Mijn eerste gedachte: zo is het wielrennen niet georganiseerd. Niet te vergelijken met voetbalclubs die meestal een veel lossere band hebben met hun sponsoren. En ze zijn verbonden aan een stad, ze verdienen ook aan de entreekaartjes. Wielerploegen hebben op die manier geen vaste klanten. In de VS zijn de clubs nog meer franchises die zomaar van de ene stad naar de andere stad verhuizen als daar betere omstandigheden om te groeien zijn.
Wielerploegen hebben de horizon van het lopende sponsorcontract. Die losse structuur helpt niet als je een vuist wil maken bij tv-onderhandelingen. UEFA is echt bang dat Real, Bayern, PSG en Man City etc hun eigen compeitie zouden kunnen oprichten. Overigens zie je ook bij andere onderwerpen de zwakke organisatiestructuur van werkgevers en werknemers in het wielrennen terug. Denk aan arbo (gezondheid, veiligheid), milieudoelen of aan bv pensioenen.
In het wielrennen zijn de wedstrijden groter dan de werkgevers. Van oudsher gaan ploegen in het wielrennen van wedstrijd tot wedstrijd. En daar moeten ze zoch tonen om te overleven. Slaven van de weg, Om die reden denk ik ook dat betaalmuren op lnge termijn in het wielrennen niet werken: exposure is zo belangrijk voor de sponsor.
De kijker identificeert zch ook niet met de ploegen. De kijker weet wel wanneer bv de Giro ongeveer begint. De kijker schakelt in voor de wedstrijd, niet om een ploeg te volgen. We kijken niet naar Alpecin - UAE in PR. We kijken naar PR en we kijken naar Van der Poel - Pogacar. Haaland en Salah kruisen de degens maar een paar keer per jaar. Alle toprenners zitten gedurende het seizoen slechts verspreid op 2 à 3 plaatsen in 2 à 3 wedstrijden. Die wedstrijden staan centraal in het verdienmodel.
Maar ook: uit welk potje wil Nys het tv-geld voor de ploegen halen? Recent zagen we nog hoe moeilijk het budgettair is om een wedstrijd te organiseren. Krijgt bv ASO minder als Cofidis meer krijgt? Of vegroot hij de te verdelen pot? Je moet je ook afvragen of het zinnig is om kapitaal te laten wegvloeien naar de ploegen, waarvan een flink deel er over pakweg 3 jaar niet meer is.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/10/2025 12:26 door Andere Peter.