Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

UCI World Championships 2025 Kigali

Gepost door Clavan 
Clavan 26 september 2025 08:54

2024

MJ :
Lorenzo Mark Finn
Sebastian Grindley
Senna Remijn

MU:
Niklas Behrens
Martin Svrček
Alec Segaert

WJ:
Cat Ferguson
Paula Ostiz Taco
Viktória Chladoňová

WE:
1 Lotte Kopecky Belgium 4hr 5min 26sec
2 Chloé Dygert United States s.t.
3 Elisa Longo Borghini Italy s.t.
4 Liane Lippert Germany s.t.
5 Demi Vollering Netherlands s.t.
6 Ruby Roseman-Gannon Australia s.t.
7 Justine Ghekiere Belgium @ 1min 6sec
8 Marianne Vos Netherlands s.t.
9 Riejanne Markus Netherlands s.t.
10 Blanka Vas Hungary 3:00

ME:
1 Tadej Pogačar Slovenia 6hr 27min 30sec
2 Ben O'Connor Australia @ 34sec
3 Mathieu van der Poel Netherlands 0:58
4 Toms Skujiņš Latvia s.t.
5 Remco Evenepoel Belgium s.t.
6 Marc Hirschi Switzerland s.t.
7 Ben Healy Ireland 1:00
8 Enric Mas Spain 1:01
9 Quinn Simmons United States 2:18
10 Romain ardet France s.t.
11 Roger Adrià Spain s.t.
12 Bauke Mollema Netherlands s.t.

2025

Women's road race map

Men's road race map

Voorbeschouwingen Wielerflits

Startlijsten Firstcycling

Alfredo binda was in 1927 de 1e wk. In totaal werd hij 3x kampioen

Het 1e wk in Nederland werd in 1938 gehouden in Valkenburg. Marcel Kint werd kampioen en is de renner die deze titel het langst mocht dragen

Theo Middelkamp werd in 1947 op het autocircuit van Reims-Gueux de eerste Nederlandse wereldkampioen wielrennen op de weg.

65 jaar geleden werd er al een WK georganiseerd in een schurkenstaat. Rik van Looy werd kampioen op de Sachsenring in de DDR

Jan Janssen in 1964. Voor Poulidor en Adorni

Harm Ottenbros werd in 1969 wk op Zolder

1975 was een WK met 2 gezichten. Kuiper werd wereldkampioen na het debacle van 1974 (zie onder). De Vlaeminck werd 2e en was woest omdat hij , naar eigen zeggen, werd tegengewerkt door de Belgische ploeg.

HetisKoers: 'Het is 1974 en Hennie Kuiper rijdt voor Rokado, een Duitse ploeg gesponsord door een beddenfabrikant. Een van de grote meneren is hij nog niet – groot renner wordt hij pas een jaar later – maar dat de Twentse boerenzoon hard kan fietsen en kan afzien, is al duidelijk. Voor de KNWU reden genoeg om hem te selecteren voor het WK in Montreal, Canada. En dat is voor Kuiper weer reden om zich speciaal voor die wedstrijd voor te bereiden.

17 augustus, een week voordat het WK wordt verreden, is voor de Nederlandse equipe de datum dat wordt afgereisd naar Canada. Iedereen, profs, amateurs, dames en begeleiding, moet die vlucht nemen. Dat stelt de wielerbond die bij de KLM dertig vliegtuigstoelen heeft gereserveerd. Waarom dertig? Met dat aantal weet de KNWU een flinke korting binnen te hengelen. Mooi meegenomen, denken ze op het bondsbureau. Ook Kuiper moet dat vliegtuig in maar er wordt aan hem getrokken. Door zijn sponsor. Als de Nederlander op 17 augustus naar Canada zou vertrekken, kan hij namelijk niet meedoen aan de Grote Prijs van Dortmund. Laat de Rokado-fabriek nou net in Dortmund staan en laat de beddenzaak ook nog sponsor zijn van die koers…

Kuipers broodheer Robert Kahl (RObert KAhl DOrtmund) staat er dus op dat zijn toprenner meedoet aan ‘zijn’ Grote Prijs. Niet rijden zou weleens ontslag kunnen betekenen, vermoedt Kuiper die daarom Dortmund rijdt én ook maar meteen wint (voor Merckx-knechten Joseph Bruyere en Jos Huysmans, zie de afbeeldingen). Een dag na zijn zege reist Kuiper, op kosten van Rokado, alsnog af naar Montreal. Maar ja, Kuiper is niet geselecteerd en vervangen door reserve Jos Schipper die op de voor de KNWU zo aantrekkelijke dertigste vliegtuigstoel zat. Kuiper biedt Schipper nog geld om niet mee te doen maar daar gaat de renner, na ruggenspraak met zijn sponsor, niet op in. ‘Ik had mee moeten gaan op training en ze er daar allemaal af moeten rijden, dan hadden ze kunnen zien hoe goed ik was’, blikt Kuiper jaren later terug. ‘Maar ja, ik was niet mondig genoeg.’

En dus moet hij toekijken hoe maar achttien renners het WK uitrijden; zijn landgenoten Tino Tabak en Gerben Karstens eindigen als 17-de en 18-de.

Eén keer raden wie er een jaar later wereldkampioen wordt…'

Knetemann verslaat Moser op de Nurburgring in 1978

Petra de Bruin en Jan Raas de WK van 1979 in Valkenburg

40 jaar geleden werd Zoetemelk kampioen. p.s. Mollema is ook 38 jaar.

Mvdp 2023
Slimmerd 26 september 2025 10:39
Mannen Junioren

Slotronde in met Hudson al even solo, momenteel 30" op Capello en Salvador
Slimmerd 26 september 2025 10:39
Peloton, 31 renners, zit hier seconde of 7 achter
Slimmerd 26 september 2025 10:43
10km

Hudson
Capello en Salvador 20"
Peloton 43"
Eindhovuh 26 september 2025 10:45
Het WK wielrennen is altijd een heerlijke dag voor de tv met Belgisch bier en Franse kaas. Helaas niet met een Nederlandse overwinning dit jaar, want dit moet toch wel de op voorhand meest kansloze selectie zijn van de afgelopen 20 jaar?
Slimmerd 26 september 2025 10:48
Noval rijdt met een Duitser tot de achtervolgers, 16" nog naar de winnaar van LBL
Slimmerd 26 september 2025 10:49
Cubillas Salvador, Noval en een Fransman nu op 15" van Hudson.

Nog 5.5km
Slimmerd 26 september 2025 10:52
4km

Hudson
Noval en Blanc 13"

Oranje onzichtbaar in wat over is van het peloton
Slimmerd 26 september 2025 10:52
Noval valt op 3.5km
Slimmerd 26 september 2025 10:59
1. Hudson - GBr
2. Blanc - Fra 16"
3. Jackowiak - Pol
4. Hinds- GBr 22"
5. Peace- GBr 24"
6. Claisse - Bel
7. Wändel - Zwe
8. Dijkman - Ned(nog knap terug naar de groep gereden op de kasseienklim)
9. Mauss - Dui
10. Benz - Dui
11. Efriem - Eri

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2025 11:03 door Slimmerd.
Wanny 26 september 2025 10:59
Dijkman toch een goede koers gereden. Iets te enthousiast met zijn krachten gegooid voordat het er echt om ging.
Slimmerd 26 september 2025 11:03
Zijn laatste beklimming was nog wel sterk, want toch teruggekomen op die groep
Wanny 26 september 2025 11:17
Hudson wel een beresterke winnaar zeg. Op zo'n parcours een lange solo rijden is niet mis. Britten in de breedte sowieso sterk.
Cyclad58 26 september 2025 11:21
Nee, absoluut niet. Gijs Schoonvelde zou medefavoriet zijn, maar kampt met een maagprobleem, waardoor hij ook in de tijdrit ver onder niveau presteerde. Heeft in etappekoersen de wereldtop al meerdere keren verslagen. Dijkman is een klimmer, een eerstejaars. Verrassend goed. Mouris is niet geschikt voor dit parkoers, maar uit zuinigheid nam NL maar 3 junioren mee.
Overigens waren ook de Italianen (Capello en die met die lange naam) favoriet, met Herzog en Barry. Kwamen ook in het stuk niet echt voor. Top 3 is niet echt wereldtop, eigenlijk is de uitslag best verrassend. Hudson heeft wel LBL voor junioren gewonnen, maar stond hier zeker niet vooraan bij de bookmakers. Wel een zeer verdiende zege en een leuke koers.

Vanmiddag is Widar veruit favoriet. We hebben gezien dat dat niets zegt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2025 11:21 door Cyclad58.
Surplace op souplesse 26 september 2025 11:46
De eerste indrukken en voortekenen lijken toch dat het parcours overschat is.

Bij de junioren net de kleinste verschillen sinds Leuven, ook bij de jonkvrouwen gister kwamen ze maar met moeite van elkaar af. Waar iedereen achter elkaar aanhobbelt om het als klimmersparcours te bestempelen vanwege de hoogtemeters oogt het eerder als een Brabantse Pijl Plus met een Oude Kwaremont er in.

Het blijft echter gevaarlijk om conclusies te trekken na andere categorieën. En misschien rijden de jonkheren het zometeen wel helemaal naar de klote.
Surplace op souplesse 26 september 2025 11:47
Bevroed dat Eindhovuh het over zondag heeft.
Cyclad58 26 september 2025 11:49
Dan heeft hij gelijk!
Surplace op souplesse 26 september 2025 11:58
Het is niet eens zoveel minder dan bijvoorbeeld 2020, maar ik vind dat er wel heel weinig kritische vragen aan de bondscoach gesteld zijn over het niet kunnen motiveren / selecteren van een Van der Poel, Del Grosso of Kelderman. En doodleuk met twee renners minder afreizen. Koeman zou eens met 16 voetballers naar het WK trekken omdat 'alle spitsen toch niet willen of kunnen scoren'.
Cyclad58 26 september 2025 12:15
Dat deel ik. Daarnaast snap ik dan ook weer niet dat Menno Huising, die op het WK mag invallen (daar heb ik geen problemen mee) op het EK ook mag rijden terwijl er genoeg renners te bedenken zijn die zijn rol moeiteloos op het EK kunnen vervullen. Menno zal niet meer zo fris zijn na zijn Afrikareis. Ik vind dat we die kritiek inderdaad best mogen uitspreken.
Slimmerd 26 september 2025 12:18
Die renners zouden ook zelf wel wat enthousiasme mogen vertonen.
Cyclad58 26 september 2025 12:22
Dat weten we alleen van Van der Poel. Weet je van andere renners hoe zij hebben gereageerd? Del Grosso, Graat, Kelderman, Artz? Ik niet, hoor.

En achteraf kijk je een koe in de kont, maar Moerenhout had wellicht nog kunnen wachten met zijn EK-selectie, dan had hij Bart Lemmen kunnen meenemen ipv Huising. Helemaal niets tegen Huising, maar WK en EK voor een jongen van amper21? Pffff.
Slimmerd 26 september 2025 12:29
Dat bedoel ik toch juist? Kelderman (de grootste naam naast MvdP) had zich ook kunnen uitspreken hier te willen rijden, waarmee je de bondscoach indirect aanspreekt.

En eens over Huising ook, sowieso is het natuurlijk bijzonder dat het WK en EK binnen een week van elkaar worden verreden.
De zwarte trui 26 september 2025 13:17
De jonkvrouwen maakten gisteren nu niet echt reclame voor de eerste U23 editie vond ik. Wellicht deels omdat de 2 sterksten elkaar in de greep hielden en uiteindelijk ook 1 en 2 werden. De rest kon niet beter. Zelfs de Zweedse die 1 minuut kreeg in 5 minuten tijd in de slotronde werd op de Kigali Golf klim achteloos terug gepakt.
Andere Peter 26 september 2025 13:17
Hmmm... ''schurkenstaat DDR'' in 1960? Interessante discussie. Ik twijfel. De Berlijnse Muur werd opgericht op de dag af 1 jaar nadat Van Looy wereldkampioen werd. Men reisde in Berlijn nog vrijuit van Oost naar West. De heftige repressie is van de decennia daarna. Zonder twijfel was stalinisme al eerder zichtbaar.

Sterkere kandidaten schurkenstaten met een WK op de weg lijken mij:

- 1934 Duitsland (Hitler aan de macht)
- 1932 Italië (Mussolini aan de macht)
- 1926 Italië (Mussolini aan de macht)
- 1973 Spanje (Franco aan de macht)

Ik twijfelde bij Qatar-2016.
Surplace op souplesse 26 september 2025 13:46
Het was een zeer merkwaardige processie idd en dat achteloos cadeau doen van een minuut in de slotronde ongezien.

Veel verhalen over maar een cartouche hebben door de mix van omstandigheden (al schoten die jonkvrouwen er twee af gister, want ook al in de voorlaatste ronde). Benieuwd hoezeer dat de koersen bij de profs gaat beïnvloeden.

Momenteel ook geen kopgroep bij de jonkheren. De Belgen of eigenlijk Tim Rex rijdt een strak tempo en elke klim staat de deur achteraan open.
Surplace op souplesse 26 september 2025 14:01
Pieteo Mattio, Italiaanse babybee, opent de debatten op de Kasseihurura. En zoals in alle koersen hiervoor niet op het steile begin, maar op de uitloper.

Rex had geen bijzonder slotjaar bij de beloften, maar maakt nu behoorlijk indruk. Terug op kop nadat de aanvallen weer even zijn gaan liggen.

Gele helmpjes en fietsen bepalen de koers tot dusver, maar zijn ook de enige twee in koers?
Surplace op souplesse 26 september 2025 14:06
Mattio gaat weer en krijgt nu Schoofs mee. De bijna gesticulerende en zichtbaar als voor een eerste date opgewonden Widar laat het gat naar z'n eigen ploegmaat dichtrijden.
Surplace op souplesse 26 september 2025 14:35
Op de Golf trekt België voor het eerst hard door en is het echt klaar voor Rex (en Soderqvist).

Daarna een nieuwe versnelling op de Kimihurura en heeft België Widar plots volledig geïsoleerd met een stuk of 15 renners om hem heen.

Daar wordt slag om slinger gesprongen en zit Jarno met vieze papieren.
Surplace op souplesse 26 september 2025 14:44
Orde deels hersteld, alleen Hector Alvarez vooruit en Soderqvist leeft plots ook weer (een beetje) en springt daar nu alleen achteraan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/09/2025 14:44 door Surplace op souplesse.
Meneer 60% 26 september 2025 15:02
Surplace op souplesse Schreef:
-------------------------------------------------------
> De eerste indrukken en voortekenen lijken toch dat
> het parcours overschat is.
>
> Bij de junioren net de kleinste verschillen sinds
> Leuven, ook bij de jonkvrouwen gister kwamen ze
> maar met moeite van elkaar af. Waar iedereen
> achter elkaar aanhobbelt om het als
> klimmersparcours te bestempelen vanwege de
> hoogtemeters oogt het eerder als een Brabantse
> Pijl Plus met een Oude Kwaremont er in.
>
> Het blijft echter gevaarlijk om conclusies te
> trekken na andere categorieën. En misschien
> rijden de jonkheren het zometeen wel helemaal naar
> de klote.

Ik heb het idee dat het parcours zwaar is, maar dat de wegen zo breed en vaak recht zijn, dat renners toch steeds weer terugkomen. Bij de elite mannen heb je natuurlijk wel die lus met een lange klim en de muur van Kigali erin. Misschien dat dat voor grotere verschillen gaat zorgen.
Surplace op souplesse 26 september 2025 15:07
Bij de jonkheren alles naar de klote. De Belgen hebben met succes de koers loodzwaar gemaakt, maar vooralsnog ook voor hun eigen kopman.

Finn met allemaal roodwitte truitjes naar Alvarez gereden.
Surplace op souplesse 26 september 2025 15:09
Widar mag het zelf opknappen nu met 10 renners in z'n wiel. Langzaamaan boeken toe.
Surplace op souplesse 26 september 2025 16:12
Finn volgt Mohoric op als U23-winnaar een jaar na de juniorenwereldtitel.
Surplace op souplesse 26 september 2025 16:16
(en de jonkheren de boel vakkundig gesloopt, bij hen juist de grootste verschillen sinds mensenheugenis)
Eindhovuh 26 september 2025 16:20
Ja zondag idd!!!
De zwarte trui 26 september 2025 21:28
Oei, Widar nog een jaartje langer belofte?
Meneer 60% 27 september 2025 10:24
De Nederlandse meisjes junioren hebben het zwaar nadat ze zo sterk waren in de tijdrit. Blijkbaar heerst er ziekte. Hopelijk niet bij de rest van de Nederlandse ploeg.
Cyclad58 27 september 2025 10:42
Klopt. Arens en Mons hebben maag- en darmproblemen. Cat Ferguson kampte daar ook mee, commentator Ine Beijen ook. Tja, dat kun je in Afrika verwachten. Niets aan te doen.

Prima kampioene. Ostiz, Grossmann en Arens waren favoriet. Het verhaal Arens is bekend. Ostiz maakte het voor Spanje knap af.
Sub Culture 27 september 2025 11:06
Lijkt me sterk, had eigenlijk dit jaar al bij de profs moeten rijden. Ook al is hij nog altijd maar 19 jaar, heeft bij de beloften niks meer te leren, ondanks zijn mindere WK van gisteren.
predator 27 september 2025 12:39
Kim hoeft zich nu al in ieder geval niet meer druk te maken om haar landgenoten.
De zwarte trui 27 september 2025 13:33
Een goede 50 km hebben ze afwachtend gekoerst. HOL steekt het lont aan.
predator 27 september 2025 15:10
Italië al aardig opgerookt
predator 27 september 2025 15:54
predator 27 september 2025 15:54
Vd Breggen is klaar
predator 27 september 2025 16:42
Menstruatie gaat winnen
Horsie is back 27 september 2025 16:43
Van 1 naar 2. Da's logisch zou Cruijff gezegd kunnen hebben.
Van La petite Reine naar La Reine.
Meneer 60% 27 september 2025 17:10
Tactisch valt er wel iets over te zeggen, maar het laatste uur was heerlijke koers. Terechte winnares. Ijzersterk gereden. De favorieten keken elkaar aan, maar leken allemaal ook gewoon niet goed genoeg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/09/2025 19:13 door Meneer 60%.
Cyclad58 27 september 2025 17:26
En daarmee heb je het perfect samengevat.
Andere Peter 27 september 2025 17:55
Er is hier vaak kritiek en ik frons ook regelmatig de wenbrauwen wanneer ik merkwaardige formuleringen hoor, maar het moet gezegd dat Roxane Knetemann de Canadese winnares al 3 uur voor de finish tipte.
Frederik D. 27 september 2025 19:16
Een sympathieke toevalstreffer? Lief mens, mejuffrouw Knetemann. Zeker geen haaibaai. Maar ja ... Afijn. Laten we toch blij met haar zijn. smiling smiley
Tinuz 27 september 2025 20:53
De Nederlandse dames hebben momenteel te maken met de remmende voorsprong, denk ik. Het gaat niet meer zo makkelijk.
Evaluatie moet maar uitsluitsel geven of het al tijd is voor Ten Dam OUT.
Horsie is back 27 september 2025 22:49
Andere Peter Schreef:
> Er is hier vaak kritiek en ik frons ook regelmatig de wenbrauwen wanneer ik merkwaardige formuleringen hoor, maar het moet gezegd dat Roxane Knetemann de Canadese winnares al 3 uur voor de finish tipte.

Zei Roxanne nog waarom ze dat dacht? Niet op basis van de PCS ranking (146.), neem ik aan. Ook niet op basis van het aantal overwinningen. Tenslotte nog nooit de ene overwinning aan de andere overwinning geregen. Wel een sub-topper in de TDFF met haar achttiende plek.

Er was nu toch ook geen continue communicatie. Dus meer vabanque opties, geen beslissende lange beklimmingen (PFP aangekomen en gearriveerd) en ook nog eens steevast afdalingen. Chloe had in goede doen in een 3676m hoogtemeters tellende wedstrijd bijna meegestreden.

De neiging van toppers: Als ik niet weg mag, dan jij ook niet, is misschien wel de meest voorkomende reden, dat niet altijd the swift win the race.
Andere Peter 28 september 2025 00:02
Roxane is gewoon heel goed op de hoogte van wat er speelt in het vrouwenpeloton. Ze is 38 en ze heeft nog met veel van die meiden gereden. En ze leest zich goed in. Ze wist dat die Canadese op training in bloedvorm was. In het Canadese kamp werd tevoren wel degelijk al gesproken van winstkansen voor Vallieres. Dat was Roxane ter ore gekomen. En later werd het nog eens aangehaald bij dat menstruatieverhaal dat de laatste dagen (terecht) zoveel aandacht kreeg. Roxane citeerde Vallieres ''sinds ik weer menstruatie heb rijd ik sterker dan ooit''. ''En ze dicht zichzelf op dit parcours echt kansen toe." Toen Vallieres eenmaal voorop zat, stipte Joris het nog eens aan (ik schat 20 km voor het einde): dat heb jij toch aardig gezien met die Vallieres. Roxane werd er beduusd van en gaf aan dat ze Vallieres een kort streepje had gegeven, terwijl de favorieten een lang streepje hadden.

Ik denk dat niet veel kenners bij deze dame een kort streepje hadden staan. Ik kende haar in elk geval niet, dacht vanwege de naam even dat ze Spaanse was en ik googlde haar.

Zoals hierboven beschreven: je hoort op zo'n middag ook een partij onzin. Op zeker moment was duidelijk dat Vollering het achteraan niet zou redden en Markus vooraan niet. Toch vond Roxane dat het bv fijn was dat Markus niet mee hoefde te werken want ze kon naar Vollering wijzen. Totaal irrelevant natuurlijk, als je de benen niet meer hebt. En toen Joris het woord parasiteren gebruikte moest hij aan Roxane uitleggen wat hij bedoelde. Ik vind haar heel goed als ambassadeur van het vrouwenwielrennen en goed als analyst aan tafel achteraf. Als pure wedstrijdcommentator vind ik het mnder.

Maar als ze vertelt hoe je Niamh moet uitspreken, dan kun je haar maar beter vertrouwen. Ze schat de kanshebbers altijd op waarde in en ze weet altijd goed welke schaduwfavorieten zichzef ook kans toerekenen. In dit geval was ze gewoon heel goed op de hoogte.

Tav die toppers: ik vond het vandaag niet zo tactisch daarachter. Uiteraard was er geen georganiseerde jacht, maar dat zie je toch eigenlijk nooit diep in de finale van zo'n zware koers?

Volgens mij wilden Reusser, Niewiadoma. Ferrand-Prevot, Vollering best nog rijden om in een snok naar de kopgroep te rijden. Maar ze wisten allemaal: als ik die snok geef dan kan ik daarna niets meer. Van die 4 was denk ik alleen Reusser goed genoeg voor de titel, als alles goed zou vallen.

Hier won een outsider, ja. Maar toch heel anders dan op de OS met die Oostenrijkse. Ik denk dat Vallieres na vandaag los is voor een plaats in de top-10 van de wereld. Dit was geen toevalstreffer maar een doorbraak.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 00:11 door Andere Peter.
Cyclad58 28 september 2025 08:51
Andere Peter Schreef:

>
> Hier won een outsider, ja. Maar toch heel anders
> dan op de OS met die Oostenrijkse. Ik denk dat
> Vallieres na vandaag los is voor een plaats in de
> top-10 van de wereld. Dit was geen toevalstreffer
> maar een doorbraak.

Even hierop reageren. Volledig mee eens. Ik zag gisteren dat ze erg goed is en in de rondes heeft ze veel gewerkt voor haar kopvrouw en kon ze in de heuvels/bergen al aardig mee. Ze is pas 24, niet elke vrouw is een Cat Ferguson of Marianne Vos. Van Vleuten kwam ook pas later bovendrijven. Met Vallières moeten we duchtig rekening houden. Ze heeft ook zo'n "nooit opgeven" mentaliteit, dat brengt haar ver. Enfin, nuff said, Prima wereldkampioene.
Cyclad58 28 september 2025 08:53
Come on Tinuz, het plan van Laurens klopte. De kopvrouwen waren wat minder en Vallières was gewoon de beste. Ik heb nadien ook geen wanklank gehoord.
Slimmerd 28 september 2025 08:55
DNS Oomen

Prima seizoen, WK op zijn niveau gedraaid zo door nu niet te kunnen starten
Cyclad58 28 september 2025 09:13
Mannetje minder. Ach, Oomen zou pelotonvulling zijn. Nederland hoeft niet te controleren. Mollema en Arensman zo lang mogelijk meepeddelen. FvdB in de aanval sturen. Denk niet dat de ploeg Oomen heel erg zal missen in de koers.
lodjan 28 september 2025 09:47
Hup Charles!
Mee in de vlucht en overleven op Mount Kigali.
De zwarte trui 28 september 2025 09:50
De Evenepoel meter slaat al rood uit op de Belg. Elke zin komt ZIJN naam minstens 2x voorbij. Hup Karel en José! Hup Remco!
predator 28 september 2025 10:31
Nu al chaos, leuk
Slimmerd 28 september 2025 10:37
DNF Alaphilippe
Wanny 28 september 2025 10:54
Van Wilder kunnen we ook wel wegstrepen denk ik. Flinke valpartij.
Slimmerd 28 september 2025 10:55
220km, 3 rondes gehad

Kopgroep
Huising
F. Christen
Mayrhofer
Foldager
Bernard
I. Oliveira
R. Garcia-Pierna
Slimmerd 28 september 2025 10:55
In peloton zojuist gekke valpartij op een recht stuk, Soler de eerste die leek te vallen en uit reactie o.a. Koerdt em Van Wilder ook hard gevallen
Slimmerd 28 september 2025 10:56
DNF Koerdt
DNF Soler

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 10:57 door Slimmerd.
Horsie is back 28 september 2025 10:57
Nu valt me pas op, dat er continu in het middelgebergte wordt gereden. Niet iedereen vaart daar wel bij. Responders en non-responders. Maar goed, dat er zoveel afdalingen zijn, hetgeen volgens mij verklaart waarom de verschillen doorgaans toch relatief gering zijn. En ook nu valt me evenzeer op, dat de winnares wereldnieuws werd, omdat ze van de zomer voor het eerst sinds 6 jaren weer ongesteld werd. M.a.w. haar topsportregime had jarenlang geresulteerd in het wegblijven van de menstruatie. Dit is in een paar maanden dus rechtgezet. Haar vierde WK-deelname en in de TDFF viel ze al op.

Topsport van vrouwen wordt in de moderne tijd vooral gekleurd door menstruatie, Red-S en in het wielrennen wel veel minder door transgender en dergelijke issues.

En vanmiddag Bauke op kousenvoeten of komt hier de Wet van de Remmende Voorspelling direct om de hoek kijken?
Slimmerd 28 september 2025 11:16
DNF Schmid
DnF Barré
Slimmerd 28 september 2025 11:17
Het aantal zieken wat rond lijkt te rijden, is vrij groot op eerste oog
Slimmerd 28 september 2025 11:32
DNF Van Wilder
Andere Peter 28 september 2025 12:01
Is er dan eigenlijk ook een tijdstip in de cyclus waarop een vrouw weet dat ze iets beter is dan op andere tijdstippen? Bv precies 14 dagen na de eisprong? Of vlak ervoor? Is er zoiets als overcompensatie een dag of 7-10 na een griepje?

Indien ik een bookmakerskantoor zou runnen, dan zou ik van de toppers toch maar een exceltsheetje maken om dagen te turven.
Slimmerd 28 september 2025 12:05
170km

Koplopers (7)
Peloton 2'29

Pogacar keert zojuist terug in peloton na een stop in de boxen
Andere Peter 28 september 2025 12:05
Hoe serieus zijn nu de verwachtingen rondom Mollema? Ik heb dit alsmaar gezien als ironisch. Dit parcours is fraai voor zijn taaiheid, maar komt toch een jaartje of 3 te laat? Ik zou het als positieve verrassing zijn als hij top-20 rijdt. Maar ik laat mij graag corrigeren.
Slimmerd 28 september 2025 12:05
DNF Plapp
DNF Engelhardt
Cecchini 28 september 2025 12:29
Paniek in het Belgische kamp. Remco moest naar het toilet. Prachtig beeld die dixies..
ton duk 28 september 2025 13:17
Tis wel een stuk minder leuk met zo weinig Nederlanders
Normaal heerlijk bij elke doorkomst(en) hoeveel nog, waar en wie

Vandaag nog makkelijk
Huizing voorin...de andere 4 in peloton
Hr
Slimmerd 28 september 2025 13:25
115km

Oliveira, Bernard en Foldager
Peloton 2'05

Op naar Mont Kigali
Slimmerd 28 september 2025 13:41
Bernard lost de andere twee zonder echte versnelling.

Peloton eenvoudig een minuut dichter zonder echte versnelling
Slimmerd 28 september 2025 13:42
REv vooraan in het peloton omringt door een UAE-armada (Novak, Pogacar, Ayuso Del Toro, Jan Christen)
Slimmerd 28 september 2025 13:47
Pogacar versnelt, enkel Ayuso mee.

Remco zwemt en verdrinkt.
Uijtdebroeks met afstand de beste Belg
Slimmerd 28 september 2025 13:48
102km

Pogacar, Ayuso
Del Toro 5"
Carapaz 15"
Slimmerd 28 september 2025 13:49
Del Toro is aangesloten
Horsie is back 28 september 2025 13:52
Andere Peter Schreef:
> Is er dan eigenlijk ook een tijdstip in de cyclus waarop een vrouw weet dat ze iets beter is dan op andere tijdstippen? Bv precies 14 dagen na de eisprong? Of vlak ervoor? Is er zoiets als overcompensatie een dag of 7-10 na een griepje?
>
> Indien ik een bookmakerskantoor zou runnen, dan zou ik van de toppers toch maar een exceltsheetje maken om dagen te turven.

EOS
Een WUR poging kun je uitstellen, zoals naar verluidt Leontien in 2003 om moverende redenen* (verhoging pijngrens) gedaan zou hebben, maar een WK niet. Primair is natuurlijk altijd zo gezond mogelijk leven en trainen, alhoewel het gezegde Je kunt geen omelet bakken zonder eieren te breken steeds van toepassing blijft. Topsport ligt immers ver boven de grens, waarbovenop de gezondheid nog toeneemt.

Magdaleine Vallieres is wat je noemt een pocketklimster (vond nergens haar gewicht) en "we" gaan zien hoe het haar de komende jaren vergaat.
Apropos bookmakers: het was 400:1. Had spraakwaterval Roxane soms voorkennis? cool smiley
Eindhovuh 28 september 2025 13:54
Nou Pogi 1, del Toro 2, de rest mag voor brons.
Slimmerd 28 september 2025 13:54
98km

Pogacar en Del Toro
Achtervolgers 33"

Ayuso keihard gelost op de steilste klim
Slimmerd 28 september 2025 13:59
93km

Pogacar en Del Toro
Achtervolgers (13, inclusief Uijtdebroeks en Mollema) 47"
Gr. Evenepoel/Arensman 1'00

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 13:59 door Slimmerd.
Slimmerd 28 september 2025 14:02
Achtervolgers samengekomen, groep tegen de 35/40 renners.

47" voor de koplopers richting de volgende passage van de streep

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 14:02 door Slimmerd.
Slimmerd 28 september 2025 14:05
Nog 6 rondes te gaan

Pogacar en Del Toro
Achtervolgers 45"

Sivakov houdt er opvallend de gang in
Slimmerd 28 september 2025 14:11
84km, 53"

Vine en Sivakov werken 'opvallend' mee in de groep van 34 (met Mollema en Arensman)

Niet mee o.a. Simmons

DNF Bernal
predator 28 september 2025 14:14
Slimmerd 28 september 2025 14:16
O.a. Vine en Matthews keihard gelost uit de groep achtervolgers
Slimmerd 28 september 2025 14:20
Slimmerd 28 september 2025 14:21
En nu wacht Pogacar weer lijkt het
Slimmerd 28 september 2025 14:26
Nog 5 rondes

Pogacar en Del Toro
Achtervolgers 46"
Evenepoel 1'30

En REv blijft de fietsen, ipv de benen, de schuld geven
Slimmerd 28 september 2025 14:29
Mollema koerst bij Evenepoel, van Arensman geen beeld meer
Slimmerd 28 september 2025 14:29
Healy, Sivakov en Honoré nu de eerste achtervolgers
Eindhovuh 28 september 2025 14:29
Sterkste man in koers en dan een kapot zadel en andere mechanische problemen. Zonde
Slimmerd 28 september 2025 14:31
70km

Pogacar en Del Toro
Healy, Honoré en Sivakov 34"
Achtervolgers 58"
Gr. Evenepoel 1'24
Slimmerd 28 september 2025 14:36
Del Toro lost vrij hard op 67km van de streep
Slimmerd 28 september 2025 14:46
Nog 4 rondes

Pogacar
Evenepoel, Healy, Skjelmose, Pidcock en Hindley 1'00
Seixas en Ayuso 1'10
Slimmerd 28 september 2025 14:53
54km

Pogacar
Evenepoel, Healy, Hindley, Skjelmose en Pidcock 1'01
Seixas en Ayuso 1'21
Horsie is back 28 september 2025 14:55
Het moderne wielrennen begint wat mij betreft steeds meer op Remote Control te lijken. Somewhere over the rainbow someone is joysticking.
Slimmerd 28 september 2025 15:00
Seixas en Ayuso ingelopen door een groep van een renner of 10 (o.a. Del Toro en Roglic(
Slimmerd 28 september 2025 15:07
Nog 3 rondes

Pogacar
Achtervolgers (3) 1'08
Pidcock 1'13
Hindley 1'32
Christen 2'34
Achtervolgers II (10) 2'52

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 15:08 door Slimmerd.
Slimmerd 28 september 2025 15:28
Nog 2 rondes

Pogacar
Evenepoel, Healy en Skjelmose 1'19
Pidcock 3'37
Hindley 4'15
Gr. Roglic (11) 5'04

Schijnen nog 33 renners in koers te zijn

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 15:32 door Slimmerd.
Slimmerd 28 september 2025 15:40
21km

Evenepoel valt aan voor zijn 2e plek
Eindhovuh 28 september 2025 15:40
Ik maakte een grapje, respect voor zijn veerkracht
Slimmerd 28 september 2025 15:41
De andere twee kunnen niks meer.

Tijdrit vs Pogacar van 20km nu, 1'08
Horsie is back 28 september 2025 15:48
Drs. P neuriet in zijn graf. Nog 31 and counting. Een WK op een middelgebergte plateau bij zomerse temperaturen met een ongebruikelijke lengte en dit aantal hoogtemeters maakt duidelijk dat de atletische wielerprestatie hier bijna absoluut is. Met een normale wielerwedstrijd heeft het wat minder te maken. Dit is dus gewoon een verkapte tijdrit op wegfietsen.
Slimmerd 28 september 2025 15:49
Laatste ronde (15km)

Pogacar
Evenepoel 1'27
Healy en Skjelmose 1'51
Del Toro, Ayuso, Eulalio, Ciccone en Skujins 6'04
Roglic, Pidcock, Seixas 6'33
Honoré 6'46

Alles en iedereen is stuk, behalve de beste aller tijden.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 15:57 door Slimmerd.
Slimmerd 28 september 2025 15:57
Horsie is back 28 september 2025 15:58
Slimmerd Schreef:
> Laatste ronde (15km)
>
> Pogacar
> Evenepoel 1'27
> Healy en Skjelmose 1'51
> Del Toro, Ayuso, Eualio, Ciccone 6'04
> Roglic, Pidcock, Seixas 6'33
> Honoré 6'46
>
> Alles en iedereen is stuk, behalve de beste aller tijden.

Het minst stuk zou ik eerder willen zeggen. Net zoals elke baansprinter (zelfs Usain) tegen het einde ook langzamer wordt, ook snelle Harrie.
ton duk 28 september 2025 15:58
Arensman dnf.
Waarschijnlijk dus enkel Mollema in de uitslag
Gr
Eindhovuh 28 september 2025 15:58
Pogacar hoort dat Evenepoel weggesprongen is en geeft even wat extra gas. Die heeft zoveel over.
Slimmerd 28 september 2025 15:58
Mollema voorlopig nog in koers en rijdend voor plek 20 in een groepje van man of 8 (Ghebreigzabhier nog als Afrikaan in die groep)
Slimmerd 28 september 2025 16:01
Healy dropt Skjelmose voor brons halverwege de ronde
Slimmerd 28 september 2025 16:08
Uitslag

1. Pogacar
2. Evenepoel 1'28
3. Healy 2'16
4. Skjelmose 2'53
5. Skujins 6'41
6. Ciccone 6'47
7. Del Toro
8. Ayuso
9. Eulalio 7'06
10. Pidcock 9'05

11. Roglic
12. Honoré 9'07
13. Seixas
14. Tejada
15. Sivakov 9'47
16. Hindley 10'01
17. Bagioli 10'06
18. Hirschi
19. Storer 10'12
20. Blanco

21. Mollema
22. Garofoli 10'16
23. Vermaerke
24. Nych
25. Leknessund 10'18
26. Uijtdebroeks
27. Svestad 10'48
28. VPP 10'59
29. J. Christen 11'55
30. Ghebreigzabhier 12'04

6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 16:25 door Slimmerd.
Slimmerd 28 september 2025 16:09
66.6km solo, toch weer 15km meer dan een jaar terug
Horsie is back 28 september 2025 16:28
HOL aan top van de medaille rangschikking.

Foei, 40 van de 1911 twijfelden aan Tadej. Eerlijk zeggen, hoeveel hier?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 16:33 door Horsie is back.
Horsie is back 28 september 2025 16:38
Zoals een goede gastheer betaamt finisht hij op maar 12 minuten achterstand als laatste.
Horsie is back 28 september 2025 16:42
Maar één renner boven de 70 kg aan de finish en die was nog neutraal ook. Heerlijke feitjes van PCS.
Slimmerd 28 september 2025 17:25
Ik vond die van de Fin ook wel aardig;

Twee renners met top-5 op de laatste 2 WK's en de OS2024; REv en Skujins
Meneer 60% 28 september 2025 17:54
Wat een slijtageslag is het geworden. Veel meer dan in andere categorieën. Combinatie van de lengte, die extra lus en vooral het koersverloop natuurlijk.

Die beelden van die extra lus waren geweldig. Dát was wat ik me had voorgesteld van dit WK. De normale lus was visueel toch wat saai. Puur vanwege dat aspect had ik die extra lus liever nog wat vaker gezien. En ook in de vrouwenwedstrijd. Maar het was zo ook wel zwaar genoeg. smiling smiley

Of Evenepoel zich nu mentaal zwak of mentaal sterk heeft getoond, daar ben ik nog niet over uit. Allebei eigenlijk. Maar hoe dan ook was Pogacar vandaag de beste.
Eindhovuh 28 september 2025 18:31
Goede reclame voor Rwanda.
Geen reclame voor het wielrennen dit, er zullen weinig jonge fans bijgekomen zijn.
Horsie is back 28 september 2025 18:50
Meneer 60% Schreef:
> Wat een slijtageslag is het geworden. Veel meer
> dan in andere categorieën. Combinatie van de
> lengte, die extra lus en vooral het koersverloop
> natuurlijk.
>
> Die beelden van die extra lus waren geweldig. Dát
> was wat ik me had voorgesteld van dit WK. De
> normale lus was visueel toch wat saai. Puur
> vanwege dat aspect had ik die extra lus liever nog
> wat vaker gezien. En ook in de vrouwenwedstrijd.
> Maar het was zo ook wel zwaar genoeg. smiling smiley
>
> Of Evenepoel zich nu mentaal zwak of mentaal sterk

Vergeet de hoogte in combinatie met de hitte niet.
> heeft getoond, daar ben ik nog niet over uit.
> Allebei eigenlijk. Maar hoe dan ook was Pogacar
> vandaag de beste.
Slimmerd 28 september 2025 18:56
Waarom geen reclame voor het wielrennen precies?

Ik vond het een leuk kijkspel
Slimmerd 28 september 2025 18:57
21e plek is dan pijnlijk...
Eindhovuh 28 september 2025 20:06
Ik denk dat weinig niet fanaten dat vonden
Brieske 28 september 2025 21:18
Hoop dat Pogacar snel alle records van Eddy breekt en dan stopt en Evenepoel, Jonas en Matje dan ook stoppen.

Knap, zeker, leuk? Nee man, geen fuck aan.

Groet
Horsie is back 28 september 2025 22:12
Brieske Schreef:
> Hoop dat Pogacar snel alle records van Eddy breekt en dan stopt en Evenepoel, Jonas en Matje dan ook stoppen.
>
> Knap, zeker, leuk? Nee man, geen fuck aan.
>
> Groet

Dan zal hij toch de hoofdrol in Back to the Future moeten gaan spelen. Hij ligt op de dag af maar 61 overwinningen achter.
Eddy Merckx moest vooral lichamelijk "op" al redelijk vroeg stoppen. Zie Pogacar dat als wielrenner niet eens halen.
Horsie is back 28 september 2025 22:41
A Day at the Races starring Ben Healy, één van de weinigen, waarvan de inspanningen op Strava zijn vastgelegd.
Slechts 208 Watt, genormaliseerd 270 Watt/65 is precies 4 Watt/kg. Max 909 Watt. Wel een lekker temperatuurtje, dicht bij de 30 graden Celcius, nietwaar Luijt.
Maar de crux blijft voor iedereen: Hoe goed geacclimatiseerd (permanent en actueel) voor toch een hoogte van rond de 1500m, niet veel minder dan Aguascalientes. Minder zuurstof, dat een impact heeft op het uithoudingsvermogen, dus Wattage. Een parkoers, dat meer weg heeft van een pumptrack voor volwassenen, maar dan met veel hogere golven is na zovele kilometers bij deze warmte te karakteriseren als "uitwringend".

Afsluitend: Waarom finishten er zoveel meer vrouwen dan mannen? Zou dat alleen met de kortere afstand te maken hebben, alhoewel niet verhoudingsgewijs? cool smiley
De zwarte trui 28 september 2025 22:51
Mentale weerbaarheid van een zacht ei vandaag. Paniek reactie met die 2e fiets. Hij lijkt in de vorm van zijn leven en juist dan zo in een stuip schieten. Raar.

Karel greep zijn terugkomen met ploegmaat en hulp van auto's keer op keer aan om Wat ALS te roepen, 39 seconden rijdt hij dicht...

Pogacar de allergrootste, vandaag kon ik er wel van genieten. Als een metronoom de rondjes met 43 gem door knallen, mooie cadans op de kasseiklim.

Carapaz grootste teleurstelling als ik de VSS mag geloven. Voor mij viel Simmons tegen.

Volgend jaar meer van hetzelfde ben ik bang. En dan zit Sallanches er ook nog aan te komen.
De zwarte trui 28 september 2025 22:56
Die coach van de Slovenen! #topcoach
Andere Peter 28 september 2025 23:01
Mannenrace professioneler, minder renners die de moeite nemen om door te fietsen voor plaats 35.

Vrouwenrace meer ingehouden, uit angst voor de zwaarte. Anders finisht Markus niet voor Vollering, Le Court, Reusser etc. Mannenrace langduriger met de billen bloot. Zozeer zelfs, dat de laatste 30 km nauwelijks nog meerwaarde had voor de uitslag.
De zwarte trui 28 september 2025 23:31
Van de 2e fiets stond het zadel waterpas en niet licht naar beneden, zegt HIJ. Last van de onderrug en hij kon daardoor absoluut geen meter door. Met het doorgezakte zadel, op de eerste fiets, kreeg hij krampen in de hamstrings op Mount Kigali.

Jantje noemt ook de 2e fase wat tegenvallend. Waar hij Remco normaal kracht ziet halen uit tegenslag.

As woensdag EK tijdrijden. Poe, dat is kort dag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/09/2025 23:31 door De zwarte trui.
Horsie is back 29 september 2025 10:53
Andere Peter Schreef:
> Mannenrace professioneler, minder renners die de moeite nemen om door te fietsen voor plaats 35.

Er stonden 71 debutanten aan de start tegen 28 bij de vrouwen.
Competitief in vergelijking met vorige WK-edities bij de mannen geen hoogstaand deelnemersveld. Startkwaliteit lager dan bij de vrouwen.

> Vrouwenrace meer ingehouden, uit angst voor de zwaarte. Anders finisht Markus niet voor Vollering, Le Court, Reusser etc.
WK's hebben vooral vanwege hun eendaagse karakter een heel eigen dynamiek. Naar achteraf blijkt was niet iedereen door zwaarte seizoen en minder fit zijn in allerlei vormen top.

> Mannenrace langduriger met de billen bloot.
Voor een kleiner deel dan toch zeker.

> Zozeer zelfs, dat de laatste 30 km nauwelijks nog meerwaarde had voor de uitslag.
De gebruikelijke versnelling tijdens WK's in laatste uur bleef nu uit. Zwaarte parkoers, maar ook gebrek aan perspectief. Ook Pogacar had vier oplopende rondetijden.
Cyclad58 29 september 2025 11:50
Die tussenbeklimmingen zagen we ook alleen bij de mannen. Als de Mount Kigali ook bij de vrouwen zou moeten worden bedwongen krijg je daar ook een heel andere koers. Daardoor werd de mannenkoers echt a survival of the fittest.
Andere Peter 29 september 2025 16:06
Eens. Toch was het voor de dames ook een zwaar parcours. Ik had de indruk dat daar meer angst voor de zwaarte leefde. In elk geval is er niet het equivalent van Pogacar aanwezig: zo vrieg willen gaan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen