdrachtelijk bedoeld) moordneigingen ten aanzien van die idiote demonstranten.
Dat is op dat moment simpelweg in een vlaag van woede over zoveel onrecht, maar uiteraard begrijpt Cecchini dat niet, want hij is hier immers altijd een baken van weloverwogen, rationele posts. winking smiley
ton duk 14 september 2025 05:45
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Moet ie al die idiote protestanten gaan bannen?

Gelukkig ben ik dan weer practiserend Katholiek
Gr
Eindhovuh 14 september 2025 11:01
Winnen is winnen, de Vuelta heeft wel wat huiswerk te doen willen ze serieus genomen blijven worden als grote ronde.
ton duk 14 september 2025 11:17
Cecchini 14 september 2025 11:27
Een eerdere opmerking van Pyama bij één van de vorige demonstraties was dat Israël direct zijn werk in Gaza moest afmaken werd door Clavan wel verwijderd ( mijn cynische reactie daaropvolgend ook). Die opmerking van Pyama mocht van mij rustig blijven staan, omdat we dan weten wat we hier in huis hebben. Ik hoop wel dat Pyama vanavond niet met brandende fakkels voor mijn deur staat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2025 11:28 door Cecchini.
Pyama 14 september 2025 12:25
Als je wordt aangevallen mag je je verdedigen. Dus hoppetaaa.
Iedereen die nu demonstreert steunt cq is terrorist(en). Kijk maar eens naar de stemmingen in de Kamer waar links openlijk Hamas en vergelijkbare Turkse clubjes steunt. Weg met gevaarlijke aanvallen op het peloton.

Weg met linkse censuur op het prikbord.

Hup Israel. Ethan Vernon vandaag!
Cecchini 14 september 2025 12:35
Andere Peter 14 september 2025 13:48
Hou es op met het alles als censuur te benoemen. Clavan gaat redelijk om met de regels die we hier gewoon hebben afgesproken. Dat is geen censuur. Er zit soms een taxatie bij omdat je sommige dingen als beeldspraak kunt interpreteren en andere opmerkingen minder. Die discretie mag een admin hebben en moet niet uitentreuren hier bediscussieerd worden in theatrale slachtofferrollen.

Tevens wordt er door rechts veel meer gecanceled of gecensureerd dan door links. Abortus, transseksualiteit, de Navo, wereldvrijhandel, vrije markt, Europese samenwerking, Westerse samenwerking, ontwikkelingssamenwerking, democratie in kwetsbare landen, het staat allemaal onder druk vanuit rechts dat steeds meer wordt gedomineerd door olichargen. Reagan, Thatcher, Wiegel, Van Agt, Kohl en andere rechtse boegbeelden van een generatie terug zouden walgen van de cancelcultuur van rechts. Maar veel belangrijker: dat type generalisaties (mensen diskwalificeren door ze in hokjes links of rechts te plaatsen) helpt in het debat helemaal niet.

Tenslotte ben ik het gezeik over 'De Volkskrant' hier zat. Overigens is dat een van origine katholieke en zelfs een beetje conservatieve krant. Ik zie ook wel dat er wat linkse accenten zijn gekomen. Maar dat valt vooral op als je wetenschap, mensenrechten, intellectuelen en open-mind als linkse hobby's ziet.

Ik ben geef fan van het soms belerende Volkskrant-toontje. Ik ben blij met een pluriform media-landschap. Lees lekker wat je wil. De Volkskrant is altijd nog een stuk veelvormiger en genuanceerder dan de tunnelvisie ter rechterzijde van bv Telegraaf of Wakker Nederland.

Nou mag iedereen daar anders over denken. Maar kan het verwijt in de trant van 'jij bent een Volkskrantlezer dus je snapt het niet' wegblijven in topics over de sprintkracht van Coquard, de scherpte van Mollema en de kracht van Tulett?

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/09/2025 13:59 door Andere Peter.
Andere Peter 14 september 2025 13:49
Cyclad58 14 september 2025 15:56
Ik word ook woest als ik die demonstranten zie, maar daarentegen heb ik ook een felle mening over Israel. Die geef ik hier alleen niet weer, omdat dit een wielerforum is. Als het functioneel is om iets politieks te bespreken in relatie tot wielrennen, prima. Over de demonstranten mogen we het best hebben en in relatie tot de sport daarover onze mening ventileren. Ik vind het dan weer not done om je (extreem) linkse of (extreem) rechtse politieke standpunt over Israel of Gaza hier neer te pennen. Dat lokt discussies uit die geen reet met de sport te maken hebben. Al is het misschien nog zo interessant, doe dat op een daarvoor bestemd forum.

Just my two cents.

Laten we het hier vooral sportinhoudelijk houden. Persoonlijke hetzes of vetes vechten we ook maar buiten deze ring uit. Hoop dat ik vanaf nu het goede voorbeeld zal geven, wie weet doet dat velen volgen. Af en toe een kwinkslag of een sneer moet kunnen. Ik denk dat we toch allemaal wel weten of tenminste aanvoelen waar die grens ligt? En anders grijpt het beheer wel in. Ook daar kunnen we het mee oneens zijn, maar ook dat moeten we niet op dit prikbord plempen.

Is er nog koers vandaag? Wiebes wint. Dat verwacht je niet, haha. Matje 29e op het WK MTB. Dat verwacht je ook niet.
Ik verwacht straks wel Philipsen. Een beetje zekerheid moet er toch zijn.
Slimmerd 14 september 2025 18:21
De Vuelta eindigt op 60km van de streep...

Dank stelletje achterlijke
Museeuw 14 september 2025 20:17
De premier van Spanje zal wel weer trots zijn.
ton duk 15 september 2025 06:21
Ik ben nu 1 week in Indonesië, het land met de meeste moslims en ik heb wel geteld 1 "Palestijnse" vlag gezien

Demonstraties tegen Israël is echt een Westerse luxe
Hier gaan ze de 20e weer de straat op maar dan voor het dagelijks leven en tegen corruptie
(Ik heb de zwartgebakerde politiebureaus gezien in SBY...ze zijn hier nogal fanatiek
Andere Peter 15 september 2025 12:35
Volgens mij sympathiseert zo ongeveer heel Azië (ook niet-islamitisch Azië) wel degelijk met het lot van de Gazanen. Het heeft weinig zin om dat met een vlag te tonen als je weet dat je buren er allemaal hetzelfde over denken.

In zekere zin is je druk maken om het onrecht dat een ander wordt aangedaan natuurlijk altijd luxe. Ik kan mij best voorstellen dat ze Indonesië iets anders te doen hebben. Maar moet je per se moslim zijn om je iets aan te trekken van oorlog en oorlogsmisdaden waar moslims het slachtoffer van zijn? Als de empathie verdwijnt dan is barbarisme niet ver weg.

De meeste van die opgeschoten fatbikende straatjochies met een Palestijnse vlag in de Randstad vind ik ook maar vervelende gasten. Je sluit je niet bij die gasten aan als je je druk maakt over oorlogsmisdaden. Tussen alle rookgordijnen en vervelende protesten lijkt het mij goed om oog te houden op de kern. In Gaza worden, in reactie op vreselijke terreur, oorlogsmisdaden gepleegd. En de Westerse wereld kijkt vanwege de diplomatieke blokkade machteloos toe. De Amerikanen faciliteren het zelfs.
Andere Peter 15 september 2025 13:33
Prima. En mooie goede voornemens. Ik ken je ook als zeer overwogen en genuanceerd.

We hoeven hier inderdaad niet te besluiten of er sprake is van genocide. Maar de oorlog en de protesten zijn wel degelijk een legitiem onderwerp voor dit forum. Dat zit zo. De protesten richten zich doelbewust op de deelname van Israëlische vertegenwoordiging omdat zij van mening zijn dat er een boycot zou moeten zijn. Dat maakt de Vuelta ook een legitiem doelwit van protesten, mits vreedzaam.

En daaruit volgen heel wat wielerforumgerelateerde vragen. Moeten UCI en wedstrijdorganisaties in 2026 nog verdere Israël-promotie toestaan? Om maar één voorbeeld te geven.
Clavan 15 september 2025 13:58
Ik had de ene opmerking van Slimmerd over het hoofd gezien. Mijn laptop is gecrasht dus moet het vanuit mijn telefoon doen. Uiteraard heb ik deze toen ik het las verwijderd. Grappig dat je van de ene kant wordt beschuldigt van linkse censuur. En van de andere kant van het laten staan van ‘ het oproepen van geweld’ teksten.
Daarnaast is het alleen onze taak om te letten op dat de regels van dit prikbord nageleefd worden. Ik heb alleen aangegeven dat het mij opvalt dat er heen en weer opmerkingen gemaakt worden die louter bedoelt zijn om elkaar uit de tent te lokken.
Cecchini 15 september 2025 14:20
Ik heb wel een mening over de teksten van Slimmerd, El Chaba2, en Pyama, en als zij aangeven moordneigingen hebben ( dat valt nog mee en is niet oproepen tot) of afschieten die hap (Slimmerd) en het ergste ( Laat Israël het karwei in Gaza afmaken), dan mag daar best tegen geageerd worden. Alhoewel ik niet geloof dat de 3 achter hun laptop tot enig geweld in staat zijn. Ze zeggen dat soort dingen vermoedelijk vooral omdat hun hobby dreigt te worden afgepakt. Ik vond die demonstraties de afgelopen weken ook vervelend, en ik word ik ook gestoord in mijn wielerliefde, maar ja als je ziet wat er allemaal in Gaza gebeurt, dan kan ik de demonstraties wel begrijpen. Ze zeggen allemaal wel dat sport en politiek moeten worden gescheiden, maar als je ziet dat landen met geen enkele wielercultuur (Israël, UAE, Bahrein, Astana) hun bedenkelijke imago via de wielersport komen witwassen (Thijs Zonneveld noemt het sportwashing), moet je niet vreemd opkijken dat politiek geëngageerd publiek de wielersport gebruikt om hun mening te komen verkondigen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2025 16:16 door Cecchini.
Cyclad58 15 september 2025 16:09
Pyama Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je wordt aangevallen mag je je verdedigen. Dus
> hoppetaaa.
> Iedereen die nu demonstreert steunt cq is
> terrorist(en). Kijk maar eens naar de stemmingen
> in de Kamer waar links openlijk Hamas en
> vergelijkbare Turkse clubjes steunt. Weg met
> gevaarlijke aanvallen op het peloton.
>
> Weg met linkse censuur op het prikbord.
>
> Hup Israel. Ethan Vernon vandaag!

Dat bedoel ik dus. Niet doen. Ik ga ver met Andere Peter mee, indien relevant voor de sport mag je de protesten best benoemen, maar zonder het linkse of rechtse sausje te "promoten" of af te schieten. Dat leidt af van de discussie over de relatie met de sport.

Jij maakt het weer politiek en dat is onnodig. Leg je maar neer bij de m.i. goede beslissingen van beheer en houdt het bij (relevantie met) de sport.
Jouw bijdragen zijn zonder het gekleurde sausje best zinvol en voegen ook heel wat toe, maar je lijkt niet te beseffen dat posts zoals deze toch wat haren doen rijzen (oh wacht, haar heb ik niet)
Cyclad58 15 september 2025 16:11
Goed verwoord.
El Chaba2 15 september 2025 23:17
Ik vind het helemaal niet goed verwoord.

Ik spreek nu uiteraard even voor mezelf, maar ik word door jou weggezet alsof ik hier nu (ook) de kwade pier ben. Voor de goede orde, ik zag dit incident life gebeuren en er was overduidelijk sprake van openlijke geweldpleging door een aantal demonstranten tegen nota bene beveiligers/politieagenten waarbij een levensgevaarlijke situatie ontstond en het maar een haar scheelde of sommige renners waren op grote snelheid tegen de grond gekwakt.

En dáár heb ik mij met mijn opmerking (moordneigingen) fel tegen verzet. Het moge duidelijk zijn dat dat niet letterlijk zo bedoeld is en ik heb helemaal niets tegen vreedzame protesten maar wel tegen de uitwassen daarvan. Hopelijk zijn, die personen gearresteerd en worden ze daarvoor vervolgd, want ik vind zoiets echt niet kunnen. En dat heeft niets te maken met "het afpakken van mijn hobby", zoals jij er weer eens een denigrerende draai aan geeft, maar met een voor mij volstrekt normaal rechtvaardigheidsgevoel.

Ook in jouw betoog nu weer heb je alle begrip voor de demonstranten en dat heb ik in zekere zin dus ook, maar wederom geen onvertogen woord over de uitwassen daarvan. Alsof dat vanwege het protest voor 'de goede zaak' maar met de mantel der liefde mag worden bedekt en/of vergoelijkt mag worden (iets wat ik ook al enkele keren heb opgemerkt bij de posts van Andere Peter, maar dit terzijde) en daar stoor ik mij behoorlijk aan. Ik vermoed dat Javier Romo dat ook doet.
De zwarte trui 15 september 2025 23:18
Ook J. Pauw maakt zojuist deze verspreking.
Andere Peter 15 september 2025 23:20
Je slotzin niet vreemd opkijken dat... vind ik formidabel. Spijker op de kop.
Andere Peter 15 september 2025 23:31
Uitwassen zijn natuurlijk altijd fout.

Er zullen best racistische fascisten tussen gelopen hebben die graag geweld zouden zien. Keur ik af. Misschien riep er eentje 'from the river to the sea', dan vind ik dat vreselijk.

De meeste schermutselingen die ik zag waren duw- en trekwerk met ordediensten (en hekken) die de demonstranten wilden beletten om de koers tijdelijk te blokkeren. Kan er gewelddadig uitzien, maar ik zou het indirect geweld willen noemen. Naar mijn taxatie niet met de voorbedachte rade om geweld te plegen. Wel om de koers te hinderen. Naar mijn taxatie weer niet bedoeld om de hele Vuelta onmogelijk te maken (wel de slotetappe).

Op de beperkte beelden die ik heb gezien zag ik overwegend vrij gewone betrokken Spaanse burgers (best veel vrouwen ook) die letterlijk zeiden dat ze de Vuelta willen duidelijk maken dat deelname van Israël toestaan niet meer kan in dit tijdvak. Dat is een legitiem protest. Het protest was niet tegen Israël, dan ga je naar de ambassade. Maar tegen de Vuelta en de UCI die deelname van Israëlische vertegenwoordiging toestonden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/09/2025 23:34 door Andere Peter.
Andere Peter 16 september 2025 00:25
Uiteindelijk hebben we hierover toch wel een redelijk gesprek.

Ik moedig iedereen aan om Nieuwsuur van maandagavond even terug te kijken. Zinnige discussie over de verharding van debat, de anti-democratische insteek die sommigen daarbij hebben en intolerantie tov bepaalde opvattingen op universiteiten die daar voor een deel weer mee samenhangt.

Nieuwsuur maandag 15/9

En na die genuanceerde discussie wordt mijn tolerante houding tegenover demonstranten ernstig op de proef gesteld. Protestanten die voor een abortuskliniek zwangere jonge meiden aanspreken. Smaak zal een rol spelen. Ik denk er nog even over na waarom ik daar veel meer van walg dan de Vuelta-demonstranten. Laat ik mijn eigen voorkeur te veel meewegen? Of wil ik in beide gevallen een kwetsbaar individu beschermen?
nachtwacht 16 september 2025 02:59
Het komt er over het algemeen op neer dat we de manier van demonstreren goedkeuren als we het met de demonstranten eens zijn en afkeuren als we dat niet zijn. Wat mij betreft is het eenvoudig, iedereen heeft het recht om te demonstreren, van extreem links tot extreem rechts en alles daar tussenin. Maar wel vreedzaam. De test is simpel: vraag je af hoe je zou reageren als mensen waar je het absoluut niet mee eens bent zouden demonstreren op de manier die je nu goedkeurt.
De zwarte trui 16 september 2025 10:50
VN commissie spreekt, nu, van genocide. Maar voor P. zal deze uitspraak geen juridische betekenis hebben. De internationale rechtsorde neemt overigens ook weinig aanstoot aan deze VN veroordeling en de al eerder, door het internationaal Gerechtshof, uitgevaardigde arrestatiebevelen tegen Netanyahu en oud-defensieminister Gallant. Dus P. bevindt zich in goed gezelschap.
lodjan 16 september 2025 11:55
“We zullen zien wat er de komende maanden gebeurt, maar natuurlijk: als Israël meedoet, zal Gran Canaria de Vuelta a España niet organiseren”, klinkt hij stellig. Morales deelt zodoende de mening van de Spaanse premier Pedro Sánchez die vindt dat het ProTeam niet zou moeten deelnemen aan internationale sportwedstrijden.

Van WF, die hebben het van AS.
Eindhovuh 16 september 2025 12:22
Op zichzelf is het wel vreemd dat Russen nergens mee mogen doen en Israel wel.
Of allemaal wel of allemaal niet.
Cecchini 16 september 2025 13:25
Lubach en Diederik Smit doen ook een duit in het zakje.

[www.rtl.nl]
De zwarte trui 16 september 2025 14:09
ai is vlaams voor oei grinning smiley
De zwarte trui 16 september 2025 14:11
Een val door een hond Karsten! grinning smiley De babbelbelg en Karst maken furore.
Surplace op souplesse 16 september 2025 14:19
Luister graag naar de twee, maar op dit soort momenten missen ze wel scherpte (wat niet erg is, want dat kunnen we zelf ook wel zien en zorgt enkel voor dit soort vermakelijk babbelonische kijkverwarring).

Wat vrijwel iedereen ontgaan is, is dat Romo na de val een sprintje inzette (richting buiten helikoptershot) om de rekel in de kladden te grijpen. Helaas was daar verder geen beeld van.
Andere Peter 16 september 2025 16:17
Het lijkt er sowieso op dat de Spaanse publieke opinie het grotendeels eens was met de demonstranten. Het herhaaldelijk onderstreepte standpunt van de Spaanse regering is daar een uiting van.

Dat maakt het ongeloofwaardig om het meerendeel van de protestanten af te schilderen als tuig of terroristen.
Andere Peter 16 september 2025 17:31
Ver voor Gran Canaria 2026 zullen er koersen zijn. Het lijkt mij niet ged als al die wedstrijden hun eigen afweging moeten maken. Maar daar kom je wel op uit als er geen centraal besluit is. De protesten zullen naar mijn inschatting in omvang toenemen. De wegwielerwereld wacht chaos als er Israëlische afvaardigingen niet geschorst worden.

Het is mij niet zo 1-2-3 duidelijk hoe de UCI daartoe het initiatief met nemen. Of wie dat anders zou kunnen doen.

Vroegtijdig kan misschien ook een kettingreactie op gang brengen waarbij de renners hun brood via een andere werkgever kunnen gaan verdienen.
Surplace op souplesse 16 september 2025 18:09
Het gaat langzaam, veel te tergend langzaam, maar ondanks het gebrek aan lef door makkelijk wonen in Polarisatieland (Polariekoekland), komt er nu wel steeds meer in beweging. Individuele sporters spreken zich uit, omroepen halen een duit uit het Songfestivalzakje en met de dag melden meer internationale organisaties zich.

Wellicht is de korte termijn oplossing voor de UCI verbieden dat een ploeg gesponsord wordt of onder een licentie rijdt van een land dat actief in een oorlog betrokken is. Juridisch lastig, maar wellicht ook leuk als de advocaat van Israel - Premier Tech zich met een truc gaat beroepen: "But your hnour, this is not a war, it's just genocide!"

(There is no fighting in the war room)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/09/2025 12:25 door Surplace op souplesse.
De zwarte trui 16 september 2025 23:56
Gemeenteraad Barcelona laat nu, afwachten hoe dat over een half jaar is, weten dat ook de Tourstart in 2026 niet kan plaatsvinden met een ploeg die rijdt onder Israëlische vlag.

Een sportraadslid heeft bevestigd dat de gemeenteraad Israel-Premier Tech niet zal ontvangen voor de start van de Tour de France van 2026, indien de ploeg geen afstand doet van de Israëlische vlag. Dat schrijft sportkrant AS.
De zwarte trui 16 september 2025 23:59
Ik keek Renaat en José en hoewel ik daar het nodige op aan te merken had deze ronde was José hier wel ouderwets scherp, als ik het goed herinner. Hij wilde ook graag zien waar Romo naar toe sprintte... Renaat begon over een reservefiets oid in al zijn naïviteit.
Andere Peter 17 september 2025 01:07
Het significante daarvan is, dat het balletje nog wel even doorrolt. Het jaagt aan dat journalisten en burgers bij overheden, instellingen en bedrijven om een standpunt of gebaar vragen.
De zwarte trui 22 september 2025 22:54
Wordt moeilijk fietsen voor IPT.

Factor zal zich terugtrekken als fietsensponsor als Israel-Premier Tech onder een Israëlische licentie blijft koersen. Gitelis benadrukt verder dat de ploeg zijn naam zal moeten wijzigen.
Andere Peter 23 september 2025 23:18
Logisch signaal. Ik verwacht dat de ploeg om in 2026 te fietsen niet alleen de naam zal moeten wijzigen, maar ook de vlag. Misschien is een witte vlag een optie (zoals er Olympiërs uitkwamen zonder natie).

Israëlische paspoorten voor de renners mogen denk ik nog wel blijven.
ton duk 24 september 2025 03:53
Andere Peter Schreef:
------------------------------------------------------
>
> Israëlische paspoorten voor de renners mogen denk
> ik nog wel blijven.

Gelukkig, was ff bang dat je een ster zou voorstellen
Gr
De zwarte trui 24 september 2025 11:54
Premier Tech laat nu eenzelfde geluid horen. [nos.nl]

Dus of onze miljardair trekt de poeplap en legt principieel al het geld zelf op tafel of het is einde Israel (in de wielersport dan he).
Andere Peter 24 september 2025 16:29
Ik begrip voor protest tegen vertegenwoordigingen van de staat Israél. Ik heb geen enkel begrip voor acties tegen individu.

Om misverstanden te voorkomen: met de formulering 'mogen denk ik nog we blijven' gaf ik vooral een inschatting van hoe ik verwacht dat internationaal de publieke opinie zal zijn.
Andere Peter 24 september 2025 16:32
Dat recht heeft hij natuurlijk. Het zou naar mijn idee heel vervelend kunnen uitpakken voor de renners die onder contract staan. Dit kan een ploeg worden met kapitaal en met renners, maar zonder koersen.
Andere Peter 25 september 2025 23:48
Weer een vingerwijzing van welke kant het opgaat. UEFA staat in de startblokken om volgende week (6 oktober) te besluiten Israel en Israëlísche teams (Maccabi Tel Aviv is al begonnen aan de Europa League) uit te sluiten.

The Guardian

Van FIFA moet je op dit punt niks verwachten. Want FIFA (=autoritaire-leiders-billenmaat Infantino) heeft met het oog op de WK 2026 de gunsten van de VS (=autoritaire-leiders-billenmaat Trump) hard nodig. En de VS blokkeert elke aanpak van Israël.

Het wielrennen heeft minder last van veto's vanuit de VS. Na het besluit van de UEFA zullen ook alle andere internationale sportbonden voortdurend met deze vraag te maken krijgen.

Als aanleiding wordt gebruikt de VN-onderzoekscommissie die onlangs vond dat er sprake is van genocide.

Odderzoekscommsiie genocide
De zwarte trui 06 oktober 2025 17:21
En het is besloten.

Israel Premier Tech geeft gehoor aan de oproep van hoofdsponsor Premier Tech en zijn fietsenconstructeur Factor: de ploeg gaat verder onder een nieuwe naam en doet afstand van zijn Israëlische identiteit. Bovendien zet teameigenaar Sylvan Adams een flinke stap terug.
Andere Peter 07 oktober 2025 13:47
Inderdaad twee significante aanpassingen aan de druk. En een teken dat dit type druk wel degelijk invloed heeft. Die Adams werkte met zijn uitspraken in het verleden natuurlijk als een rode lap op een stier. We gaan zien op hoeveel afstand hij echt komt te staan.

De naamsverandering is van groot gewicht. Maar daarmee wordt natuurlijk nog niet volledig afstand gedaan van de Israëlische identiteit. Daarvoor ontbreekt vooralsnog (voor zover ik kan nagaan) nog één stap: het afstand doen van de Israëlische licentie. Dat kan nog een heet hangijzer blijven. Ik verwacht dat de beweging om die licentie om te zetten naar een pakweg Cypriotische, Sammarinese, Panamese of Canadese (PT is Canadees) licentie, ook nog zal worden ingezet. Ik weet niet hoe moeilijk dat is.
De zwarte trui 07 oktober 2025 15:48
Ik denk eerlijk gezegd dat de licentie (wegens niet zichtbaar) geen heet hangijzer is. Mocht het vredesinitiatief tot blijvende rust leiden dan zal alle protest natuurlijk ook afnemen.

Yakovlev heeft wel een goede move gemaakt op de baan, van RUS naar ISR...
Andere Peter 07 oktober 2025 22:09
Dit onderwerp gaat helaas niet weg en de protesten zullen aanhouden. Dat vredesinitiatief is zo fragiel als maar kan. Window dressing. Ligt er omdat een vetzak de Nobelprijs binnen wil rommelen en omdat de andere autoritaire leider (Netanyahu) graag uitstel van verkiezingen wil. Maar zelfs als het lukt, dan moeten daar weer huizen, scholen, bedrijven komen. En een monument voor 63.000 doden, waarvan de nabestaanden hopelijk niet de behoetde zullen voelen zich te wreken. En zelfs wanneer eenmaal Gaza floreert, dan zal de mensenrechten-aandacht gaan naar de Westelijke Jordaanoever, waar het ook ernstig fout gaat met expansieve Zionistische (die term is hier wel gepast) nederzettingen.

Ik denk wel degelijk dat protesterende mensen elke officiële Israëlische vertegenwoordiging bij sport en cultuur als doelwit van acties zullen zien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen